نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

/گزارش کامل نشست «شوراي سوم و شهر فردا» در ايلنا/

نویدنو:19/9/1385

گزارش کامل نشست «شوراي سوم و شهر فردا» در ايلنا
ابتكار:
اصلاح‌‏طلبان با برنامه و بدون عوام‌‏فريبي براي بهبود وضعيت شهر كار مي‌‏كنند
بيادي:
مسائل شورا به غلط با دولت گره خورده است

 

تهران- خبرگزاري كار ايران


نشست «شوراي سوم و شهر فردا» با حضور معصومه ابتكار، كانديداي ستاد ائتلاف اصلاح‌‏طلبان و حسن بيادي، كانديداي ائتلاف بزرگ اصولگرايان در انتخابات شوراها به ميزباني خبرگزاري كار ايران(ايلنا) برگزار شد.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، معصومه ابتكار، رييس سازمان محيط زيست دولت خاتمي و كانديداي ائتلاف اصلاح‌‏طلبان در انتخابات شوراها در اين نشست اظهار داشت: در اين دوره از انتخابات شوراها اصلاح‌‏طلبان به طور جمعي برنامه مدون و كارشناسي‌‏شده و تفصيلي ارايه كرده‌‏اند و هر كدام از كانديداها نيز بر اساس تخصص خود به يكي از حوزه‌‏ها تمركز بيشتري دارند.
وي با اشاره به حركت برنامه‌‏اي اصلاح‌‏طلبان در انتخابات شوراها به دليل جايگاهي كه اين نهاد در پيشبرد مردم‌‏سالاري دارد، تاكيد بر مشاركت مردمي در تصميم‌‏سازي، اجرا و نظارت را از مهمترين اهداف برنامه اصلاح‌‏طلبان برشمرد و گفت: اعتقاد داريم همه تشكل‌‏ها از تشكل‌‏هاي مذهبي و غيردولتي تا سازمان‌‏هاي محلي و صنفي بايد در معادلات شهري مشاركت داشته باشند.
ابتكار افزود: شوراهاي محلي و شورا‌‏ياري‌‏ها مظهري از مشاركت‌‏هاي محلي هستند كه مي‌‏توانند به تصميم‌‏گيري‌‏ در سطح محلات منجر شود لذا بايد بتوانيم با اصلاح مقررات، شوراي محله و منطقه داشته باشيم.
كانديداي ائتلاف اصلاح‌‏طلبان در انتخابات شوراي شهر تهران، سازماندهي شهري بر اساس طرح جامع و پرهيز از اقدامات خارج از طرح و برنامه، تمركز بر مسائل كليدي مثل مسائل جوانان و زنان، توجه به بحث اشتغال‌‏زايي براي بخش محروم، نوسازي بافت‌‏هاي فرسوده، توجه به حاشيه‌‏نشين‌‏ها و توجه به بحث محيط زيست و توسعه پايدار را از محورهاي اصلي برنامه‌‏هاي اين ائتلاف براي مديريت شهر تهران عنوان كرد.
وي اظهار داشت: در برنامه اصلاح‌‏طلبان غلبه نگاه كارشناسي قابل مشاهده است و اين برنامه مشكلات و واقعيات را صادقانه و بدون شعار و فعاليت‌‏هاي تبليغاتي براي مردم مشخص مي‌‏كند.
ابتكار با اشاره به اينكه در ائتلاف اصلاح‌‏طلبان تيمي از چند ماه پيش با تمركز بر نيازهاي شهر تهران، معضلات موجود و ضرورت اصلاح روندهاي گذشته مديريت شهري را تدوين كرده است، گفت: بايد در همه زمينه‌‏ها با نگاه به تجربه‌‏ها و اصلاح نقاط ضعف گذشته كار كنيم البته اين به معناي نفي عملكرد گذشته نيست. متاسفانه در ايران هر دولتي كه روي كار مي‌‏آيد به نفي دستاوردهاي دولت‌‏هاي قبلي مي‌‏پردازد و به همين دليل است كه گسست مديريتي و سياست‌‏گذاري به وجود مي‌‏آيد و با روي كار آمدن هر مسوول جديدي، مردم فكر مي‌‏كنند كه انقلاب شده و بايد همه چيز تغيير كند.
وي با اشاره به تجربه شوراهاي اول و دوم، گفت: در شوراهاي اول شاهد تجربه اول فعاليت شوراها بوديم. تجربه‌‏هاي اول معمولا با ضعف‌‏هايي همراه است، با اين حال شوراهاي اول به‌‏جز تهران و چند شهر بزرگ ديگر در جاهاي ديگر دستاوردهاي مثبتي داشت اما در تهران رنگ و بوي سياسي‌‏تري گرفت و به دليل تبليغات گسترده‌‏اي كه در مورد اختلافات صورت گرفت، اين تصور در مردم شكل گرفت كه شوراها نمي‌‏توانند كارآمد باشند. مشاركت پايين مردم در انتخابات شوراي دوم حاصل اين روند بود.
ابتكار با بيان اينكه شوراهاي دوم هم در فضاي سياسي شكل گرفت و علي‌‏رغم حسن نيت دوستان، اين شوراها شاهد فقدان يك حركت منسجم برنامه‌‏اي و غلبه حركت تبليغاتي بود، گفت: مهمترين وظيفه شوراها بحث نظارت بر عملكرد شهرداري به‌‏خصوص شهردار تهران است كه بودجه و امكانات وسيعي در دست دارد. شوراهاي دوم مي‌‏توانست در حوزه نظارتي بهتر عمل كند. در شهرداري طرح‌‏هاي زيادي بدون تاييد كارشناسان تصويبه شد كه نسبت به طرح‌‏ها جامع و صنعت‌‏هاي فرادست توجه نداشت. فعاليت‌‏هاي زيربنايي شهر تهران در عمل معطل مانده و اجرايي نشد. اينها اموري است كه بايد شوراها نظارت بيشتري بر آن مي‌‏داشتند.
وي افزود: در شهرداري تبليغات زيادي در مورد بازيافت هفت هزار زباله در كهريزك انجام شد. خيلي هم روي آن مانور دادند كه تا پايان سال انجام مي‌‏شود اما ما در دولت پيش‌‏بيني مي‌‏كرديم كه اين كار شدني نيست چون چنين كارهايي زمان مي‌‏برد و به تامين امكانات اوليه نياز دارد.
ابتكار تصريح كرد: در دوره فعاليت شهردار گذشته تهران اين ادعا مطرح شد كه شكايت از شهرداري به صفر رسيده است. من آن زمان رييس محيط زيست بودم حتي اگر يكي از كارشناسان سازمان محيط زيست چنين ادعايي مي‌‏كرد، توبيخش مي‌‏كرديم. اين‌‏گونه مسائل فقدان نظارت شوراي شهر را مي‌‏رساند.
وي با بيان اينكه آنچه در اذهان مردم تهران از عملكرد شهرداري گذشته مانده، يك سري كارهاي تبليغاتي است، افزود: حتي در شوراها هم مطرح بود كه وام ازدواج جنبه تبليغاتي دارد يا از وظايف اصلي شهرداري است؟ سوال اصلي براي مردم اين بود كه چرا در اين دوره شوراها نسبت به فاصله گرفتن شهردار از وظايف اصلي خود واكنش نشان نمي‌‏دهد.
رييس سازمان محيط زيست در دولت اصلاحات نبودن مديريت واحد شهري را از مهمترين مشكلات شوراها دانست و اظهار داشت: در دولت خاتمي و سازمان ميحط زيست به اين مساله توجه وِيژه‌‏اي شد و جلساتي به طور منظم با سازمان‌‏هاي شهرداري گذاشته مي‌‏شد تا از مشكلات عدم مديريت واحد شهري بكاهد.
وي با انتقاد از گسست مديريتي كه در ايران وجود دارد، اظهار داشت: مطالبي در يك سال گذشته و به‌‏خصوص در رقابت‌‏هاي انتخاباتي عليه مسوولان قبلي نظام مطرح شد كه انگار در 16 سال گذشته تنها ناكارآمدي و حيف و ميل وجود داشته است. در كشوري كه مدعي پيروي از آموزه‌‏هاي ديني و اخلاقي است، مطرح شدن اين مسائل جاي سوال دارد.
ابتكار افزود: در يك سال گذشته موفق‌‏ترين مديران اين كشور با اتهاماتي مواجه شدند كه آقاي شاهرودي چند روز پيش در مقابل آنها اعلام كرد كه بيژن زنگنه پاك بوده است. متاسفم كه در نظامي كه اساسش اخلاق است، عده‌‏اي به خود اجازه مي‌‏دهند براي رسيدن به اهدافشان حرمت مومنان را زير سوال ببرند.
وي تصريح كرد: وقتي ارزيابي مي‌‏كنيم مي‌‏بينيم كه بحث حيف و ميل و عدالت در يك سري صرفه‌‏جويي‌‏هايي خلاصه مي‌‏شود كه در شوراهاي شهر مطرح مي‌‏شود مثل صرفه‌‏جويي در غذاهايي كه سرو مي‌‏شود در حالي كه سرمايه در اين مسائل خلاصه نمي‌‏شود. مهمترين سرمايه‌‏هاي ما سرمايه انساني است كه طي يكي دو سال گذشته از عرصه مديريت كشور رانده شده‌‏اند.
اين كانديداي ائتلاف اصلاح‌‏طلبان در انتخابات شوراها، ادامه داد: وقتي صحبت از حيف و ميل مي‌‏شود حق است كه افراد و سرمايه‌‏هايي را كه فقط به دليل گرايش سياسي خاص و همكاري با دولت‌‏هاي قبل كنار گذاشته شده‌‏اند، يادآوري كنيم. مگر ما چند نفر از اين سرمايه‌‏ها را داريم.
ابتكار در ادامه سخنانش با بيان اينكه در گذشته به بحث مديريت زباله در كلان‌‏شهرها توجه چشمگيري نشده است، گفت: در دولت خاتمي لايحه جامع مديريت پس‌‏ماندها به مجلس ششم ارايه و تصويب شد. همچنين آيين‌‏نامه اجرايي آن در اواخر دولت خاتمي ابلاغ شد، بنابراين در حال حاضر هم لايحه و هم آيين‌‏نامه مديريت انواع پس‌‏ماندها وجود دارد.
وي افزود: در زمان رياست من بر سازمان محيط زيست شيوه‌‏ها و روش‌‏هاي مطمئن براي مديريت زباله‌‏هاي بيمارستاني اعمال شد و با پيگيري ما بودجه‌‏اي در وزارت بهداشت براي مديريت پس‌‏ماندها و فاضلاب بيمارستاني لحاظ شد.
رييس سابق سازمان محيط زيست با انتقاد از كم‌‏توجهي دولت فعلي به مسائل زيست محيطي، گفت: در دولت فعلي محيط زيست در اولويت نيست بنابراين انتظار مي‌‏رفت كه شوراهاي دوم توجه بيشتري به بحث محيط زيست كنند. طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران كه در گذشته تدوين شده، چند ماهي است كه در دولت جديد تعطيل شده است.
ابتكار شفاف نبودن بيلان مالي و بسته بودن جلسات شوراهاي دوم را از انتقادات وارد به عملكرد اين دوره از فعاليت شوراها خواند و اظهار داشت: اين مسائل سبب شده است، حرف و حديث‌‏ها در جامعه نسبت به عملكرد شوراهاي دوم به وجود آيد و فعاليت اين شوراها سياسي تلقي شود، بنابراين شورا بايد بيلان مالي خود را براي مردم شفاف بيان كند.
وي افزود: سازمان محيط زيست در دوره مديريت من صدها بار بازرسي شد و بازرسي‌‏هاي متعدد از دولت خاتمي از خوبي‌‏هاي تنوع گرايش‌‏هاي سياسي در حكومت است. وقتي حكومت يكدست نباشد، سازمان بازرسي دقيق نظارت مي‌‏كند و به اصلاح سازمان‌‏ها كمك مي‌‏شود.
ابتكار با اشاره به برخي گزارش‌‏ها در مورد عملكرد شهردار گذشته از جمله 350 ميليارد تومان اسناد هزينه شده بدون برنامه در اين شهرداري با 2 ميليارد توماني كه قاليباف مطرح كرده كه در شهرداري گذشته تهران صرف پخش غذا شده است و همچنين ساختن تعداد زيادي سقاخانه در تهران، گفت: مردم افرادي را انتخاب مي‌‏كنند كه بداند چه كار بايد بكند، نه اينكه مثل خودشان مسائل را مطرح و پيگيري كنند.
وي در پاسخ به اظهارات بيادي كه آشكار شدن 350 ميليارد تومان اسناد هزينه‌‏شده بدون برنامه را نتيجه نظارت شوراهاي شهر دانست، گفت: قاليباف اين اسناد را آشكار كرد، نه شوراي شهر. زماني كه در شهرداري جابه‌‏جايي به وجود آمد، اين اسناد آشكار شد.
ابتكار، تعامل شوراهاي دوم در يك سال و نيم اخير با دولت را با تعامل آن با دولت قبلي متفاوت و آن را نشان‌‏دهنده صبغه سياسي شوراها دانست.
وي افزودد: در پاكي اعضاي شوراي شهر شكي نداريم اما بايد مشخص شود كه 150 ميليون توماني كه صرف گل و شيريني شده از جيب شخصي هزينه شده يا بودجه عمومي بوده است.
ابتكار گفت: تفاوت اصلاح‌‏طلبان با كساني كه در انتخابات گذشته با عنوان آبادگران و اين بار با عنوان رايحه خوش خدمت وارد عرصه شده‌‏اند، اين است كه معتقدند نبايد وقت مردم با كارهاي سطحي و زودگذر و تبليغاتي تلف شود. تفاوت اينجاست كه شخصي مثل كرباسچي كه كارهاي زيربنايي بي‌‏نظيري كرد، رفت زندان و شهردار ديگري مثل احمدي‌‏نژاد، رييس‌‏جمهور شد.
وي شوراها را منجر به باز شدن حلقه مديريتي بسته كشور دانست و اظهار اميدواري كرد كه اشكالات ساختاري شوراها و شهرداري‌‏ها رفع گردد و نظارت شوراها مانع از آن شود كه شهرداري‌‏ها اقدامات صوري و زودگذر در راستاي عدالت‌‏هاي يك روزه انجام دهند.
ابتكار در پاسخ به اظهارات بيادي در مورد زهد برخي مسوولان، گفت: زهد اگر رسانه‌‏اي شود، به ريا تبديل مي‌‏شود. اينكه عده‌‏اي بگويند فلاني 18 ساعت در روز كار مي‌‏كند، ريا است. حتي من كه رييس يك سازمان بودم، روزي 18 ساعت كار مي‌‏كردم، اين وظيفه ماست.
كانديداي ائتلاف اصلاح‌‏طلبان در پايان خاطرنشان كرد: اصلاح‌‏طلبان با برنامه و بدون عوام‌‏فريبي براي بهبود وضعيت شهر و بهبود كيفيت زندگي مردم تهران كار خواهند كرد.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، در ادامه نشست حسن بيادي، ‌‏نايب رييس شوراي شهر تهران و كانديداي ائتلاف بزرگ اصولگرايان در انتخابات شوراها تاكيد كرد: تفكري در كشور وجود دارد كه نمي‌‏خواهد شوراها در محلات شكل بگيرد كه اين مساله براي كشور خطرناك است.
بيادي با اشاره به فرمان امام(ره) در خصوص تشكيل شوراها، گفت: امام(ره) در سال 58 در نامه‌‏اي از شوراي انقلاب خواستند كه قوانيني براي شوراها نوشته شود تا آن قوانين به دولت موقت براي تشكيل شوراها ابلاغ شود. امام(ره) ضرورت حضور مردم در صحنه را حس مي‌‏كرد و به مشاركت مردم در امور مختلف به طور جد معتقد بود.
وي ادامه داد: وقتي امام (ره) از مشاركت مردم در امور اجرايي صحبت مي‌‏كرد، خيلي‌‏ها به دنبال اين بودند كه نظام را شورايي قلمداد كنند، در صورتي كه نظام ما از همان ابتدا ولايي بود و شورا يكي از مهمترين بخش‌‏هاي يك نظام ولايي است كه امام(ره) توجه خاصي به آن داشتند.
بيادي در خصوص دلايل عدم تشكيل شورا در همان ابتداي پيروزي انقلاب، گفت: هفتاد روز از انقلاب نگذشته بود كه سهم‌‏خواهي‌‏ها، تجزيه‌‏طلبي‌‏ها, كودتا, هشت سال جنگ و حصر اقتصادي به ما تحميل شد و دولتمردان به دليل درگيري با اين مسائل، نتوانستند به تشكيل شورا بپردازند.
كانديداي ائتلاف بزرگ اصولگرايان در انتخابات شوراي شهر تهران با بيان اينكه امام(ره) نوع تعامل خود را با مردم به‌‏گونه‌‏اي متفاوت تعريف كرده بود، گفت: امام(ره) مردم را در امور مختلف مشاركت مي‌‏داد و به اين امر معتقد بود، در حالي كه خيلي‌‏ها مردم را فقط براي هورا كشيدن مي‌‏خواستند و ما با همين تفكر امام(ره) كه «ميزان راي ملت است»، به دستاوردهاي زيادي رسيديم و به همه آنها مرهون زحمات دولت‌‏هاي مختلف است افتخار مي‌‏كنيم.
بيادي با اعتقاد به اينكه در مورد شوراها كوتاهي شده است، اظهار داشت: متاسفانه در دوره‌‏اي تفكري بر اساس توجه به فرد توسعه پيدا كرد كه موجب شد خرد جمعي مغفول مانده و مشاركت مردم انجام نشود و تنها يك گروه و سيستم خاص وارد عرصه شوند، هر چند كارهاي ارزنده‌‏اي نيز انجام دادند.
وي گفت: اگر به سمت حضور و مشاركت مردم در عرصه‌‏هاي مختلف نرويم، دولت بزرگ‌‏تر خواهد شد و اين به نفع كشور نيست.
بيادي، تشكيل شوراها را يكي از ارزنده‌‏ترين حركت‌‏ها در زمان خاتمي عنوان كرد و گفت: بي‌‏انصافي است اگر بگوييم هيچ كاري در شوراي اول صورت نگرفت. آنها هم كارهايي كردند اما به دليل برخي تنگ‌‏نظري‌‏ها، اختلافات شخصي و بي‌‏توجهي‌‏ها اين شورا منحل شود كه من معتقدم برخي بزرگان مي‌‏توانند با دخالت خود اجازه ندهند اين كار صورت بگيرد كه متاسفانه اين مساله اثر منفي در روحيه مردم داشت، البته مشكل به غلط بودن ساختار تشكيلاتي و نوع انتخابات شوراها برمي‌‏گردد.
بيادي با تصريح بر اينكه يكي از بزرگ‌‏ترين معضلات كشور نقد غيرمنصفانه عملكرد گذشتگان است، اظهار داشت: هر پيغمبري كه مي‌‏آمد، پيغمبر ديگر را تاييد مي‌‏كرد چراكه چشم‌‏انداز همه آنها رسيدن به خدا بود.
نايب رييس شوراي شهر تهران در واكنش به اظهاراتي مبني بر اينكه در شوراي دوم اعلام شد نارضايتي‌‏ها به صفر رسيده است، گفت: ما هيچ وقت اعلام نكرديم شهرداري ناراضي ندارد اما گفتيم بر اساس نظرسنجي‌‏هاي صورت‌‏گرفته، كاهش شكايت‌‏ها و نارضايتي‌‏ها چشمگير بود لذا هر كس گفته نارضايتي‌‏ها به صفر رسيده، اشتباه كرده است.
بيادي با دفاع از عملكرد دو شهردار منتخب شوراي شهر دوم، گفت: در اين دوره كارهاي ارزنده و پرحجمي انجام شد، هر چند ما به خيلي از مسائل منتقد بوديم و من بيشترين انتقادات را از دو شهردار داشتم و حالا هم دارم. معتقدم ما نماينده مردم هستيم نه نماينده شهردار يا دولت لذا بايد بر عملكرد شهرداران نظارت كنيم.
نايب رييس شوراي شهر دوم با بيان اينكه در شوراي دوم به برنامه‌‏اي كه شوراي اول براي چشم‌‏انداز شهر تهران تدوين كرده بود، توجه شد، گفت: ما معتقديم همه بايد به تنظيم برنامه‌‏هاي خود با چشم‌‏اندازي كه از طرف نظام اعلام مي‌‏شود، ملتزم باشند و هر نهاد بخشي نقش و سهم خود را در تحقق آن تعريف كند.
وي ادامه داد: شوراي شهر دوم طرحي با نام نقش تهران در تحقق چشم‌‏انداز بيست ساله ارايه كرد و از دولت، مجلس و مجمع تشخيص مصلحت نظام خواستيم كه به اين طرح توجه كرده و آن را تقويت كند تا افراد بعدي كه به شوراها مي‌‏آيند، زحمات گذشته را از بين نبرند.
بيادي افزود: هفتاد مصاحبه از بزرگان نظام در اين زمينه گرفتيم و فردي را بدون دخالت دادن مسائل سياسي و جناحي انتخاب كرديم تا با همكاري اساتيد نخبه دانشگاه برنامه‌‏اي را تدوين كند.
عضو شوراي شهر دوم خاطرنشان كرد: حذف قوانين دست و پاگير، توجه به روند اجرايي پروژه‌‏هاي عمراني، كوتاه كردن زمان اجراي برنامه‌‏ها، شفاف‌‏سازي اسناد مالي، توجه به بخش خصوصي، كوچك كردن بدنه شهرداري، توجه به آسيب‌‏هاي اجتماعي، ساماندهي اوقات فراغت و توسعه فضاهاي فرهنگي و ورزشي از جمله كارهايي بود كه در اين دوره صورت گرفت.
وي با اشاره به جمع‌‏آوري متكديان از سطح شهر، گفت: با كارهايي كه در اين زمينه صورت گرفت، ديديم كه جمع‌‏آوري متكديان دردي دوا نمي‌‏كند و بايد فرهنگ عمومي شهر را بالا ببريم كه با همكاري 15 سازمان و ارگان اين فرهنگ را تبليغ كرديم كه وقتي مردم از باندبازي‌‏ها و مسائل مربوط به اين امر آگاه شدند، با ما همكاري كرده و توجهشان به افراد متكدي كم شده و به طوري كل براي بالا بردن فرهنگ عمومي شهر 30 كار كلان فرهنگي تاكنون انجام شده است.
بيادي با بيان اينكه با هدف اصلاح ساختار وارد شوراهاي شهر دوم شده بود، گفت: ما در شوراي شهر دوم به دنبال ارايه ساختار جديد بوديم. ما معتقديم شهرداري مسوول شهرسازي نيست، متاسفانه خيلي از ارگان‌‏ها به دليل اينكه وظايف خود را انجام نمي‌‏دهند، شهرداري مجبور است وارد عرصه شود. مثلا در خصوص بافت فرسوده نمي‌‏توان از جيب مردم خرج كرد و لازم است دولت و مجلس وارد شوند. 50 درصد كار شهرداري بايد در زمينه مسائل فرهنگي و اجتماعي و خدمات شهري باشد.
وي ادامه داد: متاسفانه به تعلقات مردم به شهر آسيب وارد شده است و ما بايد به تعلقات محلي گذشته برگرديم. ما امروز به كوچه, خيابان, منطقه و شهرمان تعلق نداريم. ما به جاي شهروند، آپارتمان‌‏وند شده‌‏ايم در حالي كه بايد شهرمان را دوست داشته باشيم. شهر مال مردم است و مردم در شهر زندگي مي‌‏كنند نه شهرداري. ما بايد به ارزش‌‏هاي مردمي توجه كرده و به آن احترام بگذاريم.
بيادي با اعتقاد به اينكه هر كسي كه وارد مسائل اجتماعي مي‌‏شود، به نوعي يك فرد سياسي است، اظهار داشت: ما معتقديم سياستمان عين ديانتمان است لذا جدا كردن اين دو مقوله خطرناك است. سياست و ديانت بايد با هم باشند. اگر كسي كه وارد مسائل اجتماعي مي‌‏شود، به مسائل سياسي آگاه نباشد، نمي‌‏تواند امور را تدبير و مشكلات و مسائل مردم را بشناسد.
وي خاطرنشان كرد: همه ما با هر تفكر، ديدگاه و سليقه‌‏اي كه هستيم، بايد حقوق مردم را به حقوق فردي و گروهي خود ترجيح دهيم. نبايد اجازه داد منافع مردم فداي اغراض گروهي شود كه اين خود نيازمند يك ساختار جديد است. تا زماني كه اين نوع از انتخابات و ساختار براي شوراي شهر و شهرداري وجود دارد، عملكرد سياسي در شوراي شهر متصور خواهد بود.
نايب رييس شوراي شهر تهران افزود: با ساختار موجود اين شايبه وجود دارد كه كساني به دليل برخي مسائل سياسي،‌ ‏كارهايي هم به نفع مردم انجام مي‌‏دهند.
بيادي در خصوص 350 ميليارد تومان هزينه‌‏هاي فاقد در شهرداري تهران در زمان احمدي‌‏نژاد، گفت: اين هزينه‌‏ها داراي سند است. اينها اسناد هزينه‌‏شده بدون برنامه است و از دل برنامه تفريق خارج شده است. يعني از تفريغ برنامه‌‏هاي ارايه‌‏شده و برنامه‌‏هاي انجام شده و اسناد بدون برنامه در هر دوره‌‏اي وجود دارد.
وي ادامه داد: كارهاي غير پيش‌‏بيني‌‏نشده و غيرمترقبه به دليل ساختار غلط موجود همواره وجود دارد. احتمال اينكه در آن سوءاستفاده باشد، هست اما انجام امور و كارهاي مردمي بر بحث سوءاستفاده غلبه دارد.
بيادي با بيان اينكه شورا به وظيفه خود در خصوص ارايه گزارش در مورد اسناد هزينه‌‏شده بدون برنامه به خوبي عمل كرده است، گفت: ما وظيفه داريم گزارش كنيم كه اين كار را كرديم. وظيفه فرمانداري, استانداري و بازرسي كل كشور است كه پيگيري كند اين اسناد فاقد برنامه چه بوده و توضيح بخواهد.
وي در ادامه با بيان اينكه اسناد هزينه‌‏شده بدون برنامه، قبل از احمدي‌‏نژاد هم بوده و ليست آن در زمان سعيدلو، شهردار موقت تهيه شده است، گفت: مسجد ارگ و بحث آسيب‌‏ديدگان آن هزينه بدون برنامه‌‏اي بود كه صرف شد. در حالي كه اين كار وظيفه شهرداري نبود اما ما وقتي ديديم دولت كاري نمي‌‏كند، وارد شديم.
بيادي در خصوص انتقاداتي كه به شهرداري در مورد پرداخت وام ازدواج مي‌‏شود، گفت: اين كار ربطي به شهردار نداشت. شهردار تنها يك مجري خوب بود كه اين كار را انجام داد. اين مساله در شوراي شهر تصويب شده بود كه ما با همكاري صندوق قرض‌‏ا‌‏لحسنه انصار المجاهدين اين كار را كرديم و توانستيم به صد هزار زوج وام بدون بهره بدهيم چراكه معتقد بوديم يكي از آسيب‌‏هاي اجتماعي كه در شهر تهران وجود دارد، بالا رفتن سن ازدواج است كه خود موجب به وجود آمدن برخي مسائل حاشيه‌‏اي شده است.
بيادي با تصريح بر اينكه مسائل شوراي شهر با توجه به ساختار غلط فعلي به دولت گره خورده است، گفت: همين مساله موجب شده است كه دولت بتواند در اين زمينه تصميمي‌‏بگير واقعي باشد كه اين خود يك پارادوكسي است كه بايد با اصلاح ساختار حل شود.
وي ادامه داد: ساختار غلط شورا و شهرداري و رابطه تعاملي تعريف‌‏نشده بين شهرداري, شورا, دولت و مجلس موجب شده است كه نظرات شخصي به مسائل برنامه‌‏اي سازماني و ساختاري ترجيح پيدا كند.
بيادي افزود: گره خوردن نهادهاي مردمي به دولت موجب غالب شدن تصميمات دولت به اين نهادها شده است.
وي يكي از معضلات جامعه را عدم توجه به اخلاق و آموزه‌‏هاي ديني عنوان كرد و گفت: اگر به اين امر مهم توجه شود، ما در خدمت به مردم و برنامه‌‏ها وحدت پيدا مي‌‏كنيم.
بيادي ادامه داد: ما در هر پست و مقامي كه هستيم، بايد توجه كنيم كه نيروي كار زيادي نداريم و بايد به نيروهاي انساني كه روي مديريت آنها به طور مستقيم و غيرمستقيم سرمايه‌‏گذاري شده، توجه كنيم و به اين راحتي اين سرمايه‌‏ها را از دست ندهيم.
وي اظهار داشت: بسياري از افراد كه در دولت حضور دارند، مخالف شوراياري‌‏ها و قدرت گرفتن شورا هستند چراكه مي‌‏خواهند شخصا امور را مديريت كرده و نظرات مشخص خود را اعمال كنند.
بيادي افزود: لايحه جديدي كه از سوي دولت ارايه شده، در راستاي كاهش اختيارات شوراهاست و من با اين محدوديت‌‏ها براي شوراها كه نهادهاي مردمي هستند، مخالفم.
وي با بيان اينكه هر منطقه تهران به عنوان يك مركز استان جمعيت دارد، گفت: منطقه‌‏اي داريم كه 460 هزار نفر جمعيت دارد و اين جمعيت نيازمند تشكيل شوراي مستقل است كه شوراياري‌‏ها مي‌‏تواند اين مشكل را حل كند.
بيادي با بيان اينكه در شوراياري‌‏ها افراد نخبه، متخصص و كارآمد هر منطقه حضور مي‌‏يابند، اظهار داشت: شوراي مستقل مي‌‏تواند پارلمان شهري را تشكيل دهد. وقتي شوراها از لايه‌‏هاي پايين شروع مي‌‏شود و شهردار را خودشان انتخاب مي‌‏كنند، آن موقع شهردار وامدار مردم مي‌‏شود نه احزاب و گروه‌‏ها و اين گروه منتخب مي‌‏توانند همكاري خوبي با هم داشته باشند، به شرطي كه برخي قوانين با كوته‌‏نظري در مجلس تصويب نشود.
نايب رييس شوراي شهر تهران گفت: دولت بر اساس برنامه توسعه سوم و چهارم بايد 23 وظيفه و اختيار را به مديريت شهري و نهادهاي مردمي مي‌‏داد كه تا اين لحظه اين كار صورت نگرفته است و اميدواريم اين امر صورت بگيرد.
وي با اظهار به اينكه بنگلادش كه يكي از جهان سومي‌‏ترين كشورهاست، به لحاظ سبقه مديريت شهري از ما جلوتر است، گفت: با اين همه تجربه‌‏اي كه در زمينه مديريت شهري در دنيا وجود دارد، باز ما مي‌‏خواهيم از صفر شروع كنيم.
بيادي با تصريح بر اينكه يكي از مشكلات شهرداري نبود ذي‌‏حساب است، گفت: يكي از دلايلي كه بخش‌‏هاي مهمي از دولت دچار آسيب مالي نمي‌‏شود، وجود همين ذي‌‏حساب‌‏هاست. متاسفانه شهرداري ذي‌‏حساب ندارد و خود شهردار تصميم‌‏گيرنده، دستوردهنده و اجراكننده است كه اين مساله خودش فساد مي‌‏آورد. چون سيستم مشخصي نداريم در خيلي جاها از نظارت غافل مي‌‏شويم كه بايد همه دست به دست هم دهيم و اين ساختار غلط را درست كنيم.
وي با اشاره به اينكه با قوانين موجود شوراها سد راه شهرداري هستند، گفت: برخي قوانين متعلق به 50 سال گذشته است و بسياري از اين قوانين ناقص بوده و نيازمند اصلاح است.
بيادي با دفاع از عملكرد شهرداران منتخب شوراي شهر دوم، گفت: انتخاب اين دو شهردار از افتخارات شوراي شهر دوم بوده و مردم بابند از عملكرد شوراي دوم راضي هستند، هر چند كه نسبت به مشكلات موجود تنها توانسته‌‏ايم 10 درصد كار را انجام دهيم و هنوز شهرداري خيلي ايراد دارد اما از عملكرد شهرداران منتخب خود در عين حمايت انتقاد هم مي‌‏كنيم، ما اشكال‌‏گير هستيم اما اشكال‌‏تراش نيستيم.
پايان پيام

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics