نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

گزارش فشار و سانسور مطبوعات، آذر 1385

نویدنو:01/10/1385

گزارش فشار و سانسور مطبوعات، آذر 1385

تاسياني

 

آذر ماه با طنزي تلخ آغاز شد. سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در پاسخ به بيانيه فنلاند، رئيس دوره‌ای اتحاديه اروپا، که در آن از ايجاد محدوديت‌های تازه برای مطبوعات در ايران انتقاد شده بود، جمهوری اسلامی را مدافع آزادی مطبوعات و فعاليت ‌های خبرنگاران معرفي كرد! اين دفاع از آزادي كه در غالب توقيف مطبوعات و دستگيري، شكنجه و زنداني‌كردن روزنامه‌نگاران انجام مي‌گيرد في‌الواقع توسط هياتي موسوم به «هيات نظارت بر مطبوعات» انجام مي‌گيرد…

بخش فارسي بي‌بي‌سي در گزارشي از اين هيات چنين مي‌نويسد: هيات نظارت بر مطبوعات ايران دارای هفت عضو است که هر کدام يکی از قوای حاکم يا نهادهای ذينفوذ در جمهوری اسلامی را نمايندگی می ‌کنند. حوزه علميه قم، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوری، قوه قضائيه، قوه مقننه و قوه مجريه هر کدام يک نماينده در هيات نظارت بر مطبوعات ايران دارند و نماينده قوه مجريه در اين هيات همواره وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت است. و در مقابل اين شش عضو انتصابی تنها يک نماينده انتخابی وجود دارد که از جانب مديران مسئول مطبوعات ايران برگزيده می‌ شود، که "صلاحيت" اين نماينده نيز بايد پيشاپيش از سوی نهادی سه نفره تاييد شود. بدين ترتيب، نماينده مديران مسئول مطبوعات که قاعدتا وظيفه دفاع از آزادی مطبوعات را به عهده دارد، دارای موقعيتی است که عملا محدود کننده مطبوعات است.

گويا تهديد محمد حسين صفار هرندي كه در بين اهالي مطبوعات به (سفاك) شهره گشته است، مبني بر اين‌كه: هر فعاليتى در حوزه فرهنگ و هنر را كه با ارزش‌هاى انقلاب و نظام تعارض داشته باشد، متوقف مى‌كند؛ رفته رفته، جامه‌ي عمل مي‌پوشد. علي‌رضا جباري، عضو كانون نويسندگان ايران، دراين‌باره به خبرگزاري صداي آلمان چنين مي‌گويد: آنچه خلاف سياست جمهورى اسلامى و مربوط به آرمان‌شناسى جمهورى اسلامى باشد هم مشمول حذف مى‌شود و مجوز نمى‌گيرد.

اگرچه محمود احمدي‌نژاد و همراهانش پشت نقاب فقرستائی پنهان شد و دم از اسلام مهاجم و افزایش نسل شیعه درایران مي‌زنند، و از اين راه با تبليغات كاذب و شعارهاي عوام‌فريب مردم را ملعبه دست سودجوئي‌هاي حاكمان مي‌سازند. اما نمی توانند برای همیشه علیه زحمتکشان ماشین سرکوب را به خدمت گرفت و چشم بر بحران همه سویه در جامعه ببندند؛ مطبوعات ايران دوران دشواري را مي‌گذرانند، اما اين دوران به‌سر خواهد رسيد. بخش‌هايي از ظلم و ستم بر مطبوعات در ماه آذر را در گزارش زير مي‌توانيد بخوانيد.

سه شنبه 30 آبان ماه سال 1385 آژانس خبري موكريان از كردستان ايران گزارش داد: به گفتۀ منابع موثق دراستان کرمانشاه ، تعداد زیادی از کاندیداهای انتخابات شوراهای شهر و روستا در این استان ، توسط هیأت های اجرایی انتخابات ، رد صلاحیت شده اند .

درمیان این جمع نام تعدادی از چهره های شاخص مطبوعاتی و سیاسی استان از جمله آقایان علی محمد اسلامپورسردبیر هفته نامۀ محلی نوای وقت، امیربابایی سردبیر روزنامۀ آوای کرمانشاه، محمدامین بکری فعال سیاسی، سیاوش حیاتی فعال سیاسی، رضا جمشیدی روزنامه نگار و فعال سیاسی، فرهاد شاه ویسی روزنامه نگار و شاهو نادری خبرنگار و فعال فرهنگی  نیز دیده می شود.

درحالي‌كه روز 4 اذر خبرگزاري ايلنا خبر از احضار مدير مسئول روزنامه آينده نو مي‌داد، مدير همان خبرگزاري كه از عمال خانه‌ي كارگر اسلامي نيز محسوب مي‌شود در گفتگو با خبرنگار بي‌بي‌سي در تهران گفت که تلاش آشکاری صورت می گيرد تا جلوی کارکرد خبرگزاری کار گرفته شود و حتی خبرنگاران ايلنا از حضور در دفتر رياست جمهوری منع شده اند.

و در همين روز بود كه خبرگزاري كار، ايلنا چنين مخابره كرد: عبدالرسول وصال، مديرمسوول روزنامه آينده نو به شعبه هشتم دادسراى كاركنان دولت احضار شد. بر اساس احضاريه‌‏اى كه براى وصال ارسال شده،‌‏ وى بايد ظرف مدت سه روز در شعبه هشتم دادسراى كاركنان دولت، حاضر و ضمن تفهيم اتهام به سوالات بازپرس پرونده پاسخ دهد.

اتهام مديرمسوول روزنامه آينده نو، نشر اكاذيب به قصد تشويش اذهان عمومى داير بر شكايت اداره كل حقوقى سازمان زندان‌‏ها عنوان شده است. شايان ذكر است كه تاكنون فقط 75 شماره از اين روزنامه منتشر شده است كه بيشتر به مسائل اجتماعي و فرهنگي مي‌پردازد.

در ادامه و در همين روز خبرگزاري ايسنا خبر داد كه منصور مظفری، مديرمسوول روزنامه‌ی «آفتاب يزد» از سوی شعبه‌ی ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران از برخی اتهامات تبرئه و در ۶ مورد اتهام انتشار مطالب خلاف واقع به پرداخت جزای نقدی به ميزان يک ميليون و نهصد هزار ريال بدل از سه ماه و يک روز حبس تعزيری محکوم شد.

همان خبرگزار يدر فرداي آن روز خبر از دادگاه و دفاعيات مدير مسئول روزنامه ابرار داد و چنين نوشت: جلسه‌ي رسيدگي به اتهامات سيد محمد صفي‌زاده مديرمسوول روزنامه‌هاي «ابرار» و «ابرار ورزشي» در شعبه ‌٧٦ دادگاه كيفري استان تهران به رياست قاضي صارمي با حضور رحيمي و شهرابي‌فراهاني به عنوان مستشار و هيات منصفه مطبوعات برگزار شد.

بر اساس شكايات مرتضي حيدري گوينده تلويزيون، مديرمسوول روزنامه «ابرار» متهم به انتشار مطالب خلاف واقع است كه اين نشريه در تاريخ ‌٢٠/٤/٨٥ بر اساس مطلبي وي را به عنوان يكي از شاخه‌هاي هرمي گلدكوئست معرفي كرده و موارد ديگري را به وي نسبت داده است.

در ادامه فشار و سانسور مطبوعات، خبرگذاري مذكور در همان روز نوشت: مديران مسوول دو نشريه‌ي «پيام آزادي» و «افكار» 12 آذرماه (يك شنبه هفته آينده)در شعبه‌ي 1083 دادگاه عمومي تهران با حضور اعضاي هيات منصفه مطبوعات محاكمه مي‌شوند.

اما هنوز تا محاكمه‌ي اين دو نشريه هفت رو باقي بود كه ايسنا خبر از احضار تلفني برخي روزنامه‌نگاران بدون مجوز قانوني و بازجوئي از آن‌ها داد.

بدرالسادات مفيدی در گفت‌وگو با خبرگزاری ايسنا، با اشاره به بازجويی تعدای از اعضای انجمن در فرودگاه پس از بازگشت از کارگاه آموزشی در هلند (كه در گزارش آبان‌ماه به آن اشاره شد) گفت: احضار روزنامه‌نگاران بايد در چارچوب قانون و با برگه احضاريه از سوی دادگاه صالحه باشد، از اين رو احضارهای تلفنی با هر بهانه و در هر شرايطی فاقد وجاهت قانونی است.

و خبرهاي نخستين شنبه‌ي آذر با انتشار بيانيه‌ي اعتراض مديران مسئول پنج نشريه در زنجان، ادامه يافت. شنبه 4 آذر ايسنا نوشت: مدیر مسئولان هفته‌نامه‌های "پیام زنجان"، "بهار زنجان"، "صدای زنجان"، "البرز خرم" و "موج بیداری"، در بیانیه‌ای با اعتراض به آنچه که آن را "اعمال محدودیت‌ها و فشار بر مطبوعات مستقل" نامیده‌اند، تصمیم به عدم انتشار این نشریات گرفته‌اند.

روز يك‌شنبه 5 آذر، پيمان پاك‌مهر روزنامه‌نگار تبريزي خبر از محكوميت امين موحدي، روزنامه‌نگار مشكين‌شهري به پرداخت جزاي نقدي داد. خبرگزاري تبريزنيوز دراين‌باره نوشت: امين موحدي، روزنامه نگار در مشكين شهر،از سوي شعبه 102 دادگاه عمومي- جزايي مشكين شهر به پرداخت 700 هزار تومان جزاي نقدي محكوم شد.

لازم به يادآوريست،اين روزنامه نگار در جريان نا آرامي هاي مشكين شهر، در چهارم خرداد 85 ، در حين انجام وظيفه حرفه اي دستگير شده بود.

ادوار نيوز، وابسته به سازمان ادوار تحكيم وحدت روز يکشنبه، 5 آذر 1385 خبر داد كه دو روزنامه نگار به نامهای قربان عباسی و یوسف پیربوداغی از گردانندگان نشریه فردای ما ویژه نقده هریک به پرداخت یک میلیون تومان جزای نقدی محکوم شدند. اتهام نامبردگان چاپ و نشر مقالاتی در نشریه محلی" فردای ما(ویژه نامه نقده)" بوده و احکام صادره علیه آنها در دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی تایید شده است.

دوشنبه، 6 آذرماه نيز معاون مطبوعاتي وزير ارشاد از تهيه آيين‌نامه مربوط به ساماندهي سايت‌ها و پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني خبر داد و به خبرگزاري قارس چنين گفت: اين آيين‌نامه مراحل آخر تصويب را در هيئت وزيران مي‌گذراند. تهيه آيين‌نامه‌اي براي ساماندهي سايت‌ها و پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني اينترنتي به معناي محدوديت آنها نيست بلكه به معني به رسميت شناختن اين سايت‌ها است.

با انتشار خبر درگذشت مصباح‌زاده، بنيانگذار رونامه ايران روزنامه‌نگار ليبرال ايراني در پنجم آذر، كه پدر روزنامه‌نگاري نوين ايران محسوب مي‌شد. خيلي‌ها فهميدند، «هميشه مافيائي» كه با عنوان «هميشه استاد» در جمهوري اسلامي، كرسي‌هاي دانشگاه‌ها را مصادره‌كرده‌اند (آقايان معتمد نژاد و شكرخواه) چندان هم پيشكسوت اين رشته نبوده و نيستند و تنها چند صباحي با نزديكي به حكومت جمهوري اسلامي، از آب گل‌آلود ماهي مي‌گيرند. مصباح‌زاده كه در لس‌انجلس درگذشت، دارای تحصيلات در رشته حقوق در سطح دکتری از فرانسه بود و در سالهای دهه 1320 خورشيدی (دهه چهل ميلادی) روزنامه کيهان را بنيان گذارد که نام آن ظاهراً الهام گرفته از روزنامه مشهور فرانسوی لوموند است. به گزارش بي‌بي‌سى کيهان به نوعی بازتاب دهنده مواضع جريان چپ و پيشرو در ايران شد و با انتشار چندين نشريه پرطرفدار جنبی به خانواده خود، در کنار روزنامه اطلاعات به يکی از دو بنگاه اصلی مطبوعاتی ايران بدل گرديد. برخی از چهره های مشهور جريان چپ ايران همچون خسرو گلسرخی و رحمان هاتفی که هر دو به جوخه اعدام سپرده شدند از روزنامه نگاران کيهان بودند.

از اين خبر كه بگذريم، تبريز نيوز در 6آذر خبر داد: امين موحدى، روزنامه نگار در مشكين شهر،از سوى شعبه 102 دادگاه عمومى- جزايى مشكين شهر به پرداخت 700 هزار تومان جزاى نقدى محكوم شده است.

لازم به يادآوريست،اين روزنامه نگار در جريان نا آرامى هاى مشكين شهر، در چهارم خرداد 85، در حين انجام وظيفه حرفه اى دستگير و پس از 17 روز بازداشت با سپردن وثيقه 5ميليون تومانى آزاد شده بود.

همچنين 6 اذر روزي بود كه بالاخره قرار مجرميت براي مدير مسئول روزنامه شرق صادر شد. خبرگذاري ايسنا از قول وكيل مدافع اين روزنامه چنين نوشت: اتهامات مهدى رحمانيان در اين پرونده نشر اكاذيب به قصد تشويش اذهان عمومى و توهين و افترا داير بر چندين مورد شكايت هيأت نظارت بر مطبوعات، يك مورد شكايت نيروى انتظامى و يك مورد شكايت بنياد حفظ آثار دفاع مقدس در مورد انتشار اظهارات سيدحسن نصرالله (دبير كل حزب‌‏الله لبنان) در روزنامه شرق عنوان شده است.

مديرمسوول روزنامه‌ى توقيف‌شده‌ى شرق‌‏ در حال حاضر با قرار كفالت 10 ميليون تومانى آزاد است.

در حالي‌كه مدير مسئول شرق بايد به‌زودي خود را به شعبه‌ي سوم دادسراي ويژه‌ي كاركنان دولت معرفي كند، در همين روز، همان خبرگزاري چنين نوشت: جلسه‌ى رسيدگى به اتهامات نعيمي‌پور، مدير مسوول روزنامه‌ "ياس نو" قرار بود 21 آذر ماه در شعبه‌ى 76 دادگاه كيفرى استان تهران برگزار شود كه به دليل به حد نصاب نرسيدن اعضاى هيات منصفه‌ى مطبوعات تجديد و 15 بهمن ماه براى رسيدگى به اين پرونده تعيين شده است.

صالح نيك‌بخت، وكيل مدافع روزنامه ياس‌نو در متن همان خبر به ايسنا چنين مي‌گويد: موضوعى كه در اين پرونده مطرح شده و تعجب‌آور است، اين است كه در پايان كيفرخواست‌هاى چهارگانه معاون دادسراى عمومى تهران تقاضاى توقيف نشريه را كرده است و اين در حالى است كه در هيچ‌يك از اتهامات وارده بر موكلم هيچ موردى كه منطبق با موارد توقيف مطبوعات در قانون جديد مطبوعات باشد، وجود ندارد!

با انتشار اين همه خبر مشابه در يك روز بر عليه آزادي بيان و فعاليت محدود مطبوعات در ايران، جاي تعجبي نيست كه انجمن صنفي مطبوعات ايران صراحتاً اعلام دارد كه: تحركاتى در حوزه مطبوعات در جهت محدود‌كردن روزنامه‌نگاران و نشريات در حال انجام است.

هيات نظارت بر مطبوعات كه در سال‌هاي اخير در حكم «جلادي كه هرگز نشنيده ‌بود نبر» در آمده است روز سه‌شنبه 7آذر دستور توقيف هفته‌نامه سپاس را صادر كرد. به گزارش ايسنا دبيرخانه اين هيات علت توقيف را توهين به يكى از اقوام غيور ايرانى در هفته نامه سپاس، ذکر کرد. اما در خبر ايسنا به نام قوم غيور مزبور و محتويات آن چه توهين خوانده شده‌بود، کوچکترين اشاره ای نشد. اگرچه ساعتي بعد، خبرگزاري ايلنا گزارش داد كه در پي انتشار مطلبي توهين‌‏آميز به قوم لر در هفته‌نامه سپاس، هيات نظارت بر مطبوعات با تشكيل جلسه فوق‌العاده رأي به توقيف اين نشريه داد. پرونده اين هفته‌‏نامه جهت رسيدگي به محاكم قضايي ارسال مي‌‏شود. اين هفته‌‏نامه پس از روزنامه ايران،‌‏ دومين نشريه‌‏اي است كه طي چند ماه اخير به دليل توهين به يك قوميت توقيف مي‌‏شود.

سايت روشنگري در همين رابطه نوشت: گفتنی است رژيم اسلامی که خود ناقض حقوق مليت های ايران و مخالف حقوق ملی مليت های ساکن ايران است به نظر می رسد اخيرا برای توقيف نشريات و روزنامه ها بهانه تازه ای به نام توهين به مليت ها پيدا کرده است.

در جهت حمايت هرچه بيشتر از دژخيمان هيات نظارت بر مطبوعات، رئيس قوه قضاييه در ديدار با اعضاي اين هيات كه روز چهارشنبه 8آذر در خبرگزاري ايلنا منعكس شده بود، اعلام كرد: براي رسيدگي به پرونده‌‏هاي مطبوعاتي بايد قضاتي با خصوصيات خاص و آشنا به مسائل مطبوعاتي انتخاب شوند. هاشمي شاهرودي خواستار جمع‌‏آوري و تبادل اطلاعات مناسب بين وزارت ارشاد و قوه قضاييه در خصوص پرونده‌‏هاي مطبوعاتي شد و افزود: رسيدگي به پرونده‌‏هاي مطبوعاتي مي‌‏بايست با آگاهي كامل و بر اساس اطلاعات دقيق صورت بگيرد كه اين اطلاعات دقيق و مناسب بايد در جريان تبادل اطلاعات بين وزارت ارشاد و قوه قضاييه در اختيار دستگاه قضايي قرار گيرد تا رسيدگي‌‏هاي قضايي به پرونده‌‏هاي مطبوعاتي بر مبناي صحيح و دقيق انجام شود. هاشمي شاهرودي همچنين خواستار ايجاد رويه‌‏هاي مناسب براي تشويق مطبوعات سالم و قانونمند شد و گفت: بايد مشوق‌‏هاي مطبوعات براي مطبوعاتي در نظر گرفت كه براي ارزش‌‏هاي ديني، اخلاقي حسنه و قانون ارزش قائل هستند.

روز چهارشنبه 8آذر و يك روز پس از انتشار خبر توقيف هفته‌نامه سپاس، خبرگزاري ايسنا نوشت: پورحسینی، مدیر روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران گفت: با دستور دادستان تهران، سعید‌پور، مدیرمسئول نشریه «سپاس» جلب و بازدداشت شد. وی گفت: اتهام نامبرده، چاپ مطلب توهین‌آمیز و تفرقه‌افکن در این نشریه بوده است.

همچنين در اين روز خبرگزاري فارس از قول صفارهرندي، وزير ارشاد اسلامي در ارتباط با وقايع اخير پيرامون سفر تعدادي از روزنامه‌نگاران به كشور هلند، چنين نوشت: بايد هويت جاهايي كه براي بازديد دوستان مطبوعاتي دعوت مي‌شوند، شناخته شده باشد. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين كه ارتباط با دستگاه‌هايي كه تحول و ايجاد تغييردر ديگر كشورها را در دستور كار خود دارند، كار حرفه‌اي روزنامه نگاران نيست، گفت: اگر روزنامه نگاران سفرنامه‌هاي خود را بنويسند خيلي از مسائل روشن خواهد شد.

گويا آقاي سفاك (صفار هرندي) كماكان در توهم اين هستند كه در ركاب آقاي حسين بازجو (حسين شريعتمداري) مشغول امور امنيتي و اعتراف گيري هستند كه به روزنامه‌نگاران امر مي‌كنند. در رابطه با سفر خود به شيوه مرسوم در بازجوئي‌هاي امنتيتي رژيم، اعتراف‌نامه بنويسند!

به‌گزارش سايت بازتاب آيت‌الله العظمی فاضل لنکرانی در پاسخ به جمعی از مقلدين خود در جمهوری آذربايجان عاملين توهين به پيامبر اکرم (ص ) در روزنامه «صنعت» جمهوری آذربايجان را در صورت اعتراف به آگاهانه بودن اقدام خود واجب القتل دانست. گفتني‌است نويسنده مقاله روزنامه صنعت، «رافق ناظر اوغلو تقی‌زاده» مشهور به «رافق تقی لی»، عضو سابق اتحاديه نويسندگان جمهوری آذربايجان بوده كه در سال ۲۰۰۴ از اتحاديه نويسندگان آذربايجان اخراج شده بود.

روز چهارشنبه 8آذر نيز اعلام شد: مجوز انتشار روزنامه سینمایی «امتیاز» كه حدود یك ماه از آغاز فعالیت آن می‌گذشت لغو شده‌است. همچنين بنا بر خبري كه کميته دانشجويی گزارشگران حقوق بشر اعلام كرد، شيرکو جهانی روزنامه نگار و عضو سازمان دفاع از حقوق بشرکردستان، روز دوشنبه ی گذشته به اتهام "مصاحبه با رسانه های خارج از کشور" بازداشت و به زندان عمومی مهاباد منتقل شد.

همچنين در اين روز گزارشگران بدون مرز، اظهار می‌دارد که درایران گاه تا ۶۰۰ ميليون تومان نيز برای روزنامه نگار وثيقه تعيين شده است و روزنامه‌نگاران در هراسند که انتشار مطلبی ناخوشايند برای حکومت، برای آنها احضار و دادگاه و زندان را درپی داشته باشد. در پایان گزارشگران بدون مرز فهرستی از روزنامه‌نگاران ارایه کرده است که از فعالیت‌های مطبوعاتی محروم شده‌اند.

صبح روز 12 آذر ماه خبرگزاري ايلنا چنين نوشت: مديرمسوول نشريه پيام آزادى محاكمه شد. در ابتداى اين جلسه نماينده مدعي‌‏العموم اتهامات مديرمسوول نشريه پيام آزادى را نشر اكاذيب به قصد تشويش اذهان عمومي، تبليغ عليه نظام و توهين داير بر شكايت مدعي‌‏العموم، ستاد امر به معروف و نهى از منكر، اداره كل حقوقى نيروى انتظامي، سازمان صداوسيما عنوان كرد و خواستار تعيين كيفر براى سياوشانى مدير مسئول اين نشريه شد.

روز 13 آذر انجمن صنفى روزنامه‌نگاران ايران در پاسخ به سخنان اخير صفار هرندي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى اطلاعيه‌اى صادر كرد. در بخشي از اين بيانيه كه در رابطه با مشكلاتي كه متعاقب سفر برخي روزنامه نگاران به خارج از كشور رخ داده بود و اظهارات وزير ارشاد در اين رابطه كه پيشتر به آن اشاره شده است، چنين آمده: آقاى وزير مشخص كنند كه بر طبق چه قانونى شهروندان ايرانى و از جمله روزنامه‌نگاران بايد براى سفر به خارج اجازه بگيرند؟ ...به‌نظر ما اين‌گونه سخنان و اقدامات فقط پيامد نوعى سوءظن و نگرش بدبينانه به شهروندان و از جمله روزنامه‌نگاران است. متاسفانه بايد گفت حاكميت نگاه امنيتى بر مطالب اظهار شده هويداست و مشكل اصلى نيز از همين جا ناشى مي‌شود كه وزير متولى امور فرهنگ و هنر در مطبوعات با ديدى امنيتى به فعاليت‌هاى زيرمجموعه‌اش مي‌نگرد و...

در همين روز وكيل نشريه نامه به عملكرد غير قانوني هيات نظارت بر مطبوعات اعتراض كرد. بنا بر گزارش ابلنا، وكيل نشريه نامه گفت: با وجود اينكه بيش از 80 روز از توقيف نشريه نامه از سوى هيأت نظارت بر مطبوعات مي‌‏گذرد اما اين هيأت تاكنون مدارك و مستندات توقيف "نامه" را به دادسراى كاركنان دولت ارجاع نكرده است، در حالى كه طبق قانون اين هيأت موظف است ظرف مدت يك هفته مدارك و مستندات خود را به مرجع قضايى ارجاع كند.

خبرگزاري‌ها روز 14 آذر خبر از توقيف نشريه گويه دادند كه به درخواست اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامى استان قم توقيف شده بود!

در همين روز خبرگزاري ايلنا طي گزارشي از انتقال سردبير سابق روزنامه گيلان امروز از زندان به بيمارستان خبر داد. در شرايطى كه مرخصى آرش سيگارچى، روزنامه‌‏نگار و سردبير سابق روزنامه گيلان امروز، تا 16 آذر ماه ادامه داشت، اما مسوولان زندان مركزى رشت با تمديد مرخصى اين روزنامه‌‏نگار به عنوان مرخصى استعلاجى براى مدت يك ماه موافقت كردند. سيگارچى پس از مرخصى اخير خود به دليل وجود عارضه‌‏اى در ناحيه زبان خود، سرگرم درمان شد كه بر اساس آزمايشات انجام شده،‌ بيمارى وى سرطان بدخيم زبان تشخيص داده شده است و سيگارچى اكنون جهت درمان در تهران بسر مي‌‏برد.

پيش از اين محكوميت سه سال حبس اين روزنامه‌‏نگار به اتهام توهين به بنيانگذار جمهورى اسلامى و رهبرى و فعاليت تبليغى عليه نظام قطعى شده بود كه وى تاكنون يك سال از اين محكوميت را تحمل كرده است. همچنين گفته مي‌شود كه وي سرمقاله‌اي دررابطه با گورستان‌هاي دسته جمعي قربانيان زندان‌هاي سياسي در دهه 60 نوشته بود كه منجر به حساس شدن رژيم روي اين روزنامه نگار گشت.

سازمان عفو بين‌الملل طي بيانيه‌اي كه روز شش دسامبر انتشار يافت از مقام های ایرانی خواست کلیه زندانیان فکری را فورا و بدون قید و شرط آزاد کند، کلیه محدودیت ها بر به کارگیری اینترنت که ناقض آزادی بیان است را کنار بگذارد و به اقداماتی مانند سانسور، نظارت و تجسس که با تعهدات بین المللی ایران سازگار نیست پایان دهد.

از ديگر سو گفته مي‌شود: سومين جلسه رسيدگى به اتهامات مهرداد قاسم‌‏فر و مانا نيستانى صبح روز سه‌‏شنبه، بيست ‌‏و هشتم آذر ماه جارى در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران برگزار شده است. مهرداد قاسم‌‏فر در حال حاضر با قرار وثيقه 30 ميليون تومانى آزاد است و مانا نيستانى در ايام مرخصى خود به خارج از كشور گريخته است.

خبرگزاري كار ايران در روز 18 آذر همچنين خبر از محاكمه جواد آذرنگار، مديرمسوول هفته‌نامه بشارت نو در دادگاه كيفرى استان يزد داد و نشان داد كه در آستانه انتخابات دامنه فشار و سانسور مطبوعات در شهرستان‌ها بيشتر از گذشته مي‌باشد.

روز 20 آذر هيأت نظارت بر مطبوعات، پروانه روزنامه توقيف‌‏شده نوسازى، به مديرمسوولى ,حميدرضا جلايي‌‏پور, را لغو كرد. علت لغو پروانه روزنامه توقيف‌‏شده نوسازى، عدم انتشار اين نشريه به مدت بيش از شش ماه، عنوان شده است.

روز 20 آذر در خبري كه گزارشگران سازمان دفاع از حقوق بشر در ايران منتشر كردند، عنوان شد: تونيا كبودوند دبير بخش زنان هفته نامه توقيف شده پيام مردم به اتهام نشر مطالب الحادى دادگاهى مى شود. نامبرده براى روز دوشنبه 11 دى ماه به شعبه اول دادگاه حقوقى سنندج فراخوانده شده است. اتهام تونيا كبودوند، نشر مطالب الحادى و كفر آميز و مخالف موازين اسلامى عنوان شده و در احضاريه قيد شده در صورت عدم حضور، نامبرده جلب خواهد شد!

21 آذر جلسه رسيدگى به اتهامات ئاسو صالح و چيا حجازي، مديرمسوول و سردبير نشريه دانشجويى دهنگ، در شعبه 101 دادگاه جزايى سنندج برگزار شد. و بار ديگر نمايان گرديد كه حكومت حتا يك نشريه دانشجويي را تاب نياورده و اقدام به محاكمه قضائي مسولين دانشجوي آن مي‌كند.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، در ابتداى اين جلسه، اتهامات مديرمسوول و سردبير نشريه دانشجويى دهنگ، نشر اكاذيب به قصد تشويش اذهان عمومى از طريق انتشار مطلبى در مورد سقط جنين يكى از اعضاى شوراى شهر سنندج در حين درگيرى با يكى از اعضاى اين شورا، موضوع شكايت دو عضو شوراى شهر سنندج عنوان شد و سپس صالح و حجازى به دفاع از خود پرداختند. اما در جلسه رسيدگى به اتهامات مدير مسوول و سردبير نشريه دانشجويى دهنگ، آخرين دفاع از صالح و حجازى اخذ نشد.

سازمان گزارشگران بدون مرز در روز 22 آذر با ابراز نگرانى از مقامات مسوول ايران خواهان پاسخگويى در باره وضعيت سلامت شيرکو جهانى شد. و نوشت: اين روزنامه نگار از تاريخ دوشنبه ۶ آذر ماه در مهاباد خودسرانه دستگير و در اعتراض به بازداشت خود در اعتصاب غذا بسر مى برد. بنا بر اخباری که به دست ما رسيده است شيرکو جهانى در زندان درگذشته است. خانواده اين روزنامه نگار به گزارشگران بدون مرز گفته اند که "سه شنبه ٢١ آذر ماه فردی ناشناس که خود را مامور اداره اطلاعات معرفى کرده است، طى تماس تلفنى به خانواده ی شيرکو جهانى گفته است که اين روزنامه نگار در حالى که در حالت اغما بسر مى برده در اثر ايست قلبى جان سپرده است.

گزارشگران بدون مرز يادآور مى شود، محمود احمدی نژاد رئيس جمهور و آيت اله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامى از جمله ٣٨ رهبر و مقام دولتی در جهان هستند که از سوی گزارشگران بدون مرز بعنوان دشمنان آزادی مطبوعات برگزيده شده اند.

روزنامه اعتماد در روز 21 آذر نوشت: بحران وضعيت مميزي، لغو مجوزها و مشکلاتی که در اين چند ماه اخير به وجود آمده، آرام آرام دامن کتابفروشی ها را نيز می گيرد.

و روز دوشنبه 27 آذر وكيل مانا نيستاني، كاريكاتوريست در گفتگو با خبرگزاري ايسنا ابراز اميدواري كرد كه حكم برائت موكلش هر چه سريع‌تر صادر شود.

آذر ماه نيز با اخبار خوبي براي روزنامه‌نگاران تمام نشد و درحالي‌كه بيش از 200 تن از روزنامه نگاران به فشار ماموران دولت بر رسانه ها در جريان انتخابات اعتراض كردند، خبر رسد كه در روز 29 آذر دو تن از خبرنگاران هفته نامه كرفتو نيز بازداشت شدند.

پنج‌شنبه 30 اذرماه نيز جلسه تفهيم اتهام مديرمسئول هفته نامه کرفتو در شعبه ۴ بازپرسی دادگاه عمومی سنندج ، برگزار شد. تا اذر ماه خاطره تلخي را در ذهن روزنامه‌نگاران شهرستاني ثبت كند.

 

تاسياني

http://tasyani.blogfa.com

tasyaniblog@gmail.com

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics