نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

پس از انتخابات از زبان نمایندگان گروه های سیاسی

نویدنو:00/10/1385

پس از انتخابات از زبان نمایندگان گروه های سیاسی

 

سخنگوي حزب كارگزاران سازندگي در گفت‌وگو با ايسنا خبر داد:
پي‌گيري تدوين چارچوب‌هاي ائتلاف اصلاح‌طلبان براي درازمدت

خبرگزاري دانشجويان ايران  

به اعتقاد سخنگوي حزب كارگزاران سازندگي، اگر رقيب اصلاح‌طلبان در اداره كشور قوي عمل مي‌كرد، كار اصلاح‌طلبان براي آينده سخت مي‌شد.

«حسين مرعشي» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) افزود: اما هم‌اكنون با توجه به اين‌كه رقيب از خود ناكارآمدي‌هاي زيادي نشان داده، كار اصلاح‌طلبان خيلي سخت نخواهد بود؛ مشروط به اين‌كه بتوانند با وحدت وارد صحنه شوند و چهره‌هاي خدمتگزار را معرفي و برنامه‌هاي كاربردي براي كشور ارايه كنند.

وي با بيان اين‌كه در انتخابات شوراي سوم، بر اساس توافق قبلي، گروه‌هاي اصلاح‌طلب بحث تمرين يك نوع همكاري در دوران جديد را مطرح كرده‌اند، گفت: اين همكاري با موفقيت انجام شد و ما نتيجه‌ي خوبي گرفتيم و متناسب با آن تجربه كسب كرديم.

مرعشي گفت: همه‌ي گروه‌هاي اصلاح‌طلب توافق كردند به سمت يك ائتلاف درازمدت حركت كنيم و پايه‌هاي يك ائتلاف درازمدت را بگذاريم تا گروه‌هاي اصلاح‌طلب در آينده بتوانند فعاليت كنند و به سياست در كشور عمق ببخشند.

سخنگوي حزب كارگزاران سازندگي با بيان اين‌كه ايده‌ي اين قضيه هم‌اكنون پذيرفته شده اما هنوز چارچوب‌هايش بيرون نيامده، اعلام كرد: ممكن است ظرف دو ماه آينده چارچوب‌هاي آن نيز آماده شود.

مرعشي در پاسخ به اين سوال كه ائتلاف اخير اصلاح‌طلبان بر اساس چه عواملي مي‌تواند حفظ شود؟ تصريح كرد: گروه‌هايي كه در اين دوره انتخابات با هم همكاري كرده‌اند به طور طبيعي بيش از دو دهه با هم همكاري داشته‌اند، اما يك سازمان رسمي براي اين همكاري وجود نداشته است.

اين فعال سياسي با اعتقاد به اين‌كه وجود چهره‌هاي باسابقه در يك فهرست انتخاباتي، يكي از عوامل اقبال مردم به آن ليست تلقي مي‌شود، خاطرنشان كرد: البته شهرت و سابقه‌ي خدمتگزاري در آينده در اين راستا بايد تركيب شود.

سخنگوي حزب كارگزاران سازندگي با اعتقاد به اين‌كه انتخابات 24 آذر دستاورد خاصي در جهت تقويت احزاب نداشته است، تصريح كرد: احزاب هميشه اگر با خواسته‌هاي مردم هماهنگ باشند مي‌توانند به موفقيت دست پيدا كنند، اما هنوز احزاب كشور ما در چنين موقعيتي جا نگرفته‌اند.

مرعشي، انتخابات 24 آذر را نقطه‌ي كامل بازگشت اصلاح‌طلبان به صحنه‌ي سياسي كشور ندانست و افزود: اين انتخابات به لحاظ سياسي نشان داد ملت تكثر را بيشتر مي‌پسندد و به اعتدال گرايش دارد و البته خدمت را به شعار ترجيح مي‌دهد، اما اين به معني موفقيت قطعي هيچ جناحي در آينده نيست و سرنوشت جناح‌ها وابسته به عملكرد خود و البته عملكرد رقيب در آينده رقم مي‌خورد.

مرعشي درباره‌ي نحوه‌ي رسيدگي به تخلفات انتخاباتي نيز در پايان گفت‌وگو با ايسنا گفت: اميدوارم مجلس شوراي اسلامي به دليل اين‌كه نظارت بر شوراها را بر عهده دارد و با توجه به اين‌كه همه‌ي ايراداتي كه ما به انتخابات داشتيم از سوي هيات نظارت مركزي پذيرفته شده است، به وظايف قانوني خود عمل كند.

سخنگوي ائتلاف اصلاح‌طلبان:
*
پيشنهادات وتجربيات خودرابه شوراي هماهنگي ارائه مي‌كنيم‌
*
اصلاح‌طلبان برتداوم مشي ميانه‌روي وپرهيزازتندروي تاكيدخواهندداشت

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
 

سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان، گفت: در آخرين جلسه‌ي ستاد به جمع‌بندي تجربيات اين انتخابات پرداختيم و اعضاي شورا پيشنهاداتي دادند براي پيگيري كامل شكايات و خاتمه‌ي كار ستاد و بنا بر اين شد كه تجربيات اين دوره را ثبت كرده و به عنوان جمع‌بندي كار از آن استفاده كنيم.

مرتضي حاجي در گفت‌وگو با (ايسنا) اظهار داشت: اين انتخابات براي اصلاح‌طلبان از جهات مختلف دستاوردهاي قابل توجهي داشت؛ از جمله اين‌كه در شرايطي كه بسياري تبليغات مي‌كردند كه پرونده‌ي اصلاح‌طلبان بسته شده و آن‌ها نمي‌توانند كاري انجام دهند، اصلاح‌طلبان وارد رقابت انتخاباتي شدند.

وي ادامه داد: اصلاح‌طلبان در كل كشور هم نتيجه‌ي بسيار خوبي گرفتند؛ اين نشان مي‌دهد هم اصلاح‌طلبي زنده است و هم اقبال به آن‌ها همچنان وجود دارد. هماهنگي اصلاح‌طلبان و تشكيل ائتلاف بزرگ نيز يكي ديگر از دستاوردهاي اين انتخابات بود، شاهد بوديم در اين ائتلاف بسياري از احزاب تشخيص دادند كه منافع آن‌ها در سايه‌ي منافع مشترك جمعي است. بنابراين از اصرار براي سهم‌خواهي چشم‌پوشي كردند و موفقيت گروهي را ميسر ساختند.

وي افزود: در استان‌هاي كشور نيز شاهد همگرايي اصلاح‌طلبان بوديم كه نتايج حاصل از انتخابات در كل كشور، تاييد درستي اين روش بود.

سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان، درباره‌ي شهردار فعلي و احتمال ابقاء آن، گفت: احساس من اين است (هر چند كه الان هنوز كمي زود است كه در اين مورد صحبت كنيم) كه مجموعا از تركيبي كه در شوراي شهر تهران راه پيدا كردند و موفقيت نسبت قابل قبولي كه آقاي شهردار تهران در فعاليت‌هاي خود داشته مشكل جدي براي ادامه‌ي كار آقاي قاليباف وجود نداشته باشد. البته تصميم نهايي را بايد شورا بگيرد اما تحليل و برداشت من اين است كه ادامه‌ي كار با تركيب فعلي كار مثبت و خوبي است.

حاجي درباره‌ي آينده‌ي اصلاح‌طلبان، گفت: ما پيشنهادات و تجربيات خود را به شوراي هماهنگي جبهه‌ي اصلاحات ارايه مي‌كنيم تا براي چگونگي ادامه‌ي فعاليت اصلاح‌طلبان تصميم بگيرد و براي گام بعدي يعني مجلس شوراي اسلامي برنامه‌هاي لازم را طرح‌ريزي كند. به نظر من، ما توفيق خوبي در اين مرحله به دست آورديم و نشاط سياسي جديدي را در كشور شاهديم. استقبال مردم از اصلاح‌طلبان و نفي جدي فزوني‌خواهان و تماميت‌خواهان نشان داد كه اصلاح‌طلبان مشي معتدلي را در پيش گرفته‌اند، بنابراين شانس بيشتري براي ورود داشتند.

حاجي با بيان اين‌كه " اگر آقاي جهانگيري انصراف نمي‌داد حتما يكي از منتخبين مردم بود" ادامه داد: مردم چهره‌هايي را انتخاب كردند كه كارنامه‌ي موفقي را داشتند، طبيعتا بايد در انتخابات بعدي يعني مجلس شوراي اسلامي همين نكته مدنظر قرار بگيرد.

وي تاكيد كرد: همان علتي كه باعث ايجاد ائتلاف شد، همان علت مي‌تواند باعث بقاي آن شود، بنابراين با توجه به اين‌كه موفقيت اصلاح‌طلبان در كار جمعي و پرهيز از انحصارطلبي و به رسميت شناختن حقوق مشترك حول منافع ملي كشور است، همين علت براي بقاء و دوام آن نيز لازم است.

سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان درباره‌ي رفتار سياسي احزاب و تاثيرپذيري آن از انتخابات 24 آذر گفت: براي اصلاح‌طلبان نتيجه‌ي انتخابات 24 آذر دميدن روحيه‌ي جديد و اميدواري بيشتر براي حضور در عرصه‌ي فعاليت سياسي بود و اين طبيعتا شتاب فعاليت‌هاي سياسي اصلاح‌طلبان را بيشتر خواهد كرد. به علاوه اين‌كه تلاشي كه ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان داشت و حركت كاملا متعادلي كه در پيش گرفت و تحريكاتي كه عوامل مختلف انجام دادند تا اصلاح‌طلبان را عصباني و با موضع‌گيري‌هاي‌شان آن‌ها را به تندروي محكوم كنند را با خويشتن‌داري خنثي كردند و اين هم مقداري مشي ميانه‌روي را در اصلاح‌طلبان تقويت كرد.

وي خاطرنشان كرد: تشكل‌هاي اصلاح‌طلب هم بر تداوم مشي ميانه‌روي و هم در پرهيز از تندروي تاكيد خواهند داشت و به همين دليل توفيقي براي ادامه‌ي فعاليت سياسي به دست آوردند. انتظار ما اين است كه در عين حال به تقويت موقعيت خود نيز همت كنند و احزاب به موضع‌گيري‌هاي جديد بپردازند و در استان‌هايي كه نمايندگي و دفتر ندارند يا با تشكيل جبهه‌هاي فرعي و كوچك‌تر يا ايجاد دفاتر جديد فعاليت‌هاي خود را گسترش دهند.

سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان، همچنين گفت: جلسات هماهنگ احزاب دوم خردادي در تهران استمرار دارد و در شهرستان‌ها نيز اميدوارم اين استمرار وجود داشته باشد و همكاري بيش از گذشته ادامه يابد تا موفقيت كامل حاصل شود.

 

 

مرتضي نبوي درگفت‌وگوباايسنا:
*
مردم نمي‌خواهند اصولگرايي تجزيه شود
*
مردم به افراطيون ساختارشكن راي ندادند
*
منتخبين اصولگرادرشوراي شهر تهران اختلاف سليقه دارند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
 

مسوول واحد سياسي جامعه‌ي اسلامي مهندسين در مورد تركيب آراي‌ مردم در انتخابات روز 24 آذر گفت: مردم در اين انتخابات گرايش خود را به اصولگرايان اثبات كردند و به چهره‌هاي اصولگرا و معتدل راي دادند و افرادي كه افراطي و ساختارشكن هستند را نپذيرفتند.

مرتضي نبوي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با بيان اين‌كه " افرادي كه در اين انتخابات توانستند راي كسب كنند، چهره‌هاي معتدل، مشهور و شناخته شده هستند" اظهار داشت: مردم در اين انتخابات هم با توجه به ليست‌ها، احزاب و هم بر اساس چهره‌هاي شناخته شده راي دادند.

وي با بيان اين‌كه " منتخبين شوراي شهر تهران 11 نفر اصولگرا و 4 نفر اصلاح‌طلب هستند" ادامه داد: البته در بين اصولگرايان كه در اين شورا حضور پيدا كردند اختلاف سليقه وجود دارد.

وي در مورد راي بالاي هاشمي در انتخابات خبرگان نيز اظهار داشت: راي بالاي آقاي هاشمي نشان از آن دارد كه مردم جايگاه هاشمي را در خبرگان به رسميت شناخته‌اند و ايشان در اين دوره و دوره‌ي قبل در انتخابات خبرگان بيشترين آراء را كسب كرده است. اگر مردم در انتخابات رياست جمهوري به هاشمي راي چنداني ندادند به اين معنا نبود كه ايشان را به عنوان استوانه‌ي نظام قبول نداشتند، شما در انتخابات 24 آذر ديديد كه مردم به چه ميزان وي را قبول دارند.

نبوي درباره‌ي احتمال تشكيل فراكسيون يا جرياني در مجلس خبرگان از سوي هاشمي گفت: وي به دنبال ايجاد فراكسيون نيست. شخصيت هاشمي همانطور كه در طول انقلاب نشان داده است، فراجناحي بوده و سعي كرده كه با تمام نيروها در چهارچوب نظام ارتباط و تعامل داشته باشد.

نبوي همچنين درباره‌ي عدم استقبال مردم تهران از ليست رايحه‌ي خوش خدمت در انتخابات شوراها گفت: مردم نمي‌خواهند اصولگرايي تجزيه شود. مردم اصولگرايي را در كل به عنوان گفتماني متكي بر انقلاب و يك گفتمان كارآمد قبول دارند.

مسوول واحد سياسي جامعه‌ي اسلامي مهندسين معتقد است: مردم در اين انتخابات براي حفظ حرمت و جايگاه رييس‌جمهور راي بالايي را به خواهر ايشان داده و نشان دادند كه به ليست خاصي به عنوان اصولگرا راي نمي‌دهند، بلكه آن‌ها بيشتر سعي كردند به چهره‌هاي شناخته شده راي دهند؛ چراكه بهتر مي‌توانند خواسته‌هاي خود را از اين طريق پيگيري كنند.

وي همچنين درباره‌ي پيام مردم به اصولگرايان در اين انتخابات گفت: مردم در اين انتخابات نشان دادند كه همچنان به جريان اصولگرا اعتماد دارند. مردم در حقيقت يك فرصت ديگر به اين جريان دادند تا انسجام خود را حفظ كرده و در انتخابات مجلس حضور پيدا كنند و به گونه‌اي عمل نكنند كه باعث سردرگمي مردم شود.

نبوي در پايان همچنين در مورد پيام اين انتخابات به اصلاح‌طلبان، گفت: مردم به اصلاح‌طلبان پيام دادند كه اگر چهره‌هايي پايبند به اصول، انقلاب، نظام و معتدل از اين جريان وارد صحنه شوند، يقينا مي‌توانند جايگاه خود را در خدمت‌رساني به مردم كسب كرده و مورد استقبال مورد قرار بگيرند.

 

یک نماینده مجلس تحلیل کرد:

 دلیل شکست حامیان دولت در استان‌ها

آفتاب: «سیدمحمد مهدی پورفاطمی» عضو فراکسیون اقلیت مجلس هفتم معتقد است چون شعارهای رئیس جمهوری محقق نشده مردم در انتخابات کمتر نسبت به حامیان ایشان اقبال نشان دادند. این در حالی است که به گفته این نماینده مجلس «در این انتخابات به دلایل شعارهای تحقق نیافته، مردم به سوی افرادی که با تدبیر و عقلانیت کار می‌کنند بازگشتند».

نماینده دشتی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی آفتاب در خصوص اینکه چرا رویکرد مردم در استان‌های که احمدی‌نژاد به آن استان‌ها سفر کرده نسبت به حامیان دولت کمتر بود گفت:‌ رأی مردم در این انتخابات دو محور داشت؛ اول به افراد شناخته شده دوم به کسانی که تعقل کاری دارند

وی اظهار داشت: مردم متوجه شدند شعارهای رئیس جمهوری هیچکدام تحقق نیافته بنابراین نسبت به حامیان ایشان اقبالی نشان ندادند

پورفاطمی افزود: هنگامی که دولت بودجه‌ای را اعلام می‌کند و بعد از آن بودجه جدیدی را مطرح می‌کنند مردم متوجه می‌شوند این حرف‌ها منطقی نیست. وی خاطرنشان کرد: به دلایل شعارهای تحقق نیافته مردم به سوی افرادی که با تدبیر و عقلانیت کار می‌کنند بازگشتند

 

تحليل عجيب همسر سخنگوی دولت از "آرای" هاشمی رفسنجانی، نوانديش

 

نوانديش- فاطمه رجبی -همسر سخنگوی دولت- در جديد ترين يادداشت خود به تحليل انتخابات ۲۴ آذرماه و نتايج حاصله از آن پرداخت.

وی ضمن بيان اين مطلب که شرکت مردم در انتخابات حمايت از دولت عدالت محور احمدی نژاد بوده است به تشريح دلايل آرای بالای هاشمی رفسنجانی پرداخت.

به گزارش "نوانديش" وی در بخشی از تحليل خود با اشاره به موضوع انتخاب رييس مجلس خبرگان نوشته است : «رياست» ‌های مجلس خبرگان رهبری اگر بر اساس معيارهای فقهی، دينی، تقوا،‌ و وارستگی زاهدانه باشد ... که بايد چنين باشد ... امری پذيرفتنی و عدالت‌خواهانه است. ولی اگر "تعداد آرا"‌،‌فشارهای سياسی، ابزارهای نفوذی، زمينه‌سازی‌های رسانه‌ای، بر تقوا و علم و زهدگرايی غلبه کند، آنگاه دردی کشنده نظام اسلامی، اسلام و و تشيع را گريبانگير خواهد شد.

به گزارش "نوانديش" به نقل از سايت "فاطمه رجبی" متن کامل اين يادداشت بشرح زير می باشد:

ملت افتخاری عظيم‌تر از گذشته آفريد. به اعتراف دوست و دشمن، مشارکت گسترده مردم در انتخابات مجلس خبرگان رهبری بی‌سابقه بود. شرکت بيش از ۶۰ درصد مردم در انتخابات خبرگان برگ زرين دولت احمدی‌نژاد است. ملتِ هميشه پيروز حمايت و سربلندی دولت عدالت‌محور احمدی‌نژاد را اعلان داشت. ملت به مخالفان، معاندان و منتقدان داخلی دکتر احمدی‌نژاد نيز اعلان کرد که اعتماد کامل به احمدی‌نژاد، آنان را مشتاقانه به پای صندوق‌های رای کشانده است. هيچکس از احمدی‌نژاد هراسی ندارد که در آراء و صندوق‌ها خيانت کند. اين اطمينان سياسی در ۱۶ سال گذشته کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر شده بود. مجلسيان، مطبوعات، راست‌ها و چپ‌ها، با نگاهی وارونه و کج‌بين در بوق‌ها دميدند که «نگران سلامت انتخابات هستند» و «بايد از آرای ملت نگهبانی کرد» اما احمدی‌نژاد سرافرازانه، بر خلاف پيشينيان، تصميم و اراده ملت را محترم شمرد، کمترين دخالتی در آرای مردم نداشت،‌ و آرام‌ترين انتخابات را در ۱۶ سال گذشته به اجرا گذارد. درود بی‌کران بر احمدی‌نژاد که قول و فعل‌اش بر مبنای عدالت‌خواهی و صداقت است.

نتيجه انتخابات خبرگان اعلام شد، و احمدی‌نژاد بار ديگر سپاس ملتِ فهيم را از آن خود کرد. جالب است که پس از ۸ سال فريادهای سينه‌چاکان دمکراسی از نوع اصلاح‌طلب، و داغداران دمکراسی اخير از طيف اصول‌گرايان و روزنامه‌های دوم‌خردادی، اين انتخابات را «آغاز دمکراسی» می‌خوانند!

در مقاله «آغاز دمکراسی»، هاشمی رفسنجانی سرسخت‌ترين رقيب احمدی‌نژاد معرفی شده که سمبل تفکر و جريان صد درصد مخالف اوست. و شگفتی نويسنده از آن است که چگونه در دولت احمدی‌نژاد آرای اين فرد با امانت‌داری شمارش شد؟

عجبا! که اصلاح‌طلبی، در «امانت‌داری» آرای مردم چنان امتحانی پس داده که جز «خيانت در امانت» را از دولتمردان،‌به ويژه مخالفان تفکر و مشی سياسی انتظار ندارند.

اما آنچه مايه شادمانی بسيار اصلاح‌طلبان و محافظه‌کاران قدرت‌طلب گرديده، آرای بالای هاشمی رفسنجانی است. در اين باره ذکر چند نکته ضروری قطعی است؛

۱. در اخبار سايت‌ها، از «جنبش ۲۰۰۰ نفره» برای کسب آرای هاشمی، حکايت شده بود. شنيده‌ها اين «جنبش» را «هزاران نفر» اعلان می‌کنند. وکالت «فاطمه هاشمی» برای گرفتن «هزاران برگه نظارت شورای نگهبان» که طبق اخبار بر اثر «فشارهای بيش از حد افراد و مراکز خاصی» صورت گرفت، يکی از موضوعات اساسی است.

۲. تبليغات تخريب‌گرانه که بلافاصله از روز ۴ تيرماه ۸۴ به نفع هاشمی رفسنجانی آغاز به کار کرد، امری است که نمی‌توان آن را ناديده گرفت. در اين خط از راست دروغ‌پرداز تا اصلاح‌طلب برانداز يکپارچه، يکدل و يک‌زبان وارد عرصه گرديدند.

۳. گزارشات مردمی از نخستين ساعات جمعه مبنی بر تبليغات غيرقانونی در حوزه‌های رای‌گيری تا آخرين ساعات استمرار داشت. نمی‌دانم در اخبار و گزارشات حبرنگاران شاهد، اين مساله منعکس گرديد، و يا اصلاح‌گرايانه و اصول‌طلبانه مانند اصل «مافيا» با ديده اغماض نگريسته شد.

۴. فاصله آرای حجت الاسلام رفسنجانی با حضرت آيت‌الله مشکينی، فقيه عارف، نشان‌دهنده يک مساله هشدار دهنده است. بدان معنا که گروه‌هايی با انداختن رای «تک اسمی» برای رفسنجانی، «احاطه بر خبرگان رهبری» را دنبال می‌کنند.

۵. نتيجه انتخابات نشان داد که «جامعه محترم مدرسين» مورد اعتماد مردم است. اين که هيچ‌يک از نامزدهای اصلاح‌طلبان مورد اعتماد مردم نبودند، نکته‌ای است حائز اهميت و در خور سپاس.

ديگر آنکه تعدادی از از نمايندگان مجلس خبرگان پيشين، به دليل آشکار شدن مواضع اصلاح‌طلبانه‌شان، از سوی مردم،‌ مورد قهر و طرد واقع شدند.

نگاه کوتاه و گذرا به ترکيب مجلس خبرگان رهبری،‌ معيار «اصول‌گرايی حقيقی» مردم ولايتمدار را ترسيم می‌کند. آفرين بر اين مردم خداجوی. مردمی که برای مجلس خبرگان شأنی فراتر از «شوراها» قايل شدند و شأن اين مجلس را در تاييد مقام عظمای ولايت به خوبی حفظ کردند.

اما برخی مسايل و پرسش‌هايی که پيرامون آرای «هاشمی رفسنجانی» می‌تواند مطرح باشد؛

۱. يکی از مهم‌ترين نکات عدم پخش اطلاعيه فقيه وارسته حضرت آيت الله العظمی بهجت پيرامون انتخابات خبرگان از سوی صدا و سيمای ضرغامی است. آيت الله العظمی بهجت در اطلاعيه خويش به روشنی شرايط و ويژگی‌های خبره حقيقی را متذکر گرديده و شرايط ناصالحان را نيز مشخص نموده‌اند. آيا اگر اين اطلاعيه منتشر می‌شد مؤمنان در رای دادن به فردی خاص تجديدنظر نمی‌کردند؟

۲. شادمانی و ذوق‌زدگی اصلاح‌طلبان برانداز، از اين آرا، با کدام جهت و هدف است؟

۳. آيا آرای اين فرد در استان تهران تا چه ميزان با آرای منتخبان اول استان خراسان رضوی (آيات عظام شاهرودی و علم‌الهدی) تفاوت دارد؟

۴. مردمی که به دليل تفکر، برنامه و جهت‌گيری خاص سياسی و دينی رفسنجانی،‌در انتخابات رياست‌جمهوری، صلاحيت او را تاييد نکردند، چگونه برای مجلس خبرگان رهبری از وی استقبال نمودند؟

۵. بدون ترديد، رفتارها، گفتارها و مسايل مطرح پيرامون رفسنجانی و خانواده‌اش، آرای رياست‌جمهوری او را رقم زد. فيلم‌های تبليغاتی او و کارناوال‌های مبتذل و خلاف شرع حاميانش،‌او را در چشم مردم کوچک نمود. حال چگونه در فاصلة يک سال و اندی همه اين مسايل از خاطر مردم پاک شده است؟

۶. آيا نبايد به «آرای تک‌ اسمی» تاکيد کرد و همان کارناوال‌ها را در اين آراء دخيل دانست؟
۷. آرای يک فرد نمی‌تواند بهانه‌ای برای فشار به

مجلس خبرگانی باشد که با انديشه و عمل تقواگرايانه پا به به اين عرصه گذارده‌اند. بنابراين تيترهای روزنامه‌های زرد، نه مجتهدان عالم و شجاع و وارسته را می‌هراساند و نه می‌تواند ابزار اختناق و رعب و فشار «سياسی» برای آن‌ها باشد. آيا شأن مجلس خبرگان رهبری ايجاب می‌کند، از فشارهای سياسی و نفوذهای مشکوک، متاثر شده، سرنوشت اسلام و نظام و اسلامی را به تفکری متزلزل بسپارد.

۸. «رياست» ‌های مجلس خبرگان رهبری اگر بر اساس معيارهای فقهی، دينی، تقوا،‌ و وارستگی زاهدانه باشد ... که بايد چنين باشد ... امری پذيرفتنی و عدالت‌خواهانه است. ولی اگر "تعداد آرا"‌،‌فشارهای سياسی، ابزارهای نفوذی، زمينه‌سازی‌های رسانه‌ای، بر تقوا و علم و زهدگرايی غلبه کند، آنگاه دردی کشنده نظام اسلامی، اسلام و و تشيع را گريبانگير خواهد شد.

آيا از جمع مجتهدان عالی‌مقام و پارسا انتظار می‌رود که مغلوب سياسی‌کاران و باج‌گيران شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics