نویدنو:20/08/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

سخنرانی نماینده «کمیته دفاع از حقوق مردم ایران» (کودیر) در اجلاس ضد جنگ در لندن
 


آذین داد-


«کودیر»: "ما با هر گونه تهاجم نظامی به ایران مخالفیم!"
"ما از تقویت جنبش صلح خواهی در ایران حمایت می کنیم!"

معاون دبیر کل «کمیته دفاع از حقوق مردم ایران» (کودیر)، در اجلاس سالانه «ائتلاف برای پایان به جنگ» انگلستان: جنبش ضد جنگ می بایست به موازات کوشش برای بسیج وسیع افکار عمومی در مخالفت با هر گونه تهاجمی از سوی ایالات متحده آمریکا و متحدانش بر علیه ایران، باید مسئولانه نسبت به اقدامات و سیاست هایی که در حمایت از جنبش ضد جنگ و صلح خواهی در داخل ایران است، تصمیم گیری کارآ و مثبت بکند.


به دعوت رهبری «ائتلاف برای پایان به جنگ»، معاون دبیرکل «کمیته دفاع از حقوق مردم ایران» (کودیر)، قدیمی ترین سازمان همبستگی با مردم ایران، در اجلاس سالانه این جنبش ضد جنگ که با حضور 500 نماینده و مدعو در لندن برگزار شد، شرکت و سخنرانی کرد. این اجلاس مسئله ضرورت توجه و سازماندهی اقدامات اعتراضی در مقابله با تهدید های گسترش یابنده ایالات متحده، را به مثابه تم محوری بحث های خود انتخاب کرده بود، و عمده سخنرانی ها و تصمیم گیری ها در این اجلاس یک روزه در این رابطه بود. «شیموس میلن»، ژورنالیست معروف و ترقی خواه روزنامه گاردین، «جرمی کوربین»، نماینده ترقی خواه پارلمان، «تونی بن»، سیاستمدارمترقی و سرشناس انگلیس، و «فیل شاینر»، وکیل برجسته حقوقی که پرونده تحقیق در مورد جنایات جنگی نظامیان انگلیس در عراق را به پیش می برد، از دیگر سخنرانان این اجلاس بودند.

«ائتلاف برای پایان به جنگ» انگلستان ار موفق ترین جنبش های ضد جنگ در جهان می باشد، و از تاثیر گزاری ویژه ای در شکل و جهت دادن به افکار عمومی در رابطه با سیاست های های دولت انگلستان در رابطه با جنگ بر خوردار است. ده ها هزار تن از مردم انگلستان در آکسیون های اعتراصی سازماندهی شده از سوی آن شرکت می کنند و تعداد قابل توجهی از از اعضای پارلمان و اتحادیه های کارگری انگلستان ار کارزار های آن حمایت می کنند. در بهمن ماه سال 1382 ( 2003 ) و درست قبل از حمله جنایتکارانه آمریکا- انگلستان به عراق، به ابتکار و سازماندهی «ائتلاف برای پایان به جنگ»، نزدیک به 2 میلیون نفر در بزرگترین نمایش اعتراضی بر علیه تدارک جنگ در انگلستان، در خیابان های مرکزی لندن راهپیمائی کردند. گفته می شود که «تونی بلیر»، نخست وزیر وقت انگلستان، هراسیمه از ابعاد عظیم جنبش اعتراضی در این روز آماده شده بود که استعفای خود را اعلام کند.

معاون دبیرکل «کودیر»، در سخنرانی همه جانبه خود پس از تشکر از«ائتلاف برای پایان به جنگ» و به ویژه آقای «آندرو موری»، صدر این جنبش، در سازماندهی آکسیون های کارآی اعتراضی در مقابله با خطر جنگ، به شرایط پیچیده و خطرناک منطقه خلیج فارس اشاره کرد و ضرورت اتخاذ سیاست های حساب شده برای مقابله با گسترش خطر جنگ و درگیری را مورد توجه قرار داد.

معاون دبیر کل «کودیر» ضمن اشاره به قدمت 27 ساله کارزار های کمیته دفاع از حقوق مردم ایران و مورد حمایت بودن آن از سوی بزرگترین اتحادیه های کارگری انگلستان، اعضای ترقی خواه پارلمان انگلستان و اعضای پارلمان اروپا، متذکر شد: "اوضاع بسیار بحرانی است و ارائه شعار ها و تحلیل های ساده گرایانه کمکی نخواهند کرد. .... محافل قدرتمندی در ایالات متحده در راستای جنگ حرکت می کنند. در اروپا نیز در حال حاضر دولت های متعددی و از جمله در فرانسه، آلمان، و انگلستان مواضع خطرناکی در رابطه با جنگ اتخاذ می کنند. پس از عراق هیچ کس نباید در رابطه با خطر پیامد های عملکرد این گروه هیچگونه توهم و شکی داشته باشد." رهبر «کودیر» آنگاه به وجود و فعالیت لابی طرفداران صلح در آمریکا و اروپا اشاره کرد و متذکر شد: "ما از همه اقدامات و ابتکار هائی که نیروهای طرفدار جنگ را منزوی می کند، و لابی حامی صلح را تقویت می کند، حمایت می کنیم. و هم اینجا است که باید در انعکاس تحولات و مواضع در تحلیل هایمان دقیق و صادق باشیم. سیاست هائی که توسط رژیم تئوکراتیک و دولت کنونی در ایران پیش برده می شوند، هیچ کمکی به لابی حامیان صلح نمی کند و فرصتی برای آنان در راستای انزوای ایالات متحده و لابی جنگ طلبان به وجود نمی آورد."
در بخش بعدی سخنان خود که با استقبال نمایندگان کنفرانس روبرو شد، عضو رهبری «کودیر» ارتباط تنگاتنگ مفاهیم صلح و دموکراسی را مورد تاکید قرار داد و ضمن اشاره به ضرورت حمایت از جنبش صلح طلبی و مخالفت با جنگ به حضور، قدمت و فعالیت های موفق سازمان هائی مانند «جمعیت هواداران صلح» در دهه 1950 میلادی در کشور و ادامه آن در شش دهه اخیر توجه داد. او اشاره کرد: "برخی از سرشناس ترین ترقیخواهان ایران در چنین ساختارهائی فعالیت داشته اند. ....... جنبش صلح طلبی دز ایران همواره با جنبش ترقی خواهی، طرفداری از دموکراسی، و عدالت اجتماعی ارتباط تنگاتنگ داشته است. و در اینجا لازم می دانم که یادآوری کنم که ما نمی توانیم و نباید ارتباط بین صلح و دموکراسی رااز چشم دور بداریم. برای اینکه شانسی برای صلح در رابطه با ایران وجود داشته باشد، جنبش صلح خواهی در ایران باید حمایت و تقویت بشود. و این در شرایطی که هر شخصیت دموکرات، هر فعال اتحادیه کارگری، هر فعال دانشجویی، هر زن خواهان حقوق برابر در کشور هدف ماشین سرکوب رژیم می باشند، ممکن نیست. ما از ایجاد و فعالیت یک جنبش صلح قدرتمند و پر تاثیر در ایران و توسط مردم ایران که حمله نظامی تانک های آمریکائی به ایران را غیر ممکن کند، حمایت می کنیم. حقیقت اینست که صدای بسیاری از رهبران و حامیان چنین کارزاری در طول سه دهه گدشته توسط رژیم حاکم بر ایران خفه شده است و این خود به ابعاد چالشی که با آن روبرو هستیم، دلالت دارد."

نماینده «کودیر» آنگاه با ارائه تحلیلی در رابطه با شرایط اسف بار حاکم اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در ایران به این حقیقت که سران رژیم از وضعیت حاضر در رابطه با پرونده هسته ای و تهدید های دولت ایالات متحده به حمله نظامی، برای تشدید جو سرکوب و گستراندن سانسور بهره می برند، سخن گفت. او ضمن موضع گیری صریح بر علیه هرگونه حمله نظامی به ایران در سخنان خود گفت: "دولت احمدی نژاد با بهره گیری از سیاست های مخرب امپریالیسم در منطقه، کارزار گسترده ای را برای خورد کردن اتحادیه های کارگری، جنبش های زنان و دانشجویان، و روشنفکران مستقل براه انداخته است." معاون دبیر کل «کودیر» توضیح داد که در شرایط بغرنج و خطرناک منطقه "دادن هر بهانه و مستمسکی به امپریالیسم و متحدان آن برای گسترش تشنج، آماده کردن افکار عمومی برای تجاوز نظامی به ایران آن گونه که از سوی دولت کنونی صورت می گیرد، و تشدید بحران بدون هیچ شکی و مطلقاٌ بر علیه منافع مردم ایران می باشد. ..... ما معتقدیم که مسئله برنامه هسته ای ایران و استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صرفاٌ صلح آمیز، که به بهانه ای برای توجیه سیاست های تحریک آمیز و تجاوزگرانه امپریالیسم تبدیل شده است، باید در راستای منشور سازمان ملل و مقاوله های بین المللی و در چارچوب آژانس بین المللی انرژی اتمی حل شود."

در خاتمه سخنرانی خود، معاون دبیر کل «کودیر» ضمن تاکید به ضرورت حل تمامی مناقشات بین المللی بر پایه راهکرد های صلح آمیز و از مجرای سازمان ملل، جنبش ضد جنگ را فرا خواند که توجه داشته باشند و اجازه ندهند که "مخالفت آن با ایالات متحده نباید به هیچ روی به مثابه حمایت و طرفداری از رژیم حاکم و دولت احمدی نژاد که بر پایه سرکوب قساوتگرانه، شعار های مردم فریبانه خطرناک، و استراتژی تحریک گرانه و شعار های تو خالی به حکومت ادامه می دهند، تفسیر شود."

معاون دبیر کل «کمیته دفاع از حقوق مردم ایران» (کودیر)با اشاره به این حقیقت که قثط مردم ایران حق تعیین مسیر تحولات آینده ایران را دارند و نه هیچ نیروی دیگری، تاکید بر ضرورت و اهمیت همبستگی بین المللی با جنبش مردم ایران برای صلح و دموکراسی ، در میان تشویق نمایندگان کمفرانس به سخنان خود خاتمه داد.





آدرس ای میل «کودیر» و سایت اینترنتی آن به قرار زیر می باشند:
E-mail: codir_info@btinternet.com
www.codir.net

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics