نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

پیروزی سیاسی بزرگ مردم در جریان انتخابات شوراها

نویدنو:04/10/1385

پیروزی سیاسی بزرگ مردم در جریان انتخابات شوراها

 

انتخابات شوراها با پیروزی سیاسی مردم بر ضد نیروهای مرتجع و مستبدان حاکم به پایان رسید. انتخابات شوراها نشان داد که می توان و باید از همه امکانات موجود برای سازمان دهی مردم و نیروهای اجتماعی بهره جست و اجازه نداد که ارتجاع مردم را با تشدید سرکوب و خفقان از موثر بودن مبارزه سیاسی نا امید کند. پیروزی مردم در شکست دادن گسترده نامزدهای ارتجاع در جریان انتخابات شوراها تنها گام کوچکی در راه دشوار و پر پیچ و خم پیکار سیاسی بر ضد استبداد حاکم است.


بالاخره پس از هفته‌ها کشاکش، انتخابات شوراهای شهر و روستا همزمان با انتخابات مجلس خبرگان و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس برگزار شد. رد صلاحیت صدها نامزد مستقل و دگراندیش در کنار تشدید فشارهای سرکوب گرانه بر جنبش دانشجویی و جنبش کارگری کشور، پیش از برگزاری انتخابات، و تهاجم همه جانبه تبلیغاتی رسانه های گروهی، که عمدتاً در انحصار تاریک اندیشان حاکم و ذوب شدگان در ولایت قرار داشت، فضای سیاسی پرتنشی را بر انتخابات حاکم کرده بود. سخنان طرفداران احمدی نژاد، در روزهای پیش از انتخابات و مدعیات آنها در زمینه کسب ”آرای 30 میلیونی“ در عین حال صحنه انتخابات را به رفراندومی دربارة سیاست های دولت احمدی نژاد و مرتجعان حامی او همچون مصباح یزدی و دیگران تبدیل کرده بود. اگرچه روشن بود که انتخابات به دلیل همه مداخلات نیروهای ارتجاعی حاکم نمی توانست انتخاباتی دموکراتیک و آزاد باشد ولی مسئله مهم در این عرصه نه صرف رای دادن به این یا آن نامزد انتخاباتی بلکه مبارزه سیاسی و آزمون دشواری بود که پیش روی جنبش مردمی قرار گرفته بود.
ارتجاع همه امکانات خود را به کار بسته بود که توده های مردم را از صحنه پیکار سیاسی دور کند تا بتواند همچون انتخابات ریاست جمهوری قبلی گماردگان خود را، با بهره جویی از تقلبات وسیع، از صندوق های رای بیرون بیاورد. ولی مردم ما با هوشیاری تحسین برانگیز، با دقت و وسواس در مراکزی که امکان داشت به نامزدهای ارتجاع ضربه زد حضور یافتند و درس جالبی به مرتجعان حاکم و همچنین نیروهای سیاسی کشور دادند. شکست مفتضحانه ائتلاف طرفداران احمدی نژاد، در انتخابات شوراها، در سراسر کشور، با وجود همه تقلب کاری های وزارت کشور، سپاه و نیروهای وابسته به دولت، نشانگر این واقعیت است که به رغم همه تلاش های ارتجاع و با وجود همه عقب گرد های سال گذشته، جنبش مردمی به مبارزه خود بر ضد رژیم استبدادی حاکم، با استفاده از همه امکانات مبارزاتی، هر چند محدود، ادامه می دهد.
حتی طرفداران احمدی نژاد، ضمن تلاش برای خارج کردن او از زیر ضربه، نیز ناچارند اعتراف کنند که انتخابات شوراها شکست بزرگی برای آنها بوده است. به نوشته روزنامه ”قدس“، اميررضا واعظي‌آشتياني، عضو شوراي شهر تهران و نامزد فهرست رايحه خوش خدمت (حاميان احمدي‌نژاد) با پذيرش شكست اين فهرست در انتخابات شوراها، افزود كه اين مساله به معناي شكست سياست‌هاي دولت و شخص احمدي‌نژاد نيست. وي همچنين با انتقاد از اظهارات برخي حاميان احمدي‌نژاد در زمان انتخابات تاكيد كرد: ”آنهايي كه مي‌گفتند 30 ميليون نفر در انتخابات به ليست حاميان دولت راي مي‌دهند، خود بايد پاسخگوي اظهاراتشان باشند.“
همچنین روزنامه ”مردم‌سالاري“ در تيتر نخست خود با عنوان ”خدا توي گوشمان زد“، اظهارات احمد خورشيدي، دبيركل ”جمعيت خدمتگزاران“ يكي از گروه‌هاي حامي دولت را منعكس كرد. به نوشته اين روزنامه، اكنون كه انتخابات 24 آذر به پايان رسيده و حاميان احمدي‌نژاد درصدد يافتن عوامل شكست خود هستند، دبيركل جمعيت خدمتگزاران به عنوان يكي از حاميان رييس‌جمهور كه گفته مي‌شود پدر داماد احمدي‌نژاد نيز محسوب مي‌شود، شكست در انتخابات اخير را شكستي خدايي خوانده و گفت: همان خدايي كه دولت را سر كار آورد بنا به عللی توي گوشش زد. او گفت: ما بعد از دو هفته مرخصي با رمز عمليات تسخير مجلس هشتم براي خدمت به اسلام و بهبودي بيشتر اوضاع، كارمان را شروع مي‌كنيم.“
مسئله مهم دیگر در مورد انتخابات شوراها حضور وسیع و آگاهانه مردم و نیروهای اجتماعی و همچنین بازنگری بخشی از نیروهای اجتماعی در مواضعی بود که در جریان انتخابات ریاست جمهوری اتخاذ کرده بودند. از جمله بخش هایی از جنبش دانشجویی کشور ضمن اشاره به ادامه حاکمیت استبدادی در کشور و نادیده انگاشته شدن حقوق شهروندان از مردم خواست که در صورت شرکت در انتخابات از رای دادن به نامزدهای نیروهای مرتجع و تاریک اندیش خودداری کنند. حزب تودة ایران نیز با درک دشواری هایی که جنبش مردمی در طول یک سال گذشته با آن روبه رو بوده است در این زمینه از جمله اعلام کرد که: ”بدین ترتیب اصل شرکت سراسری در انتخابات شوراهای شهر و روستا در کشور، در شرایطی که در شماری از شهرها و روستاهای کشور نماینده یی جز کارگزاران ارتجاع در صحنه باقی نمانده اند، منتفی است. اما مسأله قابل تأمل دیگر اصل بهره وری از انتخابات شوراها برای سازمان دهی مبارزه سیاسی بر ضد ارتجاع حاکم است.
امروز همه تلاش ارتجاع متوجه دلسرد کردن وسیع توده ها، بی ثمر نشان دادن تلاش ها و جلوگیری از بازگشت نیروهای مردمی به صحنه مبارزه است. اگر ارتجاع در این امر موفق شود جنبش بیش از پیش از این روند متضرر خواهد شد. به گمان ما می توان از شرایط بسیار محدود کنونی برای بسیج توده ها و به منظور مقابله با نقشه های ارتجاع بهره جست. اگر می توان در منطقه ای نامزدهای مرتجعان حاکم را با شکست روبه رو کرد این تلاش می تواند زمینه ساز حرکت های بعدی و ایجاد روحیه برای جنبش باشد“ (به نقل از »نامه مردم« ، شماره 572، 2 آذرماه 1385).
موضوع قابل تأمل دیگر دربارة انتخابات 24 آذرماه این است که حتی در جریان انتخابات مجلس ارتجاعی و ضد مردمی خبرگان، کسانی همچون مصباح یزدی، با بی اقبالی شدید شرکت کنندگان روبه رو شدند.
روشن است که نتایج انتخابات 24 آذر ماه، با توجه به تقلبات گسترده یی که در آن رخ داده است نتیجه یی است که با پایمال شدن بخش قابل ملاحظه یی از آرای مردم اعلام گردیده است و درست به همین دلیل برخوردهای وسیع اعتراضی نیروهای مختلف سیاسی و اجتماعی در شهرهای مختلف روبه رو شده است.
در این زمینه، در روزهای اخیر، اخبار وسیع و گوناگونی انتشار یافت که به رسوایی بیش از پیش سران رژیم و دست اندرکاران وزارت کشور دولت احمدی نژاد منجر شد. برای نمونه پایگاه خبری ”امروز“ چند ساعت پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات شوراها، گزارش داد که انتشار نخستین نتایج شمارش آرای سومین دوره انتخابات شورای شهر تهران توسط وزارت کشور ابهاماتی را به همراه داشته است. زیرا که آمار اعلام شده از میان
۶۴۰ صندوقی بوده که توسط نیروهای اقتدارگرا دستچین شده است.
قصد مسئولین وزارت کشور دولت احمدی‌نژاد قطعاً این بوده است، تا بدین وسیله زمینه ترکیب غیرواقعی منتخبان را در افکار عمومی آن‌هم قبل از اعلام نتیجه قطعی انتخابات جا بیندازد. در همین ارتباط نیز محسن آرمین، سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب، عملکرد وزارت کشور را پرابهام توصیف کرد و گفت که نمی‌توان آراء هزار صندوق شوراها را در ظرف این مدت محدود شمارش کرد.
اصلاح‌طلبان حکومتی در نامه ای به حدادعادل رئیس مجلس هفتم، نگرانی جدی خود را از روند موجود و باطل شدن رای واقعی مردم، ایراز کردند.
در این نامه، که روز دوشنبه توسط برخی از خبرگزاری‌های رسمی کشور، از جمله خبرگزاری ایسنا، منتشر شد، از جمله آمده است: ”انتخابات اخیر شورای شهر تهران در حالی برگزار شد که متأسفانه در طول
۱٣ ساعت اخذ رأی، موارد متعددی از تخلف، نقض قانون و تضییع حقوق انتخاب‌‏کنندگان و انتخاب‌‏شوندگان را در بر داشت و مواردی همچون دخالت افراد غیرمسوول در روند انتخابات، توزیع اقلام تبلیغاتی متعلق به یک جریان سیاسی مشخص و بهره‌‏مندی از حمایت برخی مراکز قدرت در طول برگزاری انتخابات، اخراج نمایندگان کاندیداها از محل شعب و ... به کرّات به چشم آمد.“ علاوه براین در نامه تاکید شده است: ”با پایان زمان اخذ رأی و آغاز مرحله قرائت و شمارش آراء مجموعه‌‏ای از اتفاقات و وقایع رخ داد که ابعاد آن به گونه‌‏ای وسیع و همه‌‏جانبه بود که مشابه آن در هیچ‌‏یک از انتخابات گذشته کشور سابقه نداشته است.“ نویسندگان نامه در این ارتباط با بر شماری ده مورد، به گوشه‌هایی از اقدامات و مداخلات برخی از نیروها که سعی دارند بر روند و نتیجه انتخابات تاثیر بگذارند، اشاره کرده اند.
انتخابات شوراها با پیروزی سیاسی مردم بر ضد نیروهای مرتجع و مستبدان حاکم به پایان رسید. انتخابات شوراها نشان داد که می توان و باید از همه امکانات موجود برای سازمان دهی مردم و نیروهای اجتماعی بهره جست و اجازه نداد که ارتجاع مردم را با تشدید سرکوب و خفقان از موثر بودن مبارزه سیاسی نا امید کند.
پیروزی مردم در شکست دادن گسترده نامزدهای ارتجاع در جریان انتخابات شوراها تنها گام کوچکی در راه دشوار و پر پیچ و خم پیکار سیاسی بر ضد استبداد حاکم است.
حرکت به سمت سازمان دادن نیروهای اجتماعی، و خصوصاً ایجاد پیوند تنگاتنگ میان مبارزه جنبش کارگری با جنبش دانشجویی و پیکار دلیرانه زنان کشور مسئله اساسی یی است که همچنان پیش روی همه نیروهای ترقی خواه کشور قرار دارد. همکاری های نزدیک، همبستگی و ائتلاف وسیع نیروهای ضد استبداد می تواند نیروی سازمان یافته و موثر مبارزه و مقابله با رژیم استبدادی حاکم را در درون جامعه ما پدید آورد. باید تلاش ها در راه ایجاد این اتحاد وسیع ضد استبدادی را برای طرد رژیم ولایت فقیه و استقرار آزادی، دموکراسی و عدالت اجتماعی دوچندان کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics