نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

گفتگو با عضو کميسيون سياست خارجي آلمان: خطر حمله به ايران جدي است

نویدنو:12/8/1385

گفتگو با عضو کميسيون سياست خارجي آلمان: خطر حمله به ايران جدي است

سهیل آصفی

پل شافر، عضو کميسيون سياست خارجي پارلمان آلمان و نماينده حزب چپ [The Left party]، در ترکيب هيات پارلماني شش نفره کميته خلع سلاح پارلمان آلمان متشکل از احزاب حاضر در بوندستاگ [مجلس آلمان]، اخيرا در تهران حضور داشت. اين هيات آلماني مذاکرات متعددي با مقامات مسئول جمهوري اسلامي در مورد چشم انداز پرونده هسته اي انجام داد. پل شافر در گفتگو با روز، از مواضع حزب متبوع خود در قبال پرونده هسته اي جمهوري اسلامي و نيز وضعيت حقوق بشر در ايران گفته است. متن اين گفتگو در پي از نظرتان مي گذرد.

آقاي شافر، پيرو آخرين تحولات پرونده هسته اي جمهوري اسلامي، اعمال تحريم هاي اقتصادي بيش از هر زمان ديگري از سوي ناظران سياسي جدي ارزيابي مي شود. اما اخبار منتشره پيرامون احتمال در دستور کار قرار داشتن گزينه نظامي و رزمايش اخير ايالات متحده در خليج فارس و آبهاي نزديک ايران، گمانه احتمال جدي بودن حمله نظامي رانيز تقويت کرده است. نظر حزب چپ آلمان در اين رابطه چيست؟
بله، وضعيت بسيار حساسي در منطقه حاکم است. به نظر حزب ما معضل کنوني راه حل نظامي ندارد و در اين مورد نبايد تهديدي صورت بگيرد. حزب چپ معتقد است موضع گيري دولت آلمان هم بايد در همين راستا باشد. حزب ما همچنين هيچ نظر مثبتي نسبت به اعمال تحريم عليه ايران ندارد. اين کار هيچ گرهي را نمي گشايد و تنها موجب بدتر شدن وضعيت مي شود. جمهوري اسلامي هم بايد به تعهدات خود در قبال
NPT به طور کامل عمل کند. ايالات متحده هم اکنون بطور جدي گزينه نظامي را روي ميز خود داده است. آنها بدشان نمي آيد از اين گزينه استفاده کنند. همه مردم ايران و وجدان هاي آگاه جهان بايد امروز در اين رابطه هوشيار و مواظب شرايط باشند. به نظر ما، بهترين گزينه، راه حل سياسي است. کشورهاي منطقه و از جمله ايران، فلسطين و اسرائيل بايد بتوانند به صورت مسالمت آميز در کنار يکديگر زندگي کنند و صلح را پاس بدارند. ايران کشور مهمي است و مي تواند نقشي اساسي در اين رابطه در خاورميانه ايفا کند. حال در چنين شرايطي رئيس جمهور ايران مي آيد و خواهان حذف يک کشور از روي نقشه جهان مي شود!

اما برخي از ناظران سياسي از احتمال انجام توافق بين تهران و واشنگتن سخن مي گويند.
البته چنين احتمالي هم وجود دارد. اما نبايد از خاطر دور داشت که امکان به کارگيري اقداماتي مانند حمله نظامي از سوي نئوکان ها در واشنگتن در حال حاضر بسيار جدي است. از نظر ما اين مساله متضمن آغاز بحثي طولاني با ايالات متحده امريکا در مورد مواضع اين کشور در قبال ايران است.

راه حل منطقه اي

برآيند مذاکراتي که اخيرا در تهران با برخي مقامات جمهوري اسلامي انجام داديد، چه بود؟ آيا پيشنهادي براي طرف ايراني خود داشتيد؟
بله، ما مذاکرات زيادي داشتيم و به حکومت ايران پيشنهاد کرديم آمادگي مصالحه و توافق با ايالات متحده را داشته باشد. معضلات خاورميانه از لبنان و فلسطين و سوريه تا ايران همگي به يکديگر مربوط است بنابراين تنها يک راه حل منطقه اي هست که مي تواند راهگشا باشد:همه کشورهاي منطقه بايد بپذيرند که به طور مسالمت آميز در کنار يکديگر زندگي کنند.

با وجود دولت راستگراي آنگلا مرکل در کشور شما و نزديکي هاي اين دولت با نومحافظه کاران در واشنگتن چه ميزان به قدرت گرفتن بيشتر حزب چپ در پارلمان و صحنه سياسي آينده آلمان خوشبين هستيد؟
من نسبت به چنين روندي خوشبين هستم. مسائل مختلفي هست که اين دولت به خوبي از پس آنها بر نمي آيد. ما اميدواريم در مورد قوانين رفاه اجتماعي، وضعيت زندگي کارگران و زحمتکشان در آلمان و مسائلي از اين دست بتوانيم برنامه هاي جامعي براي انتخابات آتي ارائه کنيم.

حقوق بشر در ايران
در سفر اخيرتان به ايران، در مورد وضعيت حقوق بشر و آزادي بيان، مذاکراتي با مقامات تهران انجام داديد؟


همبستگي و دغدغه حزب چپ آلمان بيش از آنکه با دولت ايران باشد با مردم ايران است. ما در ارتباط با وضعيت حقوق بشر و نقض آزادي هاي فردي، آزادي بيان، مطبوعات و… نقطه نظريات خود را با مقامات تهران در ميان گذاشتيم. در اين مورد با رئيس مجلس سابق ايران، آقاي کروبي ديدار کرديم. به هر حال ايشان از گسترش آزادي بيان، حقوق بشر و … در ايران مي گفتند اما حزب چپ آلمان، همچنان چالش هاي فراواني در رابطه با چنين نظريات خوشبينانه اي دارد. اما بايد به خاطر داشت که حقوق بشر تنها در جمهوري اسلامي نيست که نقض مي شود بلکه موارد مشابهي نيز در غرب وجود دارد. مانند فجايعي که در گوانتانامو و زندان ابوغريب در عراق اتفاق افتاد. ديگر احزاب آلمان، البته به دليل نزديکي هايي که با دولت نومحافظه کار امريکا دارند، بسياري از مواقع نسبت به اين فجايع چشم پوشي مي کنند. اما نگاه حزب چپ آلمان ريشه اي است و نقض حقوق بشر در هر رژيم و هر جغرافيايي را محکوم مي کند.  

حزب چپ آلمان تا چه حد با نيروهاي چپ و دموکرات ايراني احساس نزديکي مي کند و اساسا در طول اين سالها چه تعاملي با جنبش هاي مدني ايران داشته است؟
متاسفانه تاکنون ارتباط ما با اين نيروها چندان قوي نبوده است. اما دغدغه هاي مشترک جدي بين ما و نيروهاي چپ و دموکرات ايراني وجود دارد. ما بايد ارتباط خود با اين نيروها را بيشتر کنيم و با آنها وارد تعامل شويم. واقعا همگي به چنين ديالوگي نياز داريم، حتي با نيروهاي اسلامي که امروز در منطقه خاورميانه فعال هستند.

واقعيت علمي امپرياليسم   
گروههاي اسلامگرا موضع"ضد امريکايي" دارند و حزب شما "ضد امپرياليستي". اين مساله، تعامل با آنها را دشوار نمي کند؟
بله، همين طور است. ارتباط دشواري است. بسياري از گروههايي که در منطقه خاورميانه فعال هستند اگر چه اساسا با غرب و ايالات متحده دشمني دارند، اما دشمني آنها ريشه در باورهايشان به دين اسلام دارد. آنها دلايل خودشان را دارند. اين بخش از مردم منطقه اغلب توسط قدرت هاي بزرگ جهاني انکار شده اند. ما هم به دنبال برقراري ديالوگ با مسلمانان در کشور خودمان و در کل جهان هستيم؛ اما نيروهاي دموکرات و چپ در کشور شما و در کل جهان امروز مورد توجه ويژه ما هستند.

آقاي شافر، برخي امروزه از بکارگيري واژه امپرياليسم احتراز مي کنند. آنها معتقدند اين ادبيات مربوط به دوران جنگ سرد است و هم اکنون موضوعيت خود را از دست داده. حزب چپ آلمان، در اين مورد چکونه فکر مي کند؟
بله، عده اي ناآگاه به تحولات جهان مي نگرند و به خيال آنها امپرياليسم ديگر عينيت ندارد. اما شما به راحتي وجود امپرياليسم را در سياست هاي کنوني دولت ايالات متحده مي توانيد ببينيد. اين صورت واقعي امپرياليسم در جهان ماست. امپرياليسم و مبارزه با آن يک واقعيت تاريخي و مفهوم علمي و مرتبط با ديروز، امروز و فرداست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics