نویدنو:30/09/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

ناملات رفیق فیدل

شنا در جهت خلاف آب

برگردان: مهرگان

 

 متعاقب سخنرانی اوباما در 23ماه می سال جاری ، دربنیاد ملی کوباییان امریکایی که توسط رنالد ریگان تاسیس شده است ، من واکنش خودرا تحت عنوان "سیاست ریاکارانه امپریالیسم" به تاریخ 25 همان ماه نوشتم.

 من درآن واکنش عینا کلمات او خطاب به الحاق گران میامی را نقل کردم:"{...}ما با همدیگر برای آزادی درکوبابه پاخواهیم خاست،این قول من وتعهد من است {...}وقت آن است که اجازه دهیم پول کوباییان امریکایی خانواده هایشان را کمتر به رژیم کاسترو وابسته نماید {...}من محدودیت را حفظ خواهم کرد."  

 من سپس دلایل ونمونه هایی ازرفتارعام غیراخلاقی روسای جمهوری راکه اوبامایکی از پیشتازانی بود که می توانست در انتخابات 4نوامبربدان مقام انتخاب شودمطرح کردم.من دقیقا نوشتم: 

" من خودم را به طرح سوالات حساس مختلفی مجبور می بینم: 

1-آیا این حق رئیس جمهور ایالات متحده امریکا است که دستور قتل هرکسی را،تحت هر بهانه ای که ممکن است  داشته باشد درسراسرجهان صادر کند، 

2- آیا برای رئیس جمهور امریکا اخلاقی است که دستور شکنجه سایر ابنا بشر را صادر نماید؟ 

 3- آیاتروریسم دولتی ازسوی کشورقدرتمندی همچون ایالات متحده امریکا می تواندبعنوان ابزاری برای برقراری صلح درکره زمین مورد استفاده قرار گیرد؟

4- آیا قانون سازگاری [1] اعمال شده بعنوان تنبیه علیه تنهایک کشور، کوبا،برای بی ثباتی آن کشور،حتی زمانی که این قانون به زیان زندگی کودکان بیگناه ومادران آن ها باشد،خوب وقابل احترام است ؟ اگر خوب است، چرا این حق به صورت خودکار برای هائیتیایی ها، دومنیکنی ها وسایرخلق های کارائیب تضمین نشده است،وچراهمان قانون در مورد مکزیکی ها وسایرمردم امریکای جنوبی ومرکزی که همچون مگس هادرپشت دیوارمرزهای مکزیک یا آب های اقیانوس آرام می میرندبه کارنمی رود؟  

5- آیا ایالات متحده امریکا بدون مهاجرینی که سبزی،میوه،بادام وسایرمحصولات را برای امریکایی ها به عمل می آورند می تواند کاری از پیش ببرد؟ 

 6- آیا سخت گیری علیه ساکنان غیرقانونی ، حتی به محض آن که آنها به بچه دار شدن در ایالات متحده امریکا تمایل نشان می دهند پسندیده است ؟

 7- آیا فرارمغزهاوسرقت مستمربهترین مغزهای دانشمندان وروشنفکران کشورهای فقیر اخلاقی وقابل توجیه است ؟ 

8- شما اظهارمی کنید،همانطورکه من درآغازاین واکنش خاطر نشان کردم،که کشور شما از مدت ها پیش به قدرت های اروپایی هشدارداده بودکه نمی تواندهیچ گونه دخالتی را در نیمکره تحمل نماید، و دائم تکرار می کنید که این حق باید مورد احترام باشد، درحالی که حق مداخله درهرکجای جهان رابا یاری صدهاپایگاه نظامی ونیروهای دریایی،هوایی و فضایی گسترده درسراسرجهان راخواستارید.من سوال می کنم: آیا این همان شیوه ای نیست که ایالات متحده امریکا طی آن به آزادی ، دموکراسی وحقوق بشر احترام می گذارد؟    

 9-آیا به اجرا گذاشتن بیش از 60حمله پیشگیرانه در چهارگوشه جهان،همان طور که بوش ادعا می کند تحت هر بهانه ای که ممکن باشد منصفانه است ؟ 

10- آیا سرمایه گذاری میلیون ها روی میلیون دلار در مجتمع های صنعتی-نظامی ، برای تولید اسلحه ای که می تواند زندگی روی کره زمین را بارهانابود کند، قابل احترام ودرست است؟  

 من می توانستم موضوعات زیاد دیگری رااضافه کنم.

علیرغم این سوالات گزنده، من ازانتخاب نامزد افریقایی تبارنا خشنود نبودم.من درک می کنم که اواستعدادوهنرفرماندهی سیاسی بیشتری نسبت به رقیب خود،نه تنها درحزب مخالف بلکه حتی در حزب خود نیزدارد. 

 باراک اوباما رئیس جمهور منتخب امریکا هفته گذشته،برنامه بهبود اقتصادی خودرااعلام کرد.

 دوشنبه روز اول دسامبر،او تیم های وزارت دفاع ووزارت امورخارجه اش رامعرفی نمود.

 "بایدن معاون متنخب ومن خوشحالیم تیم وزارت دفاع خودرامعرفی کنیم ...دعواهای قدیمی حل نشده باقی می مانند، ومدعیان جدید قدرت دارند فشارهایی برسیستم جهانی وارد می کنند.گسترش سلاح های هسته ای این خطررا مطرح می کند که تکنولوژی مرگ بارجهان می تواند به دست های خطرناکی بیفتد.وابستگی ما به نفت خارجی دولت های قدرت طلب را قدرتمند ساخته وکره مارا به خطر می اندازد."

 " ما اتحاد دیرین خودراباز سازی خواهیم کرد ومشارکت جدید وبا دوامی را پیش خواهیم برد...ارزش های امریکایی بزرگترین صادرات امریکا به جهان است ."

 "تیمی که ما امروز معرفی کردیم یگانه تیم مناسب برای انجام این امور است "

"این مردان وزنان نمایشگرتمام عناصرقدرت امریکاهستند... آنها درجامه نظامی ودیپلمات خدمت کرده اند...آنهادرپراگماتیسم من درباره استفاده از قدرت واحساس هدف من درباره نقش امریکایی ها بعنوان رهبر در جهان سهیم هستند." 

..." اوگفت : "من هیلاری کلینتون را می شناسم"

 من از این حقیقت در فکرم که او رقیب رئیس جمهور منتخب وهمسر پرزیدنت کلینتون بود ، که قانون فرا مرزی توریسلی وهلمس برتون راعلیه کوبا امضا کرد.اودراثنای رقابت های انتخاباتی خودرا به این قوانین وتحریم اقتصادی کوبا متعهد اعلام کرد.من شکایت نمی کنم. من صرفا این مطلب را برای ثبت (درتاریخ )ابراز می کنم. 

"اوباما گفت :" من افتخار می کنم که او وزیر خارجه بعدی ما خواهد بود، اودر هر مجلسی مورد احترام خواهد بود وکسی است که آشکارا توانایی به پیش بردن منافع ما درسراسر جهان راخواهد داشت. انتصاب هیلاری  نشانه ای  از جدیت من برای دوستان ودشمنان است .   

" در حین این که مابا یک تحول بی سابقه درمیانه دوجنگ مواجهیم ،من از رابرت گیتس خواهش کرده ام که بعنوان وزیر ذفاع به کارخودادامه دهد."  

 "...من به محض ورود به کاخ ریاست جمهوری به وزیر دفاع وارتش ماموریت جدیدی واگذار خواهم کرد:مسئولیت پایان دادن به جنگ درعراق ازطریق انتقال موفقیت آمیر (اوضاع ) به کنترل عراقی "

 این که گیتس یک جمهوری خواه است ونه یک دموکرات مرا آزار می دهد.او تنها کسی است که هم وزیر دفاع وهم مدیر آزانس اطلاعات مرکزی(سیا) بوده واین که این مقام هارا هم تحت(حاکمیت)دولت دموکرات وهم جمهوری خواه اشغال کرده است.گیتس که از محبوبیت خودخبردارد،گفته است که آن آغازاورامطمئن ساخته است که رئیس جمهور منتخب اورا تا زمانی که ضروری باشد برگزیده است . 

 به عبارت دیگر، درحالی که کاندولیزارایس به فرمان بوش درحال سفربه هندوپاکستان برای میانجی گری در روابط وخیم بین دوکشور بود، دو روز پیش،وزیردفاع برزیل به شرکت برزیلی سازنده موشک های MAR-1 چراغ سبزنشان داد که به جای تولید ماهیانه یک موشک، که آن هم تاکنون مورد مناقشه بود،می تواند ماهی پنج موشک تولید نماید. یک صدعددازاین موشک ها به ارزش تقریبی 85 میلیون یوروبه پاکستان فروخته خواهد شد .

وزیردریک بیانیه عمومی اعلام کردکه"این موشک ها که می توانندباهواپیماحمل شوند برای استقراردررادارهای زمینی طراحی شده اند.آنها دیده بانی موثرفضای زمین وهوارامقدور می سازند." 

او با توجه به اوباما، باخونسردی به بیانیه دوشنبه خود ادامه داد:"وباپیش رفتن،ما به تامین سرمایه گذاری لازم برای تقویت ارتش وافزایش نیروی زمینی خود برای شکستن تهدیدهای قرن بیست ویک ادامه خواهیم داد."

 اودرموردجانت ناپولیتانو(فرماندارآریزونا)اشاره کرد:"او تجربه ومهارت اجرایی خودراکه ما در وزارت کشور بعدی نیاز داریم عرضه می کند..."

 " جانت تصورمی کند ازاین نقش بحرانی در سال های اخیرازیازده سپتامبرتا(طوفان) کاترینا درس هایی آموخته است- بعضی از آن ها دردناک هستند- ...اوهماننددیگران خطرات مرزهای ناامن رادرک می کند.واورهبری خواهد بود که می تواند در عین مخافظت از میهن ،وزارت خانه پراکنده ای راسامان دهد"

 این چهره آشنا در سال 1993 از سوی کلینتون به وکالت منطقه ای در آریزونامنصوب شد، ودر سال 1998به مقام دادستانی عمومی آریزوناارتقا یافت،وبعدادرسال2002،به نامزدحزب دموکرات تبدیل شد وسپس به فرمانداری آن ایالت مرزی انتخاب شد که مسیر بسیار عادی درآمدهای آن ایالت، استفاده ازمهاجران غیرقانونی است.اوفرماندارمنتخب سال 2006 بود.

اوبامادرباره سوزان الیزابت رایس گفت:"سوزان می داندکه چالش جهانی که ما باآن مواجهیم نهادهای جهانی موثری رامی طلبد ... ما نیازمندیم که سازمان ملل بعنوان یک محل دادرسی برای رفتارهای جمعی – علیه تروروتسلیحات هسته ای،تغییراقلیم ونسل کشی، فقروبیماری- موثرترباشد."     

 اودرموردجیمزجونزمشاوروزیردفاع گفت:"... من اطمینان دارم که ژنرال جیمزجونزیگانه گزینه مناسب برای مشاورت قوی وکارکشته برای وزیردفاع است.نسل های جونزها قهرمانانه درمیادین جنگ-ازسواحل تراوا درجنگ جهانی دوم گرفته تافوکیترریدج درویتنام - خدمت کرده اند.ستاره نقره ای جیم بخشی از افتخارات آن میراث است ... اودسته ای را درجنگ فرماندهی کرده وبعنوان فرمانده عالی متحددرزمان جنگ ،( منظوراوناتووجنگ خلیج است) خدمت کرد وبرای صلح درخاورمیانه تلاش نمود."

" جیم برتهدیدات حال واینده اشراف دارد.اوارتباط بین انرژی وامنیت ملی رادرک می کند ودرخط مقدم جبهه های بی ثباتی جهانی – از کوزوو تا شمال عراق تا افغانستان- کارکرده است." 

"اوبه من مشاوره خواهدداد.به صورت موثری برای یک پارچه کردن تلاش های ما دردرون دولت کارخواهد نمود،ازاین روما به صورت موثری تمام عناصرقدرت امریکایی رابرای شکست دادن تهدیدهای غیر مترقبه وارتقا ارزش های خود بکار می گیریم." 

 "من اطمینان دارم که این تیمی است که ما برای ایجاد یک شروع تازه در امنیت ملی امریکا بدان نیازداریم ."

 از آنجایی که ما موعظه خشونت وجنگ نمی کنیم،اوباماکسی است که ما می توانیم هرکجا که مایل باشد بااوگفتگوکنیم.اومی تواندبه من یادآوری کند ، هرچند که (باید بداند)، دکترین چماق وهویج جایی در کشور ما نخواهد داشت .

 هیچ یک از فراز های آخرین سخنرانی اوباماعنصری ازپاسخ به سوالاتی که من در25 ماه می،فقط شش ماه پیش مطرح کردم رانشان نمی دهد. 

 من اکنون قصد ندارم بگویم که اوباما اصلاباهوش نیست.برعکس،اوقوای ذهنی را نشان می دهد که مرابه مشاهده ومقایسه اوباجان مک کین،رقیب متوسط الحال او قادرمی سازد، که صرفا به سبب سنت های جامعه امریکایی، تقریبا به خاطر"شاهکارش" پاداش داده می شد. اگربحران اقتصادی،تلویزیون واینترنت وجود نداشت،اوباما نمی توانست درانتخابات علیه نژادپرستی پرتوان برنده شود.این امرهم که اوابندادردانشگاه کلمبیا درس خواند،جایی که درعلوم سیاسی فارغ التحصیل شد  وسپس در هاروارد ، که بعنوان یک وکیل فارغ التحصیل گشت کمک کرد. این امر اورا قادر ساخت تا با تنها چندین میلیون دلار به یکی از اعضا طبقه ثروتمندمیانه حال تبدیل شود. قطعا او ابراهام لینکلن نیست  واین عصرهم شباهتی به دوران ندارد.جامعه امریکاامروزه یک جامعه مصرفی است که درآن عادت به پس انداز ازبین رفته است ، در حالی که عادت به خرج کردن چندین برابر شده است .

کسانی باید واکنشی آرام ومتین را پیشنهاد نمایند، حتی اگر(این واکنش) شنا کردن بر خلاف جریان قدرتمند امیدهای مطرح شده از سوی اوباما در افکار عمومی جهان باشد.    

 من تنها دو کانال خبری مطبوعاتی بیشترچپ برای تحلیل دارم.همه آنها اخبارراازهمه جا مخابره می کنند.من برآورد کردم که دراین بحران اقتصادی تنها امریکا بیش از6تریلیون دلار اسکناس صرف خواهد کرد، مقداری که تنها می تواند ازطریق جریمه کردن بقیه مردم دنیا همراه  با مشقت وگرسنگی ،همراه بارنج وخون تحصیل گردد.

 اصول ما مثل اصول باراگو[2] ا است.امپراطوری بایدبداند که میهن ما می تواند باخاک یکسان گردد اما حق حاکمیت مردم کوبا قابل مذاکره نیست .

فیدل کاسترو رز

4دسامبر 2008

 


 

[1] قانون فدرال سازگاری رانده شدگان کوبایی که در 2نوامبر سال 1966تصویب شد. این قانون  در مورد اهالی بومی وشهروندان کوبایی اعمال می شود که پس ازاول ژانویه 1959 مورد بازرسی قرار گرفته وپذیرفته شده  باشند ویا در داخل ایالات متحده سوگند یاد کرده وحداقل یک سال در امریکا زندگی کرده باشند برای اقامت دائم در امریکا پذیرفته می شوند.


 

 

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics