نویدنو:10/1/1388                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

 

 

 

رابطه با چاوز،

اتهام گوشخراش دست راستی های السالوادور

نوشته ی : نیکولاس کوزلوف - برگردان : احمد سپیداری

بوجود آمدن چشم انداز شکست قریب الوقوع در انتخابات ریاست جمهوری یکشنبه السالوادور و درک این نکته که پیروزی در انتخابات عملا غیر ممکن است، باعث شد اتحاد جمهوری خواهان ملی (آرنا) دست به کار اتهام  زنی به ماریوس فیونس کاندیدای جبهه ی فاروباندو مارتی و آلت دست چاوز اعلام کردن وی شود.

مشابهت زیادی بین مواضع آرنا و حزب جمهوری خواه قبل از نوامبر 2008  به چشم می خورد. آرنا نیز همچون جی او پی سال ها بر عرصه قدرت یکته تازی کرده است. برای بسیاری از السالوادوری ها آرنا چیزی شبیه یک دایناسور عظیم الجسته باقی مانده در دل تاریخ است. این حزب توسط رهبر یکی از جوخه های مرگ روبرتو دابوسون پایه گذاری شده و متهم به دست داشتن در ترور اسقف اسکار رومرو در سال 1980بوده است. آرنا هنوز هم به شدت مواضع ضد کمونیستی دارد. این حزب با رنگ سرخ و سفید و آبی اش از حزب جمهوری خواه الگو می گیرد ولی ناسیونالیست تر از آن است. در سرود این حزب السالوادور "گورستان کمونیست ها" شناخته شده است.

اگرچه چنین ادبیاتی برای ذائقه ی برخی ها در خلال جنگ های خونین داخلی در دهه 80 بین راست ها و چپ ها خوش می آمد، اما امروزه بطور فزاینده ای بی معنی به نظر می رسد. السالوادوری ها خواهان راه حل های عملی برای مشکلات اجتماعی پیچیده شان هستند و کمتر به این ادبیات جنگ سرد روی خوش نشان می دهند.

آرنا مدیریت غلطی بر مسائل اقتصادی اعمال کرده است. در طی سال های اخیر دولت به تبعیت از دستورات دولت آمریکا به خصوصی سازی های گسترده در بخش های عمومی پرداخته است. آنتونیو ساکا در این راستا موافقتنامه تجارت آزاد آمریکای مرکزی را امضا کرد که به هیچ تحول مثبتی منجر نشد. کشور هنوز هم از نابرابری های اقتصادی رنج می برد و 37 درصد جمعیت در فقر مطلق زندگی می کنند و توان خرید غذای مورد نیازشان را با توجه به قیمت های سرسام آور آن ها ندارند. این به نوبه ی خود به بوجود آمدن باند های تبهکاری دامن زده که باعث نگرانی زحمتکشان شده است.

فیونس را به سختی بتوان یک سرخ آتشین دانست. این تحلیلگر رسانه ای در صدد تبدیل جبهه ی فاروباندو مارتی به یک حزب سیاسی پراگماتیست است. او در تظاهرات سرود حزب را نمی خواند و پیراهن های سرخ نمی پوشد و ترجیح می دهد با یک لباس سپید ظاهر شود، درست به این علت که می خواهد متمایز با کسانی باشد که تی شرت های چگوارایی می پوشند یا پرچم های سرخ حکومت شوراها را در دست می گیرند.

او در طی این مدت با مسئولین دولتی و اعضای سنای آمریکا دیدار داشته و سعی کرده با مطمئن کردن آن ها به اینکه یک رادیکال نیست حمایت شان را به خود جلب نماید. بعلاوه او اعلام کرده که السالوادور نباید دلار را کنار گذاشته و به پول قبلی خود کولون برگردد. او می گوید دلاری کردن اقتصاد و تطبیق با توافقنامه تجارت آزاد آمریکای مرکزی اثرات مخربی همچون تورم و غیر قابل رقابت شدن تولیدات کشاورزان کوچک داشته، ولی آنقدر پیش رفته که برای قطع این ارتباط دیگر دیر شده است.

وقتی از زبان دست راستی ها مواضع فیونس را می شنویم، چنین به نظر می رسد که او مردم را به صف کرده و کشور را به سوی یک دیکتاتوری استالینیستی پیش می برد. آویلا اخیرا در یک سفر انتخاباتی در نزدیکی مرز هندوراس گفته که پویش انتخاباتی فیونس توسط هوگو چاوز برنامه ریزی می شود. او گفت : " مثلی ست معروف که می گوید آنکه پول در کف دست یک نوازنده ی خیابانی می گذارد، می تواند از او بخواهد که آهنگ مورد علاقه اش را بخواند. و این چیزی ست که در مورد آن ها دارد اتفاق می افتد. مهم نیست آن ها چه بگویند و چه بکنند، پویش انتخاباتی آن ها با پول های هوگو چاوز سازمان می یابد."

فیونس این اتهام ها را رد کرده و گفته است در صورت پیروزیش در انتخابات اجازه نخواهد داد کسی در امور داخلی کشور دخالت کند. بعلاوه این رهبر جبهه فارابوندو مارتی از دیگر رهبران طرفدار چه گوارا در حزب فاصله گرفته است. با همه ی این ها، آرنا محور اصلی حملات خود را تبلیغات ضد کمونیستی قرار داده بدون آنکه سندی در ارتباط فعالیت های او با هوگو چاوز ارائه دهد.

جالب اینجاست که هم فیونس و هم آرنا اعلام کرده اند رئیس جمهور در حال برکناری "ساکا" برنامه هایی در دست داشته که فضای دمکراتیک موجود را بر هم زده و دیکتاتوری را حاکم کند. ساکا گفته : "فیونس راهنمایی های ایدئولوژیک خود را از هاوانا و حمایت های مالی اش را از جاهایی دیگر می گیرد". او اعلام داشته که " من مطئنم در ونزوئلا کارگروه هایی برای استیلا یافتن بر السالوادور در حال کارند."

یکی از شواهد آرنا برای ادعاهایش مبنی بر ارتباط چاوز با فارابوندو مارتی، مطرح شدن یک آلترناتیو بولیواری توسط چاوز برای آمریکاست و این طرحی ست که چندین سال قبل از طرف چاوز اعلام شد و هدف آن مقابله با توافقنامه تجارت آزاد آمریکا مطرح شده بوسیله واشنگتن و ایجاد زمینه ای برای همکاری های کشورهای چپ آمریکای لاتین بود. چاوز یک منتقد آتشین این توافقنامه بوده و گفته است : " آرنا در حال معامله با شیطان است – درست خود شیطان".

فارابوندو مارتی بعنوان یک حزب بطور تاریخی با موافقتنامه تجارت آزاد مورد حمایت ایالات متحده در آمریکای مرکزی مخالف بوده و از طرح هوگو چاوز حمایت بعمل آورده. السالوادور نفت تولید نمی کند و در سال 2006 شهرداران هوادار فارابوندو مارتی با کمک ونزوئلا سازمانی را در زمینه انرژی تاسیس کردند به نام انپاسا. هدف از تاسیس این سازمان رساندن سوخت ارزان به رانندگان السالوادوری بوده است. این سوخت توسط جایگاه هایی عرضه می شود که وابسته به شرکت های نفتی نیستند و نشان پرچم سفید بر آن ها نصب شده است.

وقتی شهرداران این توافقنامه را امضا می کردند، چاوز پیشنهاد داد صرفه جویی حاصل از این اقدام صرف یارانه برای حمل نقل عمومی و غذا شود. بر اساس این توافق 60 % مبلغ سوخت خریداری شده سه ماهه پرداخت می شود. بقیه می تواند به صورت تهاتر با محصولات کشاورزی و دیگر محصولات محلی یا به صورت یک وام 25 ساله از طرف شهر پرداخت شود.

این حقیقت را باید پذیرفت که در طی سال های گذشته، ونزوئلا چهره ی سیاسی و دیپلماتیک خود را در السالوادور به نمایش بیشتری گذاشته است، اما اظهارات آرنا در مورد سوبسیدهای هدفمند چاوز دروغی بیشتر نیست. توافقنامه انسپا شامل مقدار نه چندان زیادی سوخت می شود و تازه معلوم هم نیست ونزوئلا تا کی بتواند به این کار ادامه دهد. در سال های گذشته، چاوز توانسته موقعیت ژئوپلیتیک خود را با دادن نفت ارزان به کشورهای فقیر در منطقه ارتقا دهد، اما اکنون که قیمت ها افت کرده ممکن است این برنامه ناچارا متوقف شود.

ونزوئلا برای انحراف از مسائل اصلی در انتخابات السالوادور مورد سوء استفاده قرار گرفته است و آرنا فرصتی را برای حملات مستقیم مبنی بر رابطه داشتن فیونس با یک قدرت خارجی از دست نداده است و این در مورد حزبی که می باید برای حل مشکلات اقتصادی اجتماعی کشور برنامه ارائه دهد چیزی جز نشان از احساس شکست نیست.

    نیکلاس کوزلف نویسنده کتاب انقلاب، آمریکای جنوبی و چپ جدید است

 

 

 


 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics