نویدنو:02/06/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

پاکسازی دانشگاه ها از استادان دگراندیش

اخراج بشیریه، کزازی، سمتی و چند استاد دیگر

 

سایت «روز» روز پنج‌شنبه در گزارشی خبر از آن داد که در آستانه سال تحصیلی جدید و بازگشایی دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی دور جدید پاكسازی و اخراج استادان دانشكده‌های مختلف آغاز شده است.

محتوای این گزارش که منابع خبری نوروز نیز آن را تایید کرده اند، از این قرار است: مسئولان دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه تهران، پیشگام آغاز تصفیه اساتید دگراندیش و اصلاح‌طلب پیش از آغاز ترم پائیزهستند. پیش‌بینی می‌شود این سیاست که از«بالا» طراحی و ابلاغ شده، تا پیش از شروع سال تحصیلی جدید، از سوی روسای دیگر مراكز آموزش عالی هم به مورد اجرا گذارده شود.

بر اساس احكام رسمی صادره برای اساتید دانشگاه‌های علامه طباطبائی و تهران، یا ابلاغیه‌های رسمی و غیررسمی ارائه شده به این گروه از اساتید، آنان تصفیه و اخراج و یا با بازنشستگی پیش از موعد مواجه شده‌اند. گفته می‌شود طی دو هفته گذشته ۱۵ نفر از استادان باتجربه دانشكده‌های مختلف دانشگاه علامه طباطبایی، از جمله دكتر میرجلال الدین كزازی استاد رشته ادبیات، كه مورد توجه دانشجویان بوده‌اند، از كار بركنار شده‌اند.

احكام اخراج جمعی از اساتید دانشگاه تهران از جمله آقایان حسین بشیریه، سعید شاهنده و هادی سمتی نیز اخیرا از جانب عمید زنجانی امضا و به آنان ابلاغ شده است. مبنای حكم صادره برای این سه استاد دانشكده علوم سیاسی، اتهام «غیبت غیرموجه» یك ساله بوده است. آن ها متهم هستند كه یك یا دو ترم بیش از فرصت مطالعاتی یكساله خود، در دانشگاه‌های خارجی به مطالعه و تدریس اشتغال داشته‌اند. گفته می‌شود فشارهایی بر برخی از دیگر اساتید پاكسازی شده وارد آمده تا از علنی كردن احكام خود بپرهیزند.

عمید زنجانی رئیس دانشگاه تهران سال گذشته در اقدامی مشابه حدود ۵۰ تن از اساتید دانشكده‌های مختلف را به بهانه های گوناگون، از جمله بازنشستگی پیش از موعد، از كادر آموزشی دانشگاه تهران كنار گذاشت.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس نیز در دو ترم تحصیلی گذشته تعدادی از روسای دانشكده‌ها، مسئولان گروه های آموزشی و استادان خوش سابقه و محبوب دانشكده‌های مختلف را بركنار و یا تصفیه كرد. از جمله این موارد اخراج محسن كدیور از دانشكده فلسفه دانشگاه تربیت مدرس بود كه پس از برخوردهای چند مرحله‌ای اولیه، از جمله كنار گذارده شدن از مسئولیت دانشكده، گروه علمی و… صورت گرفت. با اساتید اصلاح‌طلب و دگراندیش دیگری چون مسعود غفاری، هاشم آقاجری، حاتم قادری، سعید حجاریان و…طی سال تحصیلی گذشته برخورد حذفی صورت گرفته است.

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics