نویدنو:21/01/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

پاسخی به «نامه مردم»

متن بیانیه زیر از طریق پست الکترونیک به نوید نو واصل شده است . نوید نو در راستای طرح موضوعات مورد اختلاف برای گفتگو وبا ذکر اینکه با تمام خطوط این بیانیه به ویژه تیتر آن موافقتی نداردبه درج این بیانیه اقدام وانتظار دارد که صاحب نظران دیگر نیز در این باب که موضوع بسیار حساس وحل یکباره آن برای جهت گیری های آتی مبارزان امری است مبرم ، به سخن واظهار نظر به پردازند. نویدنو علیرغم عدم اعتقاد به سانسور از  درج بخشی از تیتر اصلی بیانیه  که به متن هم بستگی زیادی ندارد وصرفا تیتری برانگیزنده وعاری از حقیقت است معذور است .

 

 

پاسخی به «نامه مردم»

در تاریخ ۱۱ فروردین ۱۳۸۶، «نامه مردم»، ارگان مرکزی حزب توده ایران، نوشتاری سؤال‌برانگیز تحت عنوان «سپاه پاسداران و نقش آن در حیات سیاسی ـ اقتصادی کشور» منتشر کرد که در آن خواستار «حذف سپاه» پاسداران از عرصه «استراتژی نظامی کشور» و «در نهایت انحلال کامل آن» شده است. فشرده نکات کلیدی مقاله به شرح زیر است:

 

       «تأمین منافع ملی، دفاع از استقلال و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی وظیفه‌ای بنیادین را پیش روی همه ... قرار داده است.... در چنین اوضاع و احوالی سپاه پاسداران در عرصه‌های داخلی و خارجی نقشی را ایفا می‌کند که مغایر با منافع ملی ایران است.... امروز ما با یک ارگان ... غرق در فساد مالی روبرو هستیم که ... مأموریت اصلی‌اش دفاع از نظام، یعنی رژیم ولایت فقیه است و این مأموریت را وظیفه اصلی خود می‌داند! بنابراین سپاه پاسداران ... در خدمت دفاع از استقلال و تمامیت ارضی ایران نیست....

 

       «در برابر این وضعیت ... افشای نقش سپاه و خطراتی که حضور و نفوذ این ارگان زاید در حیات سیاسی ـ اقتصادی و نظامی ایران ایفا می‌کند، حائز اهمیت فراوان است. تقویت ارتش ملی و افزایش نقش آن در استراتژی نظامی کشور، به‌همراه حذف سپاه در این زمینه، و در نهایت انحلال کامل آن ... از زمره اقداماتی است که می‌تواند در راستای ممانعت از تضعیف هرچه بیشتر بنیه نظامی و دفاعی ایران مؤثر و کارساز باشد!»

 

در شرایطی که نیروهای اشغالگر دولت ایالات متحده در دو سمت مرزهای ایران (افغانستان و عراق) مستقر شده‌اند و پایگاه‌های عظیم نظامی آن کشور یکی پس از دیگری در اطراف ایران و در سطح منطقه همچون قارچ در حال رویش‌اند؛ در حالی که نیروهای مسلح ایالات متحده، از جمله با شرکت دو ناو هواپیمابر آن کشور، به اجرای یکی از بزرگترین مانورهای خود در خلیج فارس مشغول‌اند؛ در حالی که دولت بوش، به بهانه پروژه‌های انرژی هسته‌ای ایران، میهن ما را هر روز به حمله با سلاح‌های اتمی تهدید می‌کند؛ و در شرایطی که سنای آمریکا مبلغ ۷۵ میلیون دلار را به تقویت اقدامات تجزیه طلبانه و ایجاد بحران‌های قومی و مذهبی در کشور ما اختصاص داده و «نیروهای ویژه» آن کشور هم‌اکنون در ایران به خرابکاری مشغول‌اند، صرف عمل خواستار شدن «حذف» و «انحلال کامل» یکی از ستون‌های اصلی سیستم دفاعی نظامی ایران در حال حاضر، که نقشی حیاتی در دفاع از تمامیت ارضی میهن ما در برابر ارتش اشغالگر صدام حسین و پشتیبانان منطقه‌ای و بین‌المللی آن ایفا کرده است، جدا از چگونگی مشی مبارزاتی ما در برابر رژیم حاکم، کاری به‌شدت خطرناک و عمیقاً ضد‌میهنی است. این مسأله به‌ویژه هنگامی اهمیت پیدا می کند که این خواست از سوی کسانی که خود را نمایندگان کمونیست‌های ایران معرفی می‌کنند مطرح می‌شود.

 

همه می‌دانیم که تهدیدهای نظامی امپریالیسم آمریکا علیه میهن ما نه به‌خاطر پروژه‌های هسته‌ای ایران بلکه در حقیقت به منظور پیشبرد پروژه «خاورمیانه بزرگ» آن دولت است که بر اساس آن ایران نیز، به عنوان یکی از مراکز مقاومت علیه این پروژه، باید همچون عراق سرکوب و تجزیه شود. تلاش در جهت تضعیف بنیه دفاعی ایران، از جمله «حذف» سپاه پاسداران از صحنه دفاع نظامی کشور، همان‌گونه که در عراق به صورت «انحلال» ارتش آن کشور صورت گرفت، هدفی جز خلع سلاح و در هم شکستن هر نوع امکان مقاومت مردم ایران در برابر تعرضات نظامی آمریکا را دنبال نمی‌کند. قطعنامه تحمیلی اخیر ایالات متحده به شورای امنیت سازمان ملل، که در بخشی از آن تحریم مالی، مسافرتی و تسلیحاتی سپاه پاسداران اعمال گردیده است، نیز هدفی جز این ندارد.

 

خواست «حذف» و «انحلال» سپاه پاسداران، به ویژه در لحظه کنونی که تهدیدهای نظامی امپریالیسم مردم زحمتکش میهن ما و جهان را در مقابل فاجعه انسانی دیگری قرار داده است، نمی تواند مورد تأیید ما باشد. ما فراموش نمی‌کنیم که بدنه سپاه پاسداران را، جدا از هر ایرادی که به رهبری آن وارد است، همچنان فرزندان کار و زحمت ایران تشکیل می‌دهند، و این‌ها همان کسانی هستند که در صورت حمله نظامی آمریکا به میهن ما، بار دیگر از روی جان وظیفه دفاع از استقلال و تمامیت ارضی کشور را بر دوش خواهند گرفت.

 

از این رو، ما، به عنوان بخشی از کادرها و اعضای پیشین رهبری حزب توده ایران، موضع‌گیری‌های اعلام شده در مقاله اخیر «نامه مردم» را قاطعانه رد می‌کنیم و تردیدی نداریم که میهن‌دوستان ایران، به‌ویژه بخش اعظم اعضاء و هواداران حزب توده ایران، یک چنین موضع‌گیری‌ها را در شرایط خطرناک کنونی مردود می‌شناسند.

 

به باور ما، آنچه که در این شرایط قادر خواهد بود سیاست‌های سلطه‌جویانه امپریالیسم را مهار کند، نه خلع سلاح مردم ایران و جهان در برابر یورش‌های نظامی امپریالیسم آمریکا و دیگر همدستان آن، بلکه اتخاذ یک سیاست صریحاً ضدامپریالیستی و انقلابی از سوی کمونیست‌ها، آگاه کردن و سازماندهی کارگران و زحمتکشان جهان علیه جنگ‌طلبی و نظامی‌گری، و تقویت هرچه بیشتر جنبش جهانی صلح است.

 

از سوی بخشی از کادرها و اعضای پیشین رهبری حزب توده ایران

 

امضاء کنندگان به ترتیب حروف الفبا:

 

بهمن آزاد

ب. ا. بزرگمهر

میترا تهامی

اردشیر جم نشان

محمد زاهدی

شهرام شریفیان

 

۸ آوریل ۲۰۰۷

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics