نویدنو:01/03/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

واکنش روزنامه های 31 اردیبهشت ماه به تخلفات پليس در طرح امنیت اجتماعی


امروز:اكثر روزنامه‌هاي امروز از تخلفات نيروي انتظامي در اجراي طرح امنيت اجتماعي خبر دادند. كارگزاران در تيتر نخست خود دستور فرمانده نيروي انتظامي براي پيگيري وقايع خاوران و فلاح را منعكس كرد و نوشت: چندي پيش بود كه در راستاي طرح ارتقاي امنيت اجتماعي، مرحله دوم اين طرح با محوريت برخورد با اراذل و اوباش آغاز شد. در ابتداي اين طرح سردار رادان تاكيد كرده بود كه با اراذل و اوباش به صورت خشن برخورد مي‌كنيم و از قضا ماموران نيروي انتظامي با پيروي از دستور سردار رادان اقدام به دستگيري اراذل و اوباش در محلات تهران كردند كه البته اين دستگيري با خشونت تشهير آنان همراه بود. از اين رو بسياري از كارشناسان، حقوقدانان و مسوولان از جمله معاون دادستان كل كشور و رييس كل دادگستري تهران و برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به اين شيوه‌هاي برخورد نيروي انتظامي در زمينه برخورد با اراذل و اوباش انتقاد كرده و به نوعي آن را نقض حقوق شهروندي قلمداد كردند.
اين در حالي است كه فرمانده نيروي انتظامي گفته است: رفتارهاي تحقيرآميز و اهانت‌آميز برخي ماموران اين نيرو مورد تاييد نيست... برخي ماموران پليس با اراذل و اوباش در محله‌اي برخوردهايي داشته‌اند (مانند آويزان كردن آفتابه به گردن اوباش و چرخاندن آنها در محله‌ها) كه پس از مطلع شدن از جريان، دستور برخورد با اين ماموران داده شد.
احمدي‌مقدم در عين حال گفت: نشان دادن اراذل و اوباش به مردم و چرخاندن آنها در محله‌ها با نظر موافق دادستان تهران صورت گرفته شده بود.
كارگزاران در سرمقاله خود از دستور فرمانده نيروي انتظامي استقبال كرد و نوشت: درنخستين روزهاي اجراي اين طرح حوادثي ناگوار در چند محله تهران رخ داد كه تضعيف كننده طرح امنيت اجتماعي بود. انداختن آفتابه به گردن يكي از دستگيرشدگان و برپايي مراسم تحقيرآميز در اطراف او در حضور خبرنگاران و عكاسان، بارزترين جلوه آن حوادث ناگوار بود. فرمانده پليس تهران ديروز در واكنش به اين واقعه، اعلام كرد فرمانده نيروي انتظامي آن را تاييد نمي‌كند و دستور رسيدگي موضوع صادر شده است. اين اقدام سردار احمدي مقدم، ‌نشانه‌اي از اقتدار پليس است كه نشان مي‌دهد انجام وظيفه ماموران نبايد با روش‌هاي غيرقانوني توام شود. روزنامه كارگزاران كه وقايع تلخ روزهاي نخست اجراي طرح را براي خوانندگان خود بازتاب داد و موجب افزايش حساسيت جامعه نسبت به رفتار پليس شد،‌ اكنون بر خود فرض مي‌داند از اقدام فرمانده پليس كشور در زمينه پيگيري امور غيرقانوني، قدرداني كند. فضيلت پليس در اجراي قانون با روش‌هاي قانوني است و پيگيري تخلف پليس، از فضايل بزرگ به شمار مي‌رود.
در همين حال، كيهان كه از حاميان برخوردهاي پليسي با اراذل است، اظهارات مرتضوي دادستان انقلاب را منعكس كرد كه گفته است: برخورد با اراذل و اوباش با حكم قضايي صورت گرفته است. وي گرداندن اراذل و اوباش در محله را به خاطر تشهير ندانست و گفت: اين اقدام براي شكستن ه
یمنه پوشالي اين افراد بوده تا ترس مردم از آنها ريخته و از اراذل و اوباش اعلام شكايت شود. مرتضوي اظهار داشت: براي شناسايي و دستگيري اين افراد علاوه بر گزارش‌هاي مردمي كار اطلاعاتي سنگيني انجام شده است. دادستان عمومي و انقلاب تهران در ادامه اظهار داشت: ماموران نيروي انتظامي و قضات بدون كوچك‌ترين هراسي با اراذل و اوباش برخورد كنند تا خرده فرهنگ اوباشگري، در تهران از ميان برود... برخورد نيروي انتظامي و قوه قضاييه با اوباش‌گري بايد به گونه‌اي باشد كه اگر كسي خواست دست به قمه ببرد دستش بلرزد و از ترس قانون قمه از دستش بيفتد.
وي ضمن تذكر به برخي از رسانه‌ها با طرح ارتقاي امنيت اجتماعي مخالفت مي‌كنند گفت: ما براساس قانون عمل مي‌كنيم و گوشمان به اين حرف‌هاي ناحسابي بدهكار نيست و در صورت صلاحديد با چنين رسانه‌هايي برخورد مي‌كنيم.
اين روزنامه همچنين به نقل از رادان فرمانده پليس تهران نوشت: برخورد نيروي انتظامي به قدري اثرگذار بود كه يكي از اراذل مشهور از ترس دستگيري و جمع‌آوري خود، اعلاميه مجلس ترحيمش را پخش كرده و مخفي شده بود كه ماموران وي را در مخفيگاهش دستگير و اعلاميه فوتش را به دستش دادند... اين طرح تا زماني كه رديف‌هاي 2 و 3 اراذل وجود دارند نيز ادامه دارد و اشرار يا بايد فرار كنند يا خود را تسليم كنند و در غير اين صورت آرامش زماني به زندگي آنان بازمي‌گردد كه اعمال خلاف خود را كنار بگذارند.

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics