نویدنو:5/09/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

تحلیل "تابناک" از نقش برادعی

البرادعي در كدام نقش بازي مي‌كند؟

با اظهارات تند و يكجانبه البرادعي عليه ايران در جلسه شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، بار ديگر تحليل‌ها نسبت به موضع واقعي مديركل آژانس در پرونده هسته‌اي ايران دچار دگرگوني شده است!
به گزارش خبرنگار «تابناك»، گزارش ماه نوامبر البرادعي كه در آن پاسخ دادن ايران به بسياري پرسش‌ها و رفع ابهامات در زمينه مسائل مهمي چون
P1 و P2 و پروتونيوم با استقبال و تبليغات گسترده جمهوري اسلامي روبه‌رو شد و تا اندازه‌اي كار آمريكا را كه مي‌خواست با برگزاري نشست «1+5» در هفته جاري، گام سريعي را به سوي صدور قطعنامه جديد عليه ايران بردارد، مشكل ساخت.
با اين حال همان‌گونه كه احتمال مي‌رفت، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در اظهارات روز پنجشنبه خود در نشست شوراي حكام، در موضعي متفاوت با گزارش خود، مدعي وجود فضايي تاريك و ابهام‌آلود درباره پرونده هسته‌اي ايران شد.
اكنون بررسي دقيق گزارش ماه نوامبر وي نشان مي‌دهد، وي رگه‌هاي اصلي موارد سخنراني روز پنجشنبه خود را در گزارش نيز گنجانده بود.
درباره اقدامات متفاوت البرادعي و نقش او در پرونده هسته‌اي ايران، دو تحليل وجود دارد:
برخي بر اين باورند كه محمد البرادعي، مدير مصري آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، به دنبال ايجاد يك نقش فني و انساني مشابه «هانس بليكس»، بازرس سابق خلع سلاح است كه در آستانه جنگ عراق، به رغم فشار آمريكا، بر نبود سلاح كشتارجمعي در عراق تأكيد كرد و از مقام خود بركنار شد، اما همچنان در افكار عمومي جهان به عنوان يك چهره درستكار و منصف شناخته مي‌شود.
اين گروه به ويژه با استناد به چندين مصاحبه محمد البرداعي با رسانه‌هاي جهان و تصريح وي بر نبود گرايش نظامي در برنامه اتمي ايران و نيز انتقادات شديد «جان بولتون»، سفير سابق آمريكا در سازمان ملل، رايس و مقامات اسرائيلي از البرادعي و به ويژه گزارش اخيرش، معتقد بودند شكاف به وجود آمده بين البرادعي و آمريكا واقعي است و البرادعي به هر دليلي، به دنبال گزارش واقعيت صلح‌آميز برنامه هسته‌اي ايران به جهانيان است.
قاعدتا اين گروه در توجيه چرخش يك هفته‌اي البرادعي، اظهار مي‌كنند كه ناشي از فشار كشورهاي غربي به او بوده و وي در اين‌باره چاره‌اي نداشته است، به ويژه كه به نظر مي‌رسد ارزش حقوقي گزارش ماه نوامبر برادعي، بيش از سخنان او در نشست شوراي حكام است.
اما در همين حال، گروه ديگري از تحليلگران بر اين باورند، البرادعي در اين مدت، آگاهانه به عنوان بخشي حساب‌شده از پازل فشار بر ايران مطرح بوده و حتي چند مصاحبه حمايت‌آميز او از برنامه هسته‌اي كشورمان نيز صرفا براي كشاندن ايران به ورطه ارايه اطلاعات بوده است.
به باور اين دسته، مواردي چون ابراز نارضايتي البرادعي از روند بازرسي ايران پس از سال 2006، اعلام وجود فعاليت‌هاي اعلام‌نشده، احتمال استفاده نظامي از سانتريفيوژهاي ايران و سرانجام نبود همكاري فعالانه ايران براي بازرسي، تلاش‌هاي ديگر مديركل آژانس براي اعمال بازرسي‌هاي بيشتر و فراتر از پادمان است و به اين ترتيب، البرادعي در نقش پليس خوب، وظيفه محول‌شده به او در به دست آوردن همه اطلاعات برنامه اتمي ايران و قرار دادن آنها در اختيار غرب را به خوبي انجام داده است و اكنون مي‌رود تا پس از ارايه يك پالس مثبت، براي گرفتن كليه اطلاعات برنامه هسته‌اي و نيز فعاليت‌هاي موشكي و نظامي ايران كه ارتباطي با برنامه هسته‌اي و آژانس ندارد، فشارهاي تازه‌اي وارد كنند تا علاوه بر گسترش حيطه بازرسي‌هاي فراقانوني آژانس، رنجش خاطر ظاهري مقامات غربي از خود را هم جبران كنند.
خبرنگار «تابناك» در پايان مي‌افزايد: فارغ از صحيح بودن تحليل اول يا دوم، مسئولان ايراني به ويژه مذاكره‌كنندگان ايراني بايد با تدبير لازم حركت كرده و از دادن هرگونه اطلاعات خارج از حيطه اختيارات آژانس، خودداري كنند و همكاري‌ها با آژانس را در حد قانون و پادمان پذيرفته شده هسته‌اي ادامه دهند.

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics