نویدنو:22/04/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

نمایش سریال جدید

ا. م. شیزلی

 

از دو هفته پیش، اخبار مربوط به نمایش سریال جدید«بمب گذاریهای تروریستی»د رلندن و گلاسکوی انگلستان، صفحات رسانه های جمعی و مـطبوعات را به خود اختصاص داده است. در آستانه دومین سالگرد انفجارات لـندن، بار دیگر، «زنگ خطر» حملات تروریستی در انگلـیس و آمـریکا بصدا درآمد. مـنتها، این بار، بر خلاف دو سال پیش(حوادث هفتم ژوئیه سال2005 لندن)، که برای تهیه سریالهای «خطر تروریسم»، علاوه بر خسارات قابل توجه مالی، بیش از (بقـول رسانه های خبری خودشان) 52 نفر را هم قربانی کردند، به خیر گـذشت و تلفات انسانی به هـمراه نیاورد.

مسئله لایق دقـت در نمایش این سریالها، این سؤال ِ شاید به نظر برخی ها بی جا و بی مورد باشد که: چرا، این توطئه ها فقط ببرآمریکا و پدرش انگلیس را تهدید می کند؟ چه سر نهانی در آن نهـفـته است؟ چرا سایه شوم تروریسم از سر این دو کشور نامبرده کوتاه نمی شود؟ شاید هم، حل این معما، کمکی جدی برای حل مشکلات عدیده بشریت جهان باشد.

بزرگترین «سازمان» و یا « تشکیلات» تروریستی که، خواب از چشمان سران امپریالیسم ربوده است، «القاعده»، فراورده مشترک همین دوکشور می باشد، که امروز به «شیطان» نامرئی و خطرناکی تبدیل شده است و همه جا هـست و هـیچ جا نیست، آفـریدگاران خویش را هـدف قرار می دهد. چرا؟ آیا این همان شیطانی نیست که، خود «خداوند رحمن و رحیم» برای رقابت با خود آفرید؟

اهمیت نمایش این سریالها را زمانی بهترمیتوان درک کرد که، توجه داشته باشیم، آنوقت که، در پی اوج گیری کشتار زنان و کودکان، بمباران شهرها و مناطق مسکونی در کشورهای مختلف، از جمله در افغانستان، سومالی، فلسطین، عراق، لبنان و دیگر مناطق جنگ زده، خشم و نفرت عمومی اکثریت مردم جهان، قافیه را براشغالگران تنگ می سازد، یا مردی در پوشش عـربی، اسلحه بدست در صفحات رسانه ها ظاهر شده، با « صدور» بیانیه ای، «منادیان» دموکراسی و «مدافعان» حقوق بشر را تهدید می کـند، انفجاراتی روی می دهد و یا، توطئه های تازه تروریستی « کشف» می گردد. شکار انسان در اقصا نقاط جهان شدت می گـیرد و افـزایش می یابد. لزوم یافتن شیوه های تازه تر مبارزه با تروریسم، یافتن هم پیمانان بیشتر و تشدید مبارزه بر علیه این خطر جهانی مورد بحث و مذاکره محافل سیاسی- نظامی قرار می گیرد.« من چه دانم، این که رازی است فقط خدا داند و بس!».

آنچه من شنیده ام و هـمگان نیز همچو من، این است که «خدا شیطان را آفـرید و به واسطۀ او، آدم را از بهشت بیرون راند» و در پایان مأموریتش، نامرئی، هرجائی و همه جائی اش کرد. این را نیزشنیده ام که، القاعده نیز برای بیرون کردن کمونیستهای افغانی و اتحاد شوروی از افغانستان آفریده شد. همان اتحاد شوروی که، فـقـط طی سه سال اول حضور خود در افغانستان، ١٤٠ پروژه عمرانی و صنعتی اجرا کرد و داد وستد مواد مخدر، شاهـرگ حیاتی انحصارات امـپریالیستی در افغانستان را برید. در حالیکه، امروز با گـذشت شش سال از اشغال افغانستان، نیروهای اشغالگر امپریالیستی، فقط، با بمبارانهای دائمی، می کشند، تخریب می کـنند و پایگاههای نظامی خود را گسترش می دهند. افزایش کشت و داد وستد صد در صدی مواد مخدر، ارزانی اشغالگران. باری، در پایان کار، القاعـده نیز، به سرنوشت شیطان دچارگردید.

از آنچه که من شنیده ام و همگان نیز، چنین برمی آید که، این سریالها، نمایشهای چند منظوره ای است که، هم مصرف داخلی دارد و هم مصرف خارجی.

ابتدا، شماری فهرست وار از موارد مصرف داخلی این نمایشها:

- تشدید کـنترل مکالمات تلفـنی، مراسلات پستی و اینتـرنتی مردم،

- تشدید کـنترل رفت و آمد روزانه مردم بوسیله دوربـینهای ویدئـوئی و پلیـسی کـردن هـر چـه بیشتر جامعه،

- اجرای مقررات صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در جهت خصوصی سازی بیشتر،

- توجیه تهاجمات و دخالتهای نظامی در خارج از کشور، کشتار مردم و ویرانسازی کشورهای تحت اشغال و توسعه پایگاههای نطامی و سکوهای موشکی،

- انحراف اذهان مردم داخل و خارج، از شکستهای سیاسی- نظامی.

اما، در باره موارد مصرف خارجی نمایش سریالهای چند منظوره:

روشن است که، امپریالیسم برای توسعه و گسترش مناطق تحت سیطره و استیلای خود، به هر اقدامی متوسل شده است و بعد از این نیز خواهد شد. مهمترین عامل حضور بیگانه در هر جائی، پیش از هر چیزی، ناآگاهی عمومی انسانها می باشد. امپریالیسم جای پای خود را در بستر ناآگاهیها و بی معرفتیهای مردم و خیانتکاریهای سران حکومتها تحکیم می بخشد. درست از همین روست که، امروز بشریت شاهد حضور نظامی گـسترده و حملات اشغـالگرانه امپریالیسم جهانی به سرکردگی آمریکا در سرتاسر جهان است و به همین سبب است که،همه ساله بر تعداد پایگاههای نظامی و موشکی خود می افزاید. هر سال کشورهای تازه ای به مناطق حاشیه ای تبدیل شده و بر شمار مستعمرات امپریالیسم افزوده می شود.

امپریالیسم برای اجرا و پیشـبرد سیاستهای غارتگرانه خویـش، از توسل به هـیچ شیـوه ای خـودداری نمی کـند. تهیه سریالهای «آنتی تروریستی»، درگـیر کردن جهان با «جنگ جهانی بر علیه تروریسم»، تـشنج آفـرینـیها، با استفاده ابزاری از تشکلهای (اگر بتوان گـفـت) بین المللی برای کـشاندن این ویا آن دولـت به پای مـیز مـحاکـمه به بهـانه های ساخـتگی، طراحی و اجـرای کـودتاهـای خونین و دخالتهای نظامی متعـدد، غـیره و غـیره، همه در جهـت خدمت به اعـمال دیکـتاتوری نـظامی – سیاسـی، اقتصادی – اجـتماعی و فرهـنگی امپریالـیسم جهانی و در رأس آن آمـریکا و انگلـیس، بکـار گـرفـته می شود.

امپریالیسم با توجه به ویژگی های محلی، منطقه ای و در مجموع، با توجه به نارضایتی جامعه جهانی از سیاستها و اقدامات سلطه گرانه خویش، در هر دوره تاریخی با برخی تغـییرات صوری در سیاستهایش، هـمچـنان به تلاشهای خود برای انحراف اذهـان عـمومی از مشکلات اصلی و عـدیده جامعه بشری، ادامه می دهد. برای جلوگیری از گرایش مردم به سوی احزاب و سازمانهای مترقی انقلابات رنگی رنگ باخته راه می اندازد، افکـار ناسیونالیستی- فاشیستی را برای ایجاد کـینه و خصومت بین خلقهای دوست و همسایه ترویج می کـند، بین معـتقـدان ایدئولوژیها، ادیان و مذاهـب مختلف کینه و نفرت می آفـریند و به ترویج واشاعه فرهنگ مبتذل لمـپنیـسم، لاابالی گری و بی اعـتنائی، و به رواج سبوعـیت و خشونت در جوامع مختلف دست می یازد. بدین ترتیب، فجایع بی سابقه جوامع بشری را تعمیق می بخشد. مزدوران امپریالیسم با بمب گذاری در معابد و اماکن مقدس پیروان ادیان مختلف و با تاکید بر تعلقات دینی قربانیان عملیات نظامی- تروریستی خویش و بزرگ نمائی جنبه دینی آن، بویژه در خاورمیانه مسلمان، همین هدف را دنبال می کـند. با تحریک و جریحه دار کردن احساسات دینی مردم و با نسبت دادن هرحرکـت و اعتراض ضد امپریالیستی به جریانات مذهـبی، موانع جدی در راه پیوستن مردم به صفوف نیروهای مترقی ضد سرمایه داری و سوسیالیستی به وجود می آورد. چرا که، ایجاد اغتشاشات فکری و آشفته اندیشی، زمینه واقعی و اصلی دوری توده ها از حقانیت مبارزات ترقیخواهانه و مبنای تحمیق آنهاست.

نمایش سریالهای جدید از «عملیات تروریستی» در لندن و گلاسکو و دستگیری پزشکان مهاجرعرب در کشورهای مختلف به بهانه دست داشتن در این عملیات و بدنبال آن، ایجاد حادثه خونین و هنوز ادامه دار مسجد لعل در پاکستان، افزایش درگیریها و انفجارها در عراق، فلسطین، لبنان و افغانستان، بگیر و ببندها درادن، مصر، عربستان، یمن، تشدید فـشار پلیسی، خـفـقان و دستگیریها گردن کلفـتانه درجامعه فلاکت زده ایران، چیزی غیر از تکرار بی خردانه بازیهای مرگـبار وعوامفریبانه« تروریستی» پیشین، برای پرده پوشی بمبارانهای ویرانگر کشورهای تحت اشغال و کشتارهای مردم آنها نیست. همانطور که بعد از تهیه سریال خونین دو سال پیش در انگلیس، آدم ربائی و دستگیری مردم در لهستان، مصر، پاکستان وسایر کشورها، شدت گرفت.

امروزه رسانه های امپریالیستی، چگونه و به چه چیز فکر کردن را به مردم تحمیل می کـنند. درست در چنین شرایطی است که، افکار و اندیشه های مترقی در زیر بمبارانهای تبلیغات دروغین، له و لورده می شوند. احزاب و سازمانهای طرفدار صلح، آزادیخواه و عدالت طلب توان ایستادگی و مقابله را از دست می دهند. نا پیگـیریها و انحرافـات در پـشت پرده به بهانه های مختلف خـود نمائی می کـنند. درماندگان سیاسی به دریوزگی می افـتند و با خفت و خواری به «لـنگ اندازی» در بارگاه امپریالیسم افتخار کرده و از گذشتۀ خویش اظهار ندامت می نمایند.

درست در چنین شرایطی است که، فعالان آگاه مترقی، باید هر چه بیشتربه مسئولیت خود درقبال بشریت پی ببرند و تمام نیرو وتوان خویش را در جهت بالابردن هشیاری و آگاهی انسانها به کار گرفته وسدی در راه سقوط و انحطاط جامعه بشری به ورطه فـقـر، بدبختی و جنایات هولناک ایجاد نمایند.

ا. م. شیزلی

11/7/2007

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics