نویدنو:1/11/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

سنگ را بسته وسگ هارا گشوده اید !!

در حاشیه مصاحبه وزیر محترم رفاه در باره سبد هزینه خانوار

 

آقای مصری وزیر رفاه دولت به انتشار سبد هزینه خانوار در تهران که مبلغ 470هزار تومان برآورد شده است واکنش نشان داد.. آقای وزیر در مصاحبه ای با گفت گوی ویژه خبر شبکه دو سیما در باره خط فقر اظهار داشت : اطلاعات مورد نياز براي محاسبه اين خط را از مركز آمار ايران دريافت مي‌كنيم؛ چرا كه اين مركز، سبد هزينه‌ خانوار در دهك‌هاي مختلف درآمدي را محاسبه مي‌كند. به گفته‌ وي، مركز آمار علاوه بر سبد كالاهاي مصرفي در سبدي جداگانه هزينه‌هايي چون مسكن، تنقلات، دخانيات، تعدد مراجعه به سينما، تئاتر و غيره را نيز محاسبه مي‌كند. در هيچ‌يك از مفاد قانوني كشور ذكر نشده چنانچه خط فقر x هزار تومان باشد، چه بايد كرد
وزير رفاه و تامين اجتماعي با بيان اين ‌كه در هيچ‌يك از مفاد قانوني كشور ذكر نشده، چنانچه خط فقر 100 يا 400 هزار تومان باشد، به چه دردي مي‌خورد و بايد چه‌ كار كرد، گفت: محاسبه‌ خط فقر در انواع تقسيمي خود براي برنامه‌ريزان كشور خوب است، اما اين ‌كه به مردم بگوييم اگر 300 هزار تومان حقوق بگيريد، فقير هستيد، به‌جز آن‌كه از نظر رواني براي آن‌ها ايجاد مساله مي‌كند، چه فايده‌اي دارد؟  (تاکید از نویسنده است)

نگاهی به گفته های جناب وزیر نشان می دهد که ایشان حتی پس از 28 سال پس ازتصویب از مفاد عام ترین قوانین جمهوری اسلامی که کسوت وزارتش را به تن کرده است اطلاعی ندارد ویا خودرا به بی اطلاعی می زند. جهت اطلاع جناب وزیر قوانین مصرح در این باب را در زیر درج می کنیم . در  قانون اساسی  از جمله در اصول  29، 30، 31 و43 وظایف دولت در این باره صریحا درج گردیده است .:

اصل ۲۹

برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، ازکارافتادگی، بی‌سرپرستی، درراه‏ماندگی، حوادث و سوانح، نیاز به خدمات بهداشتی‌درمانی و مراقبتهای پزشکی به صورت بیمه و غیره، حقی است همگانی. دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایتهای مالی فوق را برای یک یک افراد کشور تأمین کند.

اصل ۳۰

دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.

اصل ۳۱

داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند.

اصل 43

برای تأمین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه‏کن کردن فقر و محرومیت و برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد، با حفظ آزادی او، اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بر اساس ضوابط زیر استوار می‌شود:

  1. تأمین نیازهای اساسی: مسکن، خوراک، پوشاک، بهداشت، درمان، آموزش و پرورش و امکانات لازم برای تشکیل خانواده برای همه.

  2. تأمین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قرار دادن وسایل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسایل کار ندارند، در شکل تعاونی، از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر که نه به تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه‏های خاص منتهی شود و نه دولت را به صورت یک کارفرمای بزرگ مطلق درآورد. این اقدام باید با رعایت ضرورت‏های حاکم بر برنامه‏ریزی عمومی اقتصاد کشور در هر یک از مراحل رشد صورت گیرد.

  3. تنظیم برنامه اقتصادی کشور به صورتی که شکل و محتوا و ساعت کار چنان باشد که هر فرد علاوه بر تلاش شغلی‏، فرصت و توان کافی برای خودسازی معنوی، سیاسی و اجتماعی و شرکت فعال در رهبری کشور و افزایش مهارت و ابتکار داشته باشد.

  4. رعایت آزادی انتخاب شغل، و عدم اجبار افراد به کاری معین و جلوگیری از بهره‏کشی از کار دیگری.

  5. منع اضرار به غیر و انحصار و احتکار و ربا و دیگر معاملات باطل و حرام.

  6. منع اسراف و تبذیر در همه شیون مربوط به اقتصاد، اعم از مصرف، سرمایه‏گذاری، تولید، توزیع و خدمات.

  7. استفاده از علوم و فنون و تربیت افراد ماهر به نسبت احتیاج برای توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور.

  8. جلوگیری از سلطه اقتصادی بیگانه بر اقتصاد کشور.

  9. تأکید بر افزایش تولیدات کشاورزی، دامی و صنعتی که نیازهای عمومی را تأمین کند و کشور را به مرحله خودکفایی برساند و از وابستگی برهاند.

با اندک توجهی به اصول مذکور می توان مشاهده کرد که کوتاهی دولت های جمهوری اسلامی در اجرای قانون اساسی در همه عرصه ها به ویژه عرصه اقتصادی  عوارض مصیبت باری را متوجه ملت ایران کرده است. آقای وزیر رفاه باید بدانند که  "ایجاد مساله روانی" نتیجه  اعلام این نوع سبد هزینه خانوارنیست  بلکه این واقعیات سرسخت زندگی دشوار میلیون ها زحمتکشان جامعه است که " مساله روانی " ایجاد کرده  وبه گسترش فقر وفحشا و...تحقیر اجتماعی دامن می زند وبا سلب "کرامت  انسانی "- تکیه کلام مدعیات شما- ،نتایج فاجعه باری را متوجه نسل های آینده ای می کند که دردامان  شرایط کنونی ایران در حال رشد وبالیدن هستند. .

آقای وزیر با طرح نابسامانی در درمان وذکر این که " در يك مقطع تعرفه بخش خصوصي هزار درصد افزايش مي‌يابد." می پرسند:" چه اتفاقي در كشور رخ داد كه ظرف شش ماه يك مرتبه هزار درصد تعرفه اين بخش افزايش مي‌يابد؟ "

 می توان از جناب وزیر که در مصاحبه خود چاره جویی برای نابسامانی ها رابا گفتن این که "مي‌توان تعرفه‌هاي درمان را بر اساس هزينه‌هاي زندگي تعيين كرد كه اين‌گونه محاسبه نمي‌شود" ( یعنی مراجعه به سند هزینه خانوار؟) تعلیق به محال می کنند پرسید که به نظر ایشان به راستی چه کسی  از نظر قانونی !! موظف است به سوال ایشان که :" چه اتفاقي در كشور رخ داد كه ظرف شش ماه يك مرتبه هزار درصد تعرفه اين بخش افزايش مي‌يابد؟ " پاسخ دهد؟

آقای وزیر ! کمی با خودتان صادق باشید. پاسخ سوال شما در کنش های اجتماعی ، اقتصادی وسیاسی شما نهفته است که علیرغم ادعای " مهر ورزی" " حفظ کرامت انسانی" و"خدمت به محرومان" در عمل با اتخاذ سیاست دفاع از سرمایه داران وبزرگ مالکان وگسترش بادکنکی بخش خصوصی بر خلاف نص صریح قانون اساسی خود رفتار کرده اید وحاصل آن جز تشدید فقر وفاقه ، گسترش فاصله طبقاتی،تورم لجام گسیخته، نابودی تولید وکارآفرینی مفیدوفربه تر شدن سرمایه داران دلال وواردکنندگان وبنکداران ونزول خواران وسلب " کرامت انسانی” از اکثریت زحمتکشان جامعه  نبوده است .

آقای وزیر از نتایج عملکرد دولت شماست که، سنگ را بسته وسگ هارا گشوده اید. ودنبال مقصر می گردید

برای اطلاع بیشتر جناب وزیر یکی از اخبار فاجعه باری را که آینده این مرز وبوم را تهدید می کند بعنوان مشتی نمونه خروار درج می کنیم .

سوءتغذيه"و کوتاه قدی 800 هزار کودک ايرانی

خبرگزاری مهر: پايين بودن سرانه مصرف لبنيات، انواع پروتئين ها و برخی غلات در ايران، باعث شده که شاهد تشديد بيماری "سوءتغذيه" در جامعه باشيم که اين خود مقدمه و زمينه ای برای بروز انواع بيماريهای بعضا خطرناک است که متاسفانه چندان مورد توجه نيست.
به گزارش خبرنگار مهر، سرانه مصرف شير در ايران 91 کيلوگرم در سال است، در حالی که در اروپا اين سرانه 300 کيلوگرم برآورد می ‌شود. از سوی ديگر، طبق آخرين آمار در مورد سبد غذايی مصرفی ايرانيان، مصرف لبنيات به ازای هر نفر روزانه 139گرم است که فقط 38 گرم از اين ميزان را شير تشکيل می ‌دهد، در شرايطی که مصرف مطلوب لبنيات هر فرد بايد روزانه 225 تا 240 گرم باشد.

همچنين بر اساس گزارش وضعيت عوامل خطر بيماريهای غير واگير وزارت بهداشت، تنها حدود 65 درصد از افراد جامعه روزانه يک بار يا بيشتر لبنيات مصرف می کنند. در حالی که 2 درصد ايرانی ‌ها در طول هفته هيچ گونه لبنياتی مصرف نمي‌کنند. 3/4 درصد ايرانيان يک بار و 8/6 درصد دوبار در هفته از لبنيات استفاده می کنند و 6/8 درصد مردم 4 بار، 1/4 درصد 5 بار و 7/3 درصد 6 بار در هفته از لبنيات تغذيه می ‌کنند.

پوکی استخوان، يکی از انواع بيماريهايی است که بر اثر کم مصرف کردن شير و لبنيات بروز می کند. از سوی ديگر، ميزان کم مصرف لبنيات بر سلامت دندانها نيز آسيب شديد وارد می ‌سازد اما تبعات و هزينه‌ های ناشی از خدمات درمان سرپايی و بستری موارد آسيب ديده بسيار بيشتر از يارانه قابل تخصيص به شير است.

در حال حاضر 43 درصد بار بيماريها در ايران به بيماريهای غيرواگير مربوط است که مهم ترين آنها بيماريهای قلب و عروق،‌ ديابت، فشار خون، سرطان و پوکی استخوان است که تغذيه در بروز اين بيماريها يکی از عوامل مهم تلقی می شود و تاثير آن حتی از بی تحرکی و مصرف دخانيات نيز بيشتر است.

دکتر سيدحميدرضا بهشتي، رئيس اتحاديه واردکنندگان مکمل های غذايي، با اشاره به تعريف سوءتغذيه اظهار داشت: بروز هرگونه ناهنجاری در تغذيه و وضعيت ايده آل بهداشتي، فقر يا عرضه ناکافی مواد غذايی و همچنين عدم آگاهی از نحوه تغذيه درست، منجر به سوءتغذيه در افراد می شود.

وی با تاکيد بر اينکه اگر سوءتغذيه درمان نشود، ممکن است باعث بروز عفونت و بيماريهای مختلف شود، گفت: آمار مرگ و مير بر اثر سوءتغذيه در جهان به مراتب بيشتر از بيماريهايی همچون ايدز است.


اين پزشک، وضعيت کودکان ايرانی دچار سوءتغذيه را نامطلوب ارزيابی کرد و گفت: بر اساس آمارهای مستند، طی دهه گذشته 800 هزار کودک زير 5 سال در کشورمان دچار کوتاه قدی بوده اند.

بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهاني، 59 درصد از 56 ميليون مرگ و مير در دنيا به علت بيماريها قلبی عروقی است که 9/45 درصد بار بيماريها در جهان را شامل می ‌شود و تغذيه عامل اول در بروز اين بيماريها است. در ايران نيز از مجموع 800 مرگ روزانه 300 مورد مستقيما به تغذيه نامناسب مربوط است. از سوی ديگر، در حالی که ايران در توليد 15 محصول از 25 محصول اصلى باغى دنيا مقام اول تا دهم را دارد و بيش از 4 درصد ميوه و مرکبات جهان را توليد مى کند، ولی در عين حال مصرف سبزی و ميوه در کشور ما کمتر از ميزان استاندارد است.

دکتر فرخي، (داروساز) گفت: نا آگاهی و عادات غذايی غلط، تغيير ذائقه مردم در تغذيه و روی آوردن به غذاهای آماده، فقرمالي، وجود بيماريهای خاص و... از مواردی است که منجر به بروز سوءتغذيه در افراد می شود.

وي، در ادامه به اثرات زيانبار ناشی از سوءتغذيه اشاره کرد و افزود: کاهش توان يادگيری و افت تحصيلی بچه ها، بروز بيماري، افزايش مرگ و مير، کاهش بهره هوشي، تغييرات رفتاری همچون بی حوصلگی و بيقراری و...، از جمله مواردی است که در پی سوء تغذيه ايجاد می شود.

 

بازگشت به صفحه نخست         

                             blog stats

Free Web Counters & Statistics