نویدنو:24/01/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

 

اعلان جنگ به سوسکها

دیدار نمایشی رئیس جمهور آمریکا از بیمارستان نظامی

آ. سافارین- ترجمه : ا.م.شیزلی

 

فشارها بر جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا روز بروز افزایش می یابد. آزمایشات ممتد جنگی او در عـراق و افغانستان، به نتیجه مورد نظر آمریکائیها نیانجامید. آمریکائیها بجای سیل نفت ارزان از این منطقه، خیل کشته و زخمی ها از عـراق و بار هروئین از افغانستان دریافت می کنند. از سوی دیگر در خاور نزدیک و میانه، صدها میلیارد دلار با همان شدت و قوت برای تامین هزینه جنگهای بیهوده صرف می شود. بیهوده بدین جهت که، سیاستمداران و نظامیان آمریکا و عـراق در اتحاد با دزدان خزانه دولتی، دارائی این کشورها را بیرحمانه چاول وغارت می کنند.

مردم عادی آمریکا که با نگرانی شدیدی نظاره گـر به باد دادن پولهای خون آلودشان هستند، به خیابان آمده و به مخالفان بوش رأی می دهند. در چنین شرایطی، رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفت در دیدگاه و عمل خود مرتکب اشتباه نشود. وی، از بیمارستان نظامی مرکزی «والتر رید»، بیمارستانی که نظامیان زخمی آمریکا در عراق و افغانستان در آن معالجه می شوند، دیدار کرد.

میهن پرستی( و یا، همانطور که در آمریکا گفته می شود، وفاداری به پرچم) – همان راه بدون اشتباهی است که، سران آمریکا با آن، مردم آمریکا را می گریانند و از کنگره، برای ماجراجوئیهای نظامی تازه، پول می خواهند. بدین ترتیب، آن دیدار هیچ چیز خاص جدیدی درپی نداشت. بوش همه ساله این کار را می کند. (حتی، سال گذشته،همراه یکی از سربازان معالجه شده در این بیمارستان چند قدمی دوید.) این، عادت اوست.

اما، دیدار امسال، در شرایط تشدید جنجالهای سیاسی انجام گرفت. یک ماه ونیم پیش، روزنامه «واشنگتن پست» یکی از روزنامه های معتبر آمریکا، بعد انجام یک سری تحقیقات ژورنالیستی، مقاله ای را منتشر کرد و در آن نوشته شده بود: بیمارستانی که سربازان زخمی معالجه می شوند، پر از سوسک و موش است، سقـف اتاقهایش چکه می کند و مشکلات بوروکراتیک، مانع رسیدن بموقع کمکهای پزشکی است.

مشکلات زیاد است. اصل موضوع این است که، خیل عظیم زخمیها، بیماران و دیوانه شدگان، از افغانستان و عراق به آمریکا می رسد. طبق آمارهای رسمی، تعداد آنها در طول چهار سال،بیش از ٢۵هزار نفر می باشد. این بدین معنی است که، خدمات پزشکی در آمریکا، باید مثل ساعت کار کند، بویژه اینکه، بلحاظ مالی، در آنجا کمبودی احساس نمی شود ولی، شعب بیمارستان پر ازسوسک است. فرانسیس هاروی مسئول تامین مالی نیروهای زمینی ارتش آمریکا، پس از این موضوع استعفا داد و ژنرال جرج ویتمن، رئیس همین بیمارستان از کار برکنار شد.

بوش در جریان این دیدار در حضور بیماران و کارکنان بیمارستان گفت:« من از آنچه که بر آنها گذشته است، عذر می خواهم و ما تصمیم گرفته ایم این مشکلات را رفع کـنیم. این کار درستی نیست وقتیکه کسی داوطلبانه لباس نظامی به تن می کند اما، از حداکثر امکانات پزشکی بی بهره می ماند».

ما هیچگونه احساس همدلی نسبت به«نخبه گان»آمریکا که دوجنگ بنیان برانداز و پـرکشتار به مردم عراق و افغانستان تحمیل کردند، نداریم. فقط طی یک هفته اخیر، تعداد قربانیان جنگ داخلی عراق، که اشغالگران آمریکائی و انگلیسی مسبب آن هستند، بیش از ۵١٧ نفر بوده است.

جار و جنجال در شرایطی اوج گرفـت که افکار عمومی جامعه، همینطوری هم بر علیه جنگ عراق سمت گـرفته است. دردسر اصلی بوش، چکه کردن سقف و وجود حشرات در اتاقهای بیمارستان نیست. مشکلات او زمانی بسیار جدی تر شد که، هفته گذشته هر دو مجلس نمایندگان آمریکا برای خروج تدریجی نظامیان آمریکا از عـراق رای مثبت دادند. دقیقتر اینکه، آنها طرح قانونی بودجه جنگ عراق و تعیین تاریخ مشخص خروج نظامیان آمریکا (ماه آوریل سال ٢٠٠۸) از آن کشور را تصویب کردند.

اینجا دیگر، از دست رئیس کاخ سفید، کاری غیر از استفاده ازحـق وتوی خویش، کار دیگری بر نمی آید و اگر بوش ازحـق وتوی وتو استفاده بکند، در آنصورت، نظامیان آمریکا درعراق بزودی متوجه کمبود پول خواهند شد. در پایگاهها و قلاع مستحکم نظامیان که خود را از شبه نظامیان عراق پنهان می سازند، کمبود بیوتوالتها، کولرهای خنک کننده در چادرها، یخ برای کوکاکولا و دیسکهای لیزری موسیقی سربازان مشهود خواهد بود. و این، ممکن است ضربات روحی جبران نا پذیر به ارتش (و محبوبیت رئیس جمهور آمریکا) وارد سازد.

این کنگره آمریکاست که چنین وضعی را پیش آورده است. تصور می شود همانطور که مار به شکار خود فشارمی آورد، گنگره نیز بوش را می فشارد. مار تکه پاره نمی کند، به دور قربانی می پیچد و از حلقه های خود رها نمی سازد. دقـیقا همین کنگره تحت تسلط مخالفین بوش، دموکراتهای آمریکا است که با رئیس جمهور فعلی چنین رفتار می کند.

در واقعیت امر، دموکراتها هیچ چیزی بهتراز جمهوریخواهان بوش ندارند. فراموش نکــنیم که این بیل کلینتون، رئیس جمهور دموکـرات بود که آتش جنگ در بالکان را شعله ور ساخت، جنگی که تبعات آن تا کنون ادامه دارد. این کلینتون، از دست در رفت. چون، پیروز شدگان را محاکمه نمی کـنند.

اما بوش، این گرگ پـیـر، جهید و تیرش به خطا رفت. اینک می خواهند او را از جمع رهبری نیز حذف کـنند. هدف دموکراتهای مخالف این است که، از ورود جانشین جمهوریخواه بوش به کاخ سفید در سال ٢٠٠٩، جلو گیری کـنند. مشکل بتوان تصور کرد که رفتن به بیمارستان نظامی این داروی آرام بخش، چیزی را تغـییر دهد.

آ. سافارین

برگردان از روزنامه سووتسکایا راسیا

شماره٤۸(١٢٩٦١)، ٧آوریل٢٠٠٧

ا. م. شیزلی ١٢ ⁄ ٤ ⁄ ٢٠٠٧

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics