نویدنو:15/02/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

گزارش كامل ايسنا از تجمع‌هاي اعتراض آميز دانشجويان در دانشگاه اميركبير

ظهر روز دوشنبه جمعي از دانشجويان بسيجي دانشگاه اميركبير در اعتراض به آنچه انتشار مطالب و كاريكاتوري در چهار نشريه دانشجويي اين دانشگاه مي‌خواندند، تجمع كردند.

اين درحاليست كه دست‌اندركاران انتشار اين نشريات نيز اعلام كرده‌اند كه مطالب يادشده با سوءاستفاده از لوگوي اين نشريات منتشر شده و متقابلا تجمع ديگري را برگزار كردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دانشجويان بسيجي، در مقابل دفتر رييس دانشگاه حضور يافته‌ و رسيدگي سريع به اين موضوع و اخراج مديران مسوول اين نشريات را خواستار شدند.

در عين حال نماينده مديران مسوول در كميته ناظر بر نشريات دانشجويي دانشگاه اميركبير درباره آنچه انتشار كاريكاتورهاي موهن‌ از سوي برخي نشريات دانشجويي خوانده شده گفت: گفته مي‌شود اين توهين به مقدسات و ائمه‌ي اطهار است؛ در حالي كه هيچ يك از مديران مسوول نشريات دانشجويي كه اين اتفاق براي آنها افتاده در جريان نبوده‌اند.

پويان محموديان در گفت‌وگو با ايسنا اظهار عقيده كرد كه اتفاق رخ‌داده پروژه‌اي براي بدنام كردن نشريات دانشجويي است.

وي با بيان اين‌كه اين پروژه‌ا‌ي ناميمون است، گفت: من به نمايندگي از نشريات دانشجويي در هيات نظارت دانشگاه اين موضوع را تكذيب و از آن تبري مي‌جويم و تمام مسوولان دانشگاه را به آرامش و گفت‌وگو دعوت مي‌كنم، هم‌چنين قطعا با كساني كه اين پروژه را براي بدنام كردن ما به راه انداخته‌اند از طريق قانوني و حقوقي برخورد مي‌شود.

براساس اين گزارش مسوولان نشريات يادشده نيز با حضور در ميان معترضان اعلام كردند اين نشريات از سوي آنها منتشر نشده و لوگوي آنها مورد سوءاستفاده برخي افراد قرار گرفته است.

گزارش خبرنگار ايسنا حاكيست در پي اين گفت‌وگوها، درگيري لفظي و فيزيكي ميان تعدادي از دانشجويان صورت گرفت و يكي از دانشجويان با نشان‌دادن لباس خون‌آلودش مدعي شد كه با چاقو مضروب شده است.

در ادامه اين اعتراضات مسوولان اين نشريات به دفتر رييس دانشگاه رفتند و پاسخگويي و رسيدگي به اين مساله را خواستار شدند.

دانشجويان معترض كه برخي از اعضاي بسيج دانشجويي بودند نيز براي ساعاتي در آنجا تجمع كردند.

در ادامه‌ اين اعتراضات هر دو گروه معترض با تجمع در قسمت‌هاي جداگانه صحن دانشگاه، اعتراض خود را بيان كردند.

همچنين در ادامه تعدادي از دانشجويان معترض به چاپ اين مطالب و كاريكاتور، پلاكاردهايي در دست داشتند كه روي برخي از آنها نوشته شده بود « لااله‌الا‌الله، محمد رسول‌الله»، « تحصن در اعتراض به توهين به ساحت ائمه‌ طاهرين و امام علي (ع)»،«مقدس كيست اگر محمد نيست؟»،«وا محمدا؛ واعليا».

اين دانشجويان اعلام كردند كه به هيچ تشكلي وابسته نيستند، بلكه مستقلند و نمي‌خواهند اين گونه اعتراضات به خشونت كشيده شود.

آنها اظهار داشتند اگر نويسندگان اين مقالات از دانشجويان عذرخواهي كنند خوشحال مي‌شوند.

يكي از اين دانشجويان در همين ارتباط گفت: ما خواهان رسيدگي به چاپ اين گونه مطالب در اين نشريات هستيم، هر كسي اين كار را كرده است، بايد پاسخگو باشد. نقد به جمهوري اسلامي در جاي خود اما فحش دادن در شان دانشجو نيست.

متقابلا تعدادي از دانشجويان معترض به اقدامات اين گروه نيز با حضور در ميان آنان گفتند: شما مي‌خواهيد با اين اقدامات مانع چاپ هر نشريه‌اي در اين دانشگاه شويد، اقدامات شما مانع فعاليت دانشجويان مي‌شود.

آنها هم‌چنين اعلام كردند كه نشريات يادشده تقلبي بوده است و آنچه در اين نشريات با عنوان لوگو آمده،اسكني از لوگوي واقعي است.

اين دانشجويان تريبون آزادي به آن چه آن را سوءاستفاده از لوگوي نشريات مستقل اين دانشگاه خواندند اعتراض كردند و در اين خصوص ديدگاههاي خود را بيان كردند.

به گزارش ايسنا در اين تريبون آزاد، يكي از دانشجويان گفت: ما هم مسلمانيم و درد دين داريم. اين گونه برخوردها هيچ مشكلي را حل نخواهد كرد. اين نشريات از سوي ما منتشر نشده است.

يكي ديگر از اين دانشجويان نيز گفت: امروز به شعور تمام پلي‌تكنيكي‌ها توهين كردند. ما بايد به مديريت پلي‌تكنيك ثابت كنيم كه دانشجو زنده است و خواهد ماند.

وي ادامه داد: انجمن اسلامي و مديران مسوول نشريات، اين حركت را محكوم كردند، از طرف ما به دروغ نشريه منتشر كرده‌اند.

همچنين اين دانشجويان با خواندن سرود «يار دبستاني‌ من»، پاسخگويي مسوولان دانشگاه را خواستار شدند.

بر اساس اين گزارش پس از آن دانشجويان ساعاتي با تجمع آرام در محوطه اين دانشگاه، به گفت‌وگو در اين رابطه ‌پرداختند.

در همين ارتباط مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه اميركبير هم گفت: با توجه به هتك‌حرمت به پيامبر(ص)، حضرت علي(ع) و مقامات كشور در مقابل دفتر رياست دانشگاه تجمع‌ كرديم.

سيدمحمد مهدي موسوي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: در چهار نشريه‌اي كه از طرف برخي كه قبلا منتسب به انجمن اسلامي بودند و اكنون به صورت مستقل فعاليت مي‌كنند منتشر مي‌شود توهين‌هايي به مباني ديني و حكومتي صورت گرفته كه از جمله آن يك كاريكاتور است.

طبق گفته موسوي در اين نشريات توهين‌هايي به مباني ديني و حكومتي صورت گرفته است كه از جمله چاپ كاريكاتوري موهن است.

وي تصريح كرد: ما در حال نامه‌نگاري با مراجع قم و پيگيري از طريق دفتر آيت‌الله هاشمي شاهرودي هستيم تا اين افراد به اشد مجازات برسند و حتما از دانشگاه اخراج شوند.

وي افزود: البته اين افراد ادعا مي‌كنند كار آنها نبوده و بسيج را زير سوال برده‌اند. ما تا يك حد از قضايا مي‌توانيم بگذريم اما آنها همه‌ي خطوط قرمز را يكجا رد كرده‌اند؛ بنابراين ما نيز در مقابل دفتر رياست دانشگاه تجمع‌ كرده‌ايم و مي‌خواهيم هر چه زودتر پي‌گيري‌هاي لازم انجام شود.

اين فعال دانشجويي هم‌چنين طرف مقابل را طراحي براي برهم‌زدن نظم دانشگاه متهم كرد.

مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه اميركبير افزود: ما قصد داريم تحصن خود را براي برخورد با اين افراد ادامه دهيم تا پرونده آنها در دانشگاه بسته شود.

يك دانشجوي دانشگاه اميركبير نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اظهار داشت: گفته شده است در چهار نشريه‌ي دانشجويي مطالبي مانند هم كه در آنها توهين به حجاب، زير سوال بردن بعضي از معيارهاي نظام، توهين به پيامبر(ص) و كاريكاتور... چاپ شده است منتشر شده و مطالب يادشده در چهار نشريه مانند يكديگر است؛ اما لوگوهاي نشريات متفاوت است و مديرمسوولان و سردبيران از چاپ شدن چنين مطالبي اظهار بي‌اطلاعي مي‌كنند و معتقدند عده‌اي براي زيرسوال بردن اين نشريات دانشجويي، چنين مطالبي را با لوگوهاي مشخص چاپ كرده‌اند؛ در حال حاضر از سوي رياست دانشگاه هنوز پاسخي داده نشده است.

در اين زمينه شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) نيز اعلام كرده كه جلسه برگزار مي‌كند.

در اين جلسه قرار است درخصوص حوادث اتفاق افتاده در دانشگاه اميركبير صحبت و نتيجه‌گيري شود.

در اين زمينه شوراي صنفي دانشجويان اين دانشگاه نيز طي اطلاعيه‌اي اعلام كرد كه مطالب چاپ‌شده به اسم نشريات مستقل دانشجويي تنها منفعت گروههايي خاص را تأمين مي‌كند و از لوگوي برخي نشريات دانشجويي در اين جريان سوءاستفاده شده است.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در اطلاعيه شوراي صنفي دانشگاه آمده است:

«و مکروا و مکرالله والله خير الماکرين

دانشجويان فهيم و آگاه پلي‌تکنيک، رياست محترم دانشگاه، اعضاي فرهيخته‌ي هيات علمي دانشگاه امير کبير!

همانگونه که مستحضريد در روز دوشنبه دهم ارديبهشت ماه يک سري مطالب اهانت‌آميز از سوي افرادي مغرض و آشوب‌طلب در محيط دانشگاه به تعداد اندک توزيع شده است. اين مطالب که عمدأ و با طرح و برنامه قبلي در زير اسم چهار نشريه‌ي مستقل دانشجويي (سحر، ريوار، آتيه، سرخط) چاپ شده است، آن قدر احساسات دانشجويان را تحت تأثير قرار داد که دانشگاه بار ديگر شاهد فضاي تشنج و درگيري بود.

دانشجويان و اعضاي محترم هيات علمي نيک مستحضر هستند که انتشار اين گونه مطالب به اسم نشريات مستقل دانشجويي تنها منفعت خودکامگان و آشوب‌طلبان را تأمين مي‌كند و بهانه‌ي خوبي براي برخورد با دانشجويان دگرانديش دانشگاه خواهد بود.

شوراي صنفي دانشگاه صنعتي اميرکبير با محکوم‌كردن پخش اين گونه مطالب توهين‌آميز، دانشجويان را به خويشتن‌داري دعوت مي‌كند و از مسوولان مربوط مي‌خواهد عوامل اين حرکت ناشايست ( چاپ مطالب در ذيل نام يک نشريه و...) را سريعا شناسي و با ايشان برخورد جدي كنند

در همين زمينه مديران مسوول اين چهار نشريه دانشجويي در بيانيه‌اي اعلام كردند: مقارن با ظهر امروز عده‌ا‌ي با جعل عنوان مديرمسوول و لوگوي تعدادي از نشريات دانشجويي مستقل دانشگاه اقدام به پخش تعداد محدودي نشريه جعلي نمودند. اين نشريات كه در آنها به صورت كاملا آشكار و با ادبياتي مبتذل به ساحت پيامبر(ص)، ائمه اطهار (ع) و مقامات عالي رتبه نظام توهين شده است، بلافاصله توسط دانشجويان فعال از سطح دانشگاه جمع‌آوري شد.

در همين راستا موارد زير جهت تنوير افكار عمومي به اطلاع مي‌رسد:1- ما مديران مسوول نشريات «ريوار»، «سحر»، «آتيه»، «سرخط» اعلام مي‌داريم نشريات پخش شده در امروز با اين عناوين فوق‌الذكر و لوگوي اين نشريات كاملا جعلي بوده و مورد قبول و تاييد اينجانبان نيست و توسط ما منتشر نشده است، بنابراين مطالب منتشره در آنها هيچ ارتباطي با ما نداشته و مورد تاييد ما نيست.

2- اقدام هماهنگ و از پيش برنامه‌ريزي شده برخي تشكل‌هاي دانشگاه جلوي دفتر رياست، بلافاصله پس از پخش شدن نشريات جعلي در دانشگاه و جوسازي آنان كه خواستار اخراج مديران مسوول نشريات فوق‌الذكر از دانشگاه شده‌اند، آشكارا حاكي از يك پروژه امنيتي براي برخورد با فعالان دانشجويي در اين ايام است و از روي آن به سادگي مي‌توان متوجه شد كه چه كساني نشريات جعلي را منتشر و پخش نموده‌اند. جاي بسي تاسف است كه عده‌اي كه همواره دم از مذهب مي‌زنند و فرياد وا اسلاما سر مي‌دهند براي پيشبرد اهداف سياسي خود حتي حاضرند در نشريات جعلي به ائمه اطهار (ع) نيز توهين كنند.

3- با توجه به اينكه اين مساله و رويه شدن چنين مسايلي، امنيت فعاليت‌هاي دانشجويي را به خطر مي‌اندازد و خلاف كليه اصول اخلاقي مي‌باشد از مقامات مسوول دانشگاه درخواست داريم هرچه سريعتر نسبت به پيگيري عاملان اين جعل و برخورد با آنها اقدام نمايند.

4- نشريات دانشجويي «ريوار»، «سحر»، «آتيه»، «سرخط» ضمن محكوم كردن هرگونه توهين و جسارت به ساحت مقدس معصومين (ع) خواستار خويشتن‌داري دانشجويان دانشگاه در مقابل تحريك و جو‌سازي‌ها هستند تا مكر آنان به درستي افشا شود و از همه اساتيد دانشگاه درخواست داريم با حضور خود در اين قضيه مانع از پيشبرد پروژه برخورد با فعالين دانشجويي گردند.

براساس اين گزارش جمعي از دانشجويان منتخب خردادماه دانشگاه اميركبير نيز در بيانيه‌اي اعلام كردند: امروز شاهد پخش چند نشريه با ظاهري مشابه نشريات دوستداران انجمن اسلامي منتخب دانشجويان بوديم. بر همه واضح است كه انتشار چند نشريه با اين حد از توهين در تاريخ دانشگاه بي‌سابقه است و از سوي انجمن اسلامي نيز محكوم است؛ توهين به روحانيت آن هم آنقدر وقيحانه از هيچ مسلماني برنمي‌آيد.

مديران مسوول وقتي از انتشار اين نشريات مطلع شدند از انتظامات دانشگاه درخواست جمع‌آوري اين نشريات را كردند. ولي انتظامات كه هميشه سينه‌چاك جمع‌آوري اين نشريات بود اين بار بي هيچ عكس‌العملي موضوع را به حال خود رها كرد كه جاي تامل دارد.

نويسندگان با ابراز اين عقيده كه آنچه واضح است انتشار چنين مطالب موهني فقط براي بدست آوردن بهانه براي حمله به دانشجويان است، آورده‌اند: شروع اين پروژه نشانگر آنست كه اينبار با يك خودزني كوچك مي‌خواهند ريشه هر منتقدي را از جاي بركنند. ما انتشار چنين نشرياتي را محكوم مي‌كنيم و از عوامل مسوول در دانشگاه مي‌خواهيم با پيگيري موضوع، متخلفين را به مجازات برسانند و اين آشوب‌ها را كه بهانه دست جمعي سلطه‌طلب است را پايان بخشد.

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics