نویدنو:26/08/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

گزارش فوروم جهانی اقتصادی از تبعیض جنسیتی

 

منبع: شهرزاد نیوز

در اوائل نوامبر سال جاری، در فوروم جهانی اقتصادی نیویورک، گزارشی در مورد تبعیض جنسیتی در مقیاس جهانی منتشر شد. این گزارش بر مبنای تحقیقات دانشگاه‌های هاروارد و برکلی به سفارش فوروم جهانی اقتصادی تنظیم شده و موقعیت زنان در زمینه‌های مشارکت اقتصادی، سیاسی، آموزش و بهداشت را نشان می‌دهد. جمعیت مورد بررسی در این تحقیق ۹۰ درصد از کل جمعیت جهان در ۱۲۸ کشور می‌باشند.

نموداری که برابری حقوق زنان و مردان را در کشورهای مختلف نشان می‌دهد و از یک تا ۱۰۰ درصد مرتبه بندی شده، نشان می‌دهد که ایران مقام صد و هجدهم را دارد. به این ترتیب ایران که در سال قبل در مرتبه‌ی صد و هشتم قرار داشت، در سال ۲۰۰۷ ده مرتبه نسبت به سال قبل نزول کرده است. اولین مرتبه را سوئد و آخرین مرتبه، یعنی مقام صد و بیست و هشتمین را در جهان کشور یمن داراست.

مشارکت اقتصادی و فرصت‌های شغلی

در این بخش از گزارش شاخص‌های در نظر گرفته شده‌، شامل این موارد می‌باشند: تعداد زنان شاغل به نسبت کل جمعیت زنان، مقایسه‌ی حقوق زنان و مردان در ازای کار مساوی، برآورد درآمد زنان به نسبت جمعیت کل زنان، تعداد مدیران زن و کارگران متخصص به نسبت کل جمعیت زنان. در مقایسه بر مبنای شاخص‌های ذکر شده، موزامبیک مقام اول، فیلیپین و غنا مقام‌های دوم و سوم و سوئد مقام ششم را به دست آورده است. ایران از نظر مشارکت اقتصادی زنان در رتبه‌ی صد و بیست و سوم قرار دارد.

در مجموع، تحقیقات گوناگون طی دهه‌ی اخیر نشان می‌دهند که سهم زنان در زمینه‌ی مشارکت اقتصادی در سال‌های اخیر کاهش یافته و در حال حاضر تنها یک سوم از زنان جهان شاغل هستند. همچنین، سرمایه‌گذاری در بخش تحصیل دختران و آموزش مهارت‌ها به زنان نیز سیری نزولی را نشان می‌دهد.

سهم زنان در برخورداری از امکانات آموزشی

در این بخش، تعداد زنان باسواد و دانش‌آموزان دختر در سطوح ابتدایی، متوسطه و عالی به نسبت کل جمعیت زنان به عنوان شاخص در نظر گرفته شده است. در نمودار تنظیم شده بر این مبنا، ۱۵ کشور در مرتبه‌ی اول قرار دارند. ایران مرتبه‌ی نود، و چاد آخرین مرتبه، یعنی صدو بیست و هشتمین را داراست.

مشارکت سیاسی زنان

شاخص‌های این بخش، تعداد کرسی‌های مجلس متعلق به زنان و تعداد زنان در مقام وزارت و نیز سال‌هایی است که یک زن ریاست دولت را در پنجاه سال اخیر در اختیار داشته است. از این نظر سوئد اولین مقام و فنلاند و نروژ دومین و سومین مقام را دارند. ایران مقام صد و بیست و دوم و پس از آن مصر، قطر، ارمنستان، کویت، یمن و عربستان سعودی آخرین رتبه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

بهداشت و سلامت باروری

در این زمینه ایران مقام پنجاه و هشتم را کسب کرده است. در مجموع، چه در کشورهای در حال توسعه و چه در کشورهای توسعه یافته، سطح آموزش و بهداشت زنان بالا رفته است. در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، بیش از نیمی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها زنان هستند. در کشورهای در حال توسعه تعداد زنان باسواد و دانش‌آموزان دختر در سطوح ابتدایی و متوسطه به طرز فاحشی کاهش یافته است.

نگاهی دقیق‌تر به موقعیت زنان و مقایسه‌ی آن با موقعیت مردان در ایران نشان می‌دهد که ۴۱ درصد از زنان و ۷۶ درصد از مردان در ایران شاغل هستند. در زمینه‌ی مقایسه‌ی حقوق زنان و مردان در ازای کار مساوی، هیچ اطلاعاتی در اختیار سازمان‌های بین‌المللی قرار ندارد.

۷۰ درصد از زنان و ۸۴ درصد از مردان در ایران باسواد هستند. میزان آموزش دختران و زنان در سطح ابتدایی صد درصد، در سطح متوسطه ۷۵ درصد و در سطح آموزش عالی ۲۵ درصد کل جمعیت زنان است.
میزان مشارکت سیاسی زنان در ایران تنها
۴ درصد است.

در میان کشورهای آسیایی و اقیانوسیه، فیلیپین (مرتبه‌ی ششم) و سریلانکا (مرتبه‌ی پانزدهم) تنها کشورهای آسیایی هستند که در بین ۲۰ کشور صدر جدول قرار دارند. فیلیپین تنها کشور آسیایی است که هم از نظر بهداشت و هم از نظر آموزش مقام اول را کسب کرده و در واقع در بین تمامی کشورهای جهان جزو شش کشوری است که به موفقیت در هر دو این زمینه‌ها دست پیدا کرده‌اند. در بین کشورهای خاورمیانه، اسرائیل مقام اول را دارد که البته در مقایسه با کل کشورهای جهان مقام ۳۶ را داراست.

آمریکا نیز به کشورهایی متعلق است که موقعیت زنان از نظر شغلی، آموزش، تحصیل و مشارکت سیاسی به نسبت مردان سیری نزولی داشته است. ایالات متحده در مجموع امسال در مقام سی و یک جدول قرار دارد، در حالی که سال گذشته در مقام بیست و سوم قرار داشت.

در فدراسیون روسیه، موقعیت زنان نسبت به سال گذشته بهتر شده و از مقام چهل و نهم به مقام چهل و یکم رسیده است.

در مجموع این جدول نشان می‌دهد که با این که زنان نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، هنوز امکانات و فرصت‌های زندگی آنان فاصله‌ی زیادی با شرایط مشابه برای مردان دارد. با این که این وضعیت در کشورهای گوناگون متفاوت و سیر صعودی و یا نزولی آن نیز متفاوت است، اما امر مسلم این است که هیچ کشوری در جهان نیست که حقوق زنان و مردان در آن مساوی باشد. حتی سوئد که در صدر تمامی کشورهای جهان قرار دارد، تنها به نسبت ۵ / ۸۱ درصد مساوات را رعایت می‌کند. به این ترتیب یک بار دیگر سندی تاریخی ارائه شد که نشان می‌دهد، جهان ما، زنان و مردان، جهانی مردسالار است.

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics