نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

 اصولگرایان در آستانه انتخابات

نویدنو:02/8/1385

 اصولگرایان در آستانه انتخابات

 

آفتاب- مهسا امرآبادی: شکل‌گیری آرایش چند بعدی نیروها در انتخابات آتی و رشد گروه‌های نوظهور در میان اصولگرایان، بزرگان این جناح را به شدت نگران کرده است چرا که به درستی دریافته‌اند که وجود لیست‌های متعدد در اردوگاه اصولگرایی و افزایش سطح اختلافات، احتمال پیروزی آنها، به شدت کاهش خواهد داد. بزرگان با نفوذ اصولگرا که اینک هر یک در نقاط تصمیم‌گیری و اجرایی کشور هستند، می‌کوشند تا فرزندان تازه از راه رسیده خویش را بر سر راه آورده و بتوانند با ائتلاف حداکثری، نیروهای اصولگرا را گرد یکدیگر جمع کنند. اما به نظر می‌رسد که این فرزندان نوظهور که نام حامیان احمدی‌نژاد را بر خود نهاده‌اند، قصد تبعیت از نظرات بزرگان خویش را ندارند و خواستار حضور مستقل در عرصه اجتماع و انتخابات شوراها هستند. همین ذهنیت و سرسختی ایشان و عدم همراهی آنان با بزرگان اصولگرا، دستیابی این طیف به فهرست واحد را مشکل کرده است و خشم برخی از بزرگان تشکل‌های با سابقه این جناح را به دنبال داشته است. اظهارات مهرداد بذرپاش رئیس ستاد حامیان احمدی‌نژاد که قصد دارند با فهرستی جداگانه در انتخابات شوراها حاضر شوند، پیرامون لزوم خالص سازی نیروهای اصولگرا، بار دیگر واکنش انتقادی بزرگان اردوگاه اصولگرا از جمله محمدرضا باهنر را در پی داشته است.
بدین ترتیب چندان تعجب برانگیز نخواهد بود که این سخن مهرداد بذرپاش مشاور جوان رئیس جمهوری که «باید به سمت بازتعریف و خالص‌سازی جریان اصولگرایی برویم» چندان به مذاق بزرگان اصولگرا خوش نیاید.
محمدرضا باهنر که اکنون بر کرسی نایب رئیس مجلس تکیه زده است در واکنش به اظهارات بذرپاش به خبرنگار سیاسی آفتاب می‌گوید: این اظهارات را مفید نمی‌دانم چراکه چنین اظهاراتی به معنی جدا شدن هر بخش اصولگرایان است و منجر به تکه پاره شدن اصولگرایان خواهد شد.
به نظر می‌رسد که وی در خصوص حامیان دولت نیز نظر چندان خوشایندی ندارد چرا که معتقد است: حامیان دو گروه هستند این گروه که اکنون با نام حامیان دولت فعالیت دارند به رئیس جمهور ظلم می‌کنند چرا که همه اصولگرایان حامی دولت هستند و این اقدام آنان ظلم ویژه به رئیس جمهور است.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین که چندی پیش نیز سایر احزاب اصولگرا را به کناره‌گیری از ائتلاف و انتخابات در صورت ترسیدن اصولگرایان به یک لیست مشترک، تهدید کرده بود، هنوز بر سر حرف خود باقی است و معتقد است: تلاش برای رسیدن به لیست مشترک ادامه دارد اما اگر به فهرست واحد نرسیم جامعه مهندسین در انتخابات دخالتی نمی‌کند اما اگر به لیست مشترک برسند ما نیز از آنان حمایت خواهیم کرد.
باهنر در ادامه به خبرنگار آفتاب می‌گوید: در صورت وجود چند لیست در بین اصولگرایان ما از انتخابات کناره‌گیری می‌کنیم و از هیچ لیستی نیز حمایت نخواهیم کرد. اما تلاش خود را برای به وحدت رسیدن اصولگرایان می‌کنیم.
 
خشنودی برخی بزرگان جامعتین از ردصلاحیت حامیان مصباح
منابع آگاه خبر می‌دهند که رد صلاحیت برخی نامزدهای منتسب به «محمد تقی مصباح یزدی» در انتخابات خبرگان با استقبال تعدادی از بزرگان «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» و «جامعه روحانیت مبارز» مواجه شده است. در همین زمینه شنیده می‌شود که بعضی از اعضای جامعتین به کنایه «دوری چندین ساله منتسبین به آیت‌الله مصباح یزدی از فقه و اصول را باعث ردصلاحیت این نامزدها دانسته‌اند».
این در حالی است که پیشتر؛ تشکیل ستادهای انتخاباتی گروه ناشناخته «نخبگان حوزه و دانشگاه» (نزدیک به آیت‌الله مصباح یزدی) با انتقاد شدید و رسمی اعضای جامعتین (جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز) و تشکل های سنتی جناح راست مواجه شده بود.
ظاهراً صلاحیت «علی مصباح یزدی» و «سقای بی‌ریا» که به عنوان مشاور محمود احمدی‌نژاد شناخته می‌شود به دلیل «رد شدن در آزمون‌های علمی شورای نگهبان»، مورد تایید قرار نگرفته است. «کاظم صدیقی» از شاگردان مصباح یزدی که از اساتید اخلاق مساجد تهران است نیز شاخص‌ترین چهره ردصلاحیت شده این طیف در تهران است. این وضعیت به انضمام مخالفت صریح برخی روحانیون سرشناس برای حضور در این فهرست انتخاباتی باعث شده است تا این گروه در وضعیتی شکننده قرار گیرند.
دو تشکل مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز، ریشه‌دار ترین و اصلی‌ترین تشکل‌های روحانی انقلاب اسلامی محسوب می‌شوند. آیت‌الله مصباح یزدی خود عضو جامعه مدرسین است. با این حال برخی شاگردان و هواداران او به دلیل مخالفت با دو چهره شاخص لیست جامعیتن (اکبر هاشمی رفسنجانی - حسن روحانی) لیست جداگانه‌ای ارایه کرده‌اند.
ارایه این لیست نه تنها با گلایه علنی و صریح سران دو تشکل مزبور که به انتقاد برخی دیگر از شاگردان میانه‌روی مصباح مواجه شده است. تا آن جا که سید محسن غرویان یکی از شاگردان شناخته ‌شده مصباح یزدی در گفتگو با خبرنگار سیاسی آفتاب با تاکید بر اینکه نباید این گروه را به عنوان تمامی شاگردان مصباح در نظر گرفت اظهار داشت: بسیاری از شاگردان آقای مصباح مخالف ارائه چنین لیستی هستند و شما نیز این لیست را به همه شاگردان منصوب نکنید.
نشست سراسری گروه موسوم به «نخبگان حوزه و دانشگاه» برای معرفی فهرست انتخاباتی اواخر هفته جاری در قم برگزار می‌شود
 
حامیان احمدی‌نژاد: ٣۰ میلیون رای می‌آوریم
  «حسین رضاخواه» از مسئولین ارشد ستادهایی که تحت عنوان «ستادهای حامی آرمان‌های حضرت امام و ادبیات دکتر احمدی نژاد» به منظور شرکت در اتنخابات دوره سوم شوراهای شهر و روستا، میان دوره ای مجلس و انتخابات خبرگان مشغول آماده‌سازی خود هستند، ‌تصریح کرد که مطمئن است در این دوره از انتخابات «بیش از ٣۰ میلیون نفر از مردم در تایید برنامه‌های دولت دکتر احمدی‌نژاد به کاندیداهای این ستادها رأی خواهند داد».
وی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب، اظهار داشت: ‌هر چند در انتخابات گذشته بخشی از آن ۱۷ میلیون نفری که به آقای احمدی‌نژاد رأی دادند از کار خود مطمئن نبودند اما در شرایط کنونی نه تنها تمام آن ۱۷ میلیون بلکه بسیاری از طرفداران کاندیداهای دیگر هم در زمره حامیان احمدی نژاد هستند.
رضاخواه تأکید کرد: مطمئن هستم که امسال بیش از ٣۰ میلیون نفر به نگاه اسلامی احمدی‌نژاد و نیز دیدگاه‌های مقام معظم رهبری و حضرت امام، اسلام و انقلاب رأی می‌دهند و این عده هیچ کاری هم به اصولگرا و اصلاح‌طلب شناسنامه‌ای ندارند.
وی افزود:‌ این ٣۰ میلیون نفر در واقع به امنیت ملی ایران، حفظ اسلام و موقعیت و عزت ایجاد شده در جهان برای کشورشان رأی می‌دهند.
این عضو ستادهای حامی آرمان های امام و ادبیات احمدی نژاد با اشاره به این مطلب که «با هیچ کدام از اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان اختلاف نداریم و دست همه آنها را می‌فشاریم»، اظهار داشت: سهم‌خواهی‌ها را نمی‌پذیریم و اعتقاد نداریم که این آرای ٣۰ میلیونی را بین ۶-۵ حزب تقسیم کنیم.
رضاخواه همچنین در خصوص دلایل اعتراض برخی از اعضای سابق ستاد انتخاباتی انتخاباتی احمدی‌نژاد به تشکیل ستادهای حامی دولت، گفت: در سال گذشته اعضای ستادها همدیگر را به درستی نشناخته بودند اما اکنون ۱۶ ماه از آن روزها گذشته و وقتی مردم با خلوص می‌بینند که افرادی مانند زریبافان موبایل خود را خاموش کرده‌اند، و خانه و تلفن خود را عوض کرده‌اند، حق دارند که به ایشان اعتراض کنند.
وی تصریح کرد:‌ افرادی مانند زریبافان تا هنگامی که مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری از سمت خود استعفا ندهند و از عملکرد غلط خود توبه نکنند نمی‌توانند در ستادهای مردمی فعالیت کنند، ما با کسی تعارف نداریم.
این عضو ستادهای حامی احمدی نژاد، افزود: آنهایی که بریده‌اند از امثال زریبافان و رحیم مشایی و سعیدلو بریده‌اند نه از اسلام، امام، انقلاب، رهبری، احمدی‌نژاد و ستادهای مردمی.
وی تصریح کرد: گنده کردن و ریز کردن این افراد برای ما جایی ندارد زیرا این افراد همین اندازه هستند که می‌بینید و مردم هم به آنها که موجب تفرقه شده اند رای نمی دهند.
این عضو ستادهای حامی آرمان های امام و احمدی نژاد با بیان اینکه برای ما مهم بوده که اعضای ستادهای مردمی اشخاصی باشند که پیش از ۲۷ خرداد ٨۴ در ستادهای انتخاباتی احمدی‌نژاد فعایت می‌کردند، خاطرنشان ساخت: امسال هم قصد حرکت با چراغ خاموش را داریم و مطمئنیم که بیش از ٣۰ میلیون نفر در تأیید ستادهای مردمی حامی آرمان های امام و احمدی نژاد رأی خواهند داد.
 
سوابق نامزدی خواهر احمدی‌نژاد در انتخابات
«مهرداد بذرپاش» رئیس ستادهای انتخاباتی حامی احمدی‌نژاد با دفاع از کاندیداتوری «پروین احمدی‌نژاد» خواهر رئیس جمهور در انتخابات شوراها، تصریح کرد که وی پیش از این هم در انتخابات مختلف کاندیدا شده بود بنابراین نامزدی این دفعه او به معنای ورود یک‌شبه به عرصه انتخابات نیست.
وی که به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس در این دانشگاه سخن می گفت، همچنین خواهان «بازتعریف و خالص سازی جریان اصولگرایی» شد.
به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، در این مراسم رییس ستادهای حامیان احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «چرا خواهر احمدی ‌نژاد در لیست شما قرار دارد؟»، گفت: قضیه به این صورت نیست. ایشان علاوه بر کاندیداتوری در مجلس ششم در شورای شهر دوره‌ اول و دوم نیز کاندیدا بودند.
وی تصریح کرد که هرچند پروین احمدی‌نژاد در آن انتخابات موفق نبود ولی به طور کلی عنصری فرهنگی، فوق لیسانس و مدیر مدرسه و چهره‌ سیاسی و مطلع و در جریان اوضاع است و حضورش در انتخابات شورای شهر به منزله وارد شدن یک شبه در انتخابات نیست.
رییس سابق گروه مشاوران جوان ریاست جمهوری در ادامه تصریح کرد: ما باید به سمت بازتعریف و خالص‌سازی جریان اصولگرایی برویم. نباید گونه‌ای باشد که هر فردی به دلیل مربوط بودن به جناح اصولگرا دست به هر کاری بزند و اصولگرا هم خطاب شود زیرا این مسئله اصلا خوب نیست.
بذرپاش در خصوص انتخابات شوراها و نحوه شرکت جریان اصولگرا در آن ابراز امیدواری کرد که اصولگرایان بتوانند با یک یا حداکثر دو لیست در این انتخابات حاضر شوند و افزود: اکنون در شرایطی هستیم که امید می‌رود یک لیست یا حداکثر دو لیست ارایه شود و به طور کلی با توجه به شلوغی کاندیداها در انتخابات شوراها لیست‌های شاخص از این جناح یا جناح دیگر دو لیست خواهد بود.
وی با بیان اینکه «عالم و آدم و جن و انس منتظرند تا نتیجه انتخابات شوراها مخالف تفکر حامیان احمدی‌نژاد باشد» اظهار داشت: البته در این زمینه دستاویزی وجود ندارد چراکه رییس جمهور بیش از ۱٨ میلیون رای را همراه خود دارد.
رئیس ستاد انتخاباتی حامیان احمدی‌نژاد با تاکید براین مسئله که دولت توسط مجلس بسیار آزار و اذیت شده است، پیروزی احمدی‌نژاد را جزو الطاف الهی دانست و گفت: این درحالیست که برخی معتقدند ظهور احمدی‌نژاد معجزه الهی و برخی هم معتقدند که این امر بر اثر عوام فریبی و توده گرایی بوده است.
رییس سابق گروه مشاوران جوان ریاست جمهوری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «چرا در زمان شهردار احمدی‌نژاد که کل بودجه‌ شهرداری ۱۰۰۰ میلیارد بوده است اعلام شد ٣۵۰ میلیارد آن سند نداشته و معلوم نیست به کجا رفته است؟»، اظهار داشت: توقع من از شما این است که با تحقیقات بیشتری این مساله را مطرح کنید.
وی افزود:در سال اول بودجه مصوب شده ۷۴۰ میلیارد تومان بوده که ۲۵ درصد آن برای مسائل جاری و بقیه صرف مسائل عمرانی شد. باب مساله‌ ٣۵۰ میلیارد تومان زمانی باز شد که برخی سیاسیون فکر کردند که با این مساله می توانند به نوعی احمدی‌نژاد را درگیر کنند ولی حداقل چیزی هم نگفتند که به او بچسبد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics