نویدنو:09/12/1385                                                                     صفحه قابل چاپ است

گردهمایی بزرگ مردم لندن در مخالفت با هر نوع اقدام خصمانه علیه ایران

آفتاب: روز گذشته لندن صحنه حضور مخالفان سیاست‌های جنگ افروزانه بوش و همراهان افراطی‌اش بود. حضور بیش از یکصد هزار تن در خیابان‌های لندن و مخالفت آنان با هر نوع اقدام خصمانه علیه ایران چنان چشمگیر بود که تمامی رسانه‌های غربی وادار به انعکاس خبر آن شدند. تظاهر کنندگان در این میان با محکوم کردن سیاست‌های جنگ افروزانه بوش و همراهی دولت بلر با کاخ سفید خواهان خروج فوری تمامی نیروهای اشغالگر از خاک عراق شدند. شاه بیت شعارهای این جمع کثیر که خیابان‌های مرکزی لندن را به اشغال خود درآورده بودند مخالفت با هر نوع طرح و برنامه‌ احتمالی کاخ سفید برای تجاوز و یا حمله به ایران بود.

تظاهرات عظیم لندن که به دعوت «ائتلاف توقف جنگ» و موسسه مسلمانان بریتانیا شکل گرفت، محل حضور بیش از یکصدهزار مخالف آمریکا بود. در میان حاضران انبوه دانشجویان و دانش آموزان، اعضای اتحادیه‌های کارگری، مسلمانان و مسیحیان و صلح طلبان مخالف جنگ به چشم می‌خوردند.

بلر هم مقصر است
لیندسی جرمان، مدیر ائتلاف توقف جنگ در سخنانی در جمع حاضران گفت: تونی بلر می‌گوید جنگ عراق غیر قابل اجتناب بود و نباید او را مقصر قلمداد کرد. او ما را با دروغ‌های خود به جنگ کشاند. بلر مسئول مستقیم مرگ655 هزار شهروند عراقی است. بلر اکنون می‌خواهد همان راه آمریکا را در کسب سیستم دفاع موشکی یا همان جنگ ستارگان بپیماید.

وی افزود: بلر تحت فشار ما مجبور شده است تا 1500 نیرو را از عراق خارج کند. ما به حرکت خود ادامه داده و بقیه نظامیان را هم از عراق بیرون می‌کشیم. ما اجازه اعزام نیرو به افغانستان را هم نخواهیم داد. می‌گویند می‌خواهند 1000 سرباز دیگر را هم به افغانستان بفرستند. ما هم صدها هزار تن دیگر را به خیابان‌ها خواهیم کشاند.

خشم مردمان بریتانیا از تهدید ایران
جان مک‌دانل نماینده پارلمان و سیاستمدار چپ‌گرایی که در درون حزب کاگر در تلاش برای کسب رهبری این حزب است، با حضور در جمع تظاهرکنندگان گفت: این حضور عظیم نشان‌دهنده خشم مردمان بریتانیا است. وی افزود: ما همه خواهان خروج سربازان از عراق هستیم. مردمان بریتانیا به هیچ وجه خواهان تهدید ایران نیستند. ما خواهان نخست وزیری صلح طلب هستیم نه مردی که ساختمان شماره 10 را تبدیل به مقر فرماندهی و طراحی جنگ کند!

شهردار لندن: افتخار می‌کنیم
کن لیوینگستون شهردار چپ‌گرای لندن می‌گوید: لندن مفتخر است که شاهد چنین تظاهرانی است. انبوهی از مردم مخالفت خود را با جنگ و هر نوع جنگ افروزی اعلام کرده‌اند. وی در جمع تظاهر کنندگان افزود: جهانی جدید در حال شکل‌گیری است که مردمان آن حاضر به پذیرش تبلیغات آمریکایی‌ها و القائات آنان نیستند.

بلر در کنار اسراییل و بوش!
جورج گالووی، عضو پارلمان از حزب رسپکت هم در سخنانی بر لزوم استعفای بلر تاکید کرده و گفت: او قبل از آن‌که خراب‌کاری بیشتری به بار آورد باید کنار برود. به گفته او «بلر که گویی به مرگ و خونی که در سرتاسر جهان به راه افتاده است رضایت نمی‌دهد حالا می‌خواهد در کنار بوش و اسراییل جنگی علیه یک کشور مسلمان، ایران، راه بیاندازد».

گالووی در ادامه به بلر هشدار داد: اگر قرار باشد ما را به چنین جنگی بکشانی قطعا باید در انتظار شورش عمومی باشی.

برای حمایت از ایران در خیابان‌ها می‌مانیم
اندرو مورری، دبیر جنبش توقف جنگ هم در سخنانی در جمع معترضین به لزوم توقف فوری هر نوع طرحی برای تهاجم به ایران اشاره کرده و افزود: این جنبش تا پایان اشغال عراق و حذف تمامی طرح‌ها برای حمله به ایران در خیابان‌ها باقی می‌ماند. مورری از حاضزان خواست تا در گردهمایی بزرگ مردمی ائتلاف توقف جنگ که قرار است سه شنبه 20 مارس در مرکز لندن برگزار شود حضور پیدا کنند.

حمایت پررنگ از ایران
در کنار پلاکاردها و نوشته‌هایی که حاکی از مخالفت با جنگ افروزی بوش و بلر و لزوم بازگشن سربازان از عراق بودند، انبوهی از پلاکاردها با مضامینی در حمایت از ایران هم به چشم می‌خورد. بر روی این پلاکاردها و نوشته‌ها که غالبا مورد توجه رسانه‌های غربی هم قرار گرفته‌اند عباراتی چون «جنگ علیه ایران، هرگز»، «تمام طرح‌های حمله به ایران حذف شود»، «بهانه جویی برای ریختن خون مسلمانان ممنوع»، «ایران صلح می‌خواهد و بوش جنگ» و ... نگاشته شده بود.

تظاهرات لندن، بزرگترین تظاهرات دو ساله اخیر در محکومیت اقدامات جنگ طلبانه بوش و بزرگترین گردهمایی در مخالفت با هر نوع اقدام خصمانه علیه ایران بود.

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics