نویدنو:03/06/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

پرچم‌های سرخ کاراکاس

حزب کمونیست هفتادمین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گیرد

 منبع: ردگلوب  - برگردان: خ. طهوری

 

 

«برخی‌ها گفتند که ما دیگر وجود نداریم، ولی ما اینجايیم، ما هنوز هستیم و ما حزب کمونیست ونزوئلا و سازمان جوانان کمونیست ونزوئلا می‌باشیم» با این سخنان، دبیرکل حزب کمونیست ونزوئلا «اسکار فیگوئرا» روز ۱۱ اوت سال جاری جشن هفتادمین سالگرد تأسیس حزب کمونیست این کشور را که در ۸ اوت8 193 تأسیس شد تا به مقابله با امپریالیسم برخیزد و برای ایجاد یک جامعه سوسیالیستی مبارزه کند، آغاز کرد.

 این جشن با یک میتینگ عظیم و تهییج کننده  در بین دریايی از هزاران پرچم سرخِ در اهتزاز آغاز شد. «فیگوئرا» طی سخنرانی خود گفت: «این تظاهرات تأکید مستقیم این واقعیت است که ما کمونیست‌ها بخشی از انقلاب بولیواری هستیم، انقلابی که توسط رهبر بلامنازع آن هوگو چاوز هدایت می‌شود و ما آماده‌ایم تا به هر قیمت از انقلاب دفاع کنیم.

دبیرکل حزب تأکید کرد که حزب در ایجاد یک جبهه وسیع ضدامپریالیستی در  ونزوئلا برای مقابله با تهدیدات علنی و مخفی ایالات متحده آمریکا تلاش می‌کند. وی با اذعان به این‌که گروه مهمی از کادرها و فعالین حزب از حزب کناره گرفته و به حزب سوسیالیست متحده پیوسته‌اند، گفت که با ین حال حزب توانسته است کماکان به تعداد اعضای خود بیافزاید.

 «ما از شرایط مطلوب دمکراسی گسترده‌ای که روند انقلابی بولیواری فراهم کرده، استفاده می‌کنیم تا به ترویج ایده‌های کمونیستی بپردازیم... حزب سوسیالیست متحده یکی از هم‌پیمانان ماست. ما با آن همکاری خواهیم کرد تا یک جبهه وسیع ضدامپریالیستی پدید آید که در رأس آن باید پرزیدنت چاوز قرارداشته باشد».

 وی همین‌طور توضیح داد که چاوز به حق اشاره کرده است که حزب سوسیالیست متحده یک حزب مارکسیستی- لنینیستی نخواهد بود. «این حزب اصلاً نمی‌تواند (مارکسیستی- لنینیستی) باشد زیرا که بخش‌هايی از بورژوازی، بخش‌های از طرفداران سرمایه‌داری، بخش‌های از رفرمیست‌ها، سوسیال دمکرات‌ها و همین‌طور کارگران زن و مرد و نیروهای انقلابی در آن عضویت دارند. این یک حزب چند طبقه‌ای است و لذا نمی‌تواند یک حزب مارکسیستی- لنینیستی باشد.»

 «جرونیمو کارئرا» پرزیدنت حزب کمونیست ونزوئلا در تمجید از این جشن گفت: «یک چنین جشن‌هايی بسیار مهم است زیرا که تداوم و استقامت سازمان‌های انقلابی ونزوئلائی، مثل حزب ما را به نمایش می‌گذارد. باید قبول کرد که باوجود شرایط نامناسب هم در کشور و هم در جهان، که در گذشته و حال برای حزب ما وجود داشت و ما را به چالش می‌طلبید، ساده نبود حزب را حفظ کرد… در تمام ونزوئلا اکنون مکانی وجود ندارد که یک عضو حزبی در آنجا وجود نداشته باشد. ما بخشی از ملیتیم و عضو جدايی‌ناپذیر مبارزات کارگران ونزوئلا برای تأمین وحدت آن.»

 «حزب ما دارای طولانی‌ترین تاریخ در ونزوئلا است و در عین حال ما دارای ایدئولوژی مارکسیستی هستیم، ایدئولوژی سوسیالیسم علمی. … مارکسیسم بسیار جوان‌تر از دین مسیح، یهودی، دمکراسی یونان و یا منابع دیگر است و عمرش تنها چیزی کم‌تر از ١۵٠ سال است. ولی علاوه بر آن، مارکسیسم یک جهان‌بینی علمی است که هرروز با واقعیاتی که در اطراف آن است برخورد خلاق می‌کند. این جهان‌بینی منبع تکامل و رشد مستمر در خدمت کارگران در جهت استقرار جامعه سوسیالیستی و کمونیستی در جهان است.»

 در طول ماه آینده در کمیته‌های محلی حزب جلسات بحث ترتیب داده ‌خواهد شد تا یازدهمین کنگره ملی که در روزهای اول و دوم سپتامبر سال جاری تشکیل خواهد شد، آماده گردد و مباحث مربوط به قدرت خلق و خطوط تعیین‌کننده سیاسی برای پیشرفت روند انقلابی و نقش حزب کمونیست تعمیق گردد. در این کنگره قرار است که ۱٧ کرسی در حال حاضر خالی در کمیته مرکزی مجدداً پر شود.

 

دوشنبه ۱٣ اوت ٠٠٧۲-

 تارنگاشت عدالت

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics