نویدنو:02/10/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

کمونیست ها پیروزی «ژاکوب زوما» را خوشآمد می گویند!



آذین داد- «زوالینزیما واوی»، دبیرکل کنگره اتحادیه های کارگری آفریقای جنوبی، انتخاب زوما را " برای اتحادیه های کارگری و همه شهروندهای آفریقای جنوبی که خواهان تغییرات پایه ای هستند، بی نهایت مهم " قلمداد کرد.

حزب کمونیست آفریقای جنوبی در روز 28 آذرماه به پیروزی ژاکوب زوما، معاون سابق رئیس جمهور، در انتخاب به رهبری «کنگره ملی آفریقا» (ک.م.آ.) خوش آمد گفت. موفقیت زوما به این معنی است که او قویاٌ شانس پیروزی در انتخابات آینده ریاست جمهوری آفریقای جنوبی، وقتیکه دوره پرزیدنت مبکی به پایان می رسد، را دارد.

حزب کمونیست آفریقای جنوبی ضمن اظهار خوشنودی خود از نتایج انتخابات رهبری «ک.م.آ.»، رهبران جنبش را فراخواند که "به مقابله با چالش های اساسی جامعه فقر، بیکاری، و بی عدالتی های تعمیق یابنده بپردازند
ژاکوب زوما در جریان 52مین کنفرانس سراسری «ک.م.آبا 2329 رای در مقابل 1505 رای برای تابو مبکی، رهبر قبلی و رئیس جمهور کنونی آفریقای جنوبی، پیروز شد. و این در حالی بود که کشور را موجی از تبلیغات منفی و مسموم که توسط رسانه های گروهی راست دامن زده می شد، فرا گرفته بود. محافل راست آفریقای جنوبی به وضوح ناخشنودی و هراس خود از انتخاب ژاکوب زوما به رهبری «ک.م.آو احتمال دستیابی او به مقام ریاست جمهوری را نشان داده اند.

این مسئله عمدتاٌ به خاطر مواضع چپ روما و رابطه بسیار نزدیک او با اتحادیه های کارگری می باشد. زوما همانند بسیاری از رهبران درجه اول «ک.م.آ.» تا اواخر دهه 1980 میلادی عضو حزب کمونیست آفریقای جنوبی بود و رابطه بسیار مثبتی با اتحادیه های کارگری آفریقای جنوبی دارد. زوما در خانواده ای کارگری رشد کرد، از 17 سالگی به «ک.م.آ پیوست، 10 سال زندانی رژیم آپارتاید بود، و پس از آن در پست های حساس جنبش و ازجمله ارگان های رهبری شاخه نظامی «ک.م.آ.» انجام وظیفه نمود. او از سازمان دهندگان با تجربه «ک.م.آ.» می باشد و در گفتگوهای استراتژیکی که در اوایل دهه 1990 میلادی منجر به سقوط رژیم نژادپرست شد، نقش کلیدی داشت.

«
زوالینزیما واوی»، دبیرکل کنگره اتحادیه های کارگری آفریقای جنوبی، انتخاب زوما را " برای اتحادیه های کارگری و همه شهروندهای آفریقای جنوبی که خواهان تغییرات پایه ای هستند، بی نهایت مهم " قلمداد کرد. اتحادیه های کارگری آفریقای جنوبی خواهان ملی شدن صنایع پایه ای و همچنین اقدام سریع در رابطه با تقسیم زمین های کشاورزی بین فقرا شده اند.

انتخاب زوما در اساس پیروزی بخش های وسیعی از زحمتکشان آفریقای جنوبی می باشد که خواهان تغییرات کلیدی در سیاست های اقتصادی- اجتماعی کشور، بیرون کشیدن میلیون ها نفر از چنگال فقر و پایان دادن به سیاست های اقتصادی نولیبرالی بوده اند. آن ها مبکی را متهم می کنند که در رابطه با ریشه کن کردن فقر مزمن در کشور آهسته عمل کرده است.

در انتخابات کنفرانس برای ارگان های رهبری، نیروهای چپ و طرفداران زوما همچنین پنج پست کلیدی دیگر را بدست آوردند. از جمله رفیق «گویید مانتاش»، صدر حزب کمونیست آفریقای جنوبی، به سمت دبیرکلی «ک.م.آ.» انتخاب شد، و «کگالما موتلانته»، رهبر سرشناس اتخادیه های کارگری به سمت معاونت رهبر «ک.م.آ انتخاب شد.

طرفداران زوما صریحاٌ ابراز داشته اند که می دانند که مشکلات فراوانی در مقابل خود دارند، و انتظار ندارند که یکباره سیاست های اقتصادی کشور به چپ تمایل پیدا کند. «زوالینزیما واوی»، دبیرکل کنگره اتحادیه های کارگری آفریقای جنوبی، گفت که اتحادیه های کارگری انتظار تغییرات وسیع در سیاست ها را ندارند "ولیکن ما خواستار ایجاد محیط بهتری هستیم، احترام به صدا های متفاوت."

آذین داد

 

رقابت بر سر قدرت و نارضایتی نلسون مندلا

 

زارا مجیدپور

 

• انتخابات ریاست بر حزب کنگره ملی آفریقا که از شانزدهم دسامبر آغاز گشته بود بعد از دو روز برنده نهایی خود را معرفی نمود. جیکوب زوما ، معاون سابق رئیس جمهور ومعاون حزب کنگره ملی آفریقا توانست رئیس جمهور و رئیس حزب را با دوهزار و سیصد و بیست و نه رای در مقابل هزار و پانصد و پنج رای شکست دهد ...

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com
چهارشنبه ٨
۲ آذر 1386-  ۱۹ دسامبر ۲۰۰۷

 

انتخابات ریاست بر حزب کنگره ملی آفریقا که از شانزدهم دسامبر آغاز گشته بود بعد از دو روز برنده نهایی خود را معرفی نمود. جیکوب زوما ، معاون سابق رئیس جمهور ومعاون حزب کنگره ملی آفریقا توانست رئیس جمهور و رئیس حزب را با دوهزار و سیصد و بیست و نه رای در مقابل هزار و پانصد و پنج رای شکست دهد و به عنوان رئیس حزب کنگره کشور آفریقای جنوبی انتخاب شود. انتخابات ریاست بر حزب هر ۵ سال یکبار صورت می گیرد.

حزب کنگره ی آفریقای جنوبی بزرگترین حزب این کشور است که حدود
۷۰ درصد از کرسیهای پارلمان را در اختیار خود دارد.در بین ٨ نفر نامزد ریاست بر حزب دو نفر رقبای اصلی را تشکیل می دادند ،رئیس جمهورفعلی آفریقای جنوبی آقای" تابو اِمبکی" و معاون سابق او آقای "جیکوب زوما" . این انتخابات در منطقه پُولُوکوآنه استان لیم پُوپُو برگزار شد.

برای آقای زوما، ریاست بر حزب کنگره ملی مثل سکوی پرتابی می ماند برای ریاست جمهوریش در سال
۲۰۰۹. رئیس جمهور تابو اِمبکی که دوره دوم ریاست جمهوری خود را می گذراند طبق قانون اساسی این کشور نمی تواند نامزد ریاست جمهوری برای دوره سوم گردد. در صورت پیروزیش در این میدان اگر چه او نمی توانست به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود و اعضای حزب فرد دیگری را به عنوان نامزد ریاست جمهوری اعلام می نمودند. اما امِبکی با ریاست بر حزب عملا مهره گردان کشور می شد و در واقع فرد قدرتمند کشور او بود نه رئیس جمهور.

چندین ماه قبل از انتخابات، بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاسی از زوما به عنوان برنده این میدان نام می بردند. این مساله به خصوص بعد از اعترافات امبکی پررنگتر شد. چند روز قبل از انتخابات، رئیس جمهور آفریقای جنوبی اعتراف نمود که در دوران ریاست جمهوریش با مردم چندان ارتباطی نداشت. همچنین بسیاری از تصمیمات سیاسی را به صورت شخصی اتخاذ نمود و در بسیاری ازموارد هیچ گونه تبادل نظری با حزب خود حزب کنگره ملی آفریقا نداشت.

در گفتگوی با یکی از اساتید سیاسی دانشگاه، نظرش را در مورد این انتخابات و رقبای اصلی این میدان پرسیدم. او چنین گفت: اِمبکی اشتباه بزرگی کرد که در سال
۲۰۰۵، زوما را از معاونت خود عزل نمود. امبکی می بایست مثل نلسون مندلا عمل می کرد.در دوران ریاست جمهوری مندلا، آن دو شانه به شانه هم کار می کردند. اما با جانشینی امبکی به جای مندلا او خود محورانه عمل نمود. او می توانست شانه به شانه جیکوب زوما برای خود اعتبار کسب کند و هم حزب کنگره ملی را به تضاد و درگیری نکشاند.

قبل از انتخابات نوار ضبط شده ای از نلسون مندلا برای اعضای حزب پخش شد. در نوار ضبط شده، نلسون مندلا از درگیری و عدم اتحاد اعضای حزب ابراز ناخرسندی کرده بود. در همان روز اول انتخابات هواداران زوما هوادران امِبکی را "هُو" نمودند. این مساله از شکاف عمیق و دو دستگی در حزب حکایت می کرد.

برخی از کارشناسان مسائل سیاسی عمده ترین دلیل شکاف بین اعضای حزب کنگره ملی آفریقا را تفاوت قبایلی آنان عنوان می کنند. نلسون مندلا و تابو امبکی از قبیله "کوزا"می باشند. در مقابل، جیکوب زوما از قبیله "زولو"ست. در دو دوره ریاست جمهوری امِبکی، او مقامات کلیدی را به افراد هم قبیله اش واگذارنمود و قبایل دیگر سهم چندانی در هرم قدرت نداشتند.

۵ استان از ۹ استان کشور آفریقای جنوبی به خصوص شاخه ی زنان و جوانان حزب کنگره از زوما حمایت نمود. در کنار این دو شاخه زوما از حمایت سایر قبایل نیز برخوردار شد. قبایل کوچکتر امیدوارند که به ریاست رسیدن زوما و به دنبالش به ریاست جمهوری رسیدنش، آنان بتوانند در هرم قدرت سهیم شوند. سهمی که بعد از فروپاشی آپارتاید و روی کار آمدن دولت دمکراتیک از آن بی نصیب بودند.

رئیس جمهور تابو امِبکی برای جلب حمایت برخی از اعضای با نفوذ حزب کنگره ملی، باجهای بسیاری به آنان داد. باجهای که سرو صدای رسانه های جمعی را بارها در آورد. حمایت بیدریغ رئیس جمهور از رئیس پلیس "جکی سلبی" و عزل دادستان کشور فقط نمونه ای از آنهاست.

جیکوب زوما در دوران نوجوانی و در زمان آپارتاید به حزب کنگره ملی آفریقا پیوست، حزبی که در آن زمان غیرقانونی بود. در
۱۶ شانزده سالگی به هنگام خروج از کشور دستگیر و به زندان جزیره روبن فرستاده شد. زندانی که افرادی چون نلسون مندلا و برخی از رهبران حزب کنگره ملی آفریقا دوران اسارت خود را طی می نمودند. زوما که به خاطر فقر خانواده اش نتوانسته بود به مدرسه راه یابد دردوران اسارت توانست خواندن و نوشتن را بیاموزد.

بعد از خلاصی از زندان به سوازیلند و سپس موزامبیک رفت. بخاطر فشار دولت آپارتاید به موزامبیک، زوما مجبور به ترک آن کشورشد و در زامبیا آخرین سالهای تبعید خود را گذراند. در سال
۱۹۹۱ بعد از طی شدن ۱۴ سال دوران تبعید به کشورش بازگشت. مهمترین سمت سیاسی جیکوب زوما معاونت بر حزب و همچنین معاونت ریاست جمهوری بود که تا سال ۲۰۰۵ آن را به عهده داشت. به خاطر باز شدن پرونده فساد علیه زوما رئیس جمهور اِمبکی او را از معاونت خود عزل نمود. در همان سال پرونده دومی به اتهام تجاوز علیه او باز شد. زوما در پرونده تجاوز تبرئه شد اما پرونده فساد او همچنان باز است. برخی از هواداران زوما عامل اصلی باز شدن پرونده های مختلف علیه او را شخص رئیس جمهور عنوان می کنند.

باز بودن پرونده فساد، این سوال را به وجود می آورد که اگر زوما در پرونده فساد مالیش محکوم و به زندان افتاد چه کسی نامزد ِ انتخابات ریاست جمهوری سال
۲۰۰۹ خواهد شد؟ برخی این احتمال را می دهند که امبکی در پرونده زوما وارد شود و در سیستم قضایی دخالت نماید. کاری که قبلا برای حفاظت از رئیس پلیس جکی سلبی انجام داد.

برای پاسخ به این سوال می بایست به لیست نامزدهای ریاست بر حزب کنگره ملی نظری افکند. در بین ٨ نفر از نامزدها نام "توکیو سِسوآله" و "سِرآل راموفازا" به چشم می خورد. این دوعضو قدیمی حزب کنگره که چندی را هم در زندان جزیره روبن به سر بردند بعد از فروپاشی آپارتاید و روی کار آمدن دولت دمکراتیک توانستند وارد هرم قدرت شوند. آنان با کمک قانون "بی ای ای " و ارتباط سیاسیشان توانستند در کوتاه مدت به دو تن از میلیونرهای سیاه پوست کشور آفریقای جنوبی مبدل شوند.

اگر چه سِسوآله و راموفازا خود را برای ریاست بر حزب کاندید نمودند اما در جدال رقابت بین امبکی و زوما پشت سر زوما قرار گرفتند. به خصوص سِسوآله که امبکی او را نیز چون زوما از خود رانده بود.

در صورتیکه زوما قبل یا بعد از به ریاست جمهوری رسیدنش به زندان افتد چه کسی بهتر از توکیو سِسوآله و یا سِرآل رآماپوزا می توانند خلا حضور زوما را پر نماید.

برخی اقتصاد دانان حمایت این دو میلیونر آفریقای جنوبی از شخص زوما را نقطه مثبتی ارزیابی می کنند. به باور این عده زوما بر خلاف امِبکی ، خود محور عمل نمی کند و نظر مشاورانش برایش حایز اهمیت است. چیزی که در مورد تابو امبکی چندان اهمیتی نداشت.


ژوهانسبورگ – آفریقای جنوبی
zaramajidpour@yahoo.co.uk
zara-majidpour.blogspot.com

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics