نویدنو:04/12/1385                                                                     صفحه قابل چاپ است

 

گزارش فشار و سانسور مطبوعات، بهمن 1385

تاسياني

http://www.tasyani.coo.ir

مقاله رسیده

درحالي‌كه گزارش 30 دي ماه ايلنا، از ممنوع‌الخروج شدن تقي رحماني، روزنامه نگار و فعال ملي‌مذهبي خبر مي‌داد. آگاهان عرصه‌ي رسانه‌ها در ايران، بهمن ماه خوبي را پيشبيني نمي‌كردند.

بهمن ماه نيز با دادگاه يك نشريه آغاز شد، آن‌گونه كه خبرگزاري ايلنا نوشت، جلسه رسيدگى به اتهامات مديرمسوول نشريه معما، صبح روز 1 بهمن ماه امسال در شعبه 76 دادگاه كيفرى استان تهران به رياست قاضى صارمى و با حضور اعضاى هيأت منصفه مطبوعات برگزار شد. گفته مي‌شود، در ابتداى اين جلسه نماينده مدعي‌‏العموم اتهامات اين نشريه را پخش شايعات و انتشار مطالب خلاف واقع، داير بر شكايت محمدرضا گلزار و مهناز افشار از بازيگران سينما عنوان كرد.

و در حالي‌كه معما به عنوان يك نشريه زرد و نه به دلايل سياسي محاكمه مي‌شد خبر رسيد: جلسه رسيدگى به اتهامات مديران مسوول چهار نشريه پيام ايران خودرو، تاك، جايزه و ماهين كه قرار بود صبح روز نخست بهمن‌ماه برگزار شود، به علت عدم حضور مديران مسوول اين چهار نشريه تجديد وقت شد.

در ادامه فشار و سانسور نشريات دانشجويي، در روز 1 بهمن مديرمسوول نشريه دانشجويی «توقيف‌‏ شد» در دانشگاه تهران به کميته انضباطی احضار شد.

در نهايت، نخستين روز ماه بهمن، با خبري در ادامه ايجاد فشار و دستگيري وبلاگ‌نويسان به انتها رسيد. خبرگزاري‌ها نوشتند: جلسه رسيدگى به اتهامات روزبه ميرابراهيمي، اميد معماريان، شهرام رفيع‌‏زاده و جواد غلام‌‏تميمى صبح فردا در شعبه 1059 دادگاه عمومى تهران به صورت علنى برگزار مي‌‏شود. اتهامات اين چهار وبلاگ‌‏نويس روزنامه‌‏نگار، مشاركت در تشكيل گروه‌ و جمعيت‌‏ در داخل كشور با هدف برهم زدن امنيت كشور، عضويت در جمعيت‌‏هايى كه در داخل و خارج كشور كه با هدف برهم زدن امنيت كشور فعاليت مي‌‏كنند، فعاليت تبليغى عليه نظام، نشر اكاذيب به قصد تشويش اذهان عمومى از طريق نگارش در روزنامه‌‏ها و سايت‌‏هاى غيرقانونى مثل امروز و گويا و مصاحبه با راديوهاى بيگانه عنوان شده است.

در اين دادگاه علي‌رغم اين‌كه با يك روز تاخير در روز 3 بهمن برگزار شد، اتهامات اميد معماريان و جواد غلام‌‏تميمى قرائت شد و آخرين دفاع در پرونده اخذ شد. پيش از اين نيز دادگاه روزبه ميرابراهيمى و شهرام رفيع‌‏زاده در شعبه مزبور برگزار و آخرين دفاع در پرونده آنها اخذ شده بود و قرار است دادگاه ظرف مهلت قانونى نسبت به اين پرونده اتخاذ تصميم كند.

همچنين روز سه‌شنبه 3 بهمن پايگاه خبري ادوار نيوز گزارش داد: كميته ناظر بر نشريات دانشجويي دانشگاه شاهرود حكم توقيف دايم نشريه دانشجويي «فرهنگ مبارزه» اين دانشگاه را صادر كرد. گفته مي‌شود اين حكم به دليل انتشار مقاله‌‏اي با عنوان «فتح آخرين سنگر» صادر شده است!

همان پايگاه خبري در گزارشي ديگر با اعلام نگراني پدر و مادر علي فرح‌بخش (روزنامه نگار در بند) از وضعيت وي، نوشت: علي فرحبخش بدون آن كه جرمي مرتكب شده باشد، حدود دو ماه است كه در بازداشت به سر مي‌‏برد و متأسفانه هنوز از كوچك‌‏ترين حقوق انساني و شهروندي برخوردار نيست.

گفته شده، فرحبخش بعد از انتقال به سلول عادي پس از 44 روز انفرادي، امكان استراحت معمول در شب را ندارد و هم‌‏اكنون نيز از حق داشتن وكيل محروم است. در زندان و در طي دوران بازداشت انفرادي در اثر شرايط نامساعد رواني بازجويي، دچار مشكلات شديد گوارشي و خونريزي معده و بستري در بيمارستان زندان شده است و اكنون گفته است كه اگر در مورد وضعيتش هرچه زودتر تعيين تكليف نشود به ناچار دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

روز سه‌شنبه 3 بهمن خبري در غالب روزنامه‌ها منتشر شد: «قاضی مرتضوی و جمعی دیگر از قضات دادگستری که عمدتا در جریان رسیدگی به پرونده مطبوعات طی سالهای اخیر نقش داشته اند، دوره تخصصي رسيدگي به جرايم مطبوعاتي را از ابتداي هفته جاري با حضور 30 نفر از قضات منتخب سراسر كشور برگزار می کنند.»

گويا كار رسيدگي به جرايم مطبوعاتي آن‌قدر زياد شده كه قوه قضائيه جمهوري اسلامي به فكر قضات (بخوانيد ساسور چيان) ويژه براي آن است. به گزارش ایلنا در این دوره تخصصي که به مدت پنج روز ادامه خواهد داشت، علاوه بر مرتضوی، اسلامي، صارمي، سراج و سوادكوهي نیز وظيفه تدريس سرفصل‌‏هاي مصوب اين دوره‌‏ها را بر عهده خواهد داشت. بهتر است در اين دوره از اطلاعات خودفروش‌هاي هميشه استاد، مانند: معتمد نژاد، شكرخواه و توكلي و امثالهم نيز استفاده كنند؛ تا شاهد رشد و باروري بيش از پيش رذالت و خباثت در برخورد با مطبوعات و آزاد انديشان باشيم!!!

روز شنبه 7 بهمن ماه، در گزارشي كه خسروي كرد پور، روزنامه‌نگار مستقل از كردستان ارسال كرده بود، چنين آمد: شعبه ۴ بازپرسی دادسرای سنندج ، عبداله سهرابی صاحب امتياز و مديرمسئول هفته نامه روژههلات را به دادگاه احضار نمود. لازم به ذکر است که هفته نامه روژههلات نشريهای فرهنگی، سياسی و اجتماعی با رويکردی انتقادی می باشد که تا کنون ۶۵ شماره از آن در سنندج منتشر شده است.

سايت زنستان با انتشار خبري در همين روز اعلام كرد: طلعت تقی نیا، منصوره شجاعی، فرناز سیفی، روزنامه نگار،فعال جنبش زنان و عضو مرکز فرهنگی زنان ، صبح روز شنبه 7 بهمن ماه ، هنگام خروج از کشور دستگیر شدند. انگیزه سفر آنان شرکت در یک کارگاه آموزشی روزنامه نگاری در دهلی هند بود. دو روز پس از انتشار اين خبر، همان منبع اعلام كرد: طلعت تقی نیا، منصوره شجاعی و فرناز سیفی روزنامه نگار، فعال جنبش زنان و عضو مرکز فرهنگی زنان با قید کفالت از زندان آزاد شدند. با اين حال گفته مي‌شود: مراحل بازجویی آنها احتمالا تا دو ماه ادامه خواهد داشت.

10 بهمن، روز عاشورا سيدمرتضي عليزاده طباطبايي، وكيل مدافع علي فرح‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: علي فرح‌بخش به اتهام جاسوسي دستگير شده است كه كيفرخواست اين پرونده صادر شد. در اين حين منابع آگاه از احتمال پخش فيلم اين روزنامه‌نگار اقتصادي نويس از تلوزيون جمهوري اسلامي خبر دادند.

همان خبرگزاري در همين روز گزارش داد: على قلي‌‏زاده، مديرمسوول نشريه دانشجويى توقيف‌‏شده فرهنگ مبارزه، كه پيشتر با شكايت مسوول بسيج دانشجويى شهر شاهرود از سوى كميته ناظر بر نشريات دانشجويى دانشگاه شاهرود توقيف شده بود، به دادسراى اين شهر احضار شد.

در ميان گزارش‌هاي روز 11 و 12 بهمن‌ماه نگراني گسترده در رابطه با وضعيت عباس ليساني به چشم مي‌خورد. گفته مي‌شود: عباس لیسانی شاعر، روزنامه نگار و فعال سیاسی آذربایجانی به رغم گذشت ۲۹ روز هنوز هم در زندان اردبیل و در شرایط غیرانساني دست به اعتصاب غذا زده بود كه خوشبختانه روز 13 بهمن خبر رسيد كه وي اعتصاب غذاي خود را شكسته است.

در بخش مربوط به ايران گزارش ساليانه گزارشگران بدون مرز از وضعيت آزادی مطبوعات در جهان  كه در 13 بهمن ماه منتشر شد، چنين آمده است: در طی سال ٢٠٠٦ ده ها روزنامه‌نگار برای انتشار مقالات انتقادی‌ شان بازداشت شدند. برخی از آنها در شرايط دشوار و بدون داشتن حق دسترسی به وکيل در بازداشت‌گاه های مخفی زندانی بودند. با آنکه تعداد زندانيان کاهش يافته است، اما بسياری از روزنامه‌نگاران قربانی تعقيب قضايی بی پايان و تهديدهای مداوم برای انجام وظيفه خود هستند.

در محافل مطبوعاتي گفته مي‌شود: قرار است روزنامه‌ی اخبار ـ پس از یک دوره‌ی توقیف طولانی ـ بار دیگر و این بار با سردبیری «محمد قوچانی» منتشر شود. پيشتر قرار بود، روزنامه اخبار به جاي روزنامه لغو امتياز شده جمهوريت منتشر شود كه به دليل درگيري‌هاي حقوقي اين امير ممكن نشد.

از ديگر سو روز شنبه 14 بهمن دبيرخانه هيات نظارت بر مطبوعات با صدور اطلاعيه‌ای اعلام كرد: روزنامه سياست روز توقيف شد. به گزارش ايسنا، در اين اطلاعيه آمده است: در پی درج مطلب موهن در روزنامه‌ سياست روز هيات نظارت بر مطبوعات در نشست فوق‌العاده خود موضوع را بررسی و ضمن توقيف روزنامه پرونده نشريه را به مراجع قضايی ارجاع نمود. در همین باره محمد مهدی شیر محمدی، سردبیر روزنامه سیاست روز به خبرگزاری فرانسه گفته است :"چند روز پیش یک اشتباه تایپی در روزنامه رخ داد که حمل بر این شد که به باور برادران اهل سنت خود توهین کرده‌ایم".

در همين باره در محافل مطبوعاتي گفته مي‌شود با توجه به وابستگي‌هايي كه روزنامه سياست روز به يك نهاد امنيتي نظامي داشته، توقيف آن صرفاً يك مانور تبليغاتي و تعطيلي اين روزنامه به دليل مشكلات مالي بوده‌است.

و در ادامه اخبار مرتبط با علي فرح‌بخش، خبرگزاري‌ها روز 15 بهمن چنين نوشتند: پرونده "على فرحبخش"، روزنامه‌‏نگار زندانى به شعبه ششم دادگاه انقلاب تهران ارجاع شد. خبرگزاري ايلنا از قول وكيل اين روزنامه‌نگار زنداني، اتهام وي را جاسوسي اعلام كرده است كه مي‌تواند مجازات مرگ را در پي داشته باشد.

در همين روز خبرهاي حاكي از ادامه فيلترينگ اينترنتي و فيلتر شدن سايت فروم اجتماعي خوشه كه به مسائل دانشجويي مي‌پرداخت داشتند.

در خبر ديگري كه روز يك‌شنبه 15 بهمن از سوي خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان منتشر شد، چنين آمد: شیرکو جهانی روزنامه نگار آزاد مهابادی، پس از ۳ ماه بازداشت، با قرار کفالت آزاد شد.

خبرگزاري ايلنا روز 15 بهمن گزارش داد: شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران, ژيلا بني‌‏يعقوب، روزنامه‌‏نگار و فعال مسائل زنان كه به اتهام شركت در تجمع غيرقانونى, تبليغ عليه نظام و ايجاد جنجال و هياهو! محاكمه شده بود، از اتهامات وارده تبرئه شد. گفته مي‌شود وي از شركت‌كنندگان در تجمع روز 22 خرداد در ميدان هفت تير بوده و مدتي نسز در حبس به ‌سر مي‌برده‌است.

روز دوشنبه 16 بهمن‌ماه نيز انجمن صنفی روزنامه‌‏نگاران ايران با صدور بيانيه‌‏ای خواستار پايان دادن به روند توقيف مطبوعات شد. در بخشي از اين بيانيه كه به بهانه توقيف روزنامه سياست روز منتشر شده‌است چنين آمده: متاسفانه حاکميت نگاه امنيتی بر بخش فرهنگ کشور، روزنامه‌‏نگاری نحيف اين مرز و بوم را در فشارهای بيشتر قرار داده است و اين در حالی است که اتهامات مطبوعاتی که در يک سال گذشته توسط هيات نظارت بر مطبوعات توقيف شده‌‏اند، هيچ‌‏گاه در محاکم صالحه به اثبات نرسيده‌‏اند.

18 بهمن‌ماه دبیر تحریریه مجله جشن کتاب از حذف یارانه نشریات غیردولتی توسط اداره پست خبر داد. به گفته صاحب‌نظران اين اقدام اداره پست رژيم، در صورتي كه علناً اعلام و اجرا شود، در ارسال نشريات براي مشتركين مشكلات زيادتري به‌وجود خواهد آمد.

پنج‌شنبه 19 بهمن خبر رسيد كه: صبح روز گذشته جلسه رسيدگی به اتهامات مديرمسئول نشريه نوای وقت چاپ کرمانشاه در شعبه ۱۱ دادگاه کيفری کرمانشاه ، به رياست قاضی دامغانی و با حضورهیأت منصفه مطبوعات برگزار شد. اتهام عنوان شده عليه هفته نامه نوای وقت، نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی از طريق انتشار برخی مطالب در نشريه و شاکيان اين پرونده، معاونت اطلاعات سپاه کرمانشاه، دانشگاه پيام نور، اللهياری و کرمی نمايندگان پيشين مجلس می باشند.

روز شنبه 21 بهمن 1385 سازمان عفو بين‌الملل طی بيانيه ای نگرانی خود را از افزايش موج اذيت و آزار خبرنگاران و فعالين حقوق زنان در ايران توسط نيروهای امنيتی اعلام کرد.

خبرگزاري كار ايران روز سه‌شنبه 24 بهمن‌ماه نوشت: دبيرخانه کارگروه تعيين مصاديق پايگاه‌‏های غيرمجاز اينترنتی با صدور اطلاعيه‌‏ای، پايگاه اطلاع‌‏رسانی «بازتاب» را غيرقانونی و فعاليت آن را ممنوع اعلام کرد.

بنا بر گزارشي كه بخش فارسي وب‌سايت خبري بي‌بي‌سي روز يك‌شنبه 29 بهمن‌ماه منتشر كرده است، خانم شيرين عبادي برنده جايزه صلح نوبل، مقامات ايران را بر سر آنچه که آن را سانسور غيرقانونی می خواند به چالش کشيده است! گويا خانم عبادي براي دژخيمان حكومت اسلامي تهران چنين استدلال مي‌كند كه: که عمل وزارت ارشاد اسلامی در مورد منع انتشارات، بدون حکم دادگاه يا دليل کتبی غيرقانونی است.

و خبري كه در آخرين روزهاي اين ماه، يعني يكشنبه 29 بهمن منتشر مي‌شد حكايت از تداوم فشارها در سال آتي داشت. خبري اميد كش كه خبرگزاري كار ايران منتشر كرد و چنين بود: جلسه رسيدگی به اتهامات «تونيا کبودوند» و «کاوه حسين‌‏پناهی» از اعضای هیأت تحريريه هفته‌‏نامه توقيف‌‏شده «پيام مردم» کردستان، صبح روز سوم ارديبهشت ماه سال ۸۶ در شعبه اول دادگاه حقوقی سنندج برگزار می‌‏شود.

 

تاسياني

tasyaniblog@gmail.com

http://www.tasyani.coo.ir

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics