نویدنو:13/11/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

سه شنبه با شکوه

باراک اوباما: دیروز گذشت

نویسنده: مایکل شارمیشل – برگردان : هاتف رحمانی

منبع: گلوبال ریسرچ

برخی چیزها به نحو معنی داری تغییر کرده اند.تقویم سیاسی تنهایک ورق خورده است .ما در آستانه سه شنبه با شکوه 2008 قرار داریم . اکنون جریان تغییر با قدرت در حال ظهور است .سرنوشت درحال مسابقه ای جسورانه برای درود به فردا است . دیروز گذشته است .

متاسفانه روندهای انتخابات ریاست جمهوری اغلب همچون مسابقات شطرنج یا پوکر مورد ملاحظه قرار می گیرد.

حرکت اول باراک  اوباما، کلاسیک و تهاجمی بود.او با پدیده ای جدید نامیدن خود در تاریخ امریکا استراتژی برجسته ای رابه اجرا گذاشت .نامزد ریاست جمهوری که تصویر او فراتر از قاعده  موضوع  از دهان مخالفینش جاری شد .اوباما خود را بعنوان نامزدی فراتر و جدا از عرصه مبارزه مرگبار مطرح کرد. یک قدرت طبیعی بسیار نافذ  با این حال بسیار مهاجم که او خواهان تبدیل آن به امری مقاومت ناپذیر، برگشت ناپذیر و اجتناب نا پذیراست . 

هیلاری کلینتون نامزدی خودرا بر هویت خویش استوار کرد- ستاره درخشان ، وکیلی موفق، سیاستمداری معتدل، بانوی اول، سناتور و اولین زن رقیب جدی برای ریاست جمهوری. فراتر از این ها هیلاری کلینتون از خود بعنوان زنی منطبق بر استانداردهای ریاست جمهوری دفاع کرد- پدیده ای جدید در تاریخ ریاست جمهوری – زنی با تجربیات منحصر به فرد در راس سطوح قدرت، زنی آماده برای حکومت یک  روز پس از ریاست جمهوری خود با دارایی سرشار از طبیعت مادرانه

در حالی که اوباما از موقعیت  خود بعنوان  اقلیتی رادیکال فاصله گرفت ، کلینتون بر جنسیت خود بعنوان تثبیت ادعایش در مبارزات ریاست جمهوری توسل جست .

اوباما  ادعایش را بر علامت تغییر متکی کرد و کلینتون برعکس  دریک حرکت غیر معمول بر قربانی کردن شاه تکیه نمود .با توصیه بیل کلینتون در کارولینای جنوبی مبنی بر حمله به اوباما بعنوان یک نامزد سیاه، هیلاری شاه خود را در برابر پیاده نظام افسرده اوباما – حمله کندی –  بی پناه رها کرد که اوباما با به حرکت  در آوردن  اسب خود در بازی موجودیت شاه کلینتون را تهدید کرد ( به شاه او کیش داد).   

معرفی نژاد بعنوان موضوعی تعیین کننده در کارولینای جنوبی قضاوت نادرست کلینتون بود. این تمهید پیام اوباما را که او فراتر از نژاد قرار دارد رساتر کرد.نتیجه نشان داد که کلینتون ها از سطح سیاست های  نژادی دیروز فراتر نرفته اند.

به اصطلاح پوکر،کلینتون کارت های خودرا با شرط بندی روی مزرعه خانوادگی بر پایه رویال فلوش ( 5کارت سر از یک نوع ) به سرکردگی شوهر خود ، رئیس جمهور اسبق – سلطان واقعی قلب ها – با پرخاش گری بازی کرد. وقتی که اوباما کارت های خودرا رو کرد، استریت فلوش ( 5 کارت پشت سر هم ) کشیده بود- دست بالا تر در پوکر.اوباما سپس ژوکر را رو کرد و ژوکر در این کارزار وحشی است .تد کندی کلینتون را با فریاد مداوم  سیاست های نژادی خود مغلوب خواهد ساخت .  .

در حال حاضر هیچ چیز کلینتون را بدتر از خواندن سرود متن آنها آزار نمی دهد: توقف نکنید

برخی ازبندهای اشعار سرود چنین است

توقف نکنید ، درباره فردا بیندیشید

توقف نکنید ، من به زودی حاضر خواهم شد

من بهتر از گذشته خواهم بود،

دیروز گذشت ، دیروز گذشت

چرا به آینده فکر نمی کنی

و نه در یاره چیزهایی که انجام داده ای

اگر زندگی تو بد بود

تنها به آن چه که فردا انجام خواهی داد فکر کن

به پشت سر نگاه مکن

به پشت سر نگاه مکن

دیروز گذشت

به راستی دیروز به خوبی گذشت

به جز نمایش های غم انگیز یا فاجعه بزرگی نظیر شمارش الکترونیکی مقدماتی نیو همپشایر2008، باراک اوباما با نابرابری ها مبارزه خواهد کرد و سه شنبه آینده پیروزی های بزرگی را کسب خواهد کرد.به جای آن که نامزدها مورد آزمایش قرار گیرند ، مردم امریکا  در معرض آزمایش قرار دارند – آیا می توانند دیروز را پشت سر بگذارند – یانه  

دیروز من ازیک مبارز سیاسی دموکرات قدیمی و دانا ای میلی دریافت کردم  که ضمن پرسش  در باره پدیده اوباما، با همان سوال بارو در ذهن هر امریکایی آگاه از مبارزه جای گرفته در امریکای امروز از من می پرسید که" می توانیم امیدوار باسیم؟"

آری می توانیم .

بازگشت به صفحه نخست         

                             blog stats

Free Web Counters & Statistics