نویدنو:16/10/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

متن کامل گزارش صلیب سرخ

ادامه تراژدی جنایت ، تخریب و گرسنگی در فلسطین

به گزارش خبرگزاری مهر، کمیته بین المللی صلیب سرخ به عنوان یک سازمان مستقل و بی طرف گزارشی درباره اوضاع بحرانی مناطق فلسطینی به ویژه در نوار غزه تهیه کرده که نسخه ای از آن را برای مهر ارسال کرده است.

فلسطینی بودن یعنی محروم شدن از چیزهایی که برای دیگران عادی است

این گزارش با بخشهایی از شکوه نامه های فلسطینی های مظلوم درباره اقدامات تجاوزکارانه و ناقض حقوق بشر رژیم صهیونیستی آغاز شده است :" فلسطینی بودن یعنی دست و پنجه نرم کردن با محدودیت در همه ابعاد زندگی، همه جا با بن بست روبرو می شویم، شغل خود را از دست می دهیم، نمی توانیم آزادانه رفت و آمد کنیم، از خانواده هایمان جدا افتاده ایم، فلسطینی بودن یعنی محروم شدن از خیلی چیزهایی که برای دیگران عادی است" . " حتی پس از عقب نشینی ما را رها نکردند. هراز چند گاهی برمی گردند زمین هایمان را با خاک یکسان می کنند، درختها را از جا کنده و خانه هایمان را ویران می کنند. فقط زمانی می فهمی که داخل منطقه حائل هستی که به سویت تیراندازی می کنند."
در این گزارش به فاجعه آمیز بودن اوضاع در مناطق فلسطینی به سبب سیاستهای توسعه طلبانه و تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی اشاره شده و آمده است : "فلسطینی های ساکن سرتاسر منطق اشغالی فلسطین، نوار غزه و کرانه باختری برای انجام کارهای عادی روزمره خود با مشکلات فراوانی روبرو هستند. آنها حتی از انجام کارهایی که برای برطرف کردن اساسی ترین نیازهای زندگی ضروری است محروم هستند. مناطق فلسطینی هم اکنون با یک بحران انسانی روبرو است، زیرا هر روزه میلیونها نفر از کرامت انسانی خود محروم می شوند. هیچ چیز برای فلسطینی ها قابل پیش بینی نیست. قوانین هر روز بدون هیچ اطلاع یا توضیحی تغییر می کند. آنها در محیطی قراردادی زندگی می کنند و همواره باید خود را با شرایطی که از کنترل آنها خارج بوده و آنها را بیش از پیش محدود می کند منطبق کنند."

ادامه تراژدی قتل، تخریب و گرسنگی در نوار غزه
در گزارش کمیته بین المللی صلیب سرخ به اوضاع فاجعه بار نوار غزه به سبب ادامه محاصره آن از سوی رژیم اشغالگر قدس و محدودیتهای فراوان برای مردم آن به سبب دیوار نژادپرستانه اشاره شده است . "نوار غزه بسته است. ارتش اسرائیل به طور مرتب نوار غزه را از زمین و هوا و دریا  آماج حملات خود قرار می دهد. ساکنان غزه هیچ راه فراری ندارند و تداوم درگیریهای داخلی میان گروهها نیز آنها را متحمل آسیبهای فراوان می کند. گذرگاهها همچنان به روی بیشتر ساکنان غزه بسته مانده است. امکان تحصیل یا دریافت کمکهای درمانی تقریبا غیر ممکن است. از زمان عقب نشینی یکجانبه اسرائیل از این منطقه در سال 2005 این رژیم به تدریج اقدام به تشکیل منطقه حائل در امتداد حصاری کرده که نوار غزه را احاطه می کند. این منطقه به داخل مناطق پرازدحام غزه کشیده شده و پیامدهای ناگواری را برای ساکنان آن به همراه داشته است. زمینهای کشاورزی بیشتری به علت ادامه یافتن منطقه حائل تا عمق این اراضی تخریب شده اند. نزدیک شدن به این منطقه تهدید بزرگی برای ساکنان غزه است. بسیاری از آنها به علت نزدیک شدن به دیوار حائل کشته، زخمی یا دستگیر شده اند و این روند همچنان ادامه دارد."
گوشه ای دیگر از درد دل مردم فلسطین : "پیدا کردن برخی داروها سخت است. برای مثال آنتی بیوتیکها و ذخیره غلات تمام شده و این روزها شیرخشک به سختی پیدا می شود. تازه اگر پیدا هم شود خیلی گران است. قیمت شیرخشک خیلی بالارفته است".

کافی برای نمردن؛ نه برای زندگی کردن
تخلیه شدن قفسه های خواربارفروشی ها به علت محاصره غزه ساکنان این منطقه را به شدت نگران کرده است. قیمتها به شدت افزایش یافته و اندک اقلامی که وارد می شود آن قدر گران است که بیشتر مردم قدرت خرید آن را ندارند.
بر اساس گزارش برنامه جهانی غذا حدود 80 هزار نفر از ساکنان غزه از ژوئن گذشته تا کنون کار خود را از دست داده اند که در نتیجه آن نرخ بیکاری به بیش از 40 درصد رسیده است.
 درددل دیگری از یک فلسطینی :"اول زمینهایمان را گرفتند تا جاده بسازند، بعد زمینهای بیشتری را گرفتند تا در امتداد جاده ها منطقه امنیتی بسازند. بعد هم خانه هایمان را خراب کردند چون نزدیک منطقه امنیتی بود. حالا باز هم آمده اند و زمین را با خاک یکسان کرده اند. دیگر چیزی برایمان نمانده است".

بحران کشاورزی و سوخت
امروز به سبب تجاوزات مکرر ارتش اسرائیل بخش اعظم زمینهای کشاورزی غزه با خاک یکسان شده و درختها از ریشه کنده شده اند. محاصره غزه سب فاسد شدن محصولات کشاورزی شده است. وضعیت سوخت در غزه بسیار وحشتناک است. بیمارستانها برای دستیابی به سوخت تلاش می کنند. اگر سوخت تمام شود حوادث ناگواری رخ خواهد داد. این تنها آغاز یک پایان وحشتناک است.
اوضاع وخیم کرانه باختری
در ادامه گزارش کمیته بین المللی صلیب سرخ درباره اوضاع فلسطینی به وضعیت کرانه باختری پرداخته می شود که هرچند افراد حاکم بر آن یعنی ابومازن و دیگر مسئولان تشکیلات خودگردان همچنان به مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی ادامه داده و مبالغ هنگفتی را از کشورهای حامی خود به بهانه خدمت به مردم فلسطین دریافت کرده اند، اما اوضاع مردم این منطقه نیز چندان رو به راه نیست و محدودیتهای فراوانی از سوی اشغالگران قدس برای آنها وجود دارد.
 درددل یکی از ساکنان کرانه باختری : "من قبلا در بازار نابلس کار می کردم ولی در سال 2002 به سبب محاصره شدن شهر، مجبور شدم مغازه ام را به بازار "بیتا" که 12 کیلومتر با خانه ام فاصله دارد منتقل کنم. به خاطر ایستهای بازرسی اسرائیل در طول مسیر زمان زیادی طول می کشد تا به مغازه ام برسم. مجبور شدم به بیتا نقل مکان کنم. فقط می توانم چهارشنبه ها که بازار تعطیله خانواده ام را ببینم. دلم برای بچه هایم خیلی تنگ شده است" .
بر اساس این گزارش شرایط انسانی در کرانه باختری روز به روز وخیم تر می شود فلسطینی ها تنها در کناری ایستاده و شاهد مصادره زمینهای خود هستند بی آنکه کاری از دستشان برآید در طول سالها، شهرکهای یهودی نشین(صهیونیست نشین) و جاده های اسرائیلی گسترش یافته و بخشهای بیشتری از زمینهایی را که خانواده های بسیاری برای چندین نسل در آن به کشاورزی مشغول بوده اند، اشغال کرده اند.
از زمان ساخت دیوار حائل اسرائیل در کرانه باختری بخشهای بزرگی از زمینهای کشاورزی از دسترس کشاورزان خارج شده، زیرا این دیوار خیلی از روستاها را از زمینها جدا ساخته است. در تابستان کشاورزان با درماندگی شاهد سوختن و خاکستر شدن درختان زیتونی بودند که در آن سوی دیوار قرار داشتند. به علت بسته بودن در و یا نداشتن مجوز لازم نمی توانستند وارد زمینهای خود شوند. برخی از این درختها 50 سال طول کشیده بود تا رشد کنند. یعنی حاصل تلاش دو نسل در مدت یک شب برباد رفت.

موانع متعدد رژیم صهیونیستی در مناطق فلسطینی
 در ادامه  گزارش کمیته بین المللی صلیب سرخ درباره اوضاع فاجعه بار مناطق فلسطینی به موانع متعددی اشاره شده که این رژیم در این منطقه ایجاد کرده و مشکلات فراوانی را برای مردم به وجود آورده است . "بسیاری از راههای کرانه باختری که روستاهای فلسطینی را به شهرهای نزدیک وصل می کنند اکنون با بلوکهای سیمانی، خندقها، خاکریزها و دروازه های آهنی مسدود شده اند. این موانع فلسطینی ها را از زمینهایشان، منابع آبی و حتی محل دفن زباله هایشان جدا کرده است. این موانع همچنین سبب جدایی جوامع از هم، روستاها از شهرها و نواحی شهری از یکدیگر شده است.
مردم کرانه باختری از پنجره های خانه های خود شاهد عبور اسرائیلی ها از جاده های تازه آسفالتها شده هستند که بر روی زمینهای فلسطینی ها احداث شده و شهرکهای اسرائیلی را به یکدیگر و به شهرهای بیت المقدس(اشغالی) و تل آویو متصل کرده است. این در حالی است که مردم فلسطین ناچارند برای رسیدن به مدارس، محل کار، بیمارستانها و عبادتگاههای خود و یا حتی دیدار با آشنایان و اقوام خود از جاده های خاکی و مسیرهای انحرافی طولانی عبور کنند. در شهر نابلس در شمال کرانه باختری که زمانی روز به رشد بود جمعیت 177 هزار نفری شهر فقط می توانند از دو راه خروجی استفاده کنند. آنها مجاز نیستند با اتومبیلهای خود به جنوب سفر کنند و باید تاکسی بگیرند که این امر خود از نظر مالی آنها را تحت فشار مضاعف قرار می دهد."
آزار و اذیت ملت فلسطین از سوی صهیونیستهای شهرک نشین
در ادامه این گزارش به اقدامات ایذایی شهرک نشینان صهیونیست علیه مردم فلسطین اشاره شده و آمده است : فلسطینی هایی که نزدیک به شهرکهای اسرائیلی زندگی می کنند نه تنها از مالکیت زمینهای خود محرومند بلکه اغلب توسط ساکنان این شهرکها مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. تعداد تعرض به غیر نظامیان در کرانه باختری رو به افزایش است. اطلاعاتی که کمیته بین المللی صلیب سرخ جمع آوری کرده حاکی از آن است که تعداد این رفتارها در طول پنج سال گذشت به بیش از سه برابر رسیده است.
و درد دل دیگری از یک فلسطینی رنج دیده : " مجبور شدم حصار بلندی در اطراف خانه ام برای محافظت از بچه هایم برپا کنم. قبلا وقتی بچه هایم بیرون بازی می کردند شهرک نشینان به طرف آنها سنگ پرتاب پرت می کردند. آنها فقط به این دلیل ما را سنگ باران می کنند که هنوز روی زمین خودمان زندگی می کنیم و حاضر نیستیم آنجا را ترک کنیم".

پایمال شدن کرامت فلسطینی ها
به گزارش خبرگزاری مهر در دامه گزارش صلیب سرخ امده است: کرامت فلسطینی ها هر روزه در کرانه باختری و نوار غزه پایمال می شود. اقدامات امنیتی شدید توسط اسرائیل هزینه های انسانی سنگینی در بر داشته است. کسانی که در مناطق اشغالی ساکن هستند چیز بخور و نمیری برای زندگی کردن دارند و این برای برخوردار بودن از یک زندگی طبیعی و با کرامت کافی نیست.
گزارش اضافه می  کند " این حق اسرائیل است از جمعیت غیرنظامی خود محافظت نماید. در عین حال همیشه باید تعادلی میان نگرانی های امنیتی اسرائیل و حمایت از حقوق و آزادی های فلسطینی های ساکن در مناطق اشغالی برقرار باشد. تا به حال نگرانی مشروع اسرائیلی ها در برابر مسائل امنیتی و حق مردم فلسطین برای داشتن یک زندگی طبیعی توازنی به وجود نیامده است ".

در ادامه این گزارش آمده است :"جمعیت 4/1 میلیون نفری فلسطینی هایی که در نوار غزه زندگی می کنند همچنان هزینه گزافی را برای محاصره اقتصادی و تجاوزات پرداخت می کنند. قطع برق و سوخت هم که بر مشکلات زندگی آنها افزوده بر خلاف اصول بنیادین حقوق بشردوستانه است.
در کرانه باختری ساخت شهرکهای اسرائیلی بر  تمام جنبه های زندگی فلسطینی ها اثر گذاشته و منجر به از دست دادن بسیاری از زمینها و درآمد آنها شده است . به علاوه اینکه آنها محکوم به تحمل اعمال خشونت آمیز شهرک نشینان (صهیونیست) نیز هستند. محدودیتهای ملال آور در رفت و آمد هم مانع رفتن به سرکار شده و میزان بی سابقه ای  از بیکاری و فقر را رقم زده است.
در پایان گزارش کمیته بین المللی صلیب سرخ آمده است :  تنها با عملکرد سیاسی سریع، بدیع و جسورانه می توان واقعیت تلخ این اشغال طولانی مدت را تغییر داده و برای مردم فلسطین حیاتی اجتماعی و اقتصادی طبیعی مهیا کرد تا با کرامت زندگی کنند. 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics