نویدنو:02/10/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

محمدعلي رامين:
رابطه امت - امامت بايد احيا شود
خبرگان بايد «طرح شيعه» براي اداره‌ي جهان را با كمك حوزه و دانشگاه ارائه دهد

دكتر «محمدعلي رامين» معتقد است گرايش به نگاه «ملي گرايانه» موجب پذيرش منطق انگليسي‌ها و بايگاني شدن نگاه اسلامي امت‌گرايي، امامت‌محوري و عدالت‌طلبي شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدعلي رامين كه در نشست « ايران و جهان اسلام» كه از سوي بسيج دانشجويي دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد، سخن مي‌گفت، افزود: در چالشي كه غربي‌ها براي ايران به وجود آورده‌اند ما عملا همراه با اكثريت جهانيان در يك سو و آمريكا و كشورهاي اروپايي در سوي ديگر قرار گرفته‌اند؛ به عبارت ديگر آمريكا و اروپا در يك طرف و مابقي بشريت در انتظار همراهي ايران قرار دارند كه اين يك قطب‌بندي جديد در تاريخ ايران و در تاريخ ‌٢٠٠ ساله جهان است.

وي افزود: در انقلاب اسلامي با اصرار شخصيت‌هايي مثل امام خميني(ره)، شهيد بهشتي و شهيد مطهري و ديگر بزرگان، نظمي بر اساس انديشه‌هاي اسلامي - شيعي يا مولفه‌هاي ايدئولوژيك امت، امامت و عدالت شكل گرفت. امت و امامت دو اصل اسلامي، قرآني و قانون اساسي است. رابطه امت و امامت را عدالت شكل مي‌دهد و گم شدن هر يك از حلقه‌هاي فوق به از هم پاشيدن زنجيره ايدئولوژيك نظام اسلامي منجر مي‌شود.

رامين تاكيد كرد: اگر عدالت را بخواهيم، عدالت بدون محوريت امامت شكل نمي‌گيرد، از طرفي اگر امامت را در زمان غيبت معصوم پذيرفتيم، امامت هم بدون عدالت معنا پيدا نمي‌كند و از سوي ديگر اجراي عدالت حول محور امامت نمي‌تواند با نگاهي غيرديني شكل بگيرد.

وي در ادامه با بيان اين كه «ملي‌گرايي» به مفهوم امروزين آن در اسلام وجود ندارد، اظهار داشت: ملي‌گرايي، قوميت گرايي و نژادگرايي در تعارضي آشكار با نگاه جهان‌شمول اسلامي قرار دارد. امروز ريشه تعارضات رايج و منبع مشكلات ما اين است كه مي‌خواهيم دين، حكومت، ولايت و عدالت اسلامي را در محدوده ملي تعريف و جاري كنيم.

وي در قالب مثالي توضيح داد: همان گونه كه در اسلام تا ‌٤٠ خانواده از هر طرف از حقوق همسايگي برخوردارند، به همان ترتيب حقوق همسايگي كشورهاي پيراموني ايران از جمله كشورهاي عراق، افغانستان و فلسطين نيز بايد از سوي ما مراعات شود. در اسلام و فرهنگ ايرانيان هرگز چنين برداشتي وجود نداشته است كه اگر هر يك از كشورهاي همسايه ما هر آسيبي ديدند، بگوييم به ما ربطي ندارد. در بينش ايرانيان مومن اين اعتقاد وجود دارد كه به قول سعدي «بني اعضاي يك پيكرند / كه در آفرينش ز يك گوهرند / چون عضوي به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار».

رامين تصريح كرد: ارتباط با همسايگان اين‌گونه است كه امكان داشتن امنيت و حفظ كرامت، عزت و شان انساني بدون حفظ حقوق همسايگان محال است. اگر گفته شود عراق، افغانستان و فلسطين اشغال شوند، به ما ربطي ندارد، كانون‌هاي فتنه و توطئه اطراف ما را فرا مي‌گيرند. مثلا اشغالگران افغانستان انبوهي مواد مخدر توليد مي‌كنند و به كشور ما مي‌فرستند و آن وقت ميليون‌ها نفر از جوانان را همچون برگ خزان بر زمين مي‌ريزند. اگر ميلياردها دلار هم هزينه محافظت از مرزها و دستگيري قاچاقچيان شود، باز موفق به كنترل آنها نمي‌شويم.

وي افزود: اگر عراق اشغال شد و ما گفتيم به ما ربطي ندارد، با احداث پايگاه‌هاي دائمي نظامي، روزانه ملت ما را تهديد خواهند كرد. فلسطين كه ظاهرا دور از ايران قرار دارد اگر با اشغال آن مردمش سركوب شدند و شما گفتيد به ما ربطي ندارد، هنوز در حالي كه اشغالگران نتوانسته‌اند مردم فلسطين را نابود كنند و هنوز صهيونيستها در سرزمين‌هاي اشغالي احساس امنيت نمي‌كنند، ايران شما را با بمب اتم تهديد نظامي مي‌كنند.

اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: مرزبندي‌ها و خط كشي‌هاي كنوني بين كشورها كه از سوي خود انگليسي‌ها انجام گرفته، هرگز از سوي انگليسي‌ها و آمريكايي‌هاي جنايت‌كار محترم شمرده نمي‌شود و هر وقت اراده مي‌كنند، وارد هر سرزميني كه بخواهند مي‌شوند و آنجا را اشغال مي‌كنند، و به سازمان ملل خودساخته و شوراي امنيت مطيع خويش نيز اجازه سوال كردن نمي‌دهند.

وي با اشاره به اشغال عراق از سوي نيروهاي آمريكايي و انگليسي، گفت: عراق را با بيش از ‌١٧٠ هزار نيروي نظامي اشغال و بعد در تبليغاتشان دائما اعلام مي‌كنند كه ايران در امور عراق دخالت مي‌كند.

رامين با طرح اين پرسش كه چرا چنين اتفاقاتي افتاده است؟ در پاسخ گفت: دليل اين اتفاقات نگاه «ملي‌گرايانه» تحميل شده به ماست. ما با پذيرش منطق انگليسي‌ها و نفي هويت جهان شمول اسلامي خويش، نگاه قرآني امت‌گرايي - امامت‌محوري - عدالت‌طلبي‌مان را رها كرده‌ايم.

اين استاد دانشگاه افزود: تشكيل امت واحده اسلامي هم در مقدمه قانون اساسي و هم به عنوان يك اصل مستقل آمده است. اصلا وظيفه دولت اسلامي اين است كه به دنبال تشكيل امت واحده اسلامي باشد. ما نگاه امت‌گرايانه را رها كرده‌ايم، ملي‌گرا شده‌ايم. چرا بعد از رحلت امام خميني(ره) اين اتفاق افتاد؟ مجلس خبرگان قانون اساسي در سال ‌١٣٥٨ موضوع امت و امامت را به عنوان اساس شكل‌گيري نظام بر پايه عدالت‌طلبي تصويب كرد و ما بدون هيچ توضيح منطقي مباني شكل‌گيري نظام خود را در برهه‌اي مسكوت گذاشتيم.

وي در ادامه ابراز عقيده كرد كه با وجودي كه به كليه مباحثي كه در مجلس خبرگان قانون اساسي از سوي مخالفان مطرح مي‌شد، پاسخ داده شده، ولي باز عده‌اي پس از رحلت امام خميني(ره) همان مباحث را بدون توجه به پاسخ منطقي آنان احيا كردند و با طرح موضوعات انحرافي، كليدواژه‌هاي فرهنگ انقلاب اسلامي را از ما گرفتند.

وي گفت: يك نفر مدعي شد كه ما نمي‌خواهيم بعد از رحلت امام خميني(ره) به جانشين ايشان «امام» بگوييم. هر واژه‌اي را به كار مي‌گيريم تا لفظ «امام» خاص امام خميني(ره) بماند. استدلال مدعيان اين بود كه گفتند چون شخصيت امام خميني، شخصيت بزرگ و استثنايي است، مي‌خواهيم لفظ «امام » را خاص ايشان نگه داريم ولي نگفتند كه همراه شخصيت امام خميني(ره) انديشه‌اي آن بزگوار وجود دارد كه معتقد بودند ولي‌ فقيه، امام امت اسلامي است. چرا اين مدعيان به نام احترام به شخص امام (ره)، انديشه ايشان را دفن كردند؟

اين استاد دانشگاه اظهار كرد: در انديشه سياسي امام خميني(ره) ولي فقيه، در زمان غيبت معصوم امام امت است. اين چه منطقي است كه به احترام امام خميني(ره) انديشه ايشان را حذف كردند؟ وقتي واژه «امام» جايگاهش را به كلمه «رهبري» داد چون امت و امامت با هم مرتبط و هم ريشه‌اند، گستره امت نيز محدود به «ملت» شد. وقتي سيستم امت – امامت را به هم زدند اصل اساسي ما از دست رفت، لاجرم درصدد توجيه رابطه ملت - رهبر برآمديم. در چنين شرايطي وقتي به دنبال پياده كردن عدالت رفتيم، چون از منظر اين مدعي «رهبر» نمي‌تواند مسووليت الهي امامتش را در كشورهاي جهان اسلام پيگيري كند و در فهم غلط اين مدعي اشغال كشورهاي فلسطين، عراق و افغانستان به ما ارتباطي ندارند، مفهوم عدالت نيز به مثابه توسعه فقر تعبير و از فرهنگ نظام اسلامي حذف شد.

وي افزود: اين مدعي واژه قرآني «عدالت» را نيز در فرمول فكري خود به «توسعه» تبديل كرد. هر يك از سه كليد واژه جديد طبعا مفهوم و تاثيرات خاص خودشان را دارند. امت‌گرايي كه رها شد، ملي‌گرايي گسترش مي‌يابد در نتيجه دائما مسائل قوميت‌ها مطرح مي‌شود. وقتي محدوده خود را تنگ كرديم و از كنش در عرصه جهاني باز مانديم، گرفتار تنگ نظري‌ها و واكنش‌هاي قومي مي‌شويم.

رامين با بيان اين كه موارد گفته‌شده در بالا، مصيبت‌هايي هستند كه پس از رحلت امام خميني (ره)، خودمان به دست خودمان ايجاد كرديم، ابراز عقيده كرد: گرچه برخي آقايان سياست‌پيشه اين ظلم را مرتكب شدند ولي چون حوزه‌هاي علميه، دانشگاه‌ها و نخبگان اجتماعي نيز سكوت كردند، زمينه عدول از باورها و آرمان‌ها و برخي حركات ارتجاعي فراهم شد. در اين برهه همه انديشه‌هاي ايدئولوژيك‌مان را خودمان به دست خودمان بايگاني كرديم و به عبارت ديگر فرصت را در اختيار دشمن قرار داديم تا هر گونه كه خواست به نفع خودش شرايط پيراموني ما را تغيير دهد.

رامين در پاسخ به پرسش يكي از اعضاي بسيج دانشجويي كه پرسيد اين بيانات شما به معناي ضرورت وارد جنگ شدن ايران در جنگ افغانستان است، گفت: نه! هرگز به اين معنا نيست. ما مي‌توانستيم كارهايي را انجام دهيم كه انجام نداديم، اما كارهايي انجام داديم كه نبايد انجام مي‌داديم؛ مثلا رييس‌جمهور وقت ما نمي‌بايست بدون داشتن هيچ مدرك و سندي تلويحا ادعاي مشاركت گروههايي از مسلمانان در ماجراي صهيونيستي برج‌هاي دوقلوي تجارت جهاني در نيويورك را بپذيرد و آن را محكوم كند. ما نمي‌بايست پس از حذف طالبان از سوي نيروهاي متمايل به جمهوري اسلامي، افغانستان را بدون هيچ گونه اعتراضي به آمريكايي‌ها واگذار مي‌كرديم.

وي با بيان اين كه « شخص امام خامنه‌اي همواره سعي در ترميم و اصلاح اين فرآيند داشته و با حفظ و تقويت رابطه «ملت - رهبر» كوشيده‌اند رابطه صميمانه و برادرانه ملت مسلمان ما را با ساير مسلمانان جهان گسترش دهند» افزود: اصلاح كامل اين شرايط نياز به پيش‌آهنگي دانشجويان و نخبگان جوان دانشگاه و حوزه دارد.

رامين هم‌چنين با اشاره به مواردي به عنوان عوارض جريان ناسيوناليسم دامن زده شده از سوي غربي‌ها در ايران، گفت: اين عوارض ‌٦٠ سال سلطه دوران پهلوي وابسته، بر ايران است كه به آساني قابل پاك شدن هم نيست.

رامين در عين حال ابراز خرسندي كرد و گفت: با اتفاقات جديدي كه در عرصه سياسي كشور افتاد و دولت نهم روي كار آمد و شخصيتي با نگاه جهان شمول اسلامي در راس قوه مجريه قرار گرفت و آمادگي مردم در انتخاب وي، فضاي عمومي جامعه از آمادگي بسيار خوبي براي احياي نگاه جهان شمول اسلامي بهره‌مند شد. در اين جاست كه مي‌توانيم اعلام كنيم آمادگي مورد نياز در نظام و مردم شكل گرفته و مي‌توانيم مجددا باورها و آرمانها و مولفه‌هاي ايدئولوژيك نظام اسلامي را احيا و سه اصل امت‌گرايي، امامت‌محوري وعدالت‌گستري را محقق كنيم؛ امروز ابزار كار بيش از گذشته مهياست.

اين استاد دانشگاه اولين ويژگي شرايط جديد سياسي را اين گونه تشريح كرد: دشمنان اسلام و امت اسلامي هر نوع تجربه تلخي را بر مجموعه امت اسلامي تحميل كرده‌اند. اگر زماني آمريكا و انگليس به عنوان حاميان ملت‌هاي مسلمان شعار مي‌دادند، امروز ترفندهايشان افشا شده و به عنوان جنايتكاران ضدبشري عليه ملت‌هاي مسلمان شناخته شده‌اند؛ به عبارت ديگر امروز شعارهاي فريبنده دشمنان امت اسلامي، لو رفته و آنان ديگر نمي‌توانند با اين شعارها به اهدافشان برسند، به همين دليل مجبور شده‌اند براي حفظ سلطه‌ي خويش بر سرنوشت مسلمانان به جنگ‌آوري و جنايت‌گري روي آورند و اين شرايط كاملا جديد است و در تاريخ ‌٢٠٠ سال اخير به اين شكل مطرح نبوده است.

او متذكر شد: شعارهاي جنگ‌طلبانه رعب و وحشت شكننده ايجاد مي‌كند، ولي شعارهاي فريب‌كارانه حقوق بشري، دموكراسي و آزادي، سلطه‌آفرين و فريبنده هستند. امروز تمام شعارهاي جنگ‌طلبانه آمريكا نشانه اين واقعيت است كه ملتهاي مسلمان به طور مستقل و امت اسلامي به صورت واحد در برابر سلطه آمريكا و انگليس ايستاده‌اند و اين شرايط زمينه عيني يك قيام عمومي است.

رامين در توضيح مشخصات تفكر آمريكايي - انگليسي، گفت: نژاد حاكمان آمريكايي همانند انگليسي‌ها در آنگلوساكسون‌ها ريشه دارد، از اين رو اين دو مليت مشتركا اهداف ضدبشري‌شان را دنبال مي‌كنند. آمريكايي‌ها و انگليسي‌ها براي گسترش سلطه جهاني به پرورش نيروهاي انساني اهميت بسياري مي‌دهند. اولين اقدامي كه پس از روي كارآمدن و تثبت رضاخان انجام دادند تاسيس يك دانشگاه و مدرسه مديريت در تهران بود تا نيروي انساني تربيت شده در اين مراكز بتوانند استمرار سلطه‌ي آنان بر كشورمان را تضمين كنند.

وي افزود: اين دو كشور دهها هزار نفر را در سراسر جهان اسلام با اين انگيزه تربيت كردند و اين‌ها به عنوان نخبگان جوامع براي استمرار سلطه آنان مورد اتكاء قرار گرفتند؛ اما جنايتگري‌هاي اخير آمريكا و انگليس كه ناشي از استقامت و مقاومت عمومي در برابر آنهاست، نخبگان تابع آنان را نيز منفعل كرده است، به عبارت ديگر نيروهاي وابسته به آمريكا امروز نمي‌توانند سلطه آمريكا را براي ملت‌هاي مسلمان توجيه كنند، به همين دليل خودشان در جامعه اسلامي منزوي شده‌اند.

اين استاد دانشگاه از دست رفتن نفوذ نيروهاي وابسته به آمريكا در جهان اسلام را كنار تجربيات تلخ و سنگين اما گران‌بهايي كه ملت‌هاي مسلمان با دادن ميليون‌ها قرباني كسب كرده‌اند، موجب گسترش بيداري ملتهاي مسلمان دانست و اظهار كرد: تهاجم نظامي فعلي و تهاجمات فرهنگي، سياسي و اقتصادي قبل از آن موجب بازسازي هويت جامعه اسلامي در جهان اسلام شده است؛ به عبارت ديگر اين موضوع زمينه درك نيازهاي مشترك در ملت‌هاي مسلمان را به وجود آورده است. ملت‌هاي مسلمان كه روزگاري از سوي انگليسي‌ها جداسازي شدند، امروز احساس مي‌كنند همه مشكلات و چالش‌هاي دروني و بيروني‌شان جعلي و تحميلي است و بايد اين شرايط اصلاح شود.

به گزارش ايسنا، رامين، اقتدار و استقلال عمل جمهوري اسلامي ايران در طول چند سال گذشته را موجب تبديل ايران به اسوه و الگوي جهان اسلام دانست و اظهار كرد: استقامت جمهوري اسلامي ايران در موضوع انرژي هسته‌يي از ايران يك تكيه‌گاه سياسي، فكري، فرهنگي و علمي و يك الگوي پيشرفت و موفقيت در ذهن امت اسلامي ايجاد كرده است. در فرآيند پيشبرد موضوع هسته‌اي عوارض ديگري بروز و ظهور كرده كه آمريكايي‌ها و غربي‌ها را كاملا غافل‌گير كرده است. نظام اسلامي با تدابير شخص رهبري و شجاعت رييس جمهوري توانسته پرونده‌اي را كه غرب عليه پيشرفت هسته‌اي ما ساخته بود، به پرونده‌اي عليه انحصارطلبي ضدبشري غرب تبديل كند.

او هم‌چنين با اشاره به نقش محوري حوزه‌هاي علميه در هدايت شرايط سياسي جديد جهاني، گفت: حوزه‌هاي علميه به عنوان ركن اصلي حركت اسلامي در جهان اسلام نقش محوري دارند كه هنوز اين نقش را باور، مديريت و ايفا نكرده‌اند. دانشگاه‌ها نيز يك نقش كليدي دارند كه همچون حوزه‌هاي علميه هنوز اين نقش را شناسايي، باور و ايفا نكرده‌اند.

اين استاد دانشگاه از بيداري افرادي در ميان حوزويان و دانشگاهيان سخن گفت و افزود: افرادي در ميان حوزويان و دانشگاهيان بيدارند و به دنبال طرحي جامع براي تحقق وحدت، همگرايي و انسجام امت اسلامي‌اند. اگر مجموعه‌هايي از دانشگاهيان و حوزويان به حركت مشترك اقدام كنند، در اين صورت موجي ايجاد مي‌شود كه كل جامعه را با خود رشد مي‌دهد. امروز در سرآغاز مرحله تحول همه‌جانبه و تكامل فراگير اسلامي خودمان هستيم.

رامين با يادآوري پيروزي جمهوري اسلامي ايران در حوزه‌هاي مختلف، گفت: چه كسي تصور مي‌كرد آمريكايي‌ها كنفرانس آناپوليس را بعد از ماه‌ها تلاش و سرمايه‌گذاري براي منزوي كردن ايران در منطقه برگزار كنند، ولي كشورهاي حوزه خليج‌فارس كه تا ‌٥ سال پيش حتي ايران را به عنوان عضو ناظر اجلاس سران شوراي همكاري خليج فارس نمي‌پذيرند، از رييس‌جمهوري اسلامي ايران دعوت رسمي كرده و احمدي‌نژاد هم با تدبير حكيمانه رهبري، ‌١٢ پيشنهاد عملي را كه هر يك از آنها تحولي عظيم در جهان اسلام به وجود خواهد آورد، مطرح كند و زمينه همكاري‌هاي همه‌جانبه را در منطقه گسترش دهد.

او متذكر شد: اگر دولت‌هاي عربي نخواهند پيشنهادات ايران را پيگيري كنند مورد سوال ملت‌هايشان قرار مي‌گيرند و اگر پيگيري كنند، انسجام اسلامي و اتحاد جامعه جهاني مسلمانان بسترسازي خواهد شد و كسي هم نمي‌تواند جلوي آن را بگيرد. امروز در سرآغاز فرآيندي قرار گرفته‌ايم كه وقتي احمدي‌نژاد پيشنهاد حذف رواديد براي شهروندان كشورهاي منطقه را ارائه داد كمتر دولتي مي‌تواند، مخالفت كند، اگر هم مخالفتي هم انجام دهند، خودشان را در برابر ملت‌هايشان آسيب‌پذير مي‌كنند.

اين استاد دانشگاه حضور روساي مجالس و دستگاه‌هاي قضايي كشورهاي اسلامي و نيز رفت و آمدهاي احزاب سياسي جهان اسلام و سفر دانشجويان به كشورهاي مسلمان را موجب برقراري ارتباط بين ملت‌هاي مسلمان دانست و اظهار كرد: وقتي احمدي‌نژاد پيشنهاد استفاده از نيروهاي متخصص ايراني براي بازسازي و پيشرفت علمي و فني كشورهاي اسلامي را مطرح مي‌كند، سران كشورهاي حاشيه خليج‌فارس را به تامل وامي‌دارد.

او تاكيد كرد: دانشگاه صنعتي شريف مي‌تواند از همين امروز دانشجويان و استادانش را براي تامين نيروي انساني در بسياري از پروژه‌هاي مشترك كشورهاي جهان اسلام آماده كند. دانشجويان نه تنها مي‌توانند پيش‌قراول باشند، بلكه مي‌توانند حركت‌هاي اصيل و مورد نياز را از ديگر مسوولان مطالبه كنند.

رامين از دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف خواست تا روساي دانشگاه‌ها را جلودار سازند تا آنان با روساي دانشگاه‌هاي جهان اسلام پروژه‌هاي مشترك انجام دهند، وي سپس خاطرنشان كرد: به دولت پيشنهادات مشخصي براي همكاري با دولت‌ها و ملت‌هاي مسلمان ارايه دهيد. از قوه قضاييه بخواهيد به كمك قواي قضاييه كشورهاي مسلمان يك دادگاه بين‌المللي اسلامي براي محاكمه و مجازات مجرمان بين‌المللي و جنايتكاران عليه بشريت تشكيل دهند. از مجلس شوراي اسلامي ايجاد زمينه همكاري‌هاي همه جانبه ملت ايران با ملل مسلمان را مطالبه كنيد.

اين استاد دانشگاه تصريح كرد: حقوق بشر مادي به دست عناصر ظالم در حال تلف شدن است، حقوق بشر اسلامي با حمايت اسلام گرايان بايد در جامعه جهاني ترويج شود.

رامين در بخش ديگري از سخنانش در تبيين پيشنهادي ديگر، خطاب به دانشجويان خواستار شد: شما مي‌توانيد حركت اصلاحي را كه از ما گرفتند، بازگردانيد. اگر بعد از رحلت امام خميني(ره) به ما القا كردند كه نظام ما ديگر حول محور امامت ولي فقيه نيست و ولي فقيه از دو بال مرجعيت و امامت محروم است، شما دانشجويان خواستار اصلاح اين وضعيت شويد. احياي اصل امت و امامت را تنها شما نسل جوان و آگاه مي‌توانيد دنبال كنيد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، او خطاب به دانشجويان تاكيد كرد: شما مي‌توانيد از مجلس خبرگان رهبري ايفاي نقش مثبت در تقويت امامت را جويا شويد. آيا اعضاي خبرگان رهبري همان‌گونه كه موظف به شناسايي و معرفي رهبري به مردم هستند، در صورت تهاجم تبليغاتي و ايراد اتهامات و شبهات زهراگين به رهبري در عرصه حاضر شده و به اشكالات پاسخ داده‌اند؟ آيا در طول اين مدت همه‌ي اعضا به وظايفشان عمل كرده‌اند؟ چه‌قدر در دانشگاه‌ها و مجامع عمومي حاضر شده‌اند و به جوسازي‌هاي دشمنان و سوالات مردم پاسخ داده‌اند؟ به نظر مي‌رسد در اين زمينه بسياري از اعضا وظايفشان را انجام نداده باشند.

او در ادامه از اعضاي مجلس خبرگان رهبري پرسيد: اگر شما آن‌چنان جايگاهي داريد كه مي‌توانيد رهبر نظام و امام امت اسلامي را معرفي يا عزل كنيد و آن‌قدر نفوذ و قدرت داريد كه سرنوشت امت اسلامي در دستان شماست و وظيفه‌ي اصلي‌تان نظارت بر عملكرد رهبري است، آيا خودتان ساختاري را تعريف كرده‌ايد كه بر اعضاي مجلس عظيم‌الشان خبرگان نيز نظارت شود؟ چه نظارتي بر عملكرد اعضا وجود دارد تا هيچ عضوي آسيب نبيند و از صلاحيت ساقط نشود؟ همان‌گونه كه موظف به احراز صحت و صلاحيت و حفظ شرايط رهبري هستيد، آيا ساختار مجلس نيز بر اعضاي محترم خود نظارتي دارد؟

اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: اگر عضوي از اعضاي مجلس محترم خبرگان در عملكرد خود از عدالت ساقط شد و خلاف عدالت، قانون و ارزش‌ها عمل كرد، آيا از صلاحيت باقي ماندن در مجلس خبرگان ساقط مي‌شود يا خير؟ چه كسي بايد اين سوالات پاسخ دهد؟ شما دانشجويان مي‌توانيد در محيطهاي دانشگاهي اين بحث را دنبال كنيد و از اعضاي مجلس خبرگان دعوت كنيد تا اين مباحث را در دانشگاه با شما در ميان بگذارند. اين موضوعات بسيار تحول‌برانگيز است.

رامين در ادامه‌ي سوالاتش پرسيد كه اگر اساس جمهوري اسلامي مبتني بر امت و امامت است، خبرگان رهبري براي احياي اين اصل پس از ‌١٩ سال كه از دوران امامت امام خامنه‌اي مي‌گذرد، چه اقدامي كرده‌اند؟

اين استاد دانشگاه با بيان اين كه اعضاي مجلس خبرگان در حال حاضر خبرگان امت اسلامي نيستند؛ بلكه خبرگان ملت ايرانند، گفت: چه اشكالي دارد كه خبرگان ملت ايران پيش‌قدم شده و راهكاري را طراحي كنند كه از ميان هر ملت مسلماني، خبرگاني از آن ملت با مجلس خبرگان رهبري ايران پيوند برقرار كنند. كميسيون‌هاي جانبي براي ايجاد پيوند ميان خبرگان امت اسلامي با مجلس خبرگان رهبري و پيوند خبرگان امت اسلامي با امام امت اسلامي شكل بگيرد. به نظر بنده اين يك وظيفه شرعي و قانوني است كه فقط خبرگان بزرگوار ما مي‌توانند با همتي بلند در راستاي احياي امامت مسلمين و تشكيل امت واحده اسلامي اقدام كنند. انديشه امت و امامت ميراث بزرگ امام خميني (ره) و خون بهاي بزرگ شهيد بهشتي است كه نبايد به بايگاني تاريخ سپرده شوند.

او در ادامه در پاسخ به پرسشي گفت: شرايط سياسي جهان اسلام و ايران طي چند سال گذشته به شدت تغيير كرده است. تجربيات تلخ ولي ارزشمند جهان اسلام شرايطي را رقم زده كه امت اسلامي آمادگي همگرايي و همكاري را پيدا كرده است، در واقع يك نوع آمادگي فراگير كه در طول هزار سال گذشته وجود نداشته است. احساس نيازي كه در نحله‌هاي فكري جهان اسلام به وجود آمده است مقدمه‌اي براي وحدت عمل امت اسلامي است. دشمنان مشترك، اهداف مشترك، بيداري عمومي و احساس نياز همگاني در ميان نخبگان ملل مسلمان، زمينه پذيرش يك محور مشترك را فراهم آورده است، نبايد فرصت سوزي كرد. غفلت بزرگ امروز بزرگان، خسران تاريخي را استمرار خواهد بخشيد.

رامين، شناسايي و دعوت خبرگان امت اسلامي و پيوند آنان با امام امت اسلامي را از پيشنهاداتش به اعضاي مجلس خبرگان رهبري برشمرد و اظهار كرد: با ايجاد پيوند ميان خبرگان امت اسلامي و امام امت اسلامي به سوالاتي كه خبرگان امت اسلامي از سراسر جهان در اذهان خود دارند، پاسخ داده مي‌شود. امامت ولي فقيه موضوعي فراملي و فراشيعي است، در حقيقت موضوعي اسلامي و بلكه بشري است. ولي فقيه موظف است در حد مقدورات خويش بشريت را از منظر عملي و نظري و آمادگي ذهني رشد دهد تا پذيراي امامت جهاني امام زمان (عج) شوند. خبرگان رهبري كه در اين موضوع مسووليت مستقيم دارند، بايد در انجام رسالت اسلامي خويش از همه ظرفيتهاي موجود بهره بگيرند.

اين استاد دانشگاه با استناد به حديثي از امام رضا (ع)، گفت: بحث ولايت فقيه طرح يك سيستم و ساختار حكومتي است. اين سيستم بايد به نحو صحيح از سوي خبرگان رهبري تبيين شود. بنا بر فرمايش امام رضا (ع) امام امت اسلامي ويژگي‌هايي دارد مانند اينكه داناترين، حكيم‌ترين، باتقواترين، صبورترين، شجاع‌ترين و بنده‌ترين بنده‌ي خدا در روزگار خويش است كه اين شرايط مختص به شيعيان و حتي مسلمانان نيست؛ بلكه مطالبه كل بشريت است. از زمان افلاطون، بشريت در آرزوي حاكمي حاكم بوده است كه بهترين انسان روزگار خود باشد. از منظر امام خميني (ره) با مختصاتي كه براي ولايت فقيه بر اساس آموزه‌هاي اسلامي در نظر گرفته شده است، سيستم و ساختار نظام ولايت فقيه در جايگاه امامت امت، نزديك‌ترين شكل به آرمان‌شهر افلاطوني است كه خواسته همه مصلحان و انبياء الهي فراتر از آرزوي افلاطون است.

رامين افزود: خبرگان رهبري بايد اين ساختار را براي امت اسلامي و بلكه براي جهانيان تشريح و تبيين كنند. ولي‌ فقيه در جايگاه امامت در زمان غيبت معصوم (ع) به طور نسبي داراي آن نوع آگاهي و دانايي‌ است كه جامعه بشري را به سوي خدا رهنمون شود؛ داراي آن حكمت متعالي است كه بصيريت و مديريت و درايت ضروري براي اداره جامعه بشري را تامين كند؛ داراي آن تقواي الهي است كه از خودمحوري، قانون‌شكني، قوميت‌گرايي و دنيا طلبي و خاندان سالاري بپرهيزد، شجاعت دفاع از حريم حقيقت و عدالت را در برابر دشمنان داخلي و خارجي دارد، براي هدايت نيروها و هموار كردن مسير سعادت جامعه به اندازه ضرورت، صبور و دلسوز است.

رامين در ادامه با اشاره به پرونده‌ي موسويان، گفت: ما كه از ماجرا خبر نداريم، ولي وقتي قوه‌ي مجريه فردي را با استناد به اسناد و مدارك، جاسوس مي‌داند و معتقد است اسناد فوق سري نظام را در سازش با بيگانگان در اختيار آنان قرار داده و دشمن را ترغيب به تهديد عليه نظام اسلامي كرده است و اين اتفاقات از جايگاهي كه ايشان امين نظام بوده، افتاده است. پس ايشان در تعريف حقوقي پذيرفته شده ميان همه ملتهاي جهان يك خائن، جاسوس و مجرم است كه بايد مجازات شود و اين امر بايد از سوي دادگاه رسما اعلام شود؛ ولي يكباره فردي ديگر قبل از اعلام نظر دادگاه، وي را در كنار خود مي‌نشاند و نشان مي‌دهد كه ايشان تحت‌الحمايت است. كسي كه چنين آشكارا در برابر اعلام نظر قانوني در مورد يك متهم مي‌ايستد و پيشاپيش جلوي هر نوع قضاوت عادلانه را مي‌گيرد، از منظر شرع مطهر و قانون قضايي كشور و افكار عمومي جامعه چه شرايطي دارد؟

او افزود: اين كه رييس‌جمهور و قبل از وي وزير اطلاعات مجبور مي‌شوند اتهامات موسويان را اعلام كنند حاكي از آن است كه فشار بر قوه قضاييه براي تبرئه اين متهم، دولت را واداشته است تا از افكار عمومي و نخبگان جامعه براي جلوگيري از فساد و به ويژه براي جلوگيري از فعاليت جاسوسان كمك بطلبد.

اين استاد دانشگاه افزود: مردم مي‌پرسند چه‌طور ممكن است اين‌قدر خلاف و قانون‌شكني قابل تحمل باشد؟ چرا شخصي كه نفوذ و سلطه دارد اجازه‌ي اجراي قانون را نمي‌دهد؟ چرا دستهاي آلوده، قاضي را مرعوب مي‌سازند؟ و دهها سوال ديگر كه براي امثال بنده پاسخ‌گويي به آنان فوق‌العاده مشكل و تلخ است.

رامين، تبيين ويژگي‌هاي امام امت اسلامي، ساختارسازي و اجراي فرآيند خبرگان رهبري جهان اسلام را در گرو «طرح شيعه» براي اداره‌ي جهان دانست و اظهار كرد: خبرگان رهبري بايد «طرح شيعه» براي اداره‌ي جهان را با كمك حوزه و دانشگاه ارايه دهد. شيعه، مذهب ملي يا حتي نگاهي محدود در گستره جهان اسلام نيست بلكه تلاش شيعيان، نجات بشريت است. بايد طرح‌مان را براي اداره جهان تا آمدن منجي موعود و براي زمينه‌سازي ظهور ارايه دهيم.

اين استاد دانشگاه، نخبگان دانشگاه، علماي ديني و مجلس خبرگان رهبري را مسوول ارائه طرح شيعه براي اداره‌ي جهان دانست و خاطرنشان كرد: از منظر يك شهروند مسلمان معتقدم ايده‌ي «طرح شيعه» بر زمين مانده و بايد بزرگان و خواص اين بار را بعد از شهيد بهشتي از زمين بردارند، وگرنه از آنجايي كه اين يك ضرورت قطعي است، اگر غيرمتخصصان وارد اين مقوله شوند، چه بسا عوارض جانبي آن را به آساني نتوان جمع كرد.

او با طرح اين پرسش كه آيا ظرفيت طرح چنين موضوعي را داريم و موفق مي‌شويم؟ خطاب به حاضرين جلسه، گفت: شما از ياران و اصحاب پيامبر، كم‌ظرفيت‌تر نيستيد. ياران پيامبر زماني از انگشتان دست هم كمتر بودند ولي در همان زمان كه پيامبر اعلام مي‌كنند دين اسلام براي نجات كل بشريت است و به يارانشان مي‌فرمودند«آماده شويد تا به محض برقراري امنيت در اطراف شهر مدينه بلافاصله سوار بر اسب‌هاي تندرو شويد و ابرقدرت‌هاي جهان را به اسلام دعوت كنيد.» پيامبر در آن شرايط از عرب‌هاي باديه‌نشين دوران جاهليت كه فقه و اصول نيز نخوانده بودند، انسان‌هاي خودباور و خداباوري ساخت و به اطراف جهان براي هدايت بشريت فرستاد.

رامين متذكر شد: آن‌قدر خودمان را درگير كلاف كلام مي‌كنيم، آن‌قدر درس‌هاي بي‌اولويت مي‌خوانيم يا آن‌قدر عمرمان را پاي حواشي تلف مي‌كنيم كه از متن اسلام دور مي‌افتيم. آقاي احمدي‌نژاد نه مدرس حوزه است و نه مجتهد و نه مدعي اين حرف‌هاست، اما خود را سرباز ولايت و منتظر امام زمان (عج) مي‌داند و خود را آن‌چنان آماده و مجهز مي‌بيند كه وقتي در آن سوي جهان در برابر دشمنان قرار مي‌گيرد با صلابت و عظمت از اسلام سخن مي‌گويد؛ در حالي كه بودند افرادي كه از لباس پيامبري نيز برخوردار بودند، ولي سخنان مستكبران را براي آنان بازگويي مي‌كردند تا موجب خوش‌آمد آنان شوند.

رامين در پايان گفت: ايده‌هايي را كه با شما در ميان گذاشتم با توكل به خدا و توجه به رهنمودهاي امام خامنه‌اي به‌ويژه سخنان سه سال اخير ايشان دنبال كنيد.

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics