نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

گزارش سانسور و فشار بر مطبوعات، آبان 1385

نویدنو:30/8/1385

گزارش سانسور و فشار بر مطبوعات، آبان 1385

سايت تاسياني

مطلب ارسالی

www.tasyani.tk

فشار و سانسور مطبوعات روز به‌روز بيشتر مي‌شود. يك دستگاه عريض و طويل به نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي وجود دارد كه در بخش اداره مطبوعات و رسانه‌هاي داخلي آن تنها يك قسمت و آن هم دايره‌ي سانسور با كارمنداني كه در طبقه دوم ساختماني در خيابان هشتم قائم مقام فراهاني تهران نشسته‌اند، فعال است. با فاصله چند قدم از اتاق ظهوريان، مدير كل اين اداره، انسان‌ نماهايي نشسته‌اند و شبانه روز به خواندن و بازديد از رسانه‌هاي مختلف مشغولند و فرم‌هاي مخصوص سانسور را پر مي‌كنند تا هرزه‌ ناني به خانه برند. زير هر عبارتي كه بوي نقد يا مخالفت با رژيم را بدهد خط مي‌كشند، از سايت‌ها پرينت مي‌گيرند تا آبان مطبوعات هم آب و ناني براي اهالي فرهنگ نداشته‌باشد، لاشه‌خواران سانسورچي اما، از توقيف و سانسور مطبوعات ارتزاق مي‌كنند. پس اينچنين است كه آبان هم از ابتدا ماه خوبي براي مطبوعات نبوده و نيست.

خبرگزاري ايلنا دوشنبه اول آبان اعلام كرد: ساقی باقری‌‏نيا، مديرمسوول روزنامه توقيف‌‏شده آسيا برای دومين بار جهت تحمل محکوميت شش ماه حبس تعزيری خود به دايره اجرای احکام احضار شد. پيش از اين شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران، ساقی باقری‌‏نيا را به اتهام تبليغ به نفع گروه‌‏های مخالف نظام (سازمان مجاهدين خلق) و ترويج مطالبی که به اساس نظام لطمه وارد می‌‏کند، از طريق چاپ عکس و درج مطلبی در خصوص آزادی مريم رجوی، به تحمل شش ماه حبس تعزيری محکوم کرده بود که اين حکم پس از بررسی در ديوان عالی کشور، مورد تأييد شعبه بيست و هفتم اين ديوان قرار گرفت.

به موازات خبر فوق البته، ايسنا خبر آزادي مهرداد قاسم‌فر سردبير ايران جمعه را منتشر كرد. و نوشت: همسر مهرداد قاسم‌‏فر، سردبير ايران جمعه از توديع وثيقه ۳۰ ميليون تومانی و آزادی وی خبر داد. مهرداد قاسم‌‏فر در پی چاپ کاريکاتوری در ايران جمعه، خرداد ماه سال جاری بازداشت و با قرار بازداشت موقت روانه زندان شده‌بود. تاکنون نيز دو جلسه محاکمه برای رسيدگی به اتهامات وی مبنی بر توهين به قوم آذری‌‏زبان و انتشار کاريکاتور موهن برگزار شده است.

روز شنبه 6 آبان اظهار نظر تعجب برانگيز وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي توسط خبرگزاري ايسنا منتشر شد كه در بازديد از تحريريه روزنامه‌‌ي ايران در در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد آخرين وضعيت روزنامه‌ی توقيف شده‌ی روزگار گفته بود: من نمی‌دانم چرا اين روزنامه اين‌قدر عزيز و به يک سوژه تبديل شده است؛ روزنامه‌ای که قبلا کسی اسمش را نشنيده بود!!!

دوشنبه 8 آبان خبرگزاري ايسنا گزارش داد كه با با محکوميت مديرمسوول اسبق روزنامه ايران به پرداخت چهار ميليون ريال جزای نقدی، اين پرونده مختومه شده‌است. در همين روز به نقل از صداي آلمان گزارش اعتراض نهادهاى مدنى به توقيف نشريات و فشار بر مطبوعات را مي‌خوانيم: بر اساس اطلاعيه انجمن صنفى روزنامه‌نگاران ايران، در اعتراض به توقيف نشريات مستقل، با توقيف روزنامه «روزگار» و نشريه‌هاى محلى «اميد ساحل» و «سفير دشتستان» تعداد نشرياتى كه طى سال گذشته از سوى هيات نظارات بر مطبوعات توقيف و تعطيل شده‌اند، به بيش از ۱۵ روزنامه و نشريه رسيده است. كانون نويسندگان ايران نيز طى بيانيه‌اى از «روش‌هاى جديدى براى توقيف مطبوعات و توقف نشر كتاب» خبر داده است. على اشرف درويشيان عضو «كانون نويسندگان ايران» نمونه‌هايى از اين «روش جديد» را  چنين بازگو مي‌كند: این روش جدید از توقیف روزنامه کردی‌- فارسی «روژهه‌لات» که در سنندج منتشر می‌شود، شروع شده است. به این ترتیب که مامورها به آنجا هجوم برده‌اند، ۴ نفر از اعضای هیات دبیران را دستگیر کرده‌اند و دفتر را پلمپ کرده‌اند و آنها را هم به زندان برده‌اند. نمونه دیگری در بوشهر اتفاق افتاده، «سفير دشتستان»، که به همین روش عمل شده است. و نیز، نمونه دیگری «چناران»‌ در مشهد در استان خراسان. به‌هرحال این روش‌های جدید هر روز دارد فراگیر می‌شود و سختگیری‌های بیشتری انجام شده در بستن روزنامه‌ها،‌ توقیف اموالشان، پلمپ کردن دفترشان و دستگیری اعضای هیات دبیران آنجا.

خبرگزاری جمهوری اسلامی روز چهارشنبه 10 آبان‌ماه از قول وکيل روزنامه توقيف شده شرق، عليزاده طباطبايی، از صدورقرار کفالت ‪ ۱۰۰ميليون ريالی برای مديرمسوول اين روزنامه خبر داد. وي اضافه کرد: دو مورد شکايت نيز از سوی نيروی انتظامی و بنياد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس عليه روزنامه مطرح شده است. هيات نظارت بر مطبوعات بيستم شهريور ماه امسال به استناد ماده ‪ ۱۲و بر اساس بندهای ‪ ۲ ،۱و ‪ ۴و همچنين بند ‪ ۸ماده ‪ ۶قانون مطبوعات ، روزنامه شرق را توقيف و پرونده آن را به دادگاه ارسال کرده بود. اين خبر درحالي منتشر شد كه روز 7 همين ماه رای برائت مهدی رحمانيان مدير مسوول روزنامه‌ی شرق در رابطه با انتشار مطلبی در مورد ستارخان صادر شده بود.

از خبرهاي جنجالي در حوزه مطبوعات در آبان‌ماه همانا خبر محدوديت مطبوعات در استفاده از منابع خبری غير مشخص بود؛ ابلاغيه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران به مطبوعات مبنی برالزام به استفاده از اخبار و اطلاعات سايت های قانونی، بنا بر گزارش بخش فارسي بي‌بي‌سي با واکنش منفی روزنامه نگاران روبرو شد. علاءالدين ظهوريان مديرکل مطبوعات و خبرگزاري‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که مطبوعات ملزم هستند از اخبار و اطلاعات تارنماهايی استفاده کنند که هويت فرستنده پيام مشخص و قانونی باشد. اين در حالی است که وی تعريفی از مشخص بودن فرستنده پيام و يا چگونگی قانونی تلقی شدن سايت های خبری ارائه نکرده است. به گزارش ايرنا، آقای ظهوريان گفته است که اين ابلاغيه دست اندرکاران نشريات را نيز مسئول درج اخبار منتشر شده از سايت های خبری در نشريه مطبوعه خود می داند. در همين حال وی با اشاره به فعاليت سايت های خبری در ايران از ساماندهی سايت‌هايی که هنوز مجوز خبرگزاری دريافت نکرده‌اند، خبر داده است.

اگرچه روز پنجشنبه 18 آبان خبرگزاري‌ها از قول يك روزنامه‌نگار مستقل نقل كردند كه يکی از نويسندگان هفته نامه صدای اروميه به نام ائليازيئکنلی که در جريان ناآرامی های خرداد ماه سال جاری در تبريز دستگير شده بود، پس از تحمل چهار ماه حبس در زندان شهرستان مرند، با قرار وثيقه آزاد شده‌است، اما مجدداً خبر تاسف بار تمديد قرار محاكمه روزنامه ياس‌نو در شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران كه در همان روز منتشر شد، حكايت از تداوم روند فشار و سانسور مطبوعات داشت. به گزارش خبرنگار حقوقی ايسنا، جلسه‌ی رسيدگی به اتهامات مديرمسوول روزنامه‌ی ياس نو که قرار بود ۳۰ بهمن ماه سال گذشته در شعبه‌ی ۷۶ دادگاه کيفری برگزار شود، به دليل بيماری مديرمسوول اين روزنامه تجديد و به روز يكشنبه 21 آبان تغيير يافت.

باوجود اين‌كه روز 22 آبان خبرگزاري ايلنا نوشته‌بود: شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران، عيسی سحرخيز، مديرکل داخلی وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تبرئه و برای وی قرار موقوفی تعقيب صادر کرد. اما در همان روز رييس انجمن صنفی روزنامه‌‏نگاران ايران گفت: مطبوعات امروز در سخت‌‏ترين وضعيت بعد از پيروزی انقلاب به سر می‌‏برند و نمی‌‏توانند به عنوان رکن چهارم دموکراسی نقش خود را ايفا کنند.

در رابطه با دادگاه سحرخيز، گفته مي‌شود چند سال پيش دادرس شعبه سوم دادگاه انقلاب تهران، دستور توقيف روزنامه زن و ممنوعيت چاپ و انتشار اين روزنامه به مديرمسوولی فائزه هاشمی رفسنجانی را صادر کرده بود، اما عيسی سحرخيز، مديرکل داخلی وقت وزارت ارشاد ضمن عدم ابلاغ اين دستور، از اجرای اين دستور قضايی خودداری کرده‌بود، به همين دليل دادرس شعبه مزبور از سحرخيز به اتهام تمرد از دستور قضايی طرح شکايت کرد و پرونده‌‏ای برای سحرخيز در شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران تشکيل شد. قاضی حسينيان نيز پس از رسيدگی به اين پرونده، به دليل اينکه اتهام سحرخيز مشمول مرور زمان شده است، برای وی قرار موقوفی تعقيب صادر و وی را از اتهام انتسابی تبرئه کرد!

خسرو كرد پور، روزنامه‌نگار كردستاني روز سه‌شنبه 23 آبان‌ماه خبر داد كه: دو تن از سه عضو بازداشت شده هیأت تحريریه هفته نامه‌ي روژهه لات به نام های رضاعليپور ــ مسئول بخش کردی ــ و سامان سليمانی ــ مدير داخلی ــ پس از تحمل يک ماه بازداشت ، روز گذشته از زندان آزاد شدند . شايان ذکر است که هفته نامه روژهه لات به دو زبان کردی و فارسی منتشر می شود و تاکنون ۶۵ شماره از آن به چاپ رسيده است .

در گزارشي كه راديو صداي آلمان منتشر كرد اعلام شد: روز پانزدهم نوامبر، بيست و چهارم آبان ماه، روز جهانى نويسندگان در بند است. اين خبر درحالي انتشار يافت كه روز قبل از آن تعدادى از محكومان جرايم خطرناك در زندان اوين به چند زندانى سياسى، از جمله به دكتر ناصر زرافشان، نويسنده و وكيل دادگسترى، حمله كرده و آنها را به شدت مجروح كرده بودند. ناصر زرافشان بخاطر افشاگري‌هايش به هنگام دفاع از پرونده‌ خانواده‌هاى قربانيان قتل‌هاى زنجيره‌اى به زندان افتاد. اما زرافشان يكى از حدود ۷۲۰ نويسنده‌اى هم هست كه هم اكنون در سرتاسر جهان در زندان به سر مى‌برند.

چهارشنبه، 24 آبان 1385 تعدادی از نشریات دانشجویی، کانون‌های ادبی و انجمن‌های دانشگاه‌های کردستان با صدور نامه سرگشاده ای خطاب به رییس جمهور به طرح دیدگاه‌های انتقادی خود پرداختند؛ كه گمان نمي‌رود رئيس جمهور بي‌شعور جمهوري اسلامي قادر به تلفظ درست واژه‌هاي به‌كار برده شده در اين نامه باشد. و اساساً چنين رويه‌اي در مقابله با فشار كنوني از سوي حاكميت، چندان سوي ندارد؛ در همين رابطه مراسم "روز جهانی نويسندگان زندانی" در سوئد که عصر روز پنج ‌شنبه 24 آبان، در تئاتر شهر استکهلم برگزار شد به بزرگداشت ناصر زرافشان، نويسنده و وکيل ايرانی و آنا پوليتکوسکايا، نويسنده و روزنامه ‌نگار سرشناس روس اختصاص يافته بود. و همانطور كه پيشتر به آن اشاره شد: کميته نويسندگان زندانی انجمن بين ‌‌المللی پن که در بيش از ۶۰ کشور فعال است، همه ‌ساله در روز ۱۵ نوامبر از تمامی نويسندگان زندانی در هر گوشه جهان ياد می‌کند.

روز 26 آبان در حالي خبر محاكمه مديران مسئول دو نشريه ديگر منتشر شد كه خبرگزاري ايسنا نوشت: در ادامه‌ى رسيدگى به پرونده‌هاى مطبوعاتى شعبه‌ى 1083 دادگاه عمومى استان تهران، جلسه‌ى رسيدگى به اتهامات مديران مسوول نشريات "افكار" و "تاك كرج" 28 آبان ماه تعيين شده است. زارعى قنواتي، مديرمسوول هفته‌نامه‌ى "افكار" با شكايت هيات نظارت بر مطبوعات و رحماني، مديرمسوول هفته‌نامه "تاك كرج" بر اساس شكايت چند شاكى خصوصى محاكمه مي‌شوند. شايان ذكر است كه نشريه افكار پيش از اين از سوى هيأت نظارت بر مطبوعات توقيف شده بود.

در آبان ماه، همچنين فيلترينگ بي‌رويه و مسدود سازي سايت‌هاي اينترنتي به اوج خود از آغاز تا كنون رسيد. به نحوي كه در اين ماه مخابرات سيستم جديدی برای فيلترينگ راه اندازی کرده که حتی بسياری از سايت های خبری خارجی را هم بسته است! و اعتراض غيرعلنی برخی نمايندگان مجلس عمدتاً به همين بخش از فيلترينگ بوده است. کليه‌ي فيلترشکن‌های شناخته شده قفل شده اند و فيلترشکن‌های جديد نيز بسرعت شناخته شده و قفل می شوند. از سويي ديگر فشار بر نويسندگان اينترنتى نيز افزايش يافته‌است. تهديد و دستگيرى نويسندگان اينترنتى از جمله اقداماتي است كه در سال‌هاي اخير شدت بيشتري يافته‌.

خبرگزاري دانشجويان ايران روز يك‌شنبه 28 آبان خبر داد: در پى درج كاريكاتورى در خصوص انتخابات در شماره 65 نشريه‌ي "بشارت نو" در خردادماه 85 و به دنبال نامه يكى از ارگان‌هاى نظامى منطقه يزد به دادستان عمومى و انقلاب اسلامى استان يزد و درخواست پيگرى در اين زمينه، دادستان عمومى و انقلاب يزد از اين هفته نامه شكايت كرد. همچنين نويسنده يكى از گزارش‌هاى صفحه حوادث اين نشريه نيز به دادگاه احضار شده است. در شكايتى كه يك خانواده نسبت به گزارش يك حادثه قتل در شماره 66 ، اول تيرماه 85 چاپ شده است، نويسنده گزارش به اتهام نشر اكاذيب بايد در دادگاه پاسخ‌گو باشد.

جالب اين‌كه در قانون عنوانى به نام تشويش اذهان عمومى وجود ندارد، بلكه مبناى واقعى اين اتهام، نشر اكاذيب به قصد تشويش اذهان عمومى است و به اشتباه و اختصار بدل از عنوان واقعى جرم، قاضي شعبه ششم بازپرسى دادسراى عمومى و انقلاب يزد، اين عبارت را در كيفر‌خواست نوشته‌است!!! كه نشان از ناآگاهي و بي‌اطلاعي قاضيان جمهوري اسلامي از قوانين همين حكومت دارد.

خبرگزاري ايلنا كه خبرنگار سرويس كارگري آن در همين ماه و در حين تهيه خبري مربوط به تجمع کارگران «کاغذسازی کارون» در مقابل نهاد رياست‌‏جمهوری، توسط عوامل حفاظت مستقر در محل بازداشت شده بود، نيز اخبار خوش‌آيندي از آذر، ماه آخر پائيز ندارد. چرا كه در هفته‌ آخر آبان ماه اعلام كرد كه: جلسه رسيدگى به اتهامات مديران مسوول پنج نشريه، ابرار، ابرار ورزشى، سايبان، پيام ايران خودرو و جايزه، صبح روز يكشنبه پنجم آذر ماه در شعبه 76 دادگاه كيفرى استان تهران به رياست قاضى صارمى و با حضور اعضاى هيأت منصفه مطبوعات برگزار خواهد‏شد. به گزارش خبرنگار ايلنا، مديران مسوول اين پنج نشريه روز پنجم آذر ماه سال جارى با حضور در شعبه مزبور به دفاع از اتهامات انتسابى مي‌‏پردازند؛ اتهامات مديران مسوول اين پنج نشريه، نشر اكاذيب به قصد تشويش اذهان عمومى و انتشار مطالب خلاف واقع عنوان شده است.

و اگر اتفاق ناخوش‌آيند ديگري روي ندهد، آذر ماه جاري از پنجمين روز خود شاهد محاكمه مطبوعات خواهد بود.

 

سايت تاسياني

www.tasyani.tk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics