نویدنو:27/08/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

اوبامای ما

نویسنده : یوری آونری- برگردان: مهرگان

 

143سال پس از ترور ابراهام لینکلن ، مردی که بردگان را آزاد ساخت ، و40سال پس از ترور مارتین لوتر کینگ ، خیال پرداز رویا،خانواده سیاه پوستی کاخ سفید را اشغال خواهد کرد .

این امرالزامات عظیمی در بسیاری ازجهت ها خواهد داشت . یکی از آن ها پیام هیجان انگیزی به شیوه فراگیر جهانی است که من بدان تعلق دارم :شیوه خوش بینی

یک خوش بین چگونه  از یک واقع بین متمایزمی شود ؟ به تعریف من : یک واقع بین واقعیت را آنچنان که هست می بیند . اما یک خوش بین واقعیت را آنچنان که می تواند باشد مشاهده می کند.

آنتونیو گرامشی، متفکر کمونیست ایتالیایی، به "بدبینی عقل وخوش بینی اراده " اعتقاد داشت. من موافق نیستم . درحقیقت برای هر فردی که به تاریخ جهان آگاهی دارد آسان است که بد بین باشد ، اما برای هر درس بدبینانه  ای درس خوش بینانه ای هم وجود دارد( ومتاسفانه متقابل آن نیز)  

یک سال پیش از به قدرت رسیدن آدلف هیتلر، افراد کمی به احتمال به قدرت رسیدن او باور داشتند، اما این امر اتفاق افتاد، وفصل تاریکی در صفخات تاریخ جهان آغاز شد . از سوی دیگر ، یک سال پیش از سقوط دیوار برلین ، عملا هیچ کس تصور نمی کرد که این دیوار بتواند در طول عمر آنهافرو بریزد.

در آغاز سال 1947، هر کسی به سختی قبول می کرد که در طی یکسال دولت اسرائیل موجودیت یابد.در همان زمان ، نیز در آغاز سال 1947 ، عملا هیچ کس تصور نمی کرد که بدبختی دامن فلسطینیان را بگیرد اما گرفت .

داوید بن گوریون،عادت داشت بگوید که تمام کارشناسان در آنچه که اتفاق افتاده است کارشناسند، اما نه در آنچه که در حال اتفاق است .این گفته کاملا صحیح نیست .نویسندگان داستان های علمی خیلی چیزهارا پیش بینی کرده بودند. علاوه برآن در این کشور هم ،برخی احکام پیامبران وجود دارند که در باره آنچه که می تواند برای اسرائیل  در صورت  ادامه راه در جهتی که اسرائیل حرکت می کرد رخ دهد هشدار داده اند .اما این گفته در اصل صحیح است :کارشناسان وضعیت موجود را تحلیل می کنند و به نشانه یابی از آن در آینده تمایل دارند. اما آینده توسط انسانها ساخته می شود ، که هرگز پیش بینی پذیر نیستند. 

در دنیایی که شخصی مثل باراک حسین اوباما می تواند از هیچ کجا ظاهر شود ودر طی سال های اندکی به بالاترین سطح سیاست های جهانی پیشرفت نماید هیچ چیز قابل پیش بینی نیست ، واز این رو هر چیزی امکان دارد.همانطور که اصل قدیمی یهودی می گوید :"هر چیزی امکان دارد واجازه آن صادر شده است ."

پیام این انتخابات ها برای تمام خوش بینان دنیا ، عبارت است از :بله ما می توانیم .خدا وشیطان در دستان ما هستند.واگر ما خواستار آن باشیم ، همانگونه که هرزل می گوید، این امر افسانه جن وپری نیست .

این مسئله مرا یاد داستان مردان  آلمانی،فرانسوی ، انگلیسی و یهودی می اندازد که تصمیم گرفتند درباره  فیل بنویسند. مرد آلمانی به افریقا رفت وبعد از ده روز بازگشت وکتابی پنج جلدی :"پیشگفتاری بر مقدمه عمومی خاستگاه فیل افریقایی"را نوشت ، مرد فرانسوی پس از6ماه  بازگشت وکتاب نازک وزیبای :" زندگی عشقی فیل ها"را نوشت. مرد انگلیسی پس از یک هفته بازگشت وکتابچه کوچک :"چگونه فیل هارا شکار کنیم " را آماده کرد ، مرد یهودی در خانه ماند ومقاله ای در باره " مسئله فیل ویهودی " نوشت .

درطی چند هفته گذشته ، یهودیان امریکا واسرائیل مرتب سوال کرده اند " آیا اوباما برای یهودی ها مناسب است ؟

یک بخشی ازپاسخ سوال توسط شهروندان امریکایی مقیم اسرائیل که قبلا رای داده بودند فراهم شده بود .بنا به گزارش روزنامه ها ، تقریبا تمام آنها یهودی بودند ، بسیاری از آنها یهودی ارتدکس وبسیاری از آنها هم به جان مک کین رای داده بودند.

اسرائیل رسمی به شدت تلاش کرده بود ترس خودرا از اوباما مخفی نگهدارد.اوبامای سیاه پوست ، مردی که پدریزرگش مسلمان بود، مردی که اسم میانی او حسین است، یک کمیتی نا شناخته .ترساننده  

اویاما نیز، به سهم خود،از مسیر خود خارج شده بود تا نشان دهد که اواز دولت اسرائیل همانند سلف خود حمایت خواهد کرد .او به گرد وخاک پیش روی ابپک (لابی هوادار اسرائیل در امریکا ) سینه خیز واردشد .اوباما خودرا به محاصره آجودان های یهودی بیل کلینتون درآورد و به طور ضمنی اشاره کرد که اواز وضعیت موجود دردولت آینده خود بهره خواهد برد . اما بروید  وبه وعده های انتخاباتی یک نامزد باور داشته باشید. همانطور که ما درعبری می گوییم ، آنها از پوست سیر ارزشمندتر هستند. 

برخی از افراد به وعده ها باور می کنند. من از یک فرد بریتانیایی ای میلی  ( به این مضمون )دریافت کرده ام :"اکنون به جای نئو کان های یهودی که در واشنگتن حکومت می کنند، ما با یهودیان صهیونیستی مواجه خواهیم شد که در دوران کلینتون حکومت می کردند. چه تفاوت خونینی ؟"

اما اسرائیل رسمی سرشار از وحشت است.کانال ملی تلویزیون کاملا آشکارا به طرفداری از جان مک کین تبلیغات را گسترش داده است (در حالی که در کانال تجاری 10، نیتزان هوروویتز مفسر به نحو گسترده ای از اوباما حمایت می کند). یک مقام بلند پایه (اسرائیل رسمی) برای هاارتض فاش کرد که نیکلا سارکوزی به طور خصوصی نسبت به تجریه ترسناک اوباما هشدار داده است – قصه ای که (صرف نظر ازراست یا دروغ بودن آن ) صرفا برای تدارکات پویش (کمپین)مک کین درکسب آرا یهودیان در فلوریدا،با مهمات زنده جنگی طراحی شده بود. در یک حرکت افتضاح ،سالای مریدورسفیر دست راستی اسرائیل در واشنگتن،برای ملاقات با سارا پلین ( همه مردم !) به یک شهرک دور افتاده مسافرت کرد.

بنا براین پرسش " آیا او برای یهودیان مناسب است ؟" باید به روش قدیمی یهودی ،با پرسش دیگری پاسخ داده شود:" برای کدام اسرائیل ؟" بیش از یک اسرائیل وجود دارد، همانطور که بیش از یک امریکا وجود دارد.

جرج دبلیو بوش دوست جان نثار ما ، به "دیدگاه" خود پشت کرد و برای گسترش شهرک های یهودی نشینی که هریک از آنها مین زمینی مرگباری در راه صلح است به آریل شارون اجازه همه جانبه ای داد.او با اضافه کردن سوریه به  "محور شرارت"  اسرائیل را از ایجاد صلح با سوریه بازداشت.تجاوز او به افغانستان وعراق هل بزرگی به بنیادگرایان مسلمان ضد اسرائیلی،به کسب سرکردگی خزنده حزب الله در لبنان وتحکیم حماس در فلسطین وارد کرد. تعجب آور نیست که اسامه بن لادن برای پیروزی مک کین به درگاه الله دعا می کند. (شاید این تنها امیدی است که برای مک کین باقی می ماند)

بیل کلینتون ، سلف بوش ، دوست بزرگ دیگر اسرائیل، بعد از کمپ دیوید برای اشاعه این دروغ که "من تمام سنگ هارا واکنده ام ، هرچه را که آنها بخواهند تفدیم می کنم، اما عرفات تمام پیشنهاد های سخاوتمندانه مرا رد کرده است ، وما هیچ شریکی برای صلح نداریم " به ایهود باراک کمک کرد.این رفتار منجر به شکست عظیمی دراردوگاه صلح اسرائیل گردید که تا همین امروز هم بهبود نیافته است .در همان زمان شهرک های یهودی نشین دراقدامی عصبی باآگاهی وموافقت ضمنی دولت کلینتون گسترش یافتند . وتعجب انگیز نیست .در زمان کلینتون،تمام مسائل مربوط به درگیری اسرائیل – فلسطین در دستان گروه های یهودی صهیونیست بود.هیچ عربی در حول وحوش ماجرا وجود نداشت .

هستند افرادی که ترس از اوباما را در اورشلیم تقویت می کنند.آن ها می گویند ،حتی اگر او خواستار تغییر امور باشد،  قادر به این کار نخواهد بود. هواداران اسرائیل (رسمی) ، که از حمایت ها وهدایای عظیم رای دهندگان یهودی حتی در این انتخابات بر خوردارنددرحزب دموکرات دست بالا را دارند. هواداران اسرائیل( رسمی) در کنگره آینده ، همانند گذشنه  بر کنگره چیره خواهند شد .همانند گذشته ، سیاستمداری که به جای صد وده درصد تنها صد در صد از اسرائیل حمایت کند وادار به هاراگیری سیاسی خواهد شد .

تمام این ها حقیقت دارد ، اما من هنوز با جرات امیدوارم که اوباما همچون دوست اسرائیل دیگر، اسرائیلی که در تلاش صلح است ، ظاهر خواهد شد. 

او وعده  تغییر می دهد.من اعتقاد دارم که برای اوباما این وعده  نه یک عبارت تهی ،بلکه چیزی بسیارعمیق  است که در شخصیت او ریشه دارد. 

چیزی هایی که در این هفته رخ می دهد  صرفا انتقال قدرت از یک حزب به حزب دیگر، همانند زمانی که تفاوت بین دو حزب در کمترین حد خود باشد ، نیست. تازه رسیده شخصی است که توانایی وظاهرا اراده هم داشته است که امور را خارج از عادت ببیند وبه هر چیزی با نگاهی نو نظاره کند. 

این امری است که گاه به گاه در ایالات متحده امریکا رخ می دهد، که در این رابطه  نسبت به سایر دموکراسی ها  وبه ویژه نسبت به دموکراسی ما برتر است. یک شخص جدیدی به قدرت می رسد ،که شبیه چرخش یک منشور همه چیز متفاوت به نظر می رسد .

مادامی که منافع ملی امریکا مد نظرباشد، "خاورمیانه بزرگ"صحنه فرعی نیست . خاورمیانه بزرگ یکی از مهمترین امور است ، ودولت جدید درست از آغاز مجبور خواهد بود با آن درگیر شود.خاورمیانه بزرگ همچنین صحنه ای است که شکست های فاجعه بار بوش درآنجا بسیار آشکارند. 

وقتی که اوباما وافراد او – ومن امیدوارم که آنها افراد جدیدی باشند، ونه لاشه هایی از دوران کلینتون- این موضوع را بررسی کنند به پذیرش نتیجه ای بدیهی مجبور خواهند بود: که نفرت از امریکا که از مراکش تا پاکستان در غلیان است  ،جزء جدایی ناپذیری از مناقشه اسرائیل – فلسطین است .این چیزی است که تمام چاه هارا مسموم کرده است.این همان برگ برنده ای است که در دستان اسامه بن لادن سنی ومحمود احمدی نژاد شیعه قرار دارد. این نتیجه گیری پیش از این در گزارش بیطرفانه بیکر – هامیلتون ، که بوش آن را به زباله دانی انداخته است روشن شده بود .   

این نتیجه گیری به نتیجه دیگری منجر می شود: که در منافع امریکا برای باز کردن صفحه جدیدی در منطقه ما وکار واقعی برای صلح اسرائیلی – فلسطینی ، اسرائیلی – سوری ، اسرائیلی – عربی وشاید حتی اسرائیلی – ایرانی نهفته است .این استنتاج قبلا در فردای 11سپتامبر آشکار شده بود.من همان زمان نوشتم که این امر(صلح) دارد اتفاق می افتد ، وهر لحظه اکنون نیز، درس ناگزیری ازآن مصیبت است.من اشتباه کردم.بوش وبوشیت ها در جهت مخالف حرکت کردند، واوضاع را ده برابر بدتر کردند.من امیدوارم که این امر اکنون روی خواهد داد.    

یعبارت دیگر: من با تمام قلبم آرزو می کنم که اوباما به حمایت از اسرائیل ادامه دهد،اما نه از اسرائیل پهلوان پنبه ها ،دغل بازها ومنافقین ، که وانمود می کنند در حال مذاکره برای صلح هستند، در حالی که شهرک های یهودی نشین را گسترش می دهند،تعدی در مناظق اشغالی را تقویت می کنند ودر مورد بمباران ایران مزخرف می بافند. این اسرائیلی نیست که باید مورد حمایت رئیس جمهور آینده باشد ، بلکه اسرائیلی که آماده صلح ، مهیای پرداخت بهای صلح  واسرائیلی که نسبت به فشار قاطع دولتی امریکایی برای پیشقدمی در این راه متعهدباشد، باید مورد حمایت قرار گیرد.

ممکن است مشاوران اوبامابه این مسئله  با یک پرسش پاسخ دهند: حیلی خوب ، اما آن رهبر اسرائیلی که به چنین ابتکاری پاسخ خواهد داد کجاست ؟

اوبامای اسرائیلی کجاست؟

ما به این پرسش تنها با سکوتی سرافکنده می توانیم پاسخ دهیم .ما نمی توانیم کسی را درعرصه سیاست اسرائبل نشان دهیم که برای بعهده گرفتن این وظیفه اماده باشد .

اما یک خوش بین پاسخ دیگری خواهد داد : شما تا همین دیروز اوبامایی نداشتید. او پیدایش شد ، چون چیزهای عمیقی در "روان ملی" ایالات متحده امریکا اتفاق افتاد .انتظار واشتیاق برای شخصی که به زبان امید ، جسورانه از تغییر حرف بزند وجود داشت . ووقتی پیدایش شد، افکار عمومی بی تفاوت برخاست وبا شوق وغیرت اورا همراهی کرد. از این گذشته چون اوضاع بد بود وآشکار بود که جاده قدیمی تنها به اوضاع بدتر منجر می شود با او همراهی کرد.

این اتفاق اینجا (اسرائیل) هم می تواند رخ دهد. اوبامای ما می تواند  زمانی که تقاضا برای او وجود دارد به ناگهان پیدایش شود.وقتی که مردم سرانجام حوصله شان از این سیاستمداران خالی ازبصیرت وشجاعتی که امروزه قدم های مارا بسته اند سربرود . وقتی که درخواست برای تغییر آنچنان قوی باشد که ازمرحله شکم درد احزاب در عصر شنبه به مرحله بسیج وعمل گذر کند. در آن زمان آشکار خواهد شد که ما نیز نسل جدیدی داریم  و افکار عمومی بی طرف ما می تواند به صورت ریشه ای تغییر نماید. 

پیروزی اوبامای امریکایی ممکن است فشار بزرگی برای ظهور اوبامای امیدوارکننده وفریبای اسرائیلی همچون اوبامای اصلی وارد نماید. پیروزی در امریکا می تواند شعری عبری را برای ما معنی کند. اگر اوبامایی اسرائیلی وجود دارد ، بگذاریم یکباره پیدایش شود!

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics