نویدنو:14/12/1385                                                                     صفحه قابل چاپ است

تجلّي نخبه گي در گيلان

نویسنده : آگاهی

1- در ادبيات و واژگان بشري جدا از نوع زبان،گويش و فرهنگ، مفاهيم موثر در زندگي جوامع داراي معاني مشترك ميباشند.مثلا در همه جاي دنيا ودر طول تاريخ بشر هيچ كجا واژه بي عقلي بدانائي تعبير نشده است و يا عفاف را نا پاكي ندانسته اند. امروزه عنوان رئيس جمهور در نزد عموم ملل نيز از چنين اعتباري بر خورداري است يعني انسان فرهيخته ئي كه قومي با راي خويش انتخابش مي كنند و بايد از بديهيترين نقصها بدور باشد و باعث كمال ملّت خود باشد. در كشور ما كه مسئولانش داعيه اسلام علوي دارند اين توقعات بايد بالاتر باشد در حاليكه در نزد افكار عمو مي در حال حاضر چنين توقعي وجود ندارد. آنچه كه در سفر اخير رئيس كشور رخ داد خيال همه را راحت كرد و نقطه تائيدي شد بر آنچه عاقلان بارها گفتند و كسي نشنيد و بدانند كه تازه اوّل كار است.
2- آنچه كه در گيلان گذشت اين بود كه رئيس جمهور نخبه و فرهيخته ما كه بجائي غير وصل است و اسرار بر اوكشف و الهام ميشوند در جلسه ئي با نخبگان گيلاني راي بر نجابت و عفّت بانوان گيلاني داد و آن تهمتها را كه در جوكهاي كثيف و سخيف گفته ميشود مرود دانست و با بيان اينكه "برخلاف دیدگاه بعضی افراد، من معتقدم زنان گیلانی با حفظ عفاف خود در عرصه‌های مختلف کشاورزی حضور داشته‌اند" خيال اهالي گيلان را راحت كرد. قطعا براي حضور در جلسه نخبگان ايشان قدري بيشتر تفكر و بررسي كرده اند تا مطالب با كلاسي گفته شود كه با سخنراني هيجاني عمومي فرق داشته باشد. آنطور كه معلوم شد آقاي رئيس جمهور مشكل فرهيختگان گيلاني را ابهام در نجابت نسوان آن خطّه ديده و لذا با اقدامي تاريخي به آن پايان داد، همانطور كه با كندن ترمز به محروميّت اين قوم از انرژي هسته ئي نقطه پايان زد. اميد است كه در آينده تكليف آندسته از بانوان گيلاني كه در ادارات و بيمارستانها و ساير مراكز اشتغال دارند را نيز معلوم و التفاتي هم به ساير نقاط كشور داشته باشند .
3- آنچه كه بسيار در اين خبر جالب بود اظهار نظر دوستان سايت "آفتاب" است كه بدرستي اين نحو صحبت را در شان رئيس جمهور ندانسته اندو شايسته است ما هم بگوئيم كه بانوان عفيف و پاكدامن گيلاني نيز شا نشان بسيار والاتر از اين است كه كسي در موردشان اين گونه صحبت كند بخصوص اينكه گوينده اين كلاه و نشان از راي همينها دارد و در آنجا نيز ميهمانشان بود. امّا اظهار نظر نماينده محترم رشت را فقط ميتوان تاسف بار ناميد.ايشان كه ظاهرا از فرط غيرت ميلرزيد اعلام كرد كه در چند ماه آينده به اين حرفها اعتراض خواهد كرد و بعد يواشكي گفت" ساير مواضع ايشان نيز همين گونه است"!
4- اخبار اين چند روزه كه حكايت از سو مديريت كلان دارند نيز بسيار عبرت آموز اند . بيانات فرمانده محترم ناجا در مورد مسائل انتظامي و بن بست در ترافيك تهران و ميلياردها دلار بنزين وارداتي كه در خيابانها دود مشوند و تلفات جادّه ئي كه سالانه معادل چندين زلزله قرباني ميگيرد، فرمايشات دادستان كلّ كشور به اين مضمون كه "كاري نكنيد كه مردم براي تهيه ميوه شب عيد به ما فحش دهند." (مثل اينكه در ساير موارد اشكالي ندارد!) و استدعاي وي از مسئولين كه كاري نكنند كه موجب آبرو ريزي نظام بشوند و توصيه آقاي دكتر جواد لاريجاني به اينكه رئيس جمهور محترم و يارانش در دولت كمي هم فكر كنند در همين چندين روز اخير نشان ميدهد كه نگراني از اوضاع در بين حاميان دولت نيز رو به افزايش است در حاليكه تنها مشغوليت ذهني آن بزرگوار رفع شبهه در گيلان بود. اي كاش بجاي كنفرانش هولو كاست كه اهالي اين كشور نفهميدند چقدر از جيبشان هزينه شد ، عقلاي داخلي و خارجي را جمع ميكردند تا اين دردهاي بي درمان مزمن را درمان كنند كه نكرده اند و نمي كنند تا در روز بازخواست از حسرت فرصت خدمتي كه يافتند و از دست دادند بفغان آيند.
5- در اين ميان آنچه از قول مدّاح مشهور تهران، كه راه شهرت از برادر حاتم طائي آموخته، در خبرها آمده كه تكذيب هم نشده بسيار جالب توجه است. ايشان ميگويند كه آقاي رئيس جمهور در محضر ايشان حاضر شده و با قسم بر سالار شهيدان(ع) گفته كه ما پيروزيم و همين چند وقت ديگر آمريكا واسرائيل هم نابود ميشوند. من اميدوارم كه اين حرفها تكذيب شوند كه اگر صحيح باشند وا مصيبتا كه رئيس ما درد دل به "حاجي" ميبرد و با او راز ازشورو غوغا ئي كه در سر دارد ميگويد و خود را در جنگ با دنيا ميبيند و معلوم نيست چرا به ما عوام كه ميرسد ميگويد" جنگ؟ كدوم جنگ؟" . در گلستان سعدي حكايت نا خوش آوازي آورده شده است كه ببانگ بلند قرآن همي خواند. صاحبدلي بر او بگذشت. گفت ترا مشاهره چندست؟ گفت: هيچ. گفت: پس اين زحمت خود چندين چرا همي دهي؟ گفت: از بهر خدا مي خوانم. گفت: از بهر خدا مخوان!
گر تو قرآن برين نمط خواني ببري رونق مسلماني

سایت آینده

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics