نویدنو:19/08/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

نگاهي به رويدادهاي كردستان عراق و ترکيه



صدای مردم:
در پي اوجگيري حملات داخل ترکيه که به حزب کارگران کرد ترکيه نسبت داده مي شود، در پارلمان ترکيه طرحي مطرح شد که مجوز حمله به پايگاه هاي جدايي طلبان کرد ترکيه، پ ک ک، در داخل خاک عراق را صادر کرده است.
تنها در طول ماه گذشته حدود پنجاه سرباز ارتش ترکيه در درگيري با جنگجويان کرد پ ک ک کشته شده اند و دولت اين کشور تحت فشار شديد براي برخورد نظامي با اين مسئله قرار دارد. دولت ترکيه دولت عراق را تهديد کرده است که اگر به فعاليت حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در خاک خود پايان ندهد و رهبران اين حزب را تحويل ندهد، براي سرکوب اين گروه در شمال عراق دست به عمليات نظامي خواهد زد.

در پارلمان ترکيه مطرح شده که ترکيه چندين بار به عراق هشدار داده است پ ک ک، را سرکوب کند اما فايده اي نداشته است و به همين دليل اکنون عمليات نظامي را جزو گزينه هاي خود مي داند. پارلمان ترکيه با اکثريت قابل توجهي اين مجوز حمله به پايگاه هاي جدايي طلبان کرد ترکيه، پ ک ک، در داخل خاک عراق را صادر کرده است. آمريکا و عراق نگرانند که در صورت هجوم ارتش ترکيه، شمال عراق که تاکنون باثبات ترين منطقه اين کشور بوده نيز دستخوش آشوب و ناآرامي شود.

حزب کمونيست ترکيه متعاقب برخورد بين ارتش ترکيه وشبه نظاميان پ ک ک ، اظهار کرده که :

ستيزه اي که تمام طرف هاي درگير آن طرف داران امريکا هستند بدون درک نقشه هايي که مورد تاييد امريکا بوده است نمي تواند متوقف شود. در شرايط امروز ،هر کسي که قادر به قطع رابطه با امريکا نبوده و نتواند موضع روشني عليه نقشه هاي امپرياليستي اتخاذ نمايد ودر اين رابطه منکوب بوش باشد ،همدست ، خائن، جنگ طلب و تجزيه طلب است .

ترک هايي که ادعا مي کنند" کشور من نبايد تجزيه شود" بايد بدانند که وابستگي به امريکا کشوري باقي نمي گذارد. کردهايي که مي گويند"من آزادي مي خواهم " بايد بدانند که از راه همدستي با برنامه هاي امريکا تنها بردگي حاصل مي شود. ترک ها وکرد هايي که مي گويند" خون ريزي بايد متوقف شود" بايد بدانند که در ابتدا دوباره بايد برادري بر قرار شود.

دفاع از لايحه عمليات نظامي در شمال عراق همدستي با امريکا است. لايحه پيشنهادي به اصطلاح يکساله از سوي دادگستري و حزب توسعه به مجلس عالي ملي ترکيه که عمليات برون مرزي در داخل عراق را مجاز مي داند، تهديد تازه اي براي کشور و ملت ماست. به عبارت ديگر، اين امر بسيار روشني است که کساني که از لايحه دفاع مي کنند همدست امريکا هستند.
اين ها کساني هستند که امنيت کشور را تسليم امپرياليسم امريکا مي کنند، وخواستار صدور مجوز ماجراجويي هاي برون مرزي هستند که نمي تواند به نتيجه اي منجر شود. کشور ما با مشکلات امنيتي مواجه است اما اين مشکل از وابستگي به امريکا ، از عشق به اتحاديه اروپا و عضويت در ناتو، از قرارداد هاي سري با اسرائيل واز گسيل سربازان ما به دامن مرگ به خاطر خدمت به امپرياليسم امريکا در افعانستان ناشي مي شود.

مجوز عمليات فرامرزي ترکيه در حالي داده شد که جورج بوش، رئيس جمهوري آمريکا گفته است آمريکا اين نکته را روشن کرده که حمله به داخل عراق به نفع ترکيه نيست. نخست وزير ترکيه، رجب طيب اردوغان گفته موافقت پارلمان ترکيه با رخنه ارتش ترکيه به داخل عراق، به معني قريب الوقوع بودن اين عمليات نخواهد بود.
پيشتر نوري المالکي، نخست وزير عراق در گفتگو با اردوغان، نخست وزير ترکيه به تعهد عراق به متوقف ساختن حمله به عراق از داخل خاک ترکيه، تاکيد کرده بود. سه کشور ترکيه، عراق و آمريکا اقداماتي را براي مبارزه با پيکارجويان کرد در شمال عراق و حل بحران در آن منطقه، انجام دادند. دولت ترکيه عليه گروه هاي حامي حمله کنندگان به سربازان ترکيه، تحريم هاي اقتصادي اعلام کرده است.

کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا به ترکيه رفت و از دولت ترکيه در اقداماتش عليه پ ک ک حمايت کرد. با اين وجود، از دولت آنکارا خواست تا کاري نکند که امنيت شمال عراق به خطر بيفتد. رايس مبارزه با جدايي طلبان کرد را نيازمند 'مداومت و تعهد' دانست و گفت: آمريکا تلاش هاي خود را براي از بين بردن تهديد پ ک ک براي ترکيه دوچندان خواهد کرد.
دولت آمريکا در تلاش است تنش پديدآمده ميان ترکيه و عراق بر سر فعاليت پ ک ک را خنثي کرده و از مداخله گسترده نظامي ارتش ترکيه جلوگيري کند. ترکيه خواهان آن است تا آمريکا عليه فعاليت هاي پ ک ک در شمال عراق وارد عمل شود. خانم رايس در ديدار با وزير امور خارجه ترکيه، پ ک ک را دشمن مشترک ترکيه، عراق و آمريکا خواند.

وضعيت در کردستان عراق و ترکيه شکل پيچيده اي به خود گرفته است. خبرها اشاره دارند که تحولي در منطقه در شرف تکوين است و ترکها نيز از اين قضيه آگاهي دارند و خود را براي يک جنگ سنگين آماده کرده اند. در اين ميان مبارز طلبي مسعود بارزاني در صورت حمله ترکيه به خاک عراق و درگير شدن ارتش آن کشور با پ ک ک، موضوع را بغرنج تر کرده است .
ايران و ترکيه نسبت به افزايش اقتدار دولت خودمختار کرد عراق و همچنين فعاليت گروههاي کرد مخالف خود در کردستان عراق نگراني مشترک دارند. در حالي که ايران در اعمال فشار بر عراق براي مقابله با پ ک ک در کنار ترکيه قرار گرفته، دولت عراق بر خلاف ترکيه وعده اي به ايران براي مقابله با پژاک نداده است. دولت عراق همزمان با اجلاس استانبول اعلام کرده که تدابيري براي بازداشت اعضاي پ ک ک آغاز کرده اما با وجود اينکه ايران بارها به حضور اعضاي پژاک در کردستان عراق اعتراض کرده، هنوز براي اقدام عليه پژاک وعده اي نداده است.


منوچهر متکي، وزير امورخارجه ايران طي سخراني خود در نشست استانبول از ايران، ترکيه، سوريه و عربستان سعودي به عنوان کشورهاي مؤثر منطقه ياد کرد و از دولت عراق خواست با كمك اين كشورها و سازمان ملل متحد، نسبت به اخراج همه گروههاي سازمانيافته تروريستي از خاک خود اقدام كند. البته پايگاههاي پ ک ک در مناطق کردنشين عراق قرار دارند که خارج از کنترل دولت مرکزي و تحت تسلط دولت خودمختار کردستان عراق است.

کاندوليزا رايس گفته که از مسعود بارزاني، رئيس حکومت خودگردان کرد در شمال عراق خواسته است که از پ ک ک فاصله بگيرد و آقاي بارزاني نيز به وي اطمينان داده که حکومت او هيچ نيتي براي پناه دادن چريکهاي پ ک ک ندارد و از چريکهاي پ ک ک خواسته است که سلاح را زمين بگذارند. مسعود بارزاني، رئيس حکومت خودمختار کرد نيز طي مصاحبه ها و سخنرانيهايش در روزهاي گذشته تصريح کرده که به هيچ قيمتي حاضر نخواهد بود هيچيک از اعضاي پ ک ک را به ترکيه تحويل دهد و تحت هيچ شرايطي به مقابله نظامي با اين گروه نخواهد پرداخت.

ترکيه دولت عراق را تهديد کرده است که اگر به فعاليت پ ک ک در خاک خود پايان ندهد و رهبران اين حزب را تحويل ندهد، براي سرکوب اين گروه در شمال عراق دست به عمليات نظامي خواهد زد. در واکنش عراق به تهديد ترکيه، دولت خودمختار کرد شمال عراق دفتر حزب راه حل دموکراتيک کردستان عراق را که حامي حزب کارگران کردستان (پ ک ک) شناخته مي شود تعطيل کرد.
با اين حال، دولت خودگردان کرد دليل بستن دفتر اين حزب را تنها نداشتن مجوز فعاليت عنوان کرده و نه پاسخ به درخواست ترکيه. در بيانيه مشترك وزيران خارجه آمريكا و انگليس اظهار شده: «گر چه ما از محكوم شدن اين اقدامات تروريستى از سوى دولت عراق استقبال مى‌كنيم، در عين حال از دولت عراق و دولت منطقه‌يى كردستان مى‌خواهيم تا براى توقف عمليات‌هاى پ.ك.ك از داخل خاك عراق، اقدام فورى انجام دهند

مقام هاي وزارت دفاع آمريکا تا پيش از اين هر گونه اقدامي در اين زمينه را رد کرده بودند. ولي حالا اعلام کرده اند که با به پرواز درآوردن هواپيماهاي جاسوسي خود بر فراز مرزهاي عراق با ترکيه، اطلاعاتي درباره فعاليت هاي گروه پ ک ک جمع آوري کرده و در اختيار آنکارا گذارده اند.

حزب کمونيست عراق در بيانيه دفتر سياسي نگراني عميق خود را در باره گسترش تنش در مرزهاي عراق و ترکيه اظهار کرد: اين گسترش "با توسعه نظامي در سمت ترکيه و بزرگ نمايي تهديدها از سوي انکارا، به بهانه حضور رزمندگان پ.ک.ک در شمال عراق براي تاخت و تاز در خاک کردستان عراق منطبق شده است . در طي روزهاي اخير روستاهاي صلح جويي در عمق خاک کردستان عراق در معرض بمباران سنگين اختياري از سوي توپخانه ترکيه بوده اند. "

" ما در عين رد وتقبيح گسترش عمليات نظامي جاري، خواهان پايان دادن به آن، و متوقف کردن کامل و يکبار براي هميشه استفاده از تمام ابزارهاي خشونت و نيروي نظامي هستيم. تنها وسايل دستيابي به راه حلي موثر و عادلانه براي برون رفت از مشکلات در ميان گفتگو بين دو کشور همسايه ودر ميان مذاکرات صلح آميزي نهفته است که از حل مشکلات يک طرف به هزينه طرف ديگر اجتناب کند.چنين مذاکراتي مي تواند به توسعه روابط خوب و همسايگي استوار بر اساس منافع دوجانبه ، عدم دخالت در امور داخلي و احترام به حق حاکميت هر کشوروحفظ حرمت سرزمين آن نايل شود ."

" به همين منظور ما از تلاش هاي انجام گرفته در بغداد وآنکارا براي اجتناب و پايان دادن به خطري که در مناطق مرزي درحال اشتعال است ، و توسل به گفتگوي مسالمت آميز وايزارهاي ديپلماتيک براي حل موضوعات مورد مناقشه طرفين استقبال مي کنيم .اين تلاش هاي مسئولانه به خاطر اعاده فضاي صلح و آرامش در مناطق مرزي ترکيه و منطقه کردستان عراق به پشتيباني و حرکت دادن به سمت جلو نيازمند است ."

تحولي در منطقه در شرف تکوين است و ترکها نيز از اين قضيه آگاهي دارند. متکي وزير امور خارجه ايران در ديدار با بشار اسد، رئيس جمهور سوريه گفته: اقدامات تروريستي "پ ک ک (حزب کارگران کردستان)، به جز ترکيه، ايران و سوريه را هم تهديد مي کند." و خواهان آن شد که کشورهاي منطقه با کمک يکديگر، تروريسم را در شمال عراق ريشه کن کنند وي گفت که ايران خواهان موفقيت ترکيه در تلاش هاي ديپلماتيک خود براي حفظ امنيت خود و حفظ امنيت و استقلال عراق است. متکي گفت: "اقدامات تروريستي در شمال عراق، يک نا امني براي کل منطقه است و با همکاري هاي منطقه اي، بايد اين مشکل را ريشه کن کرد."

قضيه بغرنج تر شد وقتي که همزمان با حضور خانم رايس در ترکيه ژنرال جوزف رالستون به نوعي افشاگري دست زد .اين ژنرال که به تازگي بازنشسته شده است فرستاده ويژه پرزيدنت بوش و مسئول مستقيم امور مربوط به پ ک ک، بوده است که از سوي دولت آمريکا يک سازمان تروريستي شناخته شده است.
ژنرال رالستون در مصاحبه اي که حاضر نشد علت کناره گيري خود را از سمتش بيان کند گفت: "آمريکا با عمل نکردن به تعهداتي که در برابر ترکيه دارد عملا ترکيه و ايران را به يکديگر نزديک مي کند". اشاره وي به اين بود که با باز گذاشتن دست پ ک ک، به فعاليت در منطقه، ايران و ترکيه عليه کردها که هر دو کشور را تهديد مي کنند در حال متحد شدن با يکديگر هستند. رالستون هم چنين عنوان کرد که آنچه که در حال وقوع است درست عکس آن چيزهائي است که آقاي بوش به دولت ترکيه قول آنرا داده بود.

قضيه طرح خاورميانه جديد به طور جدي از ميانه سال ٢٠٠
۶ در محافل سياسي دنيا مطرح شد. از همان زمان نقشه اي که گفته مي شود توسط کلنل رالف پيترز تهيه شده در ژورنال نيروهاي مسلح آمريکا در سال ٢٠٠۶ منتشر گرديد ونظر آناليست ها را به خود جلب کرد. چنانکه از نقشه مزبور برمي آيد طرح مزبور ايجاد يک کشور بنام کردستان آزاد در غرب ايران که بخش هائي از اراضي ترکيه و ايران را در بر مي گيرد را پيش بيني نموده است .
کشور عراق به سه منطقه و يا کشور مجزا تبديل مي شود که دولت عربي شيعي در جنوب بخشي از حاشيه جنوبي سواحل ايران مجاور به خليج فارس را از آن خود مي کند و در شرق نيز بلوچستان آزاد که بخش هائي از ايران و پاکستان را در بر مي گيرد ايجاد خواهد شد.

دست هائي مشکوک اما قدرتمند براي تقويت کردها و حرکت به سمت يک موجوديت مستقل کرد در کار است. همين قرارداد شرکت نفتي هانت که نقض صريح حاکميت دولت مرکزي عراق است، با توجه به سمت ري هانت و نزديکيش به شخص آقاي بوش بهرحال مي بايست بر اساس محاسبات و اطلاعاتي صورت گرفته باشد.
قرارداد کمپاني نفتي "هانت انرجي "با حکومت کردستان عراق که بر اساس تقسيم منافع بين "هانت انرجي" و دولت کردستان تنظيم گرديده، بطور آشکار نقش حکومت مرکزي عراق را ناديده مي گيرد. صاحب کمپاني هانت انرجي آقاي ري هانت دوست نزديک بوش است. ايشان يکي از اعضاء هيئت مسائل اطلاعاتي خارجي است که به آقاي بوش در مورد مسائل اطلاعاتي و امنيتي خارجي کمک مشورتي مي دهد.
بستن يک قرار داد خاص نفتي توسط شرکت نفتي "هانت" بدون اينکه هنوز تکليف قوانين حاکم بر نحوه صنعت نفت در عراق مشخص شده باشد اين سئوال را برمي انگيزد که آقاي هانت از چه مسائلي مطلع است که بدون اينکه کمترين ترسي از مخالفت دولت مرکزي داشته باشد مستقيما با دولت محلي کردستان عراق وارد معامله مي شود؟ پاسخ به اين سئوال جز اين نمي تواند باشد که ري هانت بنحوي اين اطمينان را حاصل کرده است که در آينده نه چندان دور دولت محلي کردستان خواهد توانست مستقلا در مورد اداره امور خود تصميم گيري کند.

برهمين اساس است که حزب کمونيست عراق قطعنامه سناي امريکا براي تقسيم عراق بر مبنايي فرقه گرايانه و قومي را طرد کرد و اعلام کرد که :

اين قطعنامه تجاوز به حق حاکميت و حقوق ملت عراق است. قطعنامه مستلزم تقسيم عراق به سه کشور مستقل بر بنياني فرقه گرايانه و وابستگي هاي قومي تحت حاکميت دولت فدرالي است که با قدرت محدود تامين مرزها و توزيع درآمدهاي نفتي را عهده دار خواهد شد .حزب کمونيست عراق، اظهار کرد که " فدراليسم به معني تقسيم نيست و داير کردن آن موضوع داخلي مردم عراق و نه موضوعي مربوط به امريکا است... قوانين بين المللي و هنجارهاي جاري به امريکا حق يا اجازه تحميل چيزي را در برابر خواست مردم عراق نمي دهد (با وجود اين که اشغال عراق بنا به قطعنامه 1546 شوراي امنيت سازمان ملل رسما پايان يافته است(.

" فدراليسمي که ما انتظار داريم و به دست يابي بدان اميدواريم ، همان‌گونه که در قانون اساسي عراق بيان شده است ، به اراده آزاد مردم عراق و حق انتخاب نوع دولت و رژيم مورد نظر آن‌ها بستگي دارد که پيش از هر پاسخي به پيشامد هاي گذرا يا تحقق دستور کارهاي ديگري غير از آن‌چه که مورد تاييد مردم عراق است از منافع مردم عراق صرف نظر از قوميت، مذهب و وابستگي هاي سببي حفاظت مي کند. اين چنين فدراليسمي کاملا مخالف قطعنامه اي است که به تصويب سناي آمريکا رسيده است. "

حزب کمونيست عراق توجه را به اين حقيقت جلب مي کند که اين قطعنامه و قطعنامه هاي ديگري که به حق حاکميت و حقوق ملت ما تجاوز مي کنند يک بار ديگر ثابت مي کنند که:

" کشور هردمبيل، دست به يقه بودن نيروهاي سياسي و بلوک هاي قدرت ، کشور فاقد ثبات و امنيت، با قطب بندي فرقه گرايانه و هرج ومرج ، با فعاليت هاي نيروهاي شبه نظامي غير قانوني، به تضعيف کشور و نهادهاي آن ادامه مي دهند و مدعيان خارجي را به ادامه دخالت در امور عراق و تلاش در جهت تاثير بر روند حوادث مطابق منافع خود فراتر از انتظار مردم عراق براي آينده کشور خود تشويق مي نمايد."

" بنا بر اين زمان آن فرا رسيده است که اقداماتي براي آرامش سياسي عملي گردد ، ساز و کارهايي براي گفتگوي ملي سراسري که به توافق ملي واقعي منجر گردد اتخاذ شود و با پايان دادن به شرايط خشونت بار، امنيت و ثبات اعاده گردد، نهادهاي کشوري به جاي سهم خواهي فرقه گرايانه نفرت انگيز و هواداري کور بر مبناي شهروندي ، شايستگي ، کارشناسي و يکپارچگي سازمان يابد ."


 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics