نویدنو:14/11/1385                                                                     صفحه قابل چاپ است

جنجال تهدید ایران توسط شیراک!

رضا رزمجو
 


آفتاب:
پنجشنبه 12 بهمن 1385

روز پنج شنبه، دو روزنامه آمريکايی و يک هفته نامه فرانسوی مصاحبه‌هايی با ژاک شيراک رييس جمهوری فرانسه منتشر کردند که وی در آنها گفته‌ است «اگر ايران يک يا دو بمب اتمی هم داشته باشد، باز هم خطر بزرگی نخواهد بود». شيراک در مصاحبه با روزنامه‌های نيويورک تايمز و هرالد تريبيون و مجله نوول آبزرواتور، در اظهار نظری کم سابقه ادعا کرد اگر ايران با سلاح اتمی به اسراييل حمله کند، تهران سريعا «با خاک يکسان» خواهد شد.

چنانکه گزارشگران اين نشريات می‌گويند، شيراک يک روز بعد از گفتن اين سخنان عليه ايران بار ديگر گزارشگران را به دفتر کار خود فراخوانده و گفته «به تصور اينکه سخنانش ضبط نخواهد شد و خارج از مصاحبه است بسياری از ملاحظات را در مصاحبه، زير پا گذاشته است».

روزنامه‌های نيويورک تايمز و اينترنشنال هرالد تريبيون، روز پنج شنبه در گزارش‌های خود نوشته‌اند که شيراک
۷۴ ساله در مصاحبه روز نخست بسيار «پريشان» بوده و در طول مصاحبه، به سختی تلاش می کرده تا نام‌ها يا تاريخ روزها به خاطرش بيايد. اما در روز دوم «هوشيارتر» به نظر می‌رسيده است.

رييس جمهوری فرانسه در مصاحبه نخست، گفت: «آنچه در اين موقعيت به واقع خطرناک است، داشتن يک يا دو بمب نيست، خب، اين خيلی خطرناک نيست. اما آنچه خيلی خطرناک است، تکثير سلاح اتمی است». وی همچنين افزود که ايران در صورت استفاده از سلاح اتمی با «حمله ای ناگهانی» رو به رو خواهد شد.

بنا به اين گزارش شيراک گفته است: «ايران بمب اتمی را کجا می خواهد بياندازد؟ در اسراييل؟ قبل از اينکه بمب اتمی به
۲۰۰ متری زمين برسد، تهران با خاک يکسان خواهد شد»!

عقب نشینی ژاک شیراک
اما موضع گيری تند شيراک، بر خلاف سياست رسمی دولت فرانسه و دولت‌های متحد فرانسه در جريان پرونده هسته‌ای ايران است. چنانکه نيويورک تايمز گزارش داده است، شيراک در مصاحبه دوم به صراحت گفته از اين جمله خود که «تهران با خاک يکسان خواهد شد»، «عقب نشينی» می‌کند. وی همچنين از اين گفته خود که «اگر ايران بمب اتمی درست کند، عربستان سعودی و مصر نيز ترغيب می‌شوند که بمب اتمی درست کنند» نيز عقب نشينی کرده است.

روزنامه هرالدتريبيون نيز به نقل از شيراک در مصاحبه دوم نوشته است: «کسی که در اين ميان اشتباه کرده من بودم و در اين باره نمی خواهم بحث کنم. من بايد بيشتر توجه می کردم و می فهميدم که در مصاحبه در حال ضبط شدن، سخن می‌گويم».

اين روزنامه نوشته است: کماکان به درستی مشخص نيست که ژاک شيراک درباره ايران چگونه فکر می کند.

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  

Free Web Counters & Statistics