نویدنو:5/09/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

پیروزی حزب کارگر در انتخابات استرالیا
نخست وزیر استرالیا شکست را پذیرفت

 

جان هوارد، رهبر حزب لیبرال و نخست وزیر استرالیا، شکست در انتخابات سراسری استرالیا را پذیرفت. او به احتمال زیاد کرسی خود در پارلمان استرالیا را نیز از دست خواهد داد.
آقای هوارد گفت به کوین رود، رهبر حزب کارگر، تلفن کرده و پیروزی حزبش را به او تبریک گفته است.
کمی پیش از آن چندین مقام حزب کارگر از جمله نایب رئیس این حزب اعلام پیروزی کردند، گرچه آقای رود هنوز بیانیه پیروزی اش را نخوانده است.
با شمارش ۷۰ درصد آرا مسجل شده است که حزب کارگر به ۷۶ کرسی لازم برای تشکیل دولت دست خواهد بافت و حزب لیبرال بعد از یازده سال باید از دولت کنار رود.
آقای هوارد در جمع طرفدارانش گفت: "ما کشوری را به آقای رود تحویل می دهیم که قوی تر، سربلندتر و ثروتمندتر از یازده سال و نیم پیش است."
آقای هوارد قصد داشت با پیروزی در این انتخابات برای پنجمین بار به مقام نخست وزیری استرالیا برسد، اما نتایج اولیه نشان می دهد که او احتمالا کرسی نمایندگی سیدنی را نیز از دست خواهد داد.
اگر چنین شود، آقای هوارد دومین نخست وزیر در تاریخ استرالیا ست که به این سرنوشت دچار می شود.
به این ترتیب مردم استرالیا برای چهارمین بار بعد از جنگ جهانی دوم در انتخابات عمومی به حزب مخالف دولت حاکم رای دادند.
مطابق قانون اساسی استرالیا شرکت در انتخابات اجباری است و تعداد شرکت کنندگان در انتخابات، بیش از ۱۳ میلیون نفر تخمین زده می شود.
آقای رود، دیپلمات سابق ۵۰ ساله ای است که در مبارزات انتخاباتی خود گفته است که رقیب لیبرال او از حال طبقه کارگر بی اطلاع است.
حزب کارگر از مخالفت حزب حاکم برای پذیرش پیمان محیط زیست کیوتو بهره برداری زیادی کرده و قول داده است که در صورت پیروزی به آن بپیوندد.
حزب کارگر همچنین قول داده که در صورت پیروزی در انتخابات، سربازان استرالیایی را از عراق خارج کند.

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics