نویدنو:14/11/1385                                                                     صفحه قابل چاپ است

تا آغاز جنگ در خلیج فارس ممکن است که چند هفته دیگر باقی مانده باشد

 
یک منبع خبری از وزارت امور خارجه یکی از کشورهای اتحادیه اروپا که نخواست نامش فاش شود به "نوویه ایزویستیا" اطلاع داد که آمریکا به مراحل نهایی تدارک برای عملیات نظامی بر علیه ایران وارد شده و این خبر را از طریق کانال های محرمانه به متفقین اروپایی اعلام کرده اند. وی همچنین از تاریخ احتمالی انجام عملیات نام برد: اواخر مارس و اوائل آپریل. یادآوری می کنیم که حمله نظامی به عراق توسط آمریکا نیز در اواخر ماه مارس چهار سال پیش آغاز شد.

خبر اینکه پنتاگون فهرست اهداف خود در خاک ایران را تنظیم کرده به گفته این شخص قدیمی شده است. به گفته وی همه مراکز با مرکز فرماندهی آمریکا در فلوریدا در ماه نوامبر سال گذشته هماهنگ شده بود. این اهداف مدت هاست که زیر دست فرماندهان ناوگان های آمریکایی در خلیج فارس قرار دارند".

در کنار پایگاه های نیروی هوایی و دریایی، مراکز دفاع ضد هوایی و مراکز فرماندهینیروهای مسلح ایران، کارخانه غنی سازی اورانیوم در نطنز و اصفهان و همچنین مراکز انرژی اتمی در اراک و بوشهر نیز در این لیست قرار دارند.

آخرین مرکز همانطور که می دانید در چارچوب قرارداد با روسیه در مرحله احداث قرار دارد. ضمنا روز سه شنبه خبر رسید که ایران یک ماه است که در مورد احداث نیروگاه اتمی بوشهر به روسیه پرداختی نداشته است و مسکو در پاسخ به آن به متوقف نمودن عملیات احداث اشاره نموده است. وی اوضاع بوجود آمده را چنین توضیح داد: "ایرانی ها به احتمال قوی فهمیده اند که آمریکایی های نمی گذارند که نیروگاه اتمی بوشهر به پایان برسد".

در منطقه خلیج فارس گروهی از ناوگان های ضربتی آمریکا متشکل از ناوهای "دوآیت آیزنهاور" و "جان استنیس" که به زودی به ناوگان های "هری ترومن"، "تئودور روزولت" و "نیمیتس " که در خلیج فارس حضور دارند خواهد پیوست متمرکز شده اند. فرماندهی یگان پنجم نیروی دریایی آمریکا تصمیم گرفته که 18 کشتی کمکی و تانکر را به خلیج فارس اعزام نماید. برای تامین نیروهای زمینی که کلا از تفنگداران دریایی آمریکا که در سه پایگاه در خاک آذربایجان یعنی "کیوردامور، "سالیان" و "ناسوسنا" مستقر شده اند استفاده خواهد نمود. هواپیماهای نیروی هوایی آمریکا برای پرواز بر فراز اهداف در خاک ایران به کمتر از یک ساعت نیاز دارند.

آیا ایرانی ها این تهدید را درک می کنند؟ به گفته منبع خبری "نوویه ایزویستیا"در ستاد فرماندهی نیروهای مسلح ایران این اوضاع را کاملا درک می کنند والا از روسیه در خواست تسریع در صدور مجموعه های موشکی "تور-ام 1" را نمی کردند. اما "محمود احمدی نژاد" رییس جمهور ایران با اعلامیه های خود در باره پیشرفت های متخصصین هسته ای ایرانی فقط روغن بر آتش می ریزد. منبع خبری "نوویه ایزویستیا" معتقد است: "آمریکا به ایران اجازه غنی سازی اورانیوم در سطح صنعتی را نخواهد داد".

ایرانی ها به وضوح آمادگی خود را نه تنها برای دریافت حمله بلکه دادن پاسخی شایسته نمایش می دهد. این روزها در ایران رزمایش گسترده ای توسط سپاه پاسداران به نمایش گذاشته شده است. به گزارش خبرگزاری "فارس" یکی از وظایفی که در این رزمایش بر روی آن کار می شود اجرای "جنگ متقارن" است. به غیر از این در اواخر ماه ژانویه ایران برای اولین بار بعد از اعمال تحریمات از سوی شورای امنیت پرتاب ازمایشی موشکی های "برد کوتاه "زلزال" و "فجر-5" را انجام داد.

مسکو به نوبه خود به درخواست ایران عمل کرده و در ماه ژانویه 29 مجموعه موشکی دفاع ضد هوایی "تور-ام1" را به ایران تحویل داد. در نتیجه آنطور که برخی از ناظران تصور می کنند برگ برنده ای را در مقابله با آمریکا دریافت نمود. "رجب صفروف" رییس مرکز مطالعات ایران معاصر معتقد است: "تحویل مجموعه های زنیت موشکی موضع ایران را تقویت می کند و خود مسئله کمک از سوی روسیه به ایرانی ها کمک می کند که اعتماد به نفس بیشتری احساس کنند". اما "سامی عون" کارشناس امور خاور میانه و نزدیک دانشگاه "شربور" کانادا تردید دارد که تسلیحات روسی تب میلیتاریسم آمریکا را پایین آورد.

وی معتقد است: "آمریکایی های فقط در توان تهاجمی خود تجدید ارزیابی می کنند. حمله به ایران ایده جدید هسته محافظه کاران جدید دولت واشنگتن می باشد".

برای آمریکایی ها ساده ترین کار آغاز عملیات بر علیه ایران ضمن رعایت اصول فرمالیته حقوق-بین المللی است. به همین دلیل آنها دائما تاکید دارند که امکان حل دیپلماسی این مسئله هنوز هم وجود دارد. این مواضع دقیقا به موازات آن تاکتیکی است که در سال 2003 وجود داشت زمانی که در باره سرنوشت عراق تصمیم گیری شد. در آن زمان نقش برق گیر ساختمان را"هانس بلیکس" رییس گروه بازرسان سازمان ملل متحد در عراق ایفا می کرد و امروز همان نقش به نوعی بر عهده "محمد البرادعی" رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی می باشد که موضع ضد جنگی خود را با اعلامیه های بدبینانه نسبت به اوضاع موجود جایگزین می کند.

وی در مصاحبه ای با روزنامه "تامیز مالی" که روز دوشنبه به چاپ رسید اعلام کرد که تنها با تحریم، پرونده هسته ای ایران پیشرفت نمی کند. به دیالوگ مستقیم واشنگتن با نه تنها در مورد مسئله هسته ای تهران نیاز است. اما بلافاصله البرادعی هشدار داد که تهران بعد از شش ماه دیگر قادر به غنی سازی اورانیوم در ابعاد صنعتی خواهد بود. البرادعی گفت: "درها (برای تهران) تا روز 5 مارس باز خواهند بود زمانی که نشست آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار خواهد شد و تصمیم گرفته می شود که آیا پرونده هسته ای ایران کاملا به شورای امنیت ارجاع شود یا خیر؟".به نظر می رسد که ناوگان های آمریکایی در خلیج فارس منتظر روز 5 مارس خواهند بود. بعد از آن آمریکایی ها اعلام خواهند کرد: همه تلاش های برای تاثیر بر ایران به هیچ نتیجه ای نخواهد رسید جز یک راه".

"بوریس یونانوف"، "نوویه ایزویستیا"

 

الجزيره: انگليس از بيم درگيرى ايران و آمريكا، از عراق عقب‌نشينى مي‌كند

ايرنا
شبكه‌الجزيره قطر چهارشنبه شب به‌نقل از يك كارشناس مركزمطالعات استراتژيك دوحه‌گفت: باافزايش تنش بين ايران و آمريكا،انگليس از بيم درگيرى ايراني‌ها و آمريكايي‌ها نيروهاى خود را از عراق خارج مي‌كند.
"عبدالوهاب القصاب" كارشناس مركز مطالعات استراتژيك دوحه به الجزيره گفت: نيروهاى انگليسى در بصره و در مجاورت ايران قرار دارند با توجه به نفوذ ايران در عراق بويژه در بصره، نيروهاى انگليسى در صورت بروز درگيرى ميان ايرانيان و آمريكايي‌ها در معرض خطر و حملات قرار خواهند گرفت.
وى تحولات داخل انگليس را نيز تاثير گذار بر تصميم "تونى بلر" نخست وزير انگليس براى كاهش تعداد نيروهاى اين كشور از عراق دانست و گفت: مخالفت نمايندگان دمكرات كنگره آمريكا بااعزام نيروهاى بيشتر به عراق تاثير منفى بر ائتلاف واشنگتن و لندن گذاشت و در عين حال آينده سياسى بلر را نزد افكار عمومى مردم كشورش، زير سوال برد.
عبدالوهاب القصاب گفت: ادعاى بهبود اوضاع امنيتى بصره نيز براى كاهش نيروهاى انگليسى از عراق، دروغى بيش نيست، زيرا اوضاع امنيتى اين منطقه روز به روز بدتر مي‌شود و انگليسي‌ها قادر نبودن اوضاع را در بصره سامان دهند.

 

هند ايران را تحريم کرد
 


آفتاب: دولت هند اعلام کرد که واردات و صادرات هرگونه تکنولوژی هسته‌ای به ايران که قابليت کاربرد در برنامه هسته‌ای تهران را داشته باشد قدغن کرده است. در همين خصوص وزارت بازرگانی هند در بيانيه‌ای نوشت که صادرات مستقيم و غير مستقيم و واردات اقلام، تجهيزات، کالاها و تکنولوژي‌هايی که سبب کمک به برنامه هسته‌ای ايران شود ممنوع است.
خبرگزاری رسمی فرانسه با اعلام اين خبر نوشت: اين اقدام نتيجه تحريم‌های اعمال شده توسط شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران بخاطر خودداری تهران از تعليق فعاليت‌های هسته‌ای خود است. دولت هند در شرايط چنين موضعی را اتخاذ کرده که بارها در موضع‌گيری در خصوص فعاليت‌های هسته‌ای ايران خواستار گفت‌وگو با تهران برای حل پرونده فعاليت‌های هسته‌ای آن شده است.

لازم به يادآوری است که اندکی بعد از تصويب قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل عليه فعاليت‌های هسته‌ای ايران، وزارت خارجه هند از حق ايران برای برخورداری از برنامه‌ هسته‌‌ای دفاع كرد اما در موضعی محافظه‌کارانه کوشيد از خشمگين شدن کشورهای بلوک غرب نيز جلوگيری کند. وزارت خارجه هند با اعلام اينکه در حال بررسی محتوای قطعنامه شورای امنيت در خصوص فعاليت‌های هسته‌ای ايران است تاکيد کرد ,هند بر اين عقيده است كه مساله هسته‌ای ايران بايد از طريق مسالمت‌آميز و گفت‌وگو حل شود و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی بايد در رسيدگی به آن نقش محوری داشته باشد,.

در همين خصوص نوتج سارنا، سخنگوی وزارت خارجه هند با دفاع از حقوق هسته‌ای ايران گفت: ,ايران حق پيگيری برنامه هسته‌ای خود برای استفاده صلح آميز از انرژی هسته‌ای را دارد، زيرا اين کشور الزامات و تعهدات ويژه‌ای را در رابطه با پيگيری اهداف صرفا صلح‌جويانه در فعاليت‌های هسته‌ای بر عهده گرفته است,. سخنگوی وزارت خارجه هند در ادامه اظهارات خود افزود:‌ ,ما مصوبه‌ شورای امنيت سازمان ملل را مشاهده كرديم و درحال بررسی محتوای قطعنامه شورای امنيت در خصوص فعاليت‌های هسته‌ای ايران هستيم,.

وی تاکيد کرد: ,ما همچنان احساس مي‌كنيم كه بايد همه تلاش‌های ممكن را بكار بريم تا از طريق مسالمت آميز و در چارچوب گفت وگو، مساله ايران را بررسی كنيم و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی بايد نقش محوری را برای حل و فصل مسايل معوقه ايفا كند


 

شبکه خبری بی بی سی:
حمله ی نظامی احتمالی آمریکا به ایران «گسترده» خواهد بود

 

• بی بی سی گزارش داد، دریافته است که طرح های احتیاطی آمریکا برای حمله هوایی به ایران از هدف قرار دادن تاسیسات اتمی این کشور بسیار فراتر می رود و شامل اکثر زیرساخت های نظامی این کشور می شود. تصور می شود که هر نوع حمله ای از این نوع - اگر دستور آن صادر شود - پایگاه های هوایی و دریایی، تاسیسات موشکی و مراکز فرماندهی و کنترل نیروهای مسلح ایران را شامل خواهد شد ...

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com
سه‌شنبه 
۱ اسفند ۱٣٨۵ -  ۲۰ فوريه ۲۰۰۷

 

بی بی سی گزارش داد، دریافته است که طرح های احتیاطی آمریکا برای حمله هوایی به ایران از هدف قرار دادن تاسیسات اتمی این کشور بسیار فراتر می رود و شامل اکثر زیرساخت های نظامی این کشور می شود.
تصور می شود که هر نوع حمله ای از این نوع - اگر دستور آن صادر شود - پایگاه های هوایی و دریایی، تاسیسات موشکی و مراکز فرماندهی و کنترل نیروهای مسلح ایران را شامل خواهد شد.
بنابر این گزارش آمریکا اصرار دارد هیچ برنامه ای برای حمله به ایران ندارد. این کشور تاکنون از طریق کانال های دیپلماتیک و قطعنامه های سازمان ملل سعی کرده است تهران را قانع به توقف غنی سازی اورانیوم کند. اما منابع دیپلماتیک به بی بی سی گفته اند که مقام های ارشد در "فرماندهی مرکزی" ارتش آمریکا در ایالت فلوریدا به عنوان یک طرح احتیاطی مجموعه ای از اهداف بالقوه را در داخل ایران برای بمباران مشخص کرده اند.
فرانک گاردنر، خبرنگار امور امنیتی بی بی سی، می گوید که بنابه گزارش ها یکی از عواملی که می تواند ماشه چنین حمله ای را بکشد این است که تایید شود ایران درحال ساخت سلاح اتمی است - اتهامی که ایران رد می کند.
خبرنگار بی بی سی می افزاید همچنین حمله ای پرتلفات به نیروهای آمریکایی در عراق، اگر سرنخ آن در تهران یافته شود، نیز می تواند دلیل دیگری برای اجرای طرح بمباران ایران باشد.

پیام به ایران یا برنامه حمله؟
آلکس وطنخواه تحلیلگر موسسه اطلاعاتی جینز در آلکساندریای آمریکا در گفت و گو با رادیو فردا در ارزیابی این گزارش می گوید: «امکان اینکه یک حمله نظامی احتمالی به تاسیسات هسته ای محدود نماند، به هیج وجه غیر منتظره نیست.»
به گفته او، همان گونه که کارشناسان نظامی آمریکا پیشتر نیز اشاره کرده اند، مراکز سپاه پاسداران و مواضع دریایی، زمینی و موشکی ارتش نیز می توانند جزو هدف های احتمالی باشند.
پرسش این است که در صورت حمله به تاسیسات ایران، جمهوری اسلامی چه واکنشی از خود نشان خواهد داد؟
به گفته آقای وطنخواه هدف این است که این پیام به ایران رسانده شود که در صورتی که در مقابل یک حمله احتمالی نظامی محدود از خود واکنش نشان دهد، حمله بسیار گسترده تری که قادر است ساختار نظامی ایران را به کلی از کار بیندازد، در انتظار این کشور خواهد بود.
این تحلیلگر موسسه جینز می گوید: «این هم شیوه ای است برای بیان این موضوع که اگر به حمله پاسخ دهید، واکنش بسیار شدیدتری در انتظار شما است تا جایی که حتی می تواند سرنگونی حکومت جمهوری اسلامی را به دنبال داشته باشد.»
اما آلکس وطنخواه چنین رویکردی را خالی از خطر نمی داند و می گوید:«با توجه به هرج و مرج و تنش های موجود در خاورمیانه، سرنگون کردن حکومت یک کشور ۷۰ میلیونی می تواند هرج و مرج را در خاورمیانه به اوج خود برساند.»
به گفته آقای وطنخواه، چنین تاکتیکی می تواند با پیامدهای خطرناکی همراه باشد. او می گوید:« زمانی چنین روشی می تواند نتیجه بخش باشد که جایگزینی موجود باشد که بتوان او را بر مسند قدرت نشانید، در غیر این صورت، خلا پدید آمده به حدی خواهد بود که سراسر منطقه را دچار آشوب و خشونت هر چه بیشتر خواهد کرد.»

رزمایش های تحریک آمیز
در همین حال، مقامات آمریکایی، مانور اخیر سپاه پاسداران ایران را «تحریک آمیز» ارزیابی کرده اند. به گزارش رادیو فردا، دریابان پاتریک والش فرمانده پایگاه نیروی دریایی آمریکا در بحرین روز دوشنبه نوزدهم فوریه رزمایش های موشکی جمهوری اسلامی در خلیج فارس را «تحریک آمیز» توصیف کرد.
آقای والش با اشاره به تنش های موجود در سومالی، لبنان، عراق، افغانستان و ایران، منطقه خاورمیانه را در «شرایط حساس» ارزیابی کرد.
دریابان والش که به پرسش خبرنگاران در ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در منامه در کشور بحرین پاسخ می گفت، افزود رزمایش های جمهوری اسلامی به دقت زیر نظر قرار دارند.
پاتریک والش که در روزهای آینده جای خود را به دریاسالار کوین کاسگریف خواهد سپرد، اشاره کرد که رزمایش های دریایی جمهوری اسلامی در نه ماه گذشته نشان داده که امکان استفاده از مین در منطقه خلیج فارس و امکان بسته شدن تنگه هرمز توسط جمهوری اسلامی وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری آلمان آقای والش با تاکید بر اینکه مین یک سلاح تهاجمی و تروریستی است، افزود: «ما آب را به ایران وانخواهیم گذاشت. این آب (خلیج فارس) بین المللی است و جامعه جهانی باید به آن دسترسی داشته باشد و ما به کمک متحدان خود از آن پاسداری خواهیم کرد.»
به گفته آقای والش، نگرانی های موجود ناشی از رزمایش موشکی نیروی دریایی جمهوری اسلامی و سخنانی است که از ایران به گوش می رسد.
به گفته او، پرسش این نیست که آمریکا چه برنامه ای دارد، پرسش این است که ایرانی ها چه برنامه ای دارند.
او گفت: «وقتی آنها (ایران) رزمایش خود را انجام می دهند و موشک پرتاب می کنند، ما به دقت عملکرد آنها را زیر نظر داریم و اطلاعات را با متحدان خود در خلیج فارس در میان می گذاریم.»
دریابان والش تاکید کرد که حضور نظامی آمریکا در منطقه، طبیعت دفاعی دارد. وی همچنین شایعه برنامه آمریکا برای حمله به ایران را تکذیب کرد.
ایران یک موشک هدایت شونده را آزمایش کرد
مقام های نظامی ایران می گویند که در جریان رزمایش سه روزه ای با عنوان « اقتدار»، برای اولین بار موشک هدایت شونده از تانک «
T۷۲F» را با موفقیت آزمایش کرده اند .
مهدی مرکبیان، مسئول روابط عمومی لشکر هشت نجف اشرف به خبرگزاری فارس گفته است که « این موشک ضد زره بوده و به صورت لیزری هدایت شده و با بهترین عملکرد اهداف را مورد اصابت قرار می دهد.»
او تاکتیک های مورد استفاده در این رزمایش را «استتار و اختفای کامل از دید ماهواره ها و رادارهای دشمن» عنوان کرد و گفت:« ارتقاء توان رزمی یگان ها و همچنین آشنایی کارکنان با سلاح های جدید و پیشرفته از جمله اهداف این رزمایش است.»
رزمایش اقتدار که توسط نیروی زمینی سپاه پاسداران سازماندهی شده است از روز دوشنبه، ۳۰ بهمن ماه، به طور همزمان در ۱۶ استان ایران آغاز شد و هدف از آن نیز « به کارگیری آخرین جنگ افزار ها و تسلیحات مدرنی » عنوان شده که به تازگی به واحدهای مختلف این نیرو تحویل شده است .
براساس گزارش خبرگزاری های ایران، در مرحله اول این مانور، تمرین نیروها و آزمایش سلاح ها و تجهیزات جنگی به اجرا درآمد که در جریان این تمرینات ۷۵۰ عراده توپ و راکت انداز، نیروهای نظامی را پشتیبانی کردند .
سردار نیلفروشان، معاون عملیات نیروی زمینی سپاه ، درخصوص تفاوت رزمایش «اقتدار» با رزمایش دیگر نیروی زمینی سپاه که پیش از این در سال ۸۵ برگزار شد، به خبرگزاری فارس گفته است: « رزمایش گذشته در وسعت ۴۲۰ هزار کیلومتری برگزار شد اما رزمایش «اقتدار» در وسعت ۸۵۰ هزار کیلومتری اجرا می شود و تعداد تیپ ها از ۱۰ به ۲۰ تیپ افزایش یافته و واحدهای موشکی نیز به آن اضافه شده است.»
از زمان گسترش تنش ها میان تهران و واشینگتن بر سر برنامه هسته ای ایران، جمهوری اسلامی به مانورهای متعددی زده است که هدف از آن را «تمرین نیروها و حفظ آمادگی یگان های دفاعی سپاه و ارتش» اعلام کرده است.
کارشناسان نظامی درباره رزمایش کنونی می گویند توان نیروی نظامی جمهوری اسلامی به هیچ وجه قابل مقایسه با توان ارتش آمریکا نیست، اما با این حال ممکن است بتواند در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز که گلوگاه انتقال دو پنجم نفت جهان است، خرابی هایی ایجاد کند.

 

پنتاگون: گزارش حمله به ايران مضحک است، راديو فردا

وزارت دفاع آمريکا روز سه شنبه بيستم ماه فوريه، اين گزارش را که ارتش آمريکا جزييات نقشه حمله نظامی به ايران را تهيه کرده است، «مضحک» خواند.

شبکه خبری بی بی سی، روز دوشنبه از قول منابع ديپلماتيکی که نامشان را اعلام نکرد، عنوان کرده بود که حمله نظامی احتمالی آمريکا به ايران، به جز تاسيسات هسته ای، همه زير ساخت های نظامی ايران از جمله پايگاه های دريايی و هوايی- موشکی را نيز در بر خواهد گرفت.

برايان ويتمن، سخنگوی وزارت دفاع آمريکا، روز سه شنبه در واکنش به گزارش بی بی سی، آن را مضحک خواند و مطالب مطرح شده از سوی منابع ناشناس در اين گزارش را تکذيب کرد.

وی در عين حال گفت:«ما درباره دخالت جمهوری اسلامی در عراق و برنامه هسته ای ايران، نگرانی های جدی داريم، اما با اين نگرانی ها از طريق ديپلماتيک برخورد خواهد شد.»

در ماه های اخير بحث حمله احتمالی آمريکا به ايران و گمانه زنی در اين باره افزايش يافته است.

آمريکا در هفته های اخير بارها تاکيد کرده که در صدد حمله به ايران نيست، با اين حال از نظر تعدادی از کارشناسان، حضور ناو هواپيمابر دوم آمريکا در منطقه، نشان از آن دارد که آمريکا می خواهد برای هر گونه پيشامد غير مترقبه ای آماده باشد.

بی بی سی در گزارش خود به نقل از «منابع ديپلماتيک» و بدون ذکر نام آنها، مدعی شده بود که مقام های بلند پايه نظامی در مرکز فرماندهی در فلوريدا، هم اکنون هدف های مورد نظر خود در داخل ايران را انتخاب کرده اند.

برپايه همين گزارش، اين حمله همه جانبه در صورتی اجرا خواهد شد که تاييد شود جمهوری اسلامی در حال توليد سلاح هسته ای است.

جمهوری اسلامی همواره تاکيد کرده که برنامه هسته ايش مقاصد صرفا صلح آميزی را دنبال می کند.

در گزارش بی بی سی گفته شده بود که علاوه بر موضوع جنجالی برنامه هسته ای ايران، مساله نقش جمهوری اسلامی در نا آرامی های عراق و کشته شدن شمار زيادی از سربازان آمريکايی در حمله ای که ثابت شود جمهوری اسلامی در آن دست داشته نيز می تواند زمينه حمله آمريکا به ايران را فراهم آورد.

پيام به ايران يا برنامه حمله؟

آلکس وطنخواه تحليلگر موسسه اطلاعاتی جينز در آلکساندريای آمريکا در گفت و گو با راديو فردا در ارزيابی اين گزارش بر گمانه زنی های رايج در باره برنامه آمريکا برای حمله به ايران تاکيد می کند و می گويد:« اگر چنين برنامه ای واقعيت داشته باشد، امکان اينکه يک حمله نظامی احتمالی به تاسيسات هسته ای محدود نماند، به هيج وجه غير منتظره نيست.»

به گفته او، همان گونه که کارشناسان نظامی آمريکا پيشتر نيز اشاره کرده اند، مراکز سپاه پاسداران و مواضع دريايی، زمينی و موشکی ارتش نيز می توانند جزو هدف های احتمالی باشند.

 

پرسش اين است که در صورت حمله به تاسيسات ايران، جمهوری اسلامی چه واکنشی از خود نشان خواهد داد؟

به گفته آقای وطنخواه هدف اين است که اين پيام به ايران رسانده شود که در صورتی که در مقابل يک حمله احتمالی نظامی محدود از خود واکنش نشان دهد، حمله بسيار گسترده تری که قادر است ساختار نظامی ايران را به کلی از کار بيندازد، در انتظار اين کشور خواهد بود.

اين تحليلگر موسسه جينز می گويد:« اين هم شيوه ای است برای بيان اين موضوع که اگر به حمله پاسخ دهيد، واکنش بسيار شديدتری در انتظار شما است تا جايی که حتی می تواند سرنگونی حکومت جمهوری اسلامی را به دنبال داشته باشد.»

اما آلکس وطنخواه چنين رويکردی را خالی از خطر نمی داند و می گويد:«با توجه به هرج و مرج و تنش های موجود در خاورميانه، سرنگون کردن حکومت يک کشور ۷۰ ميليونی می تواند هرج و مرج را در خاورميانه به اوج خود برساند.»

به گفته آقای وطنخواه، چنين تاکتيکی می تواند با پيامدهای خطرناکی همراه باشد. او می گويد:« زمانی چنين روشی می تواند نتيجه بخش باشد که جايگزينی موجود باشد که بتوان او را بر مسند قدرت نشانيد، در غير اين صورت، خلا پديد آمده به حدی خواهد بود که سراسر منطقه را دچار آشوب و خشونت هر چه بيشتر خواهد کرد.»

 

رونامه چپ گرای آلمان "يونگه ولت" در شماره روز گذشته خود(چهارشنبه) با اشاره به پايان مهلت قطعنامه شورای امنيت نوشت:
مقامات آمريکا مدعی هستند که قرار نيست به ايران حمله نظامی شود، اما در عمل اين کشور و متحدانش روش های ديگری را در پيش گرفته اند. آنها اين موضوع را انکار نمی کنند که حمله می تواند نه بصورت اشغال اين کشور بلکه حملات هوائی اما در سطحی کاملا گسترده باشد.
بنا به گزارش روز سه شنبه، يکی از فرماندهان نيروی دريائی آمريکا درپاناما در شرايط بحرانی مابين آمريکا و متحدانش با جمهوری اسلامی، ناو هواپيما بر«John C.Stennis USS» روز دوشنبه با آمادگی کامل در خليج عمان به ديگر نيروهای ايالات متحد آمريکا پيوست.
ناو هواپيما برآيزنهاوراز دسامبر سال 2006 ميلادی گذشته در خليج عمان مستقر است. هواپيما های مستقر در هر کدام از اين ناو های هواپيمابر آمريکائی حامل 90 بمب و بالگرد می باشند. شناوری که هر کدام از ناوهای مذکور را همراهی می کند دارای راکت های کوتاه پرواز و بلند پرواز«کروز» هستند. در جريان حمله به عراق نيز همين دو ناوهواپيما بر تحرکات اخطار آميز خود را قبل از حمله به نيرو های صدام حسين نشان داده اند.علاوه براين تحرکات نظامی امريکا در خليج عمان به شيعه های عراق نيزهشدارهای لازم را داده است
علاوه براقدامات بالا، برنامه های زير تا بهارسال جديد در دست اقدام است:
ـ اعزام مين جمع کن نوع «پاتريوت» انگليسی به تنگه هرمز، با هدف مقابله با اقدامات پخش مين در منطقه از طرف جمهوری اسلامی.
ـ بکار گيری بخشی ازنيروهائی نظامی موجود که بنا به اظهارات مقامات آمريکائی قراراست از عراق خارج شوند.
ـ استقرار راکت های تدافعی در يکی از شيج نشين های منطقه با هدف مقابله قاطع با حمله های جهوری اسلامی به بعضی ازکشور های منطقه.
قرار است امواج اوليه حملات برعليه پناهگاه های اتمی جمهوری اسلامی توسط بمب افکن های نوع «ب.2 » و در گام اول نيرو گاه نطنز و ديگرمراکز هسته ای جمهوری اسلامی را قرار داده و سپس مراکز نظامی هدف قرار کيرند.
بمب های قدرتمند« Stealth » در سال 2003 در عراق آزمايش های خود را پس داده اند. علاوه براين، هواپيما های شکاری ـ نا مرعی مدل(ب. 22) در حال تحرک در منطقه اقيانوس آرام گزارش شده اند. روز يکشبه دو هواپيما سوپرتکنيکی آمريکا در اوکيناوای ژاپن فرود آمده اند. 10 هواپيما ديگر از اين نوع مطابق برنامه پيش بينی شده در اکيناوا فرود خواهند آمد.

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics