نویدنو:10/12/1385                                                                     صفحه قابل چاپ است

مسئله ریاضی

نویسنده :آلکسی وارچون - ترجمه :ا. م. شیزلی

چندی پیش مقاله ای را به قلم  پروفسور دکتر و.و. لیتوینینکو تحت عنوان « ویروس ضد کمونیستی موجب زوال عـقل می شود»، ترجمه و تقدیم علاقمندان کردم. نویسنده مقاله با تحقیقات خود ثابت میکند که آنتی کمونیسم در نوع خود ویروسی است که قبل ازهمه، روی  مغز آدمی تاثیر گذاشته و فعالیت طبیعی آن را مختل می سازد. وی، علائم مشخصه این بیماری را به ترتیب زیر فرمول بندی کرده است:

ــ فـقـدان منطـق دربیان افکار؛

ــ نا توانی در حـل مسائـل سادۀ ریاضی؛

ــ فراموشکاری ونسیان؛

ــ روان پریشی و خیالاتی شدن.

در همین رابطه، اینک مقاله حاضر، نوشته آلکسی وارچون، که یک مسئله ساده ریاضی را طرح نموده است، ترجمه و تقدیم می گردد تا هـر کسی با اقدام به حل این مسئله ساده ریاضی، خود را تست نماید واز وجود، یا عدم وجود ویروس ضد کمونیستی در خود مطمئن شود.

ا. م. شیزلی

بیچاره دئریـپاسک

مسئله ریاضی

اخیرا مجله« فاینانس» لیست اسامی پانصد میلیاردر روسیه را منتشر کرد( این در حالیست که، ٣۵میلیون نفر از جمعـیت ١٤۵میلیون نـفـری روسـیه، در زیر خط فـقـر، از گـرسنگی شدید رنج می برند). این هموطنان ما به کسی مراجعه کرده اند که، دارائی وی،شامل ۴⁄۲ میلیارد روبل می باشد. مبالغ اعلام شده ارزیابی کارشناسانه مجله است که فقط می تواند بطور غیر رسمی  مورد استفاده واقع شود. ارزیابی ها بر اساس دلار آمریکا و همچنین روبل روسیه با نرخ تعـیین شده از طرف بانک مرکزی بتاریخ ١۵ژانویه سال ٢٠٠٧(یک دلار= ۵۸ ⁄۲٦روبل) انجام گرفته است. امسال، صدرنشین جدول ثروتمندان عوض شده است. ثروتمندترین مرد روسیه، اولگ دئریپاسک شناخته می شود. ثروت او، ٢ ⁄ ٢١ میلیارد دلار برآورد می  شود. از چنین خبرهای سالهای اخیر خسته شده ایم. بویژه اینکه، ما نیز طبـق عـادت، بدون آنکـه از ابعاد ارقـام سـر دربیاوریم، سعی می کـنیم بدانیـم کـه، « میلیون» و«میلیارد» چند رقـمی است. چگـونگـی انباشته « میلیون» در مخیله آدمی نمی گـنجد. به همین جهت اکـثریت مردم از اهداف انتشار چنین لیستهائی سر درنمی آورند.

و بطور کلی، آیا می توان یک به میلیون دلار ثروت دست یافـت؟ ارزیابی های رسمی،تاکید می کـنم فـقـط  رسمی بطور مستقیم و غیر مستقیم  تأئید می کـنند: "بلی، این امـر کاملا ممکن است. فقط باید بیشتر و هر چه بیشتر کار کرد. باید گـفــت: دوستان، زمان آن رسیده است! هر کاری بخود آدم بستگی  دارد، تنبلی نکن، یاد بگیر، زحمت بکش تا اقبال به رویت بخندد". خیلی خوب. ما هم باور می کـنیم. اما هنوز معلوم نیست که یک میلیون، یک میلیون دلار، کم است یا زیاد.

بیائید با هم انگشتانمان را تا کنیم و از یک تا میلیون بشماریم: یک، دو، سه، چهار، و تا آخر. برای شمردن چقدر وقت لازم است؟ خوب آدمی که نمی تواند تمام ساعات شبانه روز را بلاوقفه و بدون استراحت بشمارد. بدین جهت، فـرض می کنیم که، هشت ساعت در روز کار می کنیم. مگر میلیونرها بیشتر از دیگران زحمت می کشند که صاحب ثروت شده اند؟ باشد، ما بیش از آنها، یعنی ١٢ساعـت در روز کار خواهیم کرد و از همین لحظه به شمردن پول مشغول می شویم. حساب ما بزودی ثابت خواهد کرد که در زمان معینی ارقام چندان زیادی نمی توانیم بشماریم. امتحان کـنیم: هفت صد وهشتاد و هشت هزار و شش صد و چهل وچهار و... تصور کنید که پول خودتان را می شمارید. جالب تر اینکه، تصور کنید که با گـفـتن هر رقم، یک روبل به پول شما اضافه می شود. به این ترتیب، در عرض یک ساعت، ٩٠٠روبل می توان شمرد. به هر حال پول خوبی است و در طول ١٢ ساعـت روز، ١٠۸٠٠کلمه «روبل». بدین طریق یک انسان می تواند در مدت ٩٢روز تا یک میلیون بشمارد. توجه داشته باشید، بیش از سه ماه، با  ١٢ ساعـت کار شاق روزانه بدون استراحت، فـقـط تا میلیون می توان شمرد. تازه می فهمی که میلیون چقدراست. پس میلیارد؟

اگر به این کار ادامه بدهیم و تصور کنیم که احمقی پیدا می شود تا یک میلیارد بشمارد، در این صورت، وضع فرق خواهد کرد،یعنی  با ١٢ ساعـت کار روزانه، این شخص،به ٢۵۷سال زمان نیاز خواهد داشت و اینهم بدان معنی است که چند نسل بشری باید به این شمارش ادامه بدهد. البته، وضعیت جسمانی انسان، توانائی آن را ندارد که، یک میلیارد انسان و یا یک میلیارد درخت را در یک جا تصور کـند. اما، مجله «فاینانس» دارائی ثروتمند ترین مرد روسیه را ٢⁄٢١میلیارد دلار، یعنی بر اسا نرخ رسمی اعلام شده، ۵٦٣٤٩٦٠٠٠٠٠٠ روبل، ازریابی می کند. برای درک بهتر مسئله، بیائید این رقم را تکرار کـنیم: پانصد وشصت وسه میلیارد و چهار صد ونود و شش میلیون روبل. گـفتید؟ پول هنگفتی است! وزن آن در حدود ٣۷تن خواهد بود. این مقدار وزن، بار ١٦۸٩واگن قطار باری و طول این واگـنها، ٣٦کـیلومتر می باشد. در هر حال، تصور آن مشکل است. به بررسی خود ادامه می دهیم تا بتوانیم رقم ۵٦٣ میلیارد را تصور کنیم. طبق محاسبات، برای شمردن این رقم، ١٤٤۸٠٤ ( صد و چهل و چهار هزار و هشت صد و چهار) سال، یک دوره کامل تحولات زمین شناسی، وقـت لازم است که، آن هم ممکن و مقدور نیست. با حل این مسئله ساده ریاضی براحتی می توان فهمید که، آنچه که صاحبان ثروتهای هنگـفـت در مورد کار و تلاش پیگیرانه، زحمت کشیدن و دوری گزیدن از تنبلی می گویند، در بهترین حالت چیزی جز عوام فریبی، شستشوی مـغـزی مردم و دروغهای بی شرمانه نیست.

این موضوع را از زاویه  دیگری  مورد بررسی قرار می دهیم. مثلا، اگر من اقتصاد دان تصمیم بگیرم که بیشتر کار کـنم و ماهانه ١۵هزار پس انداز کنم. البته که ، با حقوق من، این یک تصور فانتزی است ولی،  تصور و خیال کردن که سخت نیست و من هم چنین می پندارم. گیریم که ماهانه ١۵هزار پس انداز کردم. ماهها و سالها می گذرد و حساب می کـنم که برای پس انداز کردن  ۵٦٣ میلیارد روبل، به ٣١٢٧۷۷٧ سال زمان نیاز دارم. نتیجه کار و زحمت شرافـتمندانه روشن شد؟ مـن، فـقـط با ١⁄٣ میلیون سال کار و زحمت شرافـتمندانه،می توانم ٢١میلیارد دلار ثروت داشته باشم. در این مدت نه تنها من، حتی ممکن است خورشید خاموش و زمین سرد شود.

درد آور است، رفقا! اما همه بدبختی در این خلاصه نمی شود. بلی، اولگ دئریپاسک، یک جوان معمولی روس ما، متولد سال ١٩٦۸، زمانی که هنوز جوانتر بود، توانست به چنین ثروتی دست یابد. او، در سال ١٩٩٣ازدانشکده فیزیک  دانشگاه دولتی مسکو فارغ التحصیل شد و پس از آن به موج تجارت سوار شد و چنان زحمت کشید که از نتیجه اش  مطلع هستید.

بلی، باید کار کرد، کار کردن لازم است. اما چقدر؟ میلیار درها و میلیاردشان به جهنم، مگر میشود یک میلیون پس انداز کرد؟ هر ماه ١۵هزار روبل از حقوقم را پس انداز می کنم.  پس انداز من چه وقت به یک میلیون خواهد رسید؟ درست فهمیدم، پس از ١٤۷ سال صاحب یک میلیون دلارخواهم شد. این هم شد پول؟ آمد و این همه سال را زنده ماندم، نمی دانم وضع جسمانی ام اجازه خواهد داد از آن بهره ای ببرم؟ آخر این هم شد کار! این هم شد زندگی! این مجله «فاینانس» لعنتی هم با آن نوشته اش، کار داد دستمان. از این "آدمهای معمولی که با کار وزحمت شرافتمندانه" صاحب اینهمه ثروت می شوند، بیزارم.

آلکسی وارچون

روزنامه سووتسکایا راسیا، شماره٢۵(١۲٩٤٣)

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics