نویدنو:08/02/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

پوتين درسخنرانى سالانه‌اش:سرازير شدن پول‌هاى خارجى كه براى كمك به مخالفان مورد استفاده قرار مي‌گيرد، دخالت مستقيم در امور سياسى داخلى روسيه است.

ايسنا:رييس جمهور روسيه امروز (پنجشنبه) در سخنرانى ساليانه‌ى خود در پارلمان اين کشور گفت: روسيه اکنون بر مسائل سياسى خود فائق آمده و به عنوان يکى از دهها اقتصاد بزرگ جهان سر برآورده است.
وى هشدار داد که سرازير شدن پول‌هاى خارجى كه براى كمك به مخالفان مورد استفاده قرار مي‌گيرد، دخالت مستقيم در امور سياسى داخلى روسيه است.
به گزارش خبرگزارى فرانسه، ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه در سخنرانى سالانه‌اش در جلسه‌ى مشترک مجمع فدرال (مجلس اعلا) و دوماى دولتى روسيه گفت: تمامى تعهدات روسيه را بر اساس كنوانسيون نيروهاى متعارف در اروپا
CFE به حالت تعليق در ‌مي‌آورد. وى اين اقدام را با طرح‌هاى آمريكا براى استقرار سپر دفاع موشكي‌اش در شرق اروپا مرتبط دانست.
پوتين در آخرين سخنرانى سالانه‌اش با لحنى بسيار تند، اظهار داشت: امضاكنندگان معاهده‌ى 1990 ناتو احترامى براى آن قايل نشدند و آمريكا مي‌خواهد سيستم‌هاى دفاع موشكى اش را در لهستان و چك مستقر سازد و اوضاع را وخيم‌تر سازد.
رييس جمهور روسيه گفت كه اگر مذاكره‌كنندگانى كه وى آنها را به كشورهاى ناتو پيشنهاد داده است نتوانند نگراني‌هاى روسيه را حل كنند، مسكو به طور كامل از اين معاهده خارج خواهد شد.
روسيه اعلام داشته كه طرح سپر موشكى آمريكا كه واشنگتن مدعى است با هدف حفاظت از جانب كشورهاى "خودسر" اجرا مي‌شود، تهديدى براى امنيت ملى اين كشور است.
پوتين گفت: كشورهاى ناتو سرگرم تقويت پايگاه‌هاى نظامى در مرزهاى ما هستند و افزون بر آن در صدد مستقر كردن عناصرى از سيستم‌هاى دفاع ضد موشكى در لهستان و جمهورى چك مي‌باشند. در اين ارتباط من در نظر دارم، بنا به مصلحت، يك تعليق موقت از جانب روسيه در اين معاهده را اعلام كنم تا زمانى كه همه‌ى كشورهاى جهان آن را تصويب كرده و با دقت به اجرا گذارند.
رييس جمهور روسيه افزود:‌ من پيشنهاد بررسى اين مشكل را در شوراى ناتو- روسيه داده‌ام و اگر هيچ پيشرفتى در اين مذاكرات حاصل نشود، نسبت به امكان متوقف كردن تمامى تعهدات روسيه به معاهده‌ى
CFE هشدار مي‌دهم.
پوتين گفت: اين كه روسيه در خصوص نحوه‌ى استقرار نيروهاى مسلح‌اش در داخل مرزهاى خود محدود شود، قديمى شده است آن هم در حالى كه كشورهاى ناتو به بهانه‌ى اجراى شرايط اين معاهده دست به چنين كارى مي‌زنند.
وى افزود: اين كه كسى بخواهد آمريكا را براى مثال در استقرار نيروهايش در داخل خاك خودش محدود كند، غير قابل تصور است.
پوتين در اين سخنرانى هم‌چنين از دموكراسى روسيه دفاع كرده و به خارجيان نسبت به هرگونه مداخله در روند سياسى كشورش هشدار داد و گفت‌: مهمترين رخداد كشورمان طى سال جارى انتخابات دوما است. اين انتخابات اولين انتخابات در يك دوران "انقلابى" با سيستم جديدى است كه انتخاب حتى مخالفان را نيز ساده‌تر مي‌كند.
وى افزود: سرازير شدن پول‌هاى خارجي، دخالت مستقيم در امور داخلى ماست كه متاسفانه روندى رو به رشد دارد. كسانى هستند كه با مهارت از شعارهاى دموكراتيك استفاده مي‌كنند تا روسيه را به دوران گذشته باز گردانند، برخى نير ثروت هاى ملى كشور را به يغما مي‌برند و برخى ديگر نيز در پى نابودى استقلال سياسى و اقتصادى ما هستند.
وى هم‌چنين تصويب قوانين بسيار سخت عليه افراط گرايى را خواستار شد.
پوتين 54 ساله با تاكيد بر سلامت دموكراسى در روسيه تاكيد كرد كه نسبت به مشكلات اقتصادى كشورش صادق و صريح است.
وى گفت‌: شكاف بين ثروتمندان و فقيران بسيار بزرگ است، اما اكثريت قريب به اتفاق حقوق بگيران در سطح ثروتمندان زندگى مي‌كنند.
رييس جمهور روسيه هم‌چنين اظهار نظرها در خصوص اين كه براى سومين دوره وارد رقابت‌هاى رياست جمهورى خواهد شد را رد كرد، اما نگفت كه چه كسى را به عنوان جانشين خود ترجيح مي‌دهد.
وى گفت: سخنرانى بعدى ملى توسط فرد ديگرى به عنوان رييس كشورتان ايراد خواهد شد. بسيارى انتظار داشتند كه من در اين سخنرانى از كسى كه ترجيح مي‌دهم جانشينم باشد، سخن بگويم، اما براى من بسيار زود است كه درباره خواست‌هاى سياسي‌ام سخن بگويم.
پوتين سخنرانى خود را با درخواست از نمايندگان براى احترام به يلتسين و سكوت براى وى آغاز كرد و از ساخت يك كتابخانه‌ى ملى با نام يلتسين خبر داد.
وى در اين سخنان كه احتمالا آخرين سخنراني‌ سراسرى وى بود به طرح هاى مربوط به توسعه‌ى بيشتر ساختارهاى زيربنايى و تشکيلات آموزشى روسيه اشاره کرد و گفت: بخشى از درآمد صادرات گسترده‌ى نفتى اين کشور در بخش خدمات اجتماعى استفاده خواهد شد.
سخنرانى پوتين هم‌چنين حاوى شرح اقدامات دولت در سال قبل و سياست هاى مورد نظرش براى سال بعد بود.
دومين دوره رياست جمهورى ولاديمير پوتين در ماه مارس سال آينده به پايان مي‌رسد و براساس قانون اساسى روسيه، وى نمى تواند بار ديگر نامزد انتخابات رياست جمهورى شود.

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics