نویدنو:08/01/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

 

خبرهایی پیرامون قطعنامه جدید 1747

بيانيه گروه پنج باضافه يک در مورد پرونده هسته ای ايران

 

روشنگری: يک روز پس از تصويب قطعنامه تشديد تحريم ها وزاری خارجه کشورهای عضو گروه پنج باضافه يک که متن قطعنامه را تهيه و در شورای امنيت به تصويب رساندند با انتشار بيانيه ای اعلام کردند که با تعليق در برابر تعليق برای از سر گيری مذاکرات موافق هستند. در اين بيانيه آمده است:"ما متعهد به جستجو جهت يافتن راه حل مذاكره هستيم كه بتواند به نگرانى جامعه بين‌المللى در ارتباط با برنامه هسته‌اى ايران پاسخ گويد. هدف از چنين مذاكراتى رسيدن به توافقى فراگير با ايران است تا با پشتوانه احترام متقابل، اعتماد بين‌المللى را به ماهيت صرفا صلح‌آميز برنامه هسته‌اى ايران مجددا برقرار نموده و بدينوسيله راه را براى توسعه روابط بين ايران و كشورهاى ما بگشايد."
اين بيانيه می افزايد:"ما حقوق ايران را كه ناشى از قرارداد منع گسترش سلاحهاى هسته‌اى بوده و توسعه تحقيقات و توليد هسته‌اى جهت استفاده صلح‌آميز آن را در هم‌خوانى با تعهدات ناشى از اين قرارداد شامل مي‌شود به رسميت مي‌شناسيم. هر نوع توافقى در آينده، نحوه انجام آن و افق‌هاى زمانى مربوطه از جمله محورهاى اين مذاكرات به شمار مي‌آيد."
در ادامه بيانيه با اشاره به اين که "پيشنهاد تعليق در قبال تعليق را به قوت خود باقى نگه مي‌داريم" آمده است:"بدين معنى كه ايران همانطورى كه در قطعنامه‌هاى شماره 1737 و 1747 شوراى امنيت سازمان ملل متحد خواسته شده است براى طول مدت مذاكرات كه براى مدتى معين انجام گرفته و در صورت توافق طرفين قابل تمديد نيز خواهد بود دست به تعليق مطابق با مشخصات عنوان شده توسط آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى خواهد زد و در همين حال نيز بحث درباره برنامه هسته‌اى ايران در شوراى امنيت جهانى و انجام اقدامات به تصويب رسيده در قطعنامه‌هاى اين شورا عليه ايران نيز متوقف خواهد گرديد."

"تعليق در برابر تعليق" نام تازه همان خواست سابق است با يک تفاوت

اشاره بيانيه گروه پنج باضافه يک به موافقت با تعليق در برابر تعليق در حالی صورت گرفته است که پيش از اين و در جريان مذاکرات اسفند ماه گذشته خاوير سولانا با علی لاريجانی, يکی از محورهای توافقات صورت گرفته درست ناظر بر مساله تعليق بود. روزنامه واشنگتن پست در مقاله ای مورخ 23 فوريه با عنوان "علائمی از تهران" در مورد بند هشت توافق مزبور نوشته بود:"بر اساس بند مذکور در صورت مرتفع شدن تحريم‌های سازمان ملل، ايران موافقت خواهد کرد طی يک مدت زمان دو ماهه به صورت داوطلبانه، غيرالزام آور و موقتی از استقرار آبشارهای بعدی به منظور غنی سازی خودداری کند. به عبارت ديگر، ايرانيها از افزودن سانتريفوژهای اضافی که امکان غنی سازی در مقياس صنعتی را فراهم می آورند خودداری خواهند کرد ولی آبشار اوليه سانتريفوژهای خود را حفظ می کنند."

اما اين توافق به جايی نرسيد و آمريکا عملا زير بار آن نرفت و در نتيجه بحران تا تصويب قطعنامه دوم شورای امنيت ادامه يافت. در پيشنهاد بيانيه گروه پنج باضافه يک "مشخصات عنوان شده توسط آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى" به عنوان معيار تعليق غنی سازی اورانيوم ايران عنوان شده است و با توجه به مخالفت آمريکا با توافق پيشين لاريجانی و سولانا و با پيشنهاد البرادعی کاری که گروه پنج باضافه يک کرده اين است که بر همان خواست آمريکا مبنی بر تعليق کامل غنی سازی اورانيوم و راستی آزمايی آن (يعنی بايد برای آمريکا ثابت شود که کليه فعاليت های هسته ای ايران تعليق شده است) نام جديد "تعليق در برابر تعليق" گذاشته است. تفاوت اين پيشنهاد جديد با مذاکرات دوره "بسته پيشنهادی" اين است که قبلا قرار بود به ايران در قبال تعليق غنی سازی اورانيوم امتياز داده شود, حالا گفته می شود که در ازای تعليق فقط مجازات های درنظر گرفته شده از سوی شورای امنيت به صورت موقت تعليق می شود. تفاوت ميان "مشوق" های دوره "بسته پيشنهادی" و "تعليق تحريم ها" به خوبی روشن می کند که درگيری بر سر پرونده هسته ای ايران مرداب مرگباری است که هر قدم بيشتر در مسير آن برداشته شود بيرون آمدن آن دشوارتر و نامحتمل تر می شود.
به همين دليل مستقل از طرح های تبليغاتی و جنگ روانی و رنگ و لعابی های تازه ای که آمريکا در درگيری با رژيم اسلامی بر سر پرونده هسته ای برای مقبوليت تراشی در اقدام خود در مجازات اقتصادی يک ملت اسير به آن دست می زند, و درست به خاطر اين که مرحله به مرحله مجازات ملت ايران تشديد نگردد, بايد خواستار توقف غنی سازی اورانيوم بود. بيانيه گروه پنج باضافه يک تنها يک کرشمه ديپلماتيک است تا لباسی زيبا بر تن اجباری خشن که ناوهای هواپيمابر جنگی آمريکا پشتوانه واقعی آن است دوخته شود و افکار عمومی جهانی را فريب دهد. اين بيانيه کوچک ترين تغييری در مسير رويارويی ايجاد نکرده است و اگر دقيق بازخوانی شود, گامی در مسير آن است. اما روياوريی فعلی بر محور پرونده هسته ای چه به نفع آمريکا تمام شود, چه به نفع جمهوری اسلامی, چه به تصادم خونين بيانجامد, چه به سازش, بازنده اصلی ملت ايران است و بنابراين تنها بايد از طريق تعليق غنی سازی اورانيوم به انجماد بحران کمک کرد تا زمينه مناسب تری برای جنگ اصلی که جنگ مردم ايران با استبداد فقاهتی با هدف سرنگونی بنای استبداد و استقرار يک نظام دموکراتيک و مبتنی بر عدالت اجتماعی است فراهم شود.

 

توافق لاريجانی و سولانا بر سر گفتگوهای بيشتر در آينده نزديک

ايسنا: دبير شوراى عالى امنيت ملى كشور دو روز پس از قطعنامه جديد شوراى امنيت سازمان ملل عليه ايران در گفت‌وگوى تلفنى با خاوير سولانا، مسوول سياست خارجى اتحاديه‌ى اروپا، صدور قطعنامه اخير شوراى امنيت را نشان‌دهنده مسير اشتباه درپيش گرفته شده از سوى قدرت‌هاى بزرگ دانست.
خاوير سولانا در گفت‌وگوى تلفنى با لاريجانى تمايل بسيار زياد خود براى حل پرونده‌ى هسته‌اى ايران از طريق مذاكره را ابراز داشت.
براساس گزارش رويتر آنها همچنين بر سر انجام گفت‌وگوهاى بيشتر در آينده نزديك توافق كردند.
در اين گفت‌وگو لاريجانى به سولانا گفت كه قطعنامه‌اى كه از سوى شوراى امنيت عليه ايران اعمال شد نشان داد كه قدرت‌هاى بزرگ كه در پشت پرده‌ى اين اقدام بوده‌اند، در مسير صحيحى حركت نمي‌كنند.
سولانا پس از انجام اين گفت‌وگو اظهارداشت كه اواخر اين هفته مجددا با لاريجانى صحبت مي‌كند تا شايد راه براى آغاز دوباره مسير مذاكرات هموار شود.
لاريجانى نيز گفت‌وگوى خود با سولانا را"صريح و شفاف" توصيف كرد.
سولانا قبل از انجام اين گفت‌وگوى تلفنى با لاريجانى تاكيد كرده‌بود كه ايران كشورى مهم و براى اتحاديه اروپا شريكى ارزشمند است و اروپا خواهان گسترش روابط با ايران است.
وى افزود:"من حاضرم به نوبه خود هر كار ضرورى را انجام دهم و هرگز راه‌حل‌هاى سياسى را كنار نخواهم گذاشت.

" کاخ سفید: ایران در تصمیم خود تجدید نظر کند

به گزارش بی بی سی :  آمریکا از ایران خواست تا در مورد تصمیم خود مبنی بر کاهش سطح همکاری ها با آژانس بین المللی انرژی اتمی تجدید نظر کند.

تهران در واکنش به تصویب قطعنامه 1747 در شورای امنیت سازمان ملل متحد و وضع تحریم های بیشتر علیه این کشور تصمیم به کاهش سطح همکاری ها با آژانس بین المللی انرژی هسته ای گرفته است.

شورای امنیت طی دو قطعنامه از ایران خواسته تا فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را متوقف کند اما ایران با رد این درخواست، بر حق خود برای دسترسی به چرخه سوخت هسته ای بر مبنای پیمان منع تکثیر و گسترش سلاح های هسته ای تاکید می کند.

غلامحسين الهام، سخنگوی دولت ايران گفته است که بخشی از همکاری های سازمان انرژی اتمی ايران با آژانس بين المللی انرژی اتمی تا زمان بازگشت پرونده هسته ‌ای اين کشور از شورای امنيت به آژانس و عادی شدن روند آن متوقف می شود.

دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید از تهران خواسته تا به تقاضای جامعه جهانی عمل کند و برنامه غنی سازی اورانیوم خود را به حالت تعلیق در آورد.

خانم پرینو افزود که جامعه جهانی در مورد این خواسته خود متحد است ولی ایران به جای عمل به تعهدات قطعنامه شورای امنیت، چشمان خود را به روی آن بسته که این مایه تاسف است.

 

واکنش کاخ سفید به بازداشت ملوانان بریتانیایی

سخنگوی کاخ سفید بازداشت ملوانان بریتانیایی در آب های خلیج فارس را موضوعی جدی خواند و گفت که آمریکا در این مساله در کنار متحد خود قرار می گیرد.

15 ملوان و تفنگدار دریایی بریتانیایی روز جمعه در آب های خلیج فارس توسط نیروهای ایرانی بازداشت شدند. ایران می گوید این افراد وارد محدوده آب های ایران شده بودند اما دولت بریتانیا این مساله را رد می کند.

سخنگوی کاخ سفید وجود ارتباط میان سرنوشت ملوانان و تفنگداران بریتانایی و افزایش فشارهای بین المللی بر ایران را رد کرد.

خانم پرینو همچنین تاکید کرد که هیج برنامه و قصدی برای جنگ با ایران وجود ندارد. مقام های آمریکایی تاکید کرده اند که برای حل مناقشه هسته ای ایران، راه حل دیپلماتیک را ترجیح می دهند.

وی گفت: "جامعه جهانی خواهان همکاری با ایران است اما ایران باید به تعهدات خود در قبال جامعه جهانی عمل کند و ما از ایرانی ها می خواهیم که در تصمیم خود مبنی بر عدم همکاری با آزانس بین المللی انرژی اتمی تجدید نطر کنند."

 

بيانيه مشترک رهبران چين و روسيه:مشکل برنامه هسته‌يى ايران بايد منحصرا از طريق مسالمت‌آميز و مذاكره حل شود.

ايسنا:روساى جمهور چين و روسيه با درخواست براى حل و فصل مسالمت‌آميز مساله هسته‌يى ايران متعهد شدند كه رقابت تسليحاتى خود را در فضا متوقف كنند.

به گزارش خبرگزارى رويترز، هوجين‌تائو، رييس‌جمهور چين و ولاديمير پوتين همتاى روس وى روز دوشنبه در مسكو ديدار كردند.
در اين ديدار، سران دو كشور روسيه و چين طى يك بيانيه‌ى مشترك اعلام كردند كه مشكل برنامه هسته‌يى صلح‌آميز ايران بايد منحصرا از طريق مسالمت‌آميز و مذاكره حل شود.
پوتين در اين ديدار اظهار داشت: مي‌خواهم با رضايت كامل تاكيد كنم كه مواضع روسيه و چين در تمامى مسائل مورد مذاكره يكسان است.
هوجين‌تائو نيز گفت: ما توافق كرده‌ايم كه همكارى استراتژيك بين چين و روسيه، اهميت بسيار زيادى براى امور بين‌المللى از قبيل ايجاد يك جو مناسب، دموكراتيك‌تركردن روابط بين‌الملل و تضمين صلح جهانى دارد.
بر اساس اين گزارش در ديدار روز گذشته قرارداد چندان بزرگى بين دو كشور در زمينه انرژى به امضا نرسيد اما سران دو كشور متعهد شدند همكارى دوجانبه، استراتژيك و طولاني‌مدت خود را در زمينه‌ى انرژى افزايش دهند. دو طرف هم‌چنين پروتكلى را در زمينه‌ى افزايش انتقال نفت روسيه به چين امضا كردند.
هم‌چنين در اين ديدار هوجين‌تائو و پوتين درباره برنامه هسته‌يى كره شمالى نيز بيانيه مشابهى را صادر كردند و اظهار داشتند كه براى حل مساله هسته‌يى كره بايد يك راه حل كامل و جامع ارائه و اين مشكل از طريق ديپلماتيك و صلح‌آميز حل و فصل شود.

 

مصاحبه جان بولتن نماینده امریکا در سازمان ملل

رژیم ایران باید برود

فشار از خارج، چند دستگی در داخل

جان بولتون نماینده آمریکا در سازمان ملل با خبرگزاری وای نت مصاحبه کرده و در این مصاحبه به نکاتی اشاره کرده است که انتشار آآن را پیش از پایان تعطیلات نوروزی و انتشار منظم پیک نت ضروری دانستیم.

جان بولتون در این مصاحبه گفت که امریکا باید چهار سال پیش برنامه سرنگونی رژیم حاکم درایران را آغاز می کرد. من با توجه به حمایت روسیه از ایران در شورای امنیت از نتیجه دادن تلاش های دیپلماتیک در مورد فعالیت های اتمی ایران ناامیدم.

"من بحث های گسترده ای با روسها بر سر فعالیت اتمی ایران داشته ام ، روس ها به دلایلی که بخشی تجاری، بخشی استراتژیک و بخشی هم  سیاسی است و همچنین به دلیل مخالفت با آمریکا نقش یک حامی را برای ایران در شورای امنیت ایفا می کنند. ضمن اینکه به نظر من چین نیز رهبری روسیه را در مورد قضیه ایران در شورای امنیت پذیرفته و از روسیه پیروی می کند. اتفاقی که در مورد کره شمالی عکس آن اتفاق افتاده و روسیه از چین پیروی می کند. روسیه نقش اصلی را در حمایت از ایران در این معامله دیپلماتیک به عهده دارد.

روسیه به ایران کمک کرده و به آنها نشان داده که نباید خود را در شرایطی قرار دهند که بیشترین تحریم ها در مورد آنها اجرا شود، تا در مواردی مانند نیروگاه بوشهر که منافع تجاری برای روسیه دارد از آنها برای ادامه فعالیت حمایت کنند.

- در اینصورت چرا روسیه نیروهای خود را از نیروگاه بوشهر بیرون کشیده است؟

بولتن: اینها اطلاعاتی است که من هم دوست دارم درباره آنها صحت کنم، اما واقعیت اینست که روسیه چهار سال است که موافق تحویل سوخت هسته ای به ایران است و ما آنها را در چهار سال گذشته مجبور کرده ایم که سوخت هسته ای را به ایران حمل نکنند.

آشکارا نظرات مختلفی در روسیه شنیده می شود. من فکر می کنم دانشمندان هسته ای روسیه می دانند که ایران در پی ساخت سلاح اتمی است اما ممکن است وزارت خارجه روسیه هنوز بر این باور نباشد.

دولت آمریکا باید فشارهای خود به ایران را افزایش داده، آنهم بسیار بیشتر از آنچه در شورای امنیت طی قطعنامه قبلی و فعلی تصویب شده است.

من فکر می کنم ما در زمینه های فشار اقتصادی موفقیت هایی داشته ایم، اما باید در زمینه فعالیت های اتمی اقداماتی بیشتری را در جهت جلوگیری از دسترسی ایران به تکنولوژی و تجهیزات مورد نیاز انجام دهیم . سرانجام، اینکه ما باید رژیم ایران را سرنگون کنیم. آنها بیست سال است که مشغول تدارک ساخت سلاح اتمی اند.

-  فکر می کنید نیروهایی در داخل ایران وجود دارند که برای سرنگونی رژیم تلاش کنند؟

بولتن: من فکر می کنیم عده زیادی از ایرانی ها از این رژیم راضی نیستند. ابن بخش بسیار بیشتر از آن چیزی است که بقیه تصور می کنند. ضمن آنکه به دلیل کاهش قیمت نفت دولت به شدت زیر فشار است و توان مدیریت اقتصاد نفتی را نیز ندارد.

ایران تا رسیدن به شرایطی که بتواند چرخه کامل سوخت هسته ای داشته باشد فاصله چندانی ندارد و این یعنی شرایطی که توقف کمک های خارجی نیز لطمه زیادی به آنها نمی زند و به همین دلیل فکر می کنم که وقت زیادی نداریم. این نکته ای است که باعث شد تمام مذاکرات تروئیکای اروپایی به نفع ایران تمام شود، چرا که زمان به نفع ایران است نه ما.

- رژیم ایران چگونه سرنگون خواهد شد؟

بولتن: ای کاش این کار را چهار سال پیش شروع کرده بودیم، اما من فکر می کنم فشار از خارج و چند دستگی در داخل، هر دو، کارهایی است که ما باید اکنون انجام دهیم.

- اسراییل چه خواهد کرد؟ آیا منتظر می شود تا جهان مشکل ایران را حل کند؟

بولتن: من فکر می کنم که اسراییل باید تصمیمش را خودش بگیرد، اما هر کشوری که مورد تهدید قرار می گیرد برای حفظ بقای خود باید اقدام کند. من نمیتوانم حدس بزنم.

- واکنش جهان در مقابل حمله اسراییل چه خواهد بود؟

بولتن: بخش زیادی از مردم شوکه خواهند شد. همانطور که اگر آمریکا به ایران حمله کند شوکه خواهند شد. اگر ما می خواهیم از این شوکه دوری کنیم باید فشار به ایران را اکنون سنگین تر کنیم. ناتوانی شورای امنیت در تصویب قطعنامه های قوی علیه ایران صلح و آرامش مورد انتظار را در بر نخواهد داشت.

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics