نویدنو:14/10/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

صف آرایی های سیاسی در برابر طرح امنیت اجتماعی

گزارشي از صف آرايي هاي سياسي در برابر پوشش هاي اجتماعي؛ طرح امنيت اجتماعي در زمين سياست

اعتماد: اگر تا پيش از اين اصلاح طلبان مهم ترين منتقدان اجراي طرح هاي دوره يي مقابله پليس با مقوله بد حجابي در سطح خيابان ها بودند اما اينک و با دائمي شدن اين طرح ها مساله از جناح اصلاح طلب تا عمق نيروهاي اصولگرا هم رخنه کرده است، اما گروه ها و افرادي که عموماً در جناح اصولگرا قرار دارند از تريبون هاي تحت اختيار خود براي چگونگي مواجهه با مقوله حجاب و بدحجابي به دو گونه کاملاً متفاوت برخورد مي کنند. در حالي که پيش از اين جامعه شناسان آسيب هاي احتمالي چگونگي برخورد پليس با جوانان دختر و پسر را دائماً گوشزد مي کردند و تذکرهاي هشدار دهنده مي دادند اما ظاهراً اين تذکرات در ابتدا با پاسخ منفي مدافعان مقابله با مقوله بدحجابي مواجه شد ولي به تدريج و زماني که آثار آن ديده شد، طيفي از گروه هاي اصولگرا که احساس مي کنند دفاع از اين طرح ممکن است باعث خدشه به وجهه آنان در افکار عمومي شود به تدريج از مواضع دفاع از اجراي چنين طرح هايي فاصله گرفته و حتي مخالفت خود را هم با نوع اجراي طرح اعلام کردند. حتي غلامحسين الهام سخنگوي دولت در يک موضع گيري جالب توجه برائت دولت را از اجراي طرح امنيت اجتماعي اعلام کرد اما به فاصله کمي رئيس پليس امنيت نيروي انتظامي فاش ساخت که اجراي اين طرح در پي ابلاغيه دولت صورت گرفته است. همين فعل و انفعالات منجر به آن شده است تا اصولگرايان در آستانه انتخابات مجلس هشتم از دو موضع کاملاً متفاوت به مقولات اجتماعي از قبيل حجاب، بد حجابي و برخي موارد ديگر نگاه کنند؛ نگاه هايي که حتي تا مرز تقابل پيش رفته است.

در اين ميان برخي تريبون هاي در اختيار اصولگرايان حامي دولت، حملات سنگيني را عليه ساير هم جناح هاي خود اما منتقد طرح هاي اجتماعي به راه انداخته اند و در اين راستا تا انتقاد از صدا و سيما هم پيش رفته اند. حمله به برنامه هاي راديو جوان اولين نمونه از اين دست به شمار مي آيد. چرا که به گفته حاميان دولت برنامه هاي اين راديو مبتذل است. انتقاد از تلويزيون هم که اخيراً بر دامنه آن افزوده شده است تازه ترين نمونه به شمار مي آيد. حجت الاسلام پناهيان واعظ مشهور حامي دولت شخصيتي است که در اولين گردهمايي سراسري مجامع وبلاگ نويسي انتقادات سختي را عليه صدا و سيما به عمل آورد. برخي مداحان و وعاظ ديگر مانند حاج منصور ارضي هم از کسان ديگري هستند که تاکنون در اين مورد انتقادات تندي را مطرح کرده اند و البته آيت الله مصباح يزدي روحاني که گفته مي شود ايدئولوگ احمدي نژاد است در راس انتقادکنندگان قرار دارد و از اينکه سرعت انقلاب فرهنگي در دانشگاه ها کم است انتقاد به عمل آورده و به وزير علوم و رئيس جمهور تذکر داده به سرعت تحولات بيفزايند و البته فاطمه رجبي که به واسطه همسرش غلامحسين الهام سخنگوي دولت شناخته مي شود و حتي افکار عمومي او را با همين عنوان يعني همسر سخنگوي دولت محمود احمدي نژاد مي شناسند کسي است که به رغم اعلام برائت شوهرش از طرح امنيت اجتماعي به دفاع سخت از طرح امنيت اجتماعي پرداخته است و گفته که هيچ مسلمان پايبند به ارزش هاي ديني نمي تواند با طرح امنيت اجتماعي موافق نباشد. اما آن گونه که رجانيوز سايت اينترنتي حامي دولت خبر داده است پناهيان يکي از شديد ترين حملات را عليه صدا و سيما ترتيب داده است. به گزارش رجانيوز پناهيان خطيب سرشناس با بيان اينکه صدا و سيماي ما اگر به صورت علني مردم را به گناه دعوت مي کرد، اشکالش کمتر از اين بود که اکنون براي گناه زمينه سازي مي کند، گفت؛ سن علاقه دختران و پسران در جامعه ما که مظاهر علني فساد مشخص نيست به شدت پايين آمده و اين صرفاً مرهون زحمات دوستان در صدا و سيما است.

وي با اشاره به مباحث فرهنگي و لزوم هوشياري مردم در مقابل توطئه هاي عوامل ضد فرهنگي اظهار داشت؛ چندي پيش آخرين نفس هاي ضديت با ايمان و معنويت زده شد. البته من سال يا مقطع خاصي مدنظرم نيست اما امروز ايمان و معنويت حرمت و قداست يافته است. وي با اشاره به اينکه برخي عناصر فرهنگي حساسيت خود را نسبت به خطرات زمانه از دست داده اند، عرصه فرهنگ را نيازمند مديريت دانست که فراتر از تجربه، سليقه و سلامت نفس است.

وي ادامه داد؛ فروپاشي بنيان خانواده ها براي صهيونيست ها بسيار مهم است و توليدات اکثر کارگردانان و نويسندگان ما به گونه يي است که انگار از خانواده هايي بيرون آمده اند که فقط در آن دعوا بوده است و بدين ترتيب رسانه براي عدم پذيرش احکام ديني بسترسازي مي کند. بعد مي گويند صدا و سيما که حرامي را حلال نکرده است،

وي خاطر نشان کرد؛ برخي کارشناسان ما به جاي آنکه ابرو را درست کنند چشم را در مي آورند و اين در اکثر برنامه ها مشهود است. مي گويند کدام برنامه، مي گوييم بگرديد در کدام برنامه نيست. در يک فيلم توبه را به لجن مي کشند و مذهبي هاي ما غافل هستند و در فيلم ديگر براي اينکه ارتباط مرد با يک زن ديگر را تقبيح کنند، بي احترامي به مادر و پدر را تبليغ مي کنند.

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics