نویدنو:10/02/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

آنچه فاشیسم با زنده ها کردن نتواست، دموکراسی با مردگان کرد

ا. م. شیزلی

 

15فوریه سال2007، مجلس قانونگزاری جمهوری استونی، طرح برداشتن مجسمه یادبود سرباز شوروی از مرکز شهر تالین،پایتخت را تصویب کرد. این طرح بعد از تائید رئیس جمهوری کشور، قانونی می شود. این در حالیست که، طی یک و نیم دهه اخیر، دولت این کشور در زیر پرچم اتحادیه اروپا، با آزار و اذیت سربازان و قهرمانان جنگ جهانی دوم و لغو امتیازات آنها، به اس اس های این کشور مدال قهرمانی اعطا می کـند.

٢٧آوریل سال جاری، دولت استونی، علیرغم اعتراضات گسترده مردم، شبانه مجسمه و لوحه اسامی شهدای جنگ کبیر میهنی را به محل نامعلومی منتقـل نمود. پلیس با استفاده از ماشینهای آب پاش، گلوله های پلاستیکی، گاز اشک آور و نارنجکهای صوتی، معترضین را تارومار کرد. در جریان این اعتراضات یک نفر کشته و صدها نفر زخمی و دستگیر شد(خبرگزاری روسیه، یورونیوز،...٢٧ ⁄ ٤ ⁄ ٢٠٠٧).

بدین ترتیب، دولت جمهوری استونی عضو اتحادیه اروپای دموکرات، کاری را که فاشیسم هیتلری نتوانست با سربازان زنده شوروی بکـند، با مردگان کـرد.

تخریب سوسیالیسم و تجزیه اتحاد شوروی در سال ١٩٩١ را، بسیاری از تحلیلگران و آگاهان سیاسی، به منزله قصاص تار ومار کردن فاشیسم در جنگ دوم جهانی ارزیابی کردند. امروزه، گذشت زمان و ظهور مجدد فاشیسم در برخی کشورها، بویژه برخی جمهوریهای منشعب از اتحاد شوروی و تشکیل فراکسیون فاشیستها در پارلمان اتحادیه اروپا، صحت این ازریابی را تائید می کـند.

ا. م. شیزلی

٢٧ ⁄ ٤ ⁄ ٢٠٠٧

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics