نویدنو:09/04/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

نویدنو: 4 تیر پایان سومین سال ریاست جمهوری احمدی نژاد بود. نویدنو مناسب دید که در آستانه سال چهارم ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد یکی از اسنادی را که10روز پس از انتخاب ایشان منتشر شده بود باز انتشار دهد.از این رو توجه خوانندگان محترم را بی هیچ شرح اضافه ای به اصل مقاله جلب می نماید .

 

 

تجربه انتخابات ریاست جمهوری ومبارزه پیش رو

نامه مردم شماره 716مورخه 14 تیر ماه 1384

انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری ایران ، با پیروزی محمود احمدی نژاد، نامزد مرتجعان حاکم به پایان رسید .روند مخدوش این انتخابات ، که به گفته شماری از سران حکومتی یکی از پر تقلب ترین انتخابات دوران حکومت جمهوری اسلامی بوده است سرانجام، همان طور که حزب ما از ماه ها پیش در باره آن هشدار داده بوداین امکان را برای سران رژیم ولایت فقیه فراهم کرد تا با حذف اصلاح طلبان حکومتی از قوه مجریه کشوربرای نخستین بار در تاریخ 26ساله پس از انقلاب کنترل سه قوه مجریه ، مقننه وقضاییه را در انحصار کامل خود در آورند.بررسی همه جانبه روند انتخابات 84 هنوز بی شک نیازمند زمان بیشتر وبررسی همه جانبه تر حوادث وواقعیت هایی است که از اواخرسال گذشته ، یعنی هنگام بر گزاری انتخابات مجلس هفتم آغاز شدوسرانجام در 3 تیر ماه 1384به نتیجه مطلوب ارتجاع رسید.اگر چه هنوز بحث های پر حرارت زیادی در زمینه تاکتیک ها وسیاست های انتخاباتی گروه ها واحزاب گوناگون در جریان است ولی متاسفانه اکثر این بحث ها بیش از ارزیابی عینی مسائل به توجیه سیاست های اتخاذ شده وحمله به مخالفان اختصاص داشته ئکمتر به مسایل ومعضلات کنونی وبعرنجی حوادث پیش رو توجه دارد. ما در زمینه سیاست های اتخاذ شده از سوی حزبمان در شماره 715 نامه مردم مفصلا توضیح داده ایم وتکرار ان را ضروری نمی دانیم .

در ارزیابی روند انتخابات 84 از جمله مسایلی که باید به آن توجه کرد سه نکته کلیدی زیرین است:

نخست آنکه ارتجاع حاکم توانست با بهره برداری از اختلاف در صفوف نیروهای اصلاح طلب، بر سر اتخاذ تاکتیک های انتخاباتی، با اتکا به رای خود در لایه های وابسته ومتعهد به رژیم وبخش هایی از محرومان که حاضر به تکرار تجربه دهشتناک دولت رفسنجانی نبودندوهمچنین با اتکا به تقلبات گسترده انتخاباتی، از طریق شرکت مستقیم نیروهای سپاه وبسیج، نتیجه مطلوب را از صندوق های رای بیرون آورد.

دوم آنکه در طول کارزار انتخاباتی نیروهای اصلاح طلب نتوانستندبا درک خواست ها ومشکلات عظیمی که مردم محروم میهن ما با آن دست به گریبانندآنچنان سیاست هایی را اتخاذ کنند که برد آن در درون جامعه وخصوصا در طیف وسیع ده ها میلیون شهروند محروم وزیر خط فقر کارایی داشته باشد.تمرکز کارزار انتخاباتی بر سیاست تحقق آزادی ودموکراسی که برد وسیعی در میان روشنفکران وبخش هایی از لایه های میانی دارد، نمی توانست از جذابیت لازم در میان محرومان جامعه که حتی از تامین یک زندگی حداقل نیز عاجزند، بر خوردار باشد .

سوم آنکه بخشی از کارزار انتخاباتی اصلاح طلبان حکومتی دفاع از کارنامه هشت ساله دولت خاتمی ، به عنوان دولت اصلاحات بود، که به دلیل ادامه سیاست های مخرب اقتصادی – اجتماعی دولت رفسنجانی( در عمده ترین خطوط)نتوانسته بود در زمینه پاسخگویی به خواست توده های محروم وزحمتکشان میهن ما گام موثری بر دارد.کارنامه ضعیف دولت خاتمی وسیاست های بیش از پیش سازشکارانه آن با ارتجاع حاکم،خصوصا در ماه های پیش از انتخابات ، بی شک نقش موثری در بی اعتمادی بخش های وسیعی از نیروهای اجتماعی، خصوصا طیف دانشجویان به اصلاح طلبان حکومتی داشت وآنان را از صحنه مبارزه فعال در جریان انتخابات دور کرد .

با توجه به مسائل ذکر شده ، مساله اساسی یی که اینک در برابر جنبش مترقی وآزادی خواهی کشور قرار دارداین است که چگونه می توان با درس آموزی از تجربیات هشت سال گذشته راه آینده را هموار کرد. یکی از تحولات مثبت در جریان انتخابات ریاست جمهوری، طرح ضرورت ایجاد یک جبهه وسیع برای دموکراسی وحقوق بشر بود.استقبال از این نظر در طیف گسترده نیرو های سیاسی وهمچنین بخش هایی از نیروهای اجتماعی این طلیعه را پدید آوردکه بتوان گام های مطمئنی را در راه استحکام وسازمان دهی چنین جبهه یی بر داشت .کار آغاز شده در جریان کارزار انتخاباتی را باید با پیگیری واصولیت دنبال کرد وبا دیدی دموکراتیک ودر بر گیرنده همه نیروهای ترقی خواه وضد استبدادکشورشرایط را برای پدید آوردن یک جبهه سیاسی مبارز ونیرومند آماده کرد.بی شک ارتجاع حاکم تلاش خواهد کرد با همه امکانات خود سد راه تحقق چنین مهمی شود. ارتجاع با احساس خطر جدی که در ماه های گذشته حیات آن را به شکلی جدی یی تهدید می کرد ، مترصد است که با آرام کردن اوضاع سیاسی وبرخی اقدام های اجتماعی شرایط لازم را برای تثبیت خود فراهم آورد.آنچه مسلم است این است که مرتجعان حاکم، که از نظر طلقاتی نماینده کلان سرمایه داری تجاری وسرمایه داری بوروکراتیک وانگلی ایران هستند، در درازمدت نه قادرند ونه خواهان ایجاد عدالت اجتماعی وسیاسی در جامعه ما هستند. به عبارت دیگر همه آن مسایل ومعضلاتی که تضاد وبحران در جامعه مارا در سال های اخیر تشدید کرده بودهمچنان ادامه خواهد یافت .

رژیم ولایت فقیه همچنان که تاریخ بیش از دو دهه اخیر اثبات کرده است ، خود دلیل اصلی بحران وسد اساسی هر گونه پیشرفت جامعه ما به جلو است.این تضاد با انتخاب احمدی نژادویکدست شدن حاکمیت سیاسی قاعدتا بیش از پیش تشدید خواهد شد . تصور این که کسانی همچون مصباح یزدی ها، عسگر اولادی ها، خاموشی ها، رضایی ها، فرماندهان سپاه وبسیج ووابستگان به سران ارتجاع که در زیر سیاست های خانمان بر انداز رژیم ولایت فقیه به ثروت های افسانه ای رسیده اندوستون های اساسی مافیای اقتصادی کشور را تشکیل می دهند وهمه شریان های اصلی اقتصادی کشور را در کنترل خویش دارند ، قرار است به شکلی معجزه آساسیاست هایی را اتحاذ کنندکه در نفی مشی وروش اتخاذ شده در بیست سال گذشته باشد وپاسخگوی نیاز های جامعه ما وده ها میلیون محرومی باشد که در زیر چرخ اقتصادسرمایه داری بیمار کشور له ولورده می شوند، تنها توهمی است که برخی از سران ارتجاع ودستگاه های تبلیغاتی آن نیز تلاش می کنند به آن دامن زده ومردم را با شعارهای توخالی فریب دهند.

واقعیت این است که تنها با تقسیم کوتاه مدت پول ویا برخی امکانات محدود در جامعه نمی توان کوه معضلات اجتماعی – اقتصادی کشور را بر طرف کرد. حل معضل عظیم میلیون ها بیکار ومیلیون ها نفر زیر خط فقر، در حالی که زیر ساختار تولیدی کشور وتولیدات داخلی به دلیل سیاست های مخرب ونا درست سال های اخیر مرتبا سیر قهقرایی را پبموده است ، نیازمند اتخاذ سیاست های مردمی وطولانی مدت ومهم تر از آن تلاش سیاسی آگاهانه برای تقسیم عادلانه ثروت در جامعه است ،اصلی که اساس آن در تضادی جدی با سیاست ها وخواست های رژیم استبدادی حاکم قرار دارد.

انتخابات ریاست جمهوری 84،درس دردناک وتلخی برای همه نیروهای مترقی وآزادی خواه کشور است. انتخاب احمدی نژاد ضربه ای است به جنبش مردمی وروند اصلاحات که باید سریعا در جهت خنثی کردن آن تلاش ومبارزه کرد .این امر نیز میسر نیست جز با تلاش منسجم در راه بنا کردن جبهه ای وسیع از همه نیروهای مترقی وآزادی خواه کشور. حزب توده ایران در این شرایط حساس ومهم بار دیگر آمادگی خودرا برای همکاری واتحاد عمل با همه نیروهای مترقی وآزادی خواه کشور در راه نبرد بر ضد رژیم استبدادی حاکم اعلام می کند وامید وار است که این روند پر اهمیت با تلاش همه ما به سرانجام شایسه ای برسد .

 

  | می توانید نظرات خودرا اینجا ابراز نمایید .

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics