نویدنو:28/05/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

سقوط ارزش سهام در بورس‌هاي جهاني ادامه دارد؛
بحران اقتصاد آزاد

اعتماد ملي: بحران در بازارهاي سهام دنيا چنان بالا‌گرفته است كه رهبران اقتصادهاي آزاد كه همواره دخالت دولت در اقتصاد به ويژه دخالت در روابط حاكم بر بازارهاي سهام را نهي مي كردند، حال خود بي‌پروا دخالت دولت‌ها و رهبران سياسي را توصيه مي‌كنند تا بحران در بازارهاي مالي، به هرترتيبي كه شده كنترل شود.

نيكلا‌ ساركوزي رئيس‌جمهوري فرانسه براي مقابله با بحران بازار بورس پاريس، وزير اقتصاد خود را فراخوانده است تا در اين زمينه چاره‌جويي كند. ‌

رئيس‌جمهوري دست راستي فرانسه، همزمان در نامه‌اي خطاب به رهبران گروه 8 كشور صنعتي جهان، خواستار اعمال راهكارهايي جديد براي كنترل بحران بازارهاي مالي جهان و خروج از آن شده ‌است تا معلوم شود ‌اين ‌بار بحران در بازارهاي سهام كاملا‌ جدي است. ‌

رئيس‌جمهوري فرانسه در ‌اين نامه از 8 كشور صنعتي جهان خواست تا براي كنترل بحران در بازارهاي بورس جهاني مداخله كنند. البته ‌اين نامه به لحاظ عملي اتفاق خاصي را رقم نخواهد زد و آن را بايد اعلا‌ميه رسمي نفي اعتقادات رهبران اقتصاد آزاد دانست. هرچند كه‌ اين روند پيش از ‌اين با تزريق 7 ميليارد دلا‌ر توسط بانك مركزي آمريكا به بازار مالي ‌اين كشوربا چالش روبه‌رو شده بود.در يك هفته گذشته، بانك مركزي ‌ايالا‌ت متحده حدود 88 ميليارد دلا‌ر به بازار تزريق كرده و بانك مركزي اروپا - حوزه يورو - نيز به تزريق بيش از 200 ميليارد دلا‌ر به بازار اقدام كرده است، بي‌آنكه ‌اين اقدامات مانع از سقوط بهاي سهام شود. ‌

بانك‌هاي مركزي آسيايي هم به منظور مقابله با از سرگيري روند نزولي بهاي سهام پس از توقفي كوتاه به مداخله در بازار پولي روي آورده‌اند.

اين اقدامات در حالي كه نتوانسته مانع از افت دامنه‌دار بازارهاي سهام شود، به لحاظ تئوريك هم ادعاهاي رهبران و مناديان اقتصاد ‌آزاد را با چالش روبه‌رو ساخته ‌است.

ساركوزي در نامه خود، خواستار برگزاري نشستي مشترك با حضور اعضاي گروه 8 كشور صنعتي، نمايندگان بانك‌هاي مركزي و اعضاي بخش ثبات مالي صندوق بين‌المللي پول در ماه اكتبر امسال شده است.ساركوزي ضمن استقبال از تزريق پول توسط بانك مركزي ‌اين كشورها به بازار جهاني، خواستار هماهنگي بيشتر ‌اين بانك‌ها با ساير موسسات مالي براي كنترل بازار شده است.

ساركوزي در ‌اين نامه كه پنجشنبه گذشته و از محل تعطيلا‌ت تابستاني وي در منطقه ولف بورو آمريكا خطاب به رهبران كشورهاي صنعتي جهان نوشت، خاطرنشان كرد: برابر بحران مالي كنوني بازارهاي جهاني بايد اقداماتي با هدف تقويت شفاف‌سازي بازار صورت گيرد. ‌

وي نگراني ناشي از فقدان شفافيت در بازارهاي جهاني را مساله‌اي با قدمتي طولا‌ني خواند و گفت كه تاكنون پاسخي شايسته به‌ اين موضوع داده نشده است. ‌ رئيس‌جمهور فرانسه در نامه خود از رهبران كشورهاي گروه 8 خواست تا از بحران كنوني براي بهبود عملكرد بازارهاي جهاني درس بگيرند. ‌ ساركوزي سال‌ها بر مسند وزارتخانه‌ اقتصاد و دارايي، در دولت‌هاي راست گراي فرانسه تكيه زده بود.او با ‌اينكه در اين نامه خواستار دخالت در وضعيت حاكم بر بازارهاي مالي دنيا شده‌ است اما همچنان در نامه خود تاكيد كرده است كه عميقا به آزادي بازار معتقد است اما مايل نيست كه بي‌نظمي و آشفتگي بازارهاي مالي جهان در سال اخير به عنوان وضعيتي ماندگار در اقتصاد جهان شناخته شود. ‌ نامه‌نگاري رئيس‌جمهوري فرانسه در حالي صورت گرفت كه آرامش حاكم شده بر بازارهاي بين‌المللي سهام كه پس از يك دوره افت در ‌اين بازارها اتفاق افتاده ‌بود، جاي خود را به توفاني تازه براي كاهش قيمت‌ها داده ‌است تا كابوس افت قيمت سهام بار ديگر فضاي تمام بازارهاي جهاني سهام را در بر بگيرد.

در مراكز اقتصادي، از نگراني درباره بحران وام‌هاي مسكن درجه دو در آمريكا به عنوان عامل اصلي بي‌اعتمادي سرمايه‌گذاران به ادامه رونق اقتصادي جهان ياد مي‌شود.

برخي از ناظران گفته‌اند كه در صورت ادامه روند كنوني، بعيد نيست كه آمريكا و احتمالا‌ ساير كشورهاي پيشرفتهكه از سال گذشته به افزايش نرخ بهره مبادرت كرده‌اند، ناچار شوند خطر بروز تورم را بپذيرند و لا‌اقل به‌طور موقت نرخ بهره را كاهش دهند پيش از آنكه بي‌اعتمادي نسبت به آينده از كارآيي چنين اقدامي هم كاسته باشد.با ‌اينكه تمام بازارهاي سهام در افت قيمت سهام و كاهش شاخص‌هاي خود ركوردهاي پيشين را شكسته و به پايين‌ترين سطح خود رسيده‌‌‌اند، بورس ‌ايران، همچون جزيره‌اي دورافتاده از اقتصاد جهاني همچنان با روندي آرام و تحت كنترل مقامات بازار و ديگر مسوولا‌ن دولتي اقتصاد فعاليت خود را ادامه مي دهد.

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics