نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

گزارش  تغييرات مديريتي در دانشگاههاي ايران

نویدنو:04/9/1385

 

گزارش تغييرات مديريتي در دانشگاههاي ايران

چهارشنبه، 1 آذر 1385

با روي كار آمدن دولت نهم و نومحافظه كاران، نوستالوژي دهه 60 بار ديگر بر دانشگاه ها سايه افکند. حاصل؛ انقلاب فرهنگي بدون تعطيلي رسمي دانشگاهها بود. پيگيري تغييرات دانشگاه هاي ايران در سطوح مختلف نشان مي دهد که وزارت علوم دولت نهم شعار خود را تا آن جا پيش برد که "هر كه از ما نيست بر ماست و نبايد درس بخواند". اين تغييرات را مورد به مورد پي گرفته ايم.

دانشگاه شيراز

دكتر صادقي، در شهريور ماه 84 جايگزين رئيس پيشين دانشگاه شيراز شد. وي پيش از آن رئيس دانشكده حقوق و علوم سياسي وعضو سازمان بسيج اساتيد بود. وي در زمان مجلس ششم اصلاحات به عنوان عضو حقوقدان شوراي نگهبان به مجلس معرفي شد اما راي لازم را كسب نكرد.

وي در محافل دانشگاهي به فردي مخالف تشكل هاي دانشجويي شهرت دارد واين تشكل ها را "بنگاه سياسي" مي داند. وي در زمان رياست دانشكده حقوق هم افراد مشخصي را براي مقابله با انجمن اسلامي سازماندهي كرد. افرادي که امروز به آنان مجوز تشکيل تشکل دانشجويي موازي داده شده است.

با آغاز رياست وي در دانشگاه شيراز فشار بر دانشجويان، خصوصا دانشجويان دختر در صحن عمومي دانشگاه افزايش يافته است، تا جايي كه براي كنترل بيشتر دانشجويان، مديريت انتظامات دانشگاه به سپاه پاسداران واگذار شده است.

دكتر صادقي اين سختگيري را به استادان نيز تسري داده تا همزمان با فشار بر دانشجويان، استادان مدافع آنان را نيز محدود کند.

دانشگاه علوم پزشكي شيراز

دكتر ايمانيه از حدود يك سال قبل به عنوان رئيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز آغاز به كار كرد در حالي كه قبل از آن اصلا تجربه مديريتي نداشت. وي از طرفداران جدايي دانشجويان دختر و پسر است و تاكنون از برگزاري هر گونه اردوي مختلط ممانعت كرده است.

شيوه وي براي اداره دانشگاه، متکي بر تهديد دانشجويان به احضار به كميته هاي انضباطي است که در دوران کنوني با ترکيبي از نيروهاي امنيتي و بنيادگرا دايره کاري خود را وسعت بخشيده اند.

وي نيز فعاليت تشكل هاي دانشجويي را براي دانشگاه مفيد نمي داند و به همين علت به انجمن اسلامي دانشجويان هشدار داده تا هر چه زودتر تكليف خود را مشخص كند.

دانشگاه علم و صنعت

دانشگاه علم و صنعت، که سابقه اي طولاني در فعاليت هاي سياسي و اجتماعي دارد، در دوران جديد فشارهاي مضاعفي را تحمل کرده است.

در اين دانشگاه همزمان با رياست دكتر جبل عاملي، منتخب وزيرعلوم دولت جديد، محدوديت هاي زيادي در ارتباط با دانشجويان و فعاليت هاي صنفي و فرهنگي آنان اعمال شده است. انجمن دانشجويان اين دانشگاه در شرايط تعليق قرار دارد و اعضاي آن براي تعطيل کامل انجمن تحت فشار هستند. به انتظامات دانشگاه علم و صنعت نيز از آغاز رياست جديد اختيارات وسيعي داده شد و آنها به اشکال مختلف با دانشجويان برخورد مي کنند.
در عوض، امروز در اين دانشگاه نيروهاي بسيج دانشجويي با حمايت مديريت دانشگاه به فعاليت گسترده اي مشغولند. تبليغات وسيع براي ليست "نخبگان حوزه و دانشگاه" ـ ليست آيت الله مصباح يزدي براي مجلس خبرگان ـ از جمله اين فعاليت هاست که به شدت دنبال مي شود. دكتر جبل عاملي رئيس فعلي دانشگاه از دوستان بسيار نزديك محمود احمدي نژاد است.

دانشگاه يزد

رئيس دانشگاه يزد كه از يك سال قبل به اين سمت منصوب شده، دكتر ميبدي است كه پيش از آن رياست دانشگاه صنعتي اصفهان را برعهده داشته و دكتراي كشاورزي دارد.

دكتر ميبدي نيز مخالف هر نوع تشكل مستقلاست و تاكنون تمام تشكلها از جمله "انجمن پيرو"، "انجمن توسعه" و "انجمن جمهوريخواه" اين دانشگاه راتعطيل كرده است. وي نزديكي زيادي با بسيج دانشگاه دارد، از هنگام آغاز به کار امكانات زيادي در اختيار اين سازمان شبه نظامي دانشجويي قرار داده، و سال قبل نيز در راستاي حمايت از اين تشکل موازي به بهانه مغايرت با آيين نامه، دفتر انجمن اسلامي دانشگاه را پلمب كرد.

يكي از روشهاي وي در اعمال مديريت احضار دانشجويان به معاونت دانشجويي و يا حراست براي ارعاب آنان است. در همين رابطه به دستور وي چند خانم دانشجو به بهانه مناسب نبودن نوع پوشش با محروميت هايي مواجه شده اند.

در آغاز امسال در حين برگزاري تحصن صنفي، دكتر ميبدي شخصا به همراه چند نفر از بسيجيان و حراستي ها به ميان متحصنين آمد و اسم بسياري را يادداشت كرد. همه اين دانشجويان پس از چند روز به كميته انضباطي فراخوانده شدند.

وي همچنين راسا دانشجويان را به دفتر خود احضار وسعي مي كند آنان را مرعوب كند. وي در جريان يك نشست دانشجويي خطاب به دانشجويان گفت: "من خودم نيروي وزارت اطلاعات هستم و مي دانم چگونه بايد با شما مقابله كنم، من در جبهه هاي كردستان جنگيدم بنابراين شما عددي نيستيد كه من نتوانم ساكت تان كنم".

يکي ديگر از کارهاي وي شكايت از نشريات دانشجويي نزد هيات نظارت است. بر اساس اين شکايت ها همه اين نشريات توقيف شده اند.

دانشگاه علامه طباطبايي

"آقاي شريعتي اينجا پادگان نيست"، اين جمله اي بود كه دريكي از بيانيه هاي دانشجويان دانشگاه علامه خطاب به رئيس اين دانشگاه صادر شد. حجت الاسلام شريعتي كه از حدود يك سال و نيم قبل به عنوان رئيس دانشگاه علامه به کار مشغول شده، قبل از آن عضو هيات علمي دانشكده روانشناسي بود.

اولين حرکت ها در خصوص اخراج اساتيد از دانشگاهها، از دانشگاه علامه و به دستور حجت السلام شريعتي آغاز شد و به اين ترتيب دكتر حسن نمكدوست از دانشكده ارتباطات اخراج گرديد. وي مدرك دانشگاهي ندارد ولي تحصيلات حوزوي وي براي حضور در دانشگاه معادل شده است.

همزمان با آغاز رياست حجت الاسلام شريعتي فعاليت بسيج در دانشگاه به شدت افزايش يافته است. در همين ارتباط دانشجويان مي گويند آنان مطلق العنان هستند و هر كاري بخواهند انجام مي دهند.

دانشگاه علامه از آغاز سال تحصيلي جديد دستخوش اعتراضات صنفي بسياري بوده كه از جمله آنها مي توان به تحصن مكرر دانشجويان در اعتراض به فشار بر انجمن اسلامي دانشجويان، وضعيت سلف سرويس وسطح پايين امكانات و آلودگي شديد آب آشاميدني اشاره كرد.

دانشگاه سمنان

دكتر علي خير الدين كه استاديار دانشگاه سمنان بود در تابستان امسال به عنوان رئيس دانشگاه سمنان انتخاب شد.
او در همين مدت كوتاه فشار بسياري بر دانشجويان وارد آورده تا جايي كه در زمان سفر اخير رهبر جمهوري اسلامي به استان سمنان، تنها به دانشجويان عضو بسيج اجازه صحبت در حضور وي داده شد.

فضاي دانشگاه سمنان به شدت پادگاني است و فشار بر دختران دانشجو بسيار زياد است. تاكنون بيش از 300 اسم براي تنبيه به كميته انضباطي رفته كه بررسي آن هنوز آغاز نشده است.

دانشگاه تربيت مدرس

رئيس دانشگاه تربيت مدرس دكتر فرهاد دانشجو برادر كامران دانشجو، استاندار تهران است كه دوستي بسيار نزديكي با احمدي نژاد دارند.

فرهاد دانشجو با توجه به سوابق خود در نهادهاي نظامي و بسيج در مهرماه 84 به عنوان رئيس دانشگاه تربيت مدرس انتخاب شد.

در اين دانشگاه علاوه بر فشارهاي مشابهي كه به روال ديگر دانشگاهها بر دانشجويان وارد مي شود، برخي از اساتيد مطرح اين دانشگاه نيز مورد غضب مسوولين جديد قرار گرفته اند.

طي اولين اقدامات رضا اكبريان رئيس دانشكده علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس سعيد حجاريان را از شوراي تخصصي گروه علوم سياسي و محسن كديور را از شوراي تخصصي گروه فلسفه و هاشم آقاجري را از مديريت گروه تاريخ كنار گذاشت. پيش از اين مسوولين اين دانشگاه دكتر محسن كديور را از حضور در همايش انقلاب مشروطه كه در لندن برگزار شد برحذر داشته و او را تهديد كرده بودند.

همچنين دكتر عبدالكريم سروش و دكتر حاتم قادري نيز در ليست برخورد مقام هاي دانشگاه قرار دارند.
به دنبال اين مساله كه اعتراض دانشجويان و ديگر اساتيدرا برانگيخت، رئيس دانشگاه تربيت مدرس مسئول واحد خواهران سازمان بسيج دانشجوئي دانشگاه را به سمت فرماندهي سازمان بسيج دانشجوئي دانشگاه تربيت مدرس منصوب و متعاقب آن بسيج دانشجويي بيانيه اي برعليه اساتيد دگرانديش صادر كرد.
پس از شكايت رسمي كديور از اين تخلفات، در اقدامي بي سابقه محمدتقي احمدي رئيس و صادق آئينه وند نائب رئيس هيات انتظامي دانشگاه عزل شدند و مسلمي نائيني فرمانده سازمان بسيج اساتيد دانشگاه با حفظ سمت به رياست جديد هيأت انتظامي اعضاي هيأت علمي دانشگاه تربيت مدرس منصوب شد.

همچنين گفته مي شود مهندس مير حسين موسوي، نخست وزير اسبق جمهوري اسلامي که هنوز عضو هيات امناي اين دانشگاه است، به زودي برکنار خواهد شد.

دانشگاه شهيد چمران اهواز

دو ماه پس از انتصاب دكترنوري به رياست دانشگاه شهيد چمران اهواز، نصب پرده اي جلوي ساختمان رياست با اين مضمون كه "جناب دكتر نوري، نائل شدن حضرتعالي را به مقام استادي تبريك مي گوييم" به دانشجويان نشان داد كه وي تا آن زمان استاد هم نبوده است.

دكتر نوري كه با آغاز بكار دولت نهم به رياست دانشگاه شهيد چمران اهواز منصوب شد قبل از اين استاديار پزشكي بود. وي نيز با بسيج رابطه نزديکي دارد بطوريكه وجود هر تشكلي، حتي تشكل هاي راست را با وجود بسيج بيهوده مي داند.

وي که از اعضاي قبلي سپاه است در آغاز كار همه معاونت هاي دانشگاه را تغيير داد. در دوره وي نهاد نمايندگي رهبري، مانند ديگر دانشگاه ها قدرت زيادي گرفته بطوريكه مستقيما روي برنامه ها و طرح هاي تشكل ها اعمال نظر مي کند.

حراست دانشگاه هم در دوره جديد اختيارات بي مرزي يافته است تا جايي كه اگر دختران دانشجو حتي در سطح شهر با روسري ديده شوند به شدت با آنها برخورد مي شود.

در اين دوره دو نفر از دانشجويان با تعليق مواجه شده، نشريات دانشجويي دانشگاه شهيد چمران تعطيل و فعاليت صنفي متوقف شده است.

دانشگاه فردوسي مشهد

از حدود يك سال قبل دكتر عاشوري به عنوان رئيس دانشگاه فردوسي مشهد انتخاب شد. وي پيش از آن درهمين دانشگاه استاد زمين شناسي بود. او که از وابستگان "جبهه پيروان خط امام و رهبري" است با تحميل فضايي امنيتي بر اين دانشگاه، به طور علني اعلام کرده "كه در بيرون از دانشگاه نيروهاي وزارت اطلاعات و سپاه همواره به من كمك مي كنند".

در اين مدت تعدادي از دانشجويان به خاطر اعتراض به مسايل صنفي به كميته انضباطي فرا خوانده شده و بسياري از نشريات مستقل به محاق توقيف رفته اند. در دانشگاه فردوسي مشهد همزمان با آغاز بكار دكتر عاشوري از اهرم حراست جهت برخورد با دانشجويان استفاده مي شود.

در مواردي هم به دانشجويان فعال اعلام كرده اند که پرونده سنگيني از ايشان موجود است که اگر به فعاليت هاي خود ادامه دهند به جريان خواهد افتاد.

همچنين ليست هاي طويلي از دانشجويان براي احضار به كميته انضباطي و حراست به اتهام انجام اعمال منافي عفت و فساد اخلاقي تهيه شده است. گفته مي شود بيش از هزار نفر در اين ليست ها هستند که از همه آنان تعهد عدم انجام فعاليت صنفي و سياسي اخذ شده است.

در دانشگاه فردوسي مشهد هم از زمان آغاز بكار آقاي عاشوري، بودجه و اختيار و سيعي به بسيج داده شده تا جايي كه كلا هيات نظارت دانشگاه جنبه تشريفاتي پيدا كرده و در همه موارد از جمله در امور صنفي و.. نظر بسيج تعيين کننده است.

دانشگاه تربيت معلم سبزوار

دكتر محمديان كه در زمان دولت خاتمي نماينده وزير در دانشگاه سبزوار بود با آغاز بكار دولت نهم به عنوان رئيس دانشگاه تربيت معلم سبزوار انتخاب شد.

وي خود در يك جمع دانشجويي به صراحت اعلام کرد که: "به ما دستور داده اند جلوي فعاليت انجمن هاي اسلامي را بگيريم".

ارتباط دكتر محمديان با بسيج و سپاه آشکار است. حراست اين دانشگاه هم از زمان آغاز بكار رئيس جديد اختيارات و سيعي پيدا کرده وحتي چند تن از نيروهاي سپاهي و بسيجي شناخته شده شهر نيز به آنان اضافه شده تا بر خورد لازم را با دانشجويان داشته باشند.

دانشگاه علوم پزشكي ايران

دكتر فتحي، جراح پلاستيك در حالي كه هيچ سابقه مديريتي نداشت در پاييز 84 از استادي به رياست دانشگاه علوم پزشكي ايران رسيد.

اما در واقع افراد ديگري در حال اداره اين دانشگاه هستند كه از آن جمله مي توان به دكتر پازوكي و دكتر طباطبايي اشاره كرد كه از اعضاي بسيج اساتيد و كميته انضباطي هستند.

فشار از سوي كميته انضباطي و حراست هم روي دانشجويان بسيار زياد است و كنترل اين مراكز از اختيار دكتر فتحي خارج است. وي که چهره اي كاملا علمي دارد و از استادان برجسته رشته ي پزشكي است، توانايي كافي براي اداره اين دانشگاه ندارد از اين رو حتي قدرت بسيج دانشجويي از قدرت وي بيشتر است. درواقع مي توان گفت اداره كننده اصلي اين دانشگاه افراد ديگري از جمله مسوول نهاد رهبري هستند. انجمن اسلامي اين دانشگاه هم تعليق شده و اجازه انتشار هيچ نشريه اي در آن داده نمي شود.

دانشگاه شهيد عباسپور تهران

دكتر نيك روش حدود يك سال قبل به عنوان رئيس دانشگاه شهيد عباسپور انتخاب شد. وي پيش از اين سابقه رياست دانشگاه و استادي داشت، اما با آغاز دوره جديد رياست وي، تمام معاونت ها و مسوولين دانشگاه تغيير كردند و افرادي از بيرون دانشگاه جهت در اختيار گرفتن اين پست ها به کاردعوت شدند.

بسياري از معاونت ها و مديريت ها از افراد غير دانشگاهي انتخاب شده اند كه گرايش هايي وابسته به محافظه كاران و بسيج دارند اما در اين ميان وابستگي و متصل بودن دكترعيدي، معاونت فرهنگي دانشگاه از همه بارز تر است.

در دانشگاه عباسپور مسوول نهاد نمايندگي از اختيار و آزادي عمل بسياري برخوردار است بطوريكه حتي رئيس دانشگاه بدون اخذ موافقت او هيچ كاري انجام نمي دهد.

فشار بردانشجويان اين دانشگاه نيز به شدت افزايش يافته و نشريات دانشجويي اجازه انتشار ندارند. تنها نشريه تخصصي پزشكي دانشجويان به اسم " پژواك" است كه گاهي منتشر مي شود.

دانشگاه لرستان

دكتر صادقي، رئيس جديد دانشگاه لرستان كه در پاييز 84 رياست دانشگاه را به عهده گرفت استاد شيمي همين دانشگاه و نيز رئيس بسيج اساتيد غرب كشور بود.

در دوره او که با بسيج رابطه مرتب تشکيلاتي دارد، به هيچ وجه قوانين و آيين نامه هاي اداره دانشگاه رعايت نمي شود و جوي پليسي بر دانشگاه حكمفرما شده است.

در طول يك سال گذشته چند تن از افراد موتور سوار گروه فشار كه در شهر خرم آباد كاملا شناخته شده هستند به استخدام حراست اين دانشگاه درآمده اند، كه در دانشگاه نيز با موتور سيكلت به اين سو و آن سو مي روند.
همچنين افرادي كه در اغتشاشات سال 79 خرم آباد دست داشتند از جمله طاهري و حاج حسيني در دانشگاه استخدام شده اند.

حاج حسيني در دوره جديد رئيس حراست شده و طاهري نيز رئيس دفتر وي است. اين دو نفر رسما در درگيري هاي فرودگاه خرم آباد که منجر به زنداني شدن چند ساعته دکتر سروش و حجت السلام کديور در فرودگاه اين شهر شد، حضور داشتند.

اكنون اختيار همه دانشگاه در دست طاهري است. بر اثر اعمال نفوذ وي تاکنون 3 نفر از دانشجويان براي 3 ترم تعليق شده اند.

همچنين در برخورد با دانشجويان مسوولين حراست با توجه به سابقه اي كه دارند از زبان خاصي پيروي مي كنند. آنها بارها به دانشجويان اعلام كرده اند از طريق نيروهاي داخل شهر با آنان برخورد خواهد شد! رئيس حراست هم يك بار در جمع دانشجويان معترض اعلام كرد: "گردنتان را خورد مي كنم".

همچنين چند تن از مسوولين حراست شبانه به خانه يكي از استادان دانشگاه رفتند و اعلام كردند در صورت ادامه فعاليت او وخانواده اش در خطر خواهند بود.

همچنين مامورين حراست همواره دانشجويان دختر و پسر را احضار مي کنند و آنان را با صفت هاي زشت و ركيك مورد خطاب قرار مي دهند و با اجبار از آنان تعهد مي گيرند. فعاليت هاي صنفي و سياسي از آذر ماه 84 به اين سو تقريبا در اين دانشگاه تعطيل است.

دانشگاه اروميه

دكتر صدقي، رئيس جديد دانشگاه اروميه هيچ تجربه رياست و معاونت دانشگاه در كارنامه اش به چشم نمي خورد. وي از اعضاي فعال بسيج اساتيد بود و رابطه بسيار نزديكي با طيف محافظه كار و بسيج دارد. او از همان ابتدا بر خورد سخت و سركوبگرانه اي را با دانشجويان در پيش گرفت؛ بطوريكه پس از اولين تحصن صنفي كه در زمان رياست او صورت گرفت بيش از 10 نفر از دانشجويان تعليق شدند و پس از آن نيز تمام نشريات يك به يك توقيف شدند تا جايي كه رقم توقيفي ها به 80 رسيد. اكنون تنها نشريه بسيج است كه در دانشگاه منتشر مي شود.

حراست نيز برخورد سختي در ارتباط با مسايل اخلاقي دارد. در مواردي مسوولين حراست اعلام كرده اند كه حد اقل فاصله بين دانشجوي دختر و پسر در زمان بحث علمي و درسي بايد يك متر باشد. معاونت دانشجويي دانشگاه دكتر طالعي است كه به همراه حجت الاسلام قريشي مسوول نهاد نمايندگي اداره دانشگاه را به عهده دارند و رئيس دانشگاه نيز اختيار كافي به آنان داده است.

دانشگاه اصفهان

دكتر رامش، رئيس دانشگاه اصفهان كه در تابستان 84 به رياست اين دانشگاه رسيد پيش از اين استاد جغرافيا و از اعضاي فعال بسيج اساتيد دانشگاه اصفهان بود. وي كه از سابقه نظامي برخوردار است همواره اعلام مي كند: من يك سپاهي هستم و در جبهه خون داده ام.

به گفته يكي از دانشجويان اين دانشگاه: "اوضاع دانشگاه اصفهان از زمان رياست وي بسيار آشفته شده و فضاي فعاليت سياسي و صنفي بسيار بسته شده است".

با آغاز به كار دكتر رامش، فعاليت هاي فرهنگي هم اين دانشگاه هم متوقف و كانون هاي تئاتر، موسيقي و دكتر شريعتي تعطيل شدند. همچنين نشريات متعددي توقيف و يا تعطيل شدند كه از جمله مي توان به "معرفت" و "راه خاكي" اشاره كرد. مدير مسوول نشريه اخير هم تعليق شده است. در اين دانشگاه دوربين هاي مداربسته در تمام نقاط دانشگاه و خوابگاه ها نصب كرده اند که واحد مونيتورينگ آن در حراست قرار دارد. همچنين كتابخانه بسيار بزرگ و مدرن دانشگاه اصفهان را كه با صرف هزينه بسياري ساخته شده بود حذف و آن را به دفاتر تحت اختيار مديريت و استادان اختصاص داده اند.

همچنين بر خلاف آيين نامه و مقررات، اسكان دانشجويان در خوابگاه را بطور ماهانه تمديد مي كنند تا اگر خواستند در پايان ماه بتوانند دانشجويي را اخراج كنند. احكام كميته انضباطي در دوره مديريت جديد بسيار زياد شده تا جايي كه فقط در يك مورد براي 18 دانشجوي يك كلاس حكم صادر شد.

دكتر هرسيج، مدير اداري مالي و قائم مقام دانشگاه اصفهان است كه حدود 4 سال قبل در زمان پيوستن ايران به npt اعلام كرد "چون نظام در زمان خاتمي مشروعيت ندارد به npt پيوست". او متعاقب اين اظهارات بر كنار شد اما اكنون دوباره آغاز بكار كرده و قايم مقام رياست و معاونت اداري مالي را برعهده دارد و در دانشگاه نيز بسيار صاحب نفوذ است. |

همچنين معاون دانشجويي دانشگاه "شمسي پور" از اعضاي بسيج و داراي گرايشات خاص است تا جايي كه به فعالان انجمن هاي اسلامي اعلام كرده است: براي فعاليت دوباره انجمن اسلامي بايد از روي نعش من رد شويد".

دانشگاه ياسوج

دكتر اردوان ارژنگ، استاد معارف دانشگاه ياسوج از يك سال قبل به عنوان رئيس اين دانشگاه انتخاب شده است.
وي كه از اعضاي فعال بسيج اساتيد بود پيش از اين تجربه معاونت دانشجويي دانشگاه را در كارنامه خود دارد.
با آغاز بكار وي تمام معاونت ها و روساي و مسوولين پست هاي مهم دانشگاه تغيير كردند و جاي خود رابه وابستگان بسيج دادند.

در اين دوره بسياري از كارمندان کليدي نيز تغيير كمرده اند و جاي آنها حدود 10 نفر از اعضاي رسمي بسيج استخدام شده اند. مسوول جديد حراست دانشگاه نيز كه پيش از اين مسوول حراست دانشگاه آزاد بود از اعضاي بسيج ودر ابتدا معلم حق التدريسي در آموزش و پرورش بود. وي در يك جمع دانشجويي خطاب به دانشجويان اعلام كرده بود: "سياست جديد حراست با سابق كاملا متفاوت است و اكنون قرار نيست به متخلفين رحم و ترحم شود".

در اين دوره لااقل 10 دانشجو بنا به علل مختلف به كميته انضباطي احضار و همچنين نشريات دانشجويي " فرياد" و "سنگ پا" توقيف شده اند. حراست اين دانشگاه در يك مورد به چند تن از كارمندان كه تفكراتي متفاوت با مسوولين جديد دانشگاه داشتند و از خانه سازماني استفاده مي كردند تنها 8 ساعت فرصت داد كه خانه ها را تخليه كنند وگرنه با تنبيه مواجه خواهند شد. همچنين تاكنون سه تن از استادان اين دانشگاه از جمله دكتر اسياباني و دكتر هشچي از دانشگاه اخراج شده اند.

دانشگاه شهيد بهشتي

از روساي دانشگاهي كه بيش از همه تغيير آن موجب سر و صدا و اعتراض شد بركناري دكتر نديمي، رئيس دانشگاه شهيد بهشتيبود كه به جاي وي دكتر لطيفي منصوب شد.

دكتر لطيفي از دوستان احمدي نژاد و دكتر داوودي معاون اول رئيس جمهوراست. وي رئيس بسيج اساتيد دانشگاه بوده و در پژوهشكده ليزر تدريس مي كرده است. با انتصاب دكتر لطيفي به رياست دانشگاه، دكتر عباسي هم به معاونت فرهنگي دانشگاه منصوب شد. او كه پيش از اين در دانشگاه نظامي امام حسين حضور داشت، سابقه حضور در سپاه را نيز دارد. اكنون در اين دانشگاه، دكتر شرافت كه از بيست سال قبل به اين سو رياست دانشكده اقتصاد را برعهده داشت، از نفوذ بسيار بالايي برخوردار است. همچنين حسين صمصامي خواهر زاده دكتر پرويز داوودي معاون اول رئيس جمهور، در دانشكده اقتصاد حضور دارد و بر اساس اظهارات دانشجويان جلسات منظمي در اين دانشگاه با حضور دكتر داوودي، دكتر لطيفي، دكتر شرافت و حسين صمصامي برگزار مي شود. در همين جلسات تصميمات اقتصادي مهم دولت از جمله مساله مربوط به توزيع سهام عدالت و تغيير ساختار سازمان مديريت گرفته شد.

بسيج دانشجويي در دانشگاه شهيد بهشتي هم به خوبي مانور مي دهد. در دانشگاه شهيد بهشتي حتي فعاليت صنفي هم با برخوردي تند روبه رو مي شود، تا جايي كه وقتي به علت نابساماني و سطح بسيار پايين و وحشتناك امكانات سلف سرويس بين دانشجويان ومسوولين سلف سرويس درگيري روي داد، كاركنان سلف سرويس با كارد آشپزخانه به دانشجويان حمله ور شدند.

دانشگاه الزهرا

خانم دكتر مباشري، رئيس جديد دانشگاه الزهرا در تابستان 84 به جاي دكتر زهرا رهنورد منصوب شد. دانشگاه الزهرا به عنوان تنها دانشگاه كاملا دخترانه ايران همواره از سوي بسياري از مراكز و مسوولين تحت فشار قرار داشته است. فشار هايي كه در زمان دكتر رهنورد نيز وجود داشت و امروز بسيار بيشتر و پررنگ تر شده است.
از زمان انتصاب رئيس جديد، بسياري از مسوولين محافظه کار دانشگاه دم از كنترل بي قيدي و مقابله با تهاجم فرهنگي مي زنند و از اين زاويه فشار بسيار زيادي بر دانشجويان اين دانشگاه بخصوص اعضاي تشكل هاي دانشجويي و انجمن اسلامي وارد مي شود.

در دوره مديريت جديد واحد ديگري علاوه بر حراست، معاونت فرهنگي، رئيس دانشگاه و.. تحت عنوان "فوق برنامه" به مجموعه مراجعي كه در مقابل انجام برنامه هاي فرهنگي و صنفي ممانعت ايجاد مي كند اضافه شده است. از اين رو فعاليت هاي فرهنگي و برنامه هاي سخنراني در امور فرهنگي و سياسي در دانشگاه الزهرا كاملا تعطيل شده است.

مسوولين دانشگاه حساسيت بسياري روي انجمن اسلامي دارند و اصلا حاضر نيستند به نام آن كاري صورت بگيرد. در خصوص نوع پوشش ها به شدت فشار مي آورند تا جايي كه از دانشجويان تعهد گرفته اند در صورت عدم استفاده از مقنعه و چادر به كميته انضباطي فرستاده مي شوند.

دانشگاه شهركرد

دكتر معتمدي كه از اساتيد ادبيات بود در مهرماه سال 84 به عنوان رئيس دانشگاه شهر كرد منصوب شد. دكتر معتمدي از اعضاي بسيار باسابقه و ارشد بسيج اساتيد است و سابقه حضور در سپاه را دارد. نزديكي دكتر معتمدي به جريانات سياسي راست، بخصوص موتلفه كاملا بارز است. او از سوي ديگر اختلافاتي با نهاد نمايندگي و نيز با بسيج دانشجويي دارد.

با اين وجود وي تلاش زيادي در خصوص ترويج ليست نخبگان حوزه و دانشگاه كه به طيف مصباح يزدي نزديك است انجام مي دهد و از همين رو تعداد زيادي از وابستگان موسسه امام خميني و مدرسه امام صادق به عنوان كارمند جديد وارد دانشگاه شده اند و براي پيروزي "حاج آقا بي ريا" در انتخابات خبرگان تلاش مي كنند. دكتر معتمدي جلسات منظمي با برخي از اعضاي سپاه و بسيج برگزار مي كند.

کادر حراست اين دانشگاه از مدتي پيش تغيير كرده و فردي از اقوام دكتر معتمدي به اين پست منصوب شده است كه قبلا سپاهي بوده و در حراست آموزش و پرورش کار مي کرده است. همچنين يكي از اساتيد اين دانشگاه به نام "حاج آقا منصوري" كه از روحانيون اصلاح طلب است و معرفت تدريس مي كرد از دانشگاه اخراج شده است.

دانشگاه اراك

رئيس دانشگاه اراك هنوز تغيير نكرده است و از منتخبين دكتر معين، وزير سابق علوم است اما آنچه در مورد او قابل ذكر است اينكه او خود شخصا به شدت تغيير موضع داده و اصلا فرد ديگري شده است. او كه در زمان خاتمي نه ريش داشت و نه پيراهن يقه گرد، اكنون دم از ولايت مي زند و از عدالت پروري احمدي نژاد مي گويد.
دكتر ملك سليماني حتي نوع پارچه لباسهايش را تغيير داده و به گفته دانشجويان: "حتي ديگر لباسهاي كتان خود را نمي پوشد و به همه مي گويد كه لباس ساده بپوشيد و ريش بلند بگذاريد".

اين گونه رفتار از دكتر سليماني كه دكتراي زيست شناسي خود را از انگليس اخذ كرده بسيار عجيب به نظر مي رسد اما حقيقت دارد. دكتر سليماني خود شخصا از برخي دانشجويان نزد هيات نظارت شكايت كرده و دستور اخراج دو تن از اساتيد دانشگاه را به علت مخالفت با ولايت فقيه داده است. در مورد نوع آرايش دختران كنترل شديدي اعمال مي شود، از نوع و كوتاه بودن ريش پسر ها ايراد مي گيرند و در يك مورد هم دانشجوي پسري كه ابرويش را دستكاري كرده بود از خوابگاه اخراج شد.

علي رغم حضور نظاميان در محيط دانشگاه، فرمانده سپاه شهر كرد با لباس نظامي در اين دانشگاه حضور مي يابد و جلسات منظمي را با رئيس دانشگاه برگزار مي كند. همچنين طي معامله اي سپاه پاسداران بخشي از زمين هاي تحت ملكيت خود را به دانشگاه فروخته است.

دانشگاه كرمان

دكتر اميري خراساني که از مهر ماه سال قبل به عنوان رئيس دانشگاه كرمان انتخاب شد، پيش از اين استاد ادبيات بود. او که از مدافعان سرسخت دولت احمدي نژاد است، دوستي بسيار نزديكي با "باهنر" نماينده كرمان ونائب رئيس مجلس و همچنين وزير علوم دارد.

از زمان رياست دكتر اميري خراساني حضور نيرو ها ي غير دانشگاهي و نظامي در دانشگاه به شدت افزايش يافته است تا جايي كه يكي از دانشجويان در اين رابطه مي گويد: "به نظر مي رسد افرادي از بيرون دانشگاه به دكتر اميري مي گويند چكار كند".

همچنين تعطيلي هر گونه اردوي فرهنگي در دانشگاه كرمان موجب نارضايتي دانشجويان شده است كه اين مساله در كنار هشدار مسوولين دانشگاه دربرخورد با هر گونه اعتراض و تحصني موجب شده جو دانشگاه به شدت بسته باشد. حراست در دوره رئيس جديد بر فشار خود افزوده و با دانشجويان برخورد هاي خشني دارد.

دانشگاه سنندج

دكتر "كريمي دوستان" كه دانشيار دانشگاه در رشته ادبيات و زبانشناسي بود، سال گذشته در پي درگذشت رئيس سابق دانشگاه سنندج به اين مقام منصوب شد. دكتر كريمي دوستان از اعضاي بسيج اساتيد، سپاهي، رزمنده و جانباز است و خود را نيز اينچنين معرفي مي كند.

از زمان رياست وي، فشار زيادي بر دانشجويان وارد مي شود كه به نظر دانشجويان بخش اعظم اين فشار منشاء بيروني دارد. همچنين در اين مدت 3 نفر از دانشجويان به كميته انضباطي فرستاده شده اند. فشار حراست در خصوص فعاليت هاي صنفي و فعاليت در انجمن تا حدي است كه حتي بساري از دانشجويان در صحن عمومي دانشگاه با فعالان صنفي و اعضاي انجمن قدم نمي زنند.

دانشگاه پيام نور

دكتر علي احمدي، رئيس جديد دانشگاه مركزي پيام نور كه از تابستان گذشته اين پست را در اختيار گرفته سوابق متعددي در كارنامه خود دارد كه از جمله آنها مي توان به "مشاور شورايعالي انقلاب فرهنگي"، "عضو هيات علمي دانشگاه علم وصنعت"، "مجري طرح جامع نظام‌آموزشي صدا وسيما"، "همكاري با دانشگاه امام حسين" و بسياري ديگر اشاره كرد.

دكتر احمدي ارتباط بسيار نزديكي با رئيس جمهور كه او نيز عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت است دارد.
متعاقب انتخاب دكتر احمدي به عنوان رئيس دانشگاه پيام نور برخي از اعضاي هيات علمي دانشگاه پيام نور در خصوص ساختار مديريتي جديد در دانشگاه مسايلي را مطرح كردند، که خوشايند رئيس جديد نبود.

پس از اين مساله دكتر احمدي براي يك ماه كل ملاقات هاي خود را لغو كرد و اين در حالي بود كه پيش از اين طي نامه اي كتبي به تمام اعضاي هيات علمي و دانشگاهيان پيام نور اعلام كرده بود براي ديدار حضوري مي توانند به دفترش مراجعه كنند.

همچنين به دنبال آن به تمام معاونت ها و مديران دانشگاه كه اغلب بيش از 15 سال بود كه تغيير نكرده بودند دستور داد استعفاي خود را بنويسند. دانشگاه پيام نور از جمله دانشگاههايي است كه اغلب دانشجويان آن از شاغلان ادارات هستند و بصورت غير حضوري در اين دانشگاه تحصيل مي كنند از اين رو جنبش دانشجويي خيلي مطرحي در اين دانشگاه وجود ندارد.

دانشگاه تهران

حجت الاسلام عباسعلي عميد زنجاني از جمله اولين افرادي بود كه به عنوان رئيس دانشگاه، آن هم مهمترين دانشگاه كشور مطرح شد. در روز معارفه او به عنوان رئيس دانشگاه تهران به جاي دكتر رضا فرجي دانا دانشجويان به اعتراض پرداختند. اعتراض دانشجويان در حدي بود كه مراسم معارفه به اغتشاش كشيده شد و حتي در ميان درگيري عمامه حجت الاسلام عميد زنجاني از سرش افتاد، دانشجويان با اين اعتراض نشان دادند كه اين اولين رئيس دانشگاه روحاني را نخواهند پذيرفت.

عميد زنجاني روز هاي بسيار نابساماني را در دانشگاه تهران تجربه كرد. دانشگاه تهران در دوران مديريت او به تنهايي ركود دار تحصن ها، اعتراض ها، درگيري ها، اخراج اساتيد، اخراج دانشجويان و دانشجويان ستاره دار و... شده است.

عميد زنجاني دانشيار دانشكده حقوق تهران بود و سابقه فعاليت در قوه قضاييه و شوراي عالي انقلاب فرهنگي را نيز دارد. همزمان با انتصاب عميد زنجاني به عنوان رئيس دانشگاه تهران، علي صمد زاده معاون بسيج دانشجويي دانشگاه تهران از اين انتصاب استقبال و اعلام كرد: "اميدواريم با انتصاب آيت الله زنجاني ضمن حاكم شدن هرچه بيشتر جوعلمي و فرهنگي، شاهد بازگشت آرامش به اين دانشگاه باشيم".

عميد زنجاني بلافاصله پس از انتصاب روساي بسياري از دانشكده ها و نيزمسوولين دانشگاه را تغيير داد و فشار بردانشجويان را دو چندان كرد. از سوي ديگر طيف وسيعي از استادان را اخراج و يا بازنشسته كرد كه از آن ميان مي توان به دكتر نقيب زاده، دكتر فاضل و.. اشاره كرد.

همزمان اين اقدامات هياتي ازكارشناسان مبارزه با سياهان آفريقاي جنوبي در زمان اپارتايد را براي آموزش نيروهاي انتظامات دانشگاه تهران دعوت كرد. زيويار، رئيس دفتر حجت الاسلام عميد اكنون صاحب اختيار دانشگاه است و بر همه امور نظارت دارد.

دانشگاه گيلان

دكتر عبدالله حاتم زاده در تابستان 84 به عنوان سرپرست دانشگاه گيلان معرفي و پس از چند ماه حكم رياست دانشگاه گيلان به نام وي صادر شد.
وي عضو انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه گيلان نبود و ارتباطي با بسيج نداشت و در مجموع استادي بود كه صرفا به تدريس مي پرداخت. اما پسر دكتر حاتم زاده از اعضاي ستاد انتخاباتي احمدي نژاد در استان گيلان بود که بعدها به ستاد اصلي او نيز راه يافت. بعد از انتخاب احمدي نژاد به عنوان رئيس جمهور و انتصاب عبدالهي به عنوان استاندار گيلان، پسر دكتر حاتم زاده كه عضو فعال ستاد دكتر احمدي نژاد بود به عنوان مشاور استاندار گيلان در امور پي گيري پروژه هاي نيمه تمام منصوب شد.

حاتم زاده که با استفاده از رانت پسر خود بدون هيچ تجربه اي، در حاليكه حتي مدير گروه هم نبود از استادي كشاورزي به رياست دانشگاه انتخاب شده و به شدت با فعاليت تشكل ها مقابله مي كند. وي كه كوچكترين تجربه اي از اداره و مديريت دانشگاه نداشت در حالي رئيس دانشگاه گيلان شد كه رئيس قبلي، دكتر وحيدي دستجردي با روي كار آمدن دولت نهم استعفا داده بود. علت استعفاي دكتر دستجردي به گفته خودش اين بود كه از او كارهايي مي خواهند كه قادر به انجام آن نيست.

اكنون در دانشگاه گيلان جوي پادگاني حكمفرما است، بسيج اساتيد و بسيج دانشجويي در دانشگاه صاحب اختيار واقعي است و از انتشار بسياري از نشريات هم جلوگيري شده است.

دانشگاه شاهرود

رئيس فعلي دانشگاه شاهرود دكتر مرادزاده است كه پيش از انتخابش به عنوان رئيس دانشگاه معاونت اداري مالي دانشگاه را به عهده داشت. او استاد گروه معدن بوده و در دانشگاه به وابسته بودن به هيچ جناحي مشهور نيست. اما تاكنون بيشترين مشكل را براي دانشجوياني كه عضو تشكل ها بوده اند ايجاد كرده است.

مرتضي محمديون كه از چند سال قبل در رابطه با اختلاس در همين دانشگاه پرونده دارد اكنون معاون فرهنگي دانشگاه شاهرود است. او كه سابقه عضويت در سپاه را دارد به نظر بسياري همه كاره دانشگاه محسوب مي شود. در طول يكسال گذشته دست كم 5 دانشجو به كميته انضباطي احظار و احكام متفاوتي در رابطه با آنان صادر و همچنين نشريه "قمار عاشقانه" توقيف شده است.

دانشگاه بوعلي همدان

دكتر اردشير خزاعي، استاد شيمي كه به گروههاي راست منصوب بود وپيش از اين نيز تجربه رياست دانشگاه لرستان را به عهده داشت از مهر ماه سال قبل به عنوان رئيس دانشگاه بوعلي همدان منصوب شد.

او همزمان مصاف سختي را با تشكل هاي مستقل و انجمن اسلامي آغاز كرد. اكنون انجمن اسلامي در اين دانشگاه در حال تعليق است. رئيس جديد همچنين دستور غير قانوني بودن كانون موسيقي اين دانشگاه را صادر كرده چون به اعتقاد وي موسيقي حرام است.

از سوي ديگر در مقابله با تشكل هاي مستقل، از سوي او مجوز تاسيس انجمن اسلامي مستقل به نام اعضاي بسيج دانشگاه صادر شد. در اين مدت بسياري از نشريات دانشجويي نيز با تحديد مواجه شدند. از جمله نشريه "بامداد" و "خبرنامه انجمن اسلامي" توقيف شدند. به دستور رئيس دانشگاه نشريات قبل از چاپ بايد يك نسخه را جهت مميزي به مدير فرهنگي ارايه دهند تا نظرات خود را اعمال كند.

همزمان با انتخاب دكتر خزاعي به عنوان رئيس دانشگاه، يكي از اعضاي قديمي جامعه اسلامي اين دانشگاه كه كارمند سازمان صدا و سيما بود و به بسيج و سپاه نزديك است به عنوان رئيس دفتر دكتر خزاعي انتخاب شد. او اكنون نفوذ بسيار زيادي در دانشگاه دارد و در واقع بسياري از امور با نظر وي انجام مي شود.

دانشگاه علوم پزشكي همدان

دكتر فرهادي نسب كه يك جانباز جنگي است، در همان موج اول تغيير روساي دانشگاهها در تابستان 84 به رياست دانشگاه علوم پزشكي همدان انتخاب شد.

دكتر فرهادي نسب در همان روز اول كه در مراسم معارفه خود شركت كرد، تمام تيم معاونت ها و روساي قسمت هاي دانشگاه را با خود از بيرون آورد و همه مديران را عوض کرد.

دكتر فرهادي نسب همه انجمن هاي دانشجويي را نيز غير قانوني اعلام كره است. در پي اين اقدام دانشجويان شكايت كردند ولي 15 نفر از آنان به يك تا دو ترم تعليق در كميته انضباطي محكوم شدند.

دانشگاه اقتصاد و امور دارايي تهران

انتصاب دكتر صادقي كه فارغ التحصيل دانشگاه امام صادق است به عنوان رئيس دانشگاه اقتصاد و امور دارايي در حالي رخ داد كه اين دانشگاه از تخصصي ترين دانشگاههاي ايران بود و سطح آموزشي بسيار بالايي داشت.
با حضور دكتر صادقي در دانشگاه اقتصاد و امور دارايي كلا وضع آموزشي اين دانشگاه نابسامان شده است. به عنوان نمونه حدود 700 نفر دانشجوي جديد بيش از ظرفيت، در اين دانشگاه پذيرفته شده اند که اين تعداد بر كيفيت آموزشي وخدماتي داشنگاه اثر گذاشته اند. اين وضع اعتراض بقيه را برانگيخت، اما دكتر صادقي با اين اعتراض به شدت برخورد كرد و اعتراض دانشجويان را ناشي از موج آفريني تشكلهاي دانشجويي دانست.

تمام نشريات مستقل در اين دانشگاه تعطيل و توقيف شده اند.

دانشگاه زنجان

رئيس دانشگاه زنجان دكتر نداف است كه از حدود يك سال قبل به رياست اين دانشگاه منصوب شده، وي كه دانش آموخته و مدرس دانشگاه امام حسين است روابط بسيار نزديکي با محافل نظامي دارد. بر اساس اظهارات وي در يك جمع دانشجويي، فشارهايي از بيرون وارد مي شود كه او قادر به ايستادگي در مقابل آنان نيست. انجمن اسلامي اين دانشگاه در حال تعليق است و اجازه برگزاري انتخابات جديد به آن داده نمي شود. هر گونه تحصن صنفي و سياسي در اين دانشگاه از زمان رياست جديد غير قانوني اعلام شده است.

امير كبير

دكتر رهايي، از دوستان بسيار نزديك محمود احمدي نژاد بود كه از يك سال و نيم قبل به عنوان رئيس دانشگاه امير كبير انتخاب شد. دكتر رهايي كه عضو گروه مهندسين مشاور فرودگاه امام خميني بوده، به عنوان گزينه احتمالي براي وزارت راه مطرح بود.

بر اساس برخي اظهارات فشار بسيار زيادي روي دكتر رهايي وجود دارد، از جمله افرادي همچون "حاجي زاده" و "حيدريان" كه وابسته به آبادگران و گروههاي راست هستند همواره دكتر رهايي را به مدارا با دانشجويان متهم مي كنند.

دانشگاه امير كبير همزمان با آغاز رياست دكتر رهايي دستخوش اعتراضات دانشجويي زيادي بود. اعتراض هاي دانشجويي در جريان بازداشت ياشار قاجار و عابد توانچه، ممانعت از برگزاري انتخابات انجمن اسلامي، ممانعت از برگزاري فستيوال پلي تكنيك، تخريب دفتر انجمن اسلامي توسط مديريت، تشكيل انجمن اسلامي موازي توسط مديريت، اختصاص بودجه انجمن اسلامي قبلي به انجمن موازي، احضار 35 دانشجو به كميته انضباطي، اخراج دو دانشجو، تعليق 15 دانشجو براي يك ترم، اخذ تعهد از حدود 20 دانشجو جهت عدم شركت در فعاليت ها و اعتراض هاي صنفي و سياسي و......... از جمله مسايلي بود كه موجب شد دانشگاه امير كبير به مركز تحولات دانشجويي ايران در طول يك سال اخير بدل شود.

همچنين در دانشگاه امير كبير، حجت الاسلام مير احمدي به عنوان مسوول نهاد نمايندگي رهبري حضور دارد كه در عين حال معاونت نهاد نمايندگي مركز را نيز برعهده دارد، از اين رو وي در دانشگاه از نفوذ و اختيار بسياري برخورداراست.

دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي

سال قبل همزمان با تغيير روساي بسياري از دانشگاههاي كشور، دكتر امير صدر الدين نژاد به عنوان رئيس دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي منصوب شد.

دكتر صدر نژاد رابطه بسيار نزديكي با وزارت علوم و نيز شخص رئيس جمهور دارد و پيش از اين نيز از اعضاي بسيج اساتيد بوده است. انتصاب وي به عنوان رئيس دانشگاه همزمان شد با اعتراضات دانشجويي دانشجويان اين دانشگاه كه چندين روز ادامه داشت. به دستور رئيس دانشگاه به شدت با دانشجويان برخورد شد و در چند موردنيز والدين دانشجويان به دانشگاه احضار و مورد تهديد قرار گرفتند.

اكنون با چراغ سبز دكتر صدر نژاد بسيج دانشجويي تمام دانشگاه را مانند پادگان در اختيار خود دارد و در برخورد با هرگونه تحصن و اعتراض دانشجويي و حتي صنفي اختيار تام دارد.

تمام نشريات دانشجويي مستقل دراين دانشگاه از جمله سفير، نشريه انجمن اسلامي، گزينه 11، يورت و.. توقيف شده اند.

دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي از زمان آخرين اعتراض گسترده دانشجويان تاكنون به شدت تحت كنترل است و دانشگاه از اهرم كميته انضباطي و حراست جهت فشار بر دانشجويان سود بسياري مي برد.

اين گزارش تمام بحث نيست بلكه مقدمه اي است از جريان آموزشي امروز اين و تنها بخشي از آن را در بر مي گيرد. ناگفته پيداست، تحت تاثير جو حاكم پس از روي كار آمدن دولت نهم تمام دانشگاهها با مساله اي مشترك با مختصاتي اندك متفاوت روبرو هستند.

در همه آنها نفوذ نهادهاي نظامي و بسيج كاملا مشخص است، اخراج اساتيد همه گير شده، در اغلب دانشگاهها دانشجوياني تعليق شده اند، نشريات دانشجويي توقيف، اعتراضات دانشجويي به اوج رسيده، از سويي سركوب اعتراضات صنفي به بهانه تحصن سياسي به شدت سركوب مي شود، اختيار حراست و بسيج در همه جا افزايش يافته، روسا و مسوولان جديد ريشه و وابستگي آشكاري به بسيج و سپاه دارند و اغلب روساي جديد تجربه اي در اداره واحد آموزشي بزرگ ندارند و بسياري از موارد ديگر كه به تمام مراكز دانشگاهي ايران همچون "ژني" از يك نژاد قابل گسترش است. اين بررسي نشان مي دهد كه تمام اين تحولات از ريشه و تفكري واحد نشات گرفته و گويي همه از يك صافي عبور کرده اند.

منبع: روزآنلاین - دانا شهسواری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics