نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

نظام انتخاباتی روسیه حقانیت قدرت حاکمه را زیر علامت سؤال می برد

نویدنو:11/9/1385

نظام انتخاباتی روسیه حقانیت قدرت حاکمه را زیر علامت سؤال می برد



آذین داد-
*بیانیة هیئت اجرایی کمیتة مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه

* انتخابات اخیر این واقعیت تلخ را نشان داد که چگونه ساختار قدرت در روسیه از انتخابات به سود خود استفاده می کند. یکی از کلیدی ترین عوامل در تخلف های انتخاباتی، سود بردن تقریباً انحصاری از رسانه های گروهی، به ویژه تلویزیون است.
* کارمندان دولت، آموزگاران، پزشکان و کارگران زیر فشار شدیدی قرار می گیرند تا به نامزدهای خاصی رأی دهند. بیشترین تخلف ها در مناطق روستایی انجام می شود.

بیانیة هیئت اجرایی کمیتة مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه

به: رییس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین،
ریاست کمیسیون مرکزی انتخابات،
رییس دیوان عالی کشور،
دادستان عالی فدراسیون روسیه،
مردم روسیه.

نظارت گستردة مردمی برانتخابات مجلس روسیه در سال 2003 نشان داد تا چه اندازه در انتخابات تخلف وجود داشته است، ولی قوة قضاییة روسیه تحت فشار مدیران اجرایی دولت و برای خوش آمد هیئت حاکمه، از پی گیری تخلف ها جلوگیری کرده است. شکایت های ما در دادگاه حقوق بشر استراسبورگ در حال رسیدگی است. باعث کمال تأسف است که ما باید عدالت را در خارج از روسیه بجوییم.

انتخابات اخیر این واقعیت تلخ را نشان داد که چگونه ساختار قدرت در روسیه از انتخابات به سود خود استفاده می کند. یکی از کلیدی ترین عوامل در تخلف های انتخاباتی، سود بردن تقریباً انحصاری از رسانه های گروهی، به ویژه تلویزیون است. بخش عمده ای از زمانی که برای تبلیغ نامزدها اختصاص داده شده است، به نامزدهای حزب روسیة متحد، دوستان آن در حزب لیبرال دموکراتیک روسیه، و احزاب شبه مخالف ساخته و پرداختة دولت داده می شود، ولی مخالفان دولت، و به ویژه حزب کمونیست روسیه، زمان کمی ازبرنامه تلویزیون (برای ارائه و توضیح برنامه ها) نصیب شان می شود و تحت شدید ترین تبلیغات منفی قرار می گیرند. در نتیجه، رأی دهندگان نمی توانند تصویری واقعی از فعالیت ها و برنامه های انتخاباتی نیروهای اپوزیسیون در ذهن خود داشته باشند تا بتوانند با آگاهی کامل نمایندة خود را انتخاب کنند.

کارمندان دولت، آموزگاران، پزشکان و کارگران زیر فشار شدیدی قرار می گیرند تا به نامزدهای خاصی رأی دهند. بیشترین تخلف ها در مناطق روستایی انجام می شود. برای مثال، در منطقة نووُگورود 23% از جمعیت شهری و 50% روستاییان در انتخابات شرکت کردند. 23% از شهرنشینان به حزب روسیة متحد و 26% به حزب کمونیست رأی دادند. ولی در مناطق روستایی 50% آرا به حزب روسیة متحد و فقط 11% آرا به حزب کمونیست داده شد. این نمونه ای است که مشابه آن را در سایر مناطق نیز می توان دید.

از صندوق های سیار نیز برای رأی سازی استفادة فراوان شده است. در بعضی از حوزه ها، حتی تا 10% رأی دهندگانی که رأی به صندوق ها ریختند "بیمار یا معلول" بودند و نمی توانستند شخصاً به صندوق های رأی بیایند. در برخی از مناطق، نمایندگان ناظر حزب لیبرال دموکراتیک روسیه، بازرسان سایر احزاب را بیرون راندند و شمارش آرا را برای دو روز متوقف کردند. رأی گیری کامپیوتری نیز یکی دیگر از شیوه های تخلف است، و کنترل آن دشوار و در بیشتر موارد غیر ممکن است. ممنوعیت نامزدهای نامناسب(!) احزاب مخالف، یا لغو ثبت نام آنها در روسیه روندی عادی شده است. آنها را به عنوان افراطی کنار می گذارند. هر نوع انتقادی از مقام های دولتی افراطی تلقی می شود.

حزب کمونیست فدراسیون روسیه مایل است توجه همگان را به این موضوع جلب کند که گروه حاکم به طور مداوم اصول دموکراتیک قابل قبول در جهان را زیر پا می گذارند. ما همة نیروهای سیاسی کشور را فرا می خوانیم که در تدوین یک نظام درست نظارت بر انتخابات منطقه ای و انتخابات مجلس در سال 2007 و انتخابات ریاست جمهوری در سال 2008 با ما همکاری کنند.

برای ما کاملاً روشن است که به کار گیری روش های پیچیدة دستکاری در رأی ها و رأی گیری، با آگاهی و برنامه اجرا می شود تا ادامة حاکمیت بوروکرات ها و حکومت الیگارشی تضمین شود.

در عین حال، هیئت رهبری حاکم بهتر است به پیامدهای این ترفند بیندیشد. جلوگیری از شرکت واقعی مردم در انتخابات واقعی و درست برای تعیین سرنوشت خود و جلوگیری از فعالیت احزاب مخالف باعث می شود که مردم نتوانند از بروز فاجعه جلوگیری کنند. مردمی که از حقوق حقة خود برای انتخاب نمایندگان خود محروم شوند، اعتماد خود را به مقام های حاکم از دست می دهند و نسبت به سرنوشت کشور خود بی تفاوت می شوند، همان طور که در گذشته هم این اتفاق افتاد.

گنادی زیوگانوف
دبیر اول کمیتة مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه
3 نوامبر 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics