نویدنو:19/01/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

نگاه خودی ها به آزادی ملوانان بریتانیایی

 

عضو كميسيون امنيت ملي مجلس هفتم:
آزادي متجاوزان انگليسي در زمان اولتيماتوم تعيين‌‏شده از سوي بلراز خردمندي به‌‏دور بود

 

تهران- خبرگزاري كار ايران

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هفتم گفت: آزادسازي متجاوزان بازداشت‌‏شده انگليسي در فرجه تعيين‌‏شده از سوي انگليس، از عزتمندي و خردمندي به‌‏دور بود و نشان از ضعف و سستي حاكم بر دستگاه ديپلماسي كشور دارد.
داريوش قنبري در گفت‌‏وگو با خبرنگار پارلماني "ايلنا"، افزود: در مورد اينكه 15 ملوان انگليسي در واقع متجاوزان به آب‌‏هاي ساحلي ما بودند، ترديدي نيست و بايد با اين متجاوزان با قاطعيت برخورد مي‌‏شد اما آزاد كردن آنها بعد از اولتيماتومي كه انگليس براي ما تعيين كرد، با اقتداري كه ما اول از خود نشان داديم منافات داشت.
وي افزود: حداقل اگر قصد بر آزادي داشتيم، بايد پيش از آنكه انگليسي‌‏ها به اولتيماتوم دو روزه متوسل شوند و تهديداتي به شكل وسيع صورت گيرد، اين اقدام را انجام مي‌‏داديم زيرا ما به هر حال با بازداشت اين متجاوزان به هدف خود رسيده و اقتدار خود را به نمايش گذاشته بوديم و به اعتقاد بنده نگهداري آنها خيلي به مصلحت نبود تا شوراي امنيت سازمان ملل بيانيه دهد و اتحاديه اروپا بخواهد به شكل تند اعلام موضع كند.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي ادامه داد: ما مي‌‏توانستيم پيش از اين موضع‌‏گيري‌‏هاي تند با محاسبات صحيح‌‏تر ديپلماتيك، اين متجاوزان را آزاد كنيم ولي حال كه تصميم به نگهداري آنها گرفته بوديم، نبايد بلافاصله بعد از اولتيماتوم دو روزه بلر آنها را آزاد مي‌‏كرديم زيرا اين با اقتداري كه نشان داده بوديم، به‌‏ويژه با شرايط حساسي كه پرونده هسته‌‏اي ما دارد، همخواني نداشت.
نماينده ايلام افزود: متاسفانه با روند مذكور، غربي‌‏ها كم‌‏كم به اين نتيجه مي‌‏رسند كه ايراني‌‏ها در مقابل فشار كوتاه مي‌‏آيند و در بحث هسته‌‏اي هم اگر يك فشار كوتاهي به شكل مذكور وارد شود، كوتاه خواهند آمد و ايراني‌‏ها از حق و حقوق هسته‌‏اي خود به راحتي مي‌‏گذرند.
قنبري اضافه كرد: به اعتقاد بنده موضع تندي كه در اول كار در قبال گروگان‌‏ها داشتيم و از موضع اقتدار برخورد كرديم، با اين سستي روزهاي آخر در آزادي متجاوزان بازداشت‌‏شده انگليسي همخواني نداشت.
وي افزود: اين بيانگر اين است كه دستگاه ديپلماسي ما يك مقدار محاسبات علمي و منطقي خوبي ندارد و بايد با خردمندي بيشتري كار كند و از افراد باتجربه و افرادي كه به اصول اساسي روابط بين‌‏الملل و به يك سياست خارجي درست آگاه باشند، استفاده كند.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هفتم گفت: به اعتقاد بنده موضع‌‏گيري‌‏ها يك مقدار تناقض داشت.
وي در خصوص تضمين وزارت خارجه انگليس مبني بر عدم تكرار تجاوز نيروهاي اين كشور به آب‌‏هاي سرزميني ايران، گفت: انگليسي‌‏ها تاكنون پنج تا شش بار به آب‌‏هاي سرزميني ما تجاوز كرده‌‏اند و به اعتقاد بنده نمي‌‏توان روي تضمين آنها حساب كرد.
اين عضو فراكسيون اقليت مجلس هفتم ادامه داد: در نقاط ديگر مرزي و در نقاط خشكي هم به نظر مي‌‏رسد انگليسي‌‏ها تحركاتي را داشته‌‏اند و اين نشان مي‌‏دهد كه اين حرف و حديث‌‏ها و وعده‌‏ها و تعهدات قابل اعتماد نيست.
وي افزود: البته در مجموع نگهداري متجاوزان بازداشت‌‏شده انگليسي بيش از اين به صلاح نبود اما اينكه در مدت دو روزه تعيين‌‏شده توسط بلر آنها را آزاد كرديم نيز به مصلحت نبود و بهتر بود اعلام مي‌‏كرديم كه اين بازداشت‌‏شدگان را ظرف چهار الي پنج روز آتي آزاد مي‌‏كنيم و به اين ترتيب اجازه مي‌‏داديم چند روزي از اولتيماتومي كه انگليس داده بود، مي‌‏گذشت.

چرا بوش رأفت اسلامي ندارد؟ 

ده نکته درباره آزادي غيرمنتظره انگليسي‌ها 

سيد عمار کلانتري

 

آقاي احمدي‌نژاد مثل هميشه غيرمنتظره عمل كرد و در نخستين كنفرانس خبري خود در سال 1386، به جاي خبر خوش هسته‌اي، دستور آزادي پانزده نظامي دستگيرشده انگليسي را اعلام كرد و خبر داد، اين نظاميان امشب آزاد مي‌شوند و خبرنگاران هم در مراسم آزادي آنان شركت خواهند داشت. اما آزادي اين افراد تا شب هم طول نکشيد و به محض پايان کنفرانس رئيس‌جمهور، همگان ديدند که نظاميان متجاوز، آزاد و با کت و شلوارهاي شيک اهدايي ايران، در نهاد رياست جمهوري ديده شدند و رئيس جمهور، وزير امور خارجه و اسفنديار رحيم مشايي که مدتي پيش ملاقات‌هاي غير عادي با مقامات انگليسي داشت، با لبخند از آنها استقبال کردند.

رئيس‌جمهور، علت اين دستور خود را رأفت اسلامي عنوان كرد و هرگونه معامله و بده بستان را تكذيب كرد.

در رابطه با اين اقدام دكتر احمدي‌نژاد، توجه به نكات زير خالي از لطف نيست:
1) اين‌كه علت اصلي اين اقدام از سوي رئيس‌جمهور ايران، رأفت اسلامي اعلام شده، با توجه به آيه كريمه «محمد رسول‌الله و الذين معه اشداء علي الكفار، رحماء بينهم»، که حوزه رأفت را از ديدگاه پيامبر رحمت (ص) مشخص مي‌کند،‌ جالب توجه است؛ به ويژه اين‌كه احتمالا بايد اميدوار باشيم، آقاي بلر بر اساس رأفت اسلامي، نصرالله تاجيك، ديپلمات ايراني را كه ماه‌هاست به طور غيرقانوني در انگليس بازداشت شده و نيز آقاي بوش بر پايه رأفت اسلامي، پنج ديپلمات ايراني ربوده‌شده در اربيل را آزاد كند.

2) نفي بده بستان و معامله يا به عبارت ديگر، گرفتن امتيازات متقابل از رقيب يا به قول هواداران رئيس‌جمهور، دشمن نيز جاي شگفتي است. اگر ما نخواهيم امتياز متقابل از طرف مقابل بگيريم، پس بايد حتما اين امتيازات را از دوستان بگيريم و ضمنا با نفي امتيازگيري، مفهوم جديدي براي ديپلماسي تعريف كنيم؛ چراكه در تعريف فعلي، ديپلماسي بنا بر داد و ستد در روابط بين كشورها تعريف شده و يا دست‌كم كشورهاي دوست و دشمن حاضر نيستند كوچكترين امتيازي بدون مابه‌ازاي آن به ما بدهند.

3) با توجه به آن‌كه ظاهرا دكتر لاريجاني از سوي نظام، مأمور مذاكره در اين پرونده شده و مذاكراتي هم با دولت انگليس انجام داده بود، بهتر بود اگر تصميمي در اين زمينه گرفته شده، از سوي ايشان اعلام مي‌شد تا در افكار عمومي شايبه ... .

4) دستگيري نظاميان انگليسي توسط نيروي دريايي سپاه پاسداران صورت گرفته بود و رسيدگي به اتهامات آنان نيز در صلاحيت قوه قضائيه بود و با توجه به آن‌كه كليه امور نظامي كشور زير نظر ستاد كل نيروهاي مسلح و فرماندهي كل قوا قرار دارد، بهتر و انتظار اين بود كه تصميم‌گيري در اين رابطه با هماهنگي بيشتر ستاد كل نيروهاي مسلح انجام و اعلام مي‌شد.

5) اگر قرار بود اين نظاميان بر پايه رأفت اسلامي آزاد شوند، آيا بهتر نبود آنان را دو روز پيش و قبل از آنکه نخست‌وزير انگليس اولتيماتوم
۴۸ ساعته براي آزادي آنها بدهد، يا پس از گذشت اين مدت آزاد مي‌کرديم تا شايبه ارتباط آزادي آنان با گستاخي بلر به وجود نيايد.

6) برگزاري مراسم استقبال از آزادي نظاميان انگليسي، خريد لباس‌ و گرفت عکس يادگاري نيز جاي تعجب دارد. اگر افراد مجرم هستد، پس نبايد مانند قهرمانان از آنان استقبال کرد و بدتر از آن، حضور پر از شوق و ذوق شماري از اعضاي کابيه در اين مراسم بود. هرچند اميد داريم نظاميان انگلسي فردا که به لندن رسيدند، نامه‌ها و اعترافات خود را تکذيب نکنند.

7) همواره ايراد اصولگرايان و از جمله دكتر احمدي‌نژاد به ديپلماسي اصلاح‌طلبان، تنش‌زدايي يك‌طرفه و دادن امتيازات فراوان به طرف مقابل بدون دريافت امتياز متقابل بود كه مصداق بارز آن تغليق دو و نيم ساله غني‌سازي بود. اما اكنون چگونه دستگاه ديپلماسي دولت مي‌تواند از اين اقدام با ادبيات اصولگرايانه دفاع كند؟

۸) موضوع دستگيري و آزادي نظاميان انگليسي آزمون خوبي براي هواداران افراطي رئيس‌جمهوري بود تا آنان که تا امروز خواهان اخراج سفير انگليس و برخورد شديد تا سر حد اعدام با اين نظامي بودند، است؛ اگر آنگونه که تاکنون ديده شده، اين افراد بعدا رنگ عوض کرده و آزادي بي قيد و شرط نظاميان انگليسي را عين اصولگرايي و انقلابي بودن بدانند، اين نکته بر همگان اثبات مي‌شود که شخص‌گرايي و باندمحوري، شايسته‌تر از تفسير اصولگرايي براي اين نوع برخورد است.
با اين حال، به نظر نمي‌رسد دانشجويان بسيجي که همواره مخالف توطئه‌هاي قديمي‌ترين دشمن ملت ايران بوده‌اند، با کنار گذاشتن اصولگرايي اقدام دولت را بدون اعتراض بگذارند.

۹) حضور اسفنديار رحيم مشايي، معاون ميراث فرهنگي و گردشگري که از نظر شغلي ارتباطي با موضوع نظاميان انگليسي ندارد، ولي شايبه روابط نزديکي با مقامات دولت بريتانيا دارد و و ديدار غير منتظره و خلاف رويه وي با وزير خارجه وقت انگليس خبرساز شد و بر اساس برخي قرائن در اين فرايند مؤثر بوده است، نيز جالب توجه است.

۱۰) هرچند نظاميان انگليسي با زدن لبخند در برابر رسانه‌هاي داخلي و خارجي آزاد شدند، اما جا دارد در کنار اين لبخندها و شادماني مردم انگلستان، به ياد اشکها و نامه‌هاي سوزان خانواده‌هاي شهدا، مفقودين و اسرايي باشيم که توسط آمريکا، انگليس و عوامل آنها در منطقه داغدار شدند و خانواده‌هاي عليرضا عسگري، نصرالله تاجيک و پنج ديپلمات قهرمان و در بند ربوده شده در اربيل، آخرين آنها به شمار مي‌روند.

منبع: بازتاب

واکنش به اظهارات ملوانان انگليسي پس از آزادي/
عضو هيات‌‏رييسه مجلس‌‏هفتم:
انگليس در اين ماجرا تحقير شد
اقدامات دولت بلر براي دفاع از اين شكست و كاهش فشار رواني طبيعي است

تهران- خبرگزاري كار ايران

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس‌‏هفتم گفت: اي كاش قبل از آزادسازي نظاميان انگليسي، كنفرانس مطبوعاتي گسترده‌‏اي براي آنها با حضور خبرنگاران داخلي و خارجي برگزار مي‌‏كرديم.
حميدرضا حاجي‌‏بابايي در واكنش به اظهارات نظاميان انگليسي مبني بر فشار رواني از سوي ايران به آنها براي اعتراف به تجاوز به آب‌‏هاي ايران گفت: اين اقدامات دولت بلر واكنش انفعالي در برابر شكست بزرگي است كه از جمهوري اسلامي ايران متحمل گشته است.
عضو هيات‌‏رييسه مجلس‌‏هفتم افزود: جمهوري اسلامي ايران كار شايسته و بزرگي انجام داد و در موضع اقتدار و رحمت پيامبر(ص) دو پيروزي بزرگ بدست آورد.
وي با تاكيد بر اين كه دولت انگليس در برابر اقدام ايران مجبور شد نيروهايش را از خليج فارس خارج كند، تصريح كرد: در واقع دولت بلر توسط جمهوري اسلامي ايران در اين مدت تحقير شد.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس‌‏هفتم گفت: اقدامات دولت بلر را براي دفاع از شكست پي‌‏درپي و كاهش فشار رواني جامعه انگلستان طبيعي مي‌‏دانيم.
حاجي‌‏بابايي تصريح كرد: پس از تدارك نمايش كنفرانس مطبوعاتي براي نظاميان انگليسي بازگشته به كشورشان و مكتوباتي كه در اختيارشان قرار دادند، فكر كردم اي كاش قبل از آزادي آنها يك مصاحبه مطبوعاتي گسترده با حضور خبرنگاران همه كشورها تدارك مي ديديم تا دولت بلر نتواند آنها را با فشار و تهديد مجبور به اعترافات اينگونه كند.
عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس‌‏هفتم ادامه داد: دولت انگليس هر قدر به اين موضوع دامن بزند، نشانه بزرگي اقدام ايران و شكست سخت انگليس است.

 

به ما هم سهمی می دهید ؟
پيمان مقدم

 

من بر خلا‌ف برخي از همفكرانم هيچ نقدي بر اين داستان آزادي ملوان‌ها ندارم كه چرا به‌رغم آنچه بزرگان مي‌گفتند، انگليس نه معذرتي خواست و نه تضميني داد يا امتيازي هم اگر ردوبدل شد ما كه در جريانش نيستيم. هر چند كه ملوان‌هاي متجاوز با لباس‌هايي آراسته و يك بغل صنايع‌دستي و سوغات ايران را ترك كردند اما مي‌خواهم همراه شما آقاي رئيس‌جمهور با غرور به داستان نگاه كنم كه استعمارگر پير- حافظه تاريخي ما كه هنوز آن قدر ضعيف نشده تا فراموش كنيم چگونه به سادگي آب خوردن وكيل مي‌نشاند و وزير مي‌پراند و از خارك و بوشهر تا پارك شهر و باغشاه ريشه گسترانيده بود - امروز به واسطه ورود به آب‌هاي سرزميني ما ضرب شست خورده است. البته همان بهتر كه ميهماني ملوان‌ها عمر درازي نداشت و ماجرا اينچنين پايان يافت كه اگر ما قديم‌ترها همچنين قاطع اما رئوف بوديم شايد كه سردار قادسيه براي چنان هجومي به آب و خاك سرزمين مان پر و بال نمي‌گرفت. من اما اين بخش بخشش و رافت ماجرا را دوست‌تر دارم. يعني وقتي كه حساب و كتاب مي‌كنم و چرتكه مي‌اندازم ذوق زده مي‌شوم كه اگر عطوفت شامل حال بيگانه متجاوز شده است پس آنقدر هست كه نصيب اهالي اين آب و خاك هم شود. ‌

آقاي رئيس‌جمهور پس مي‌شود نويسنده‌اي، منتقدي و سخنوري هم اگر كلا‌مي به نقد گفت و نوشت او را همسان مزدوري متجاوز محسوب نكرد. مي‌شود اگر كسي در نقد دچار انحراف شد و قلمش از روي هيجان يا اهمال به خطا رفت، آماج تهمت‌ها و نسبت‌ها را نثارش نكرد. پس مي‌شود اگر كسي در همين آب و خاك است اما در خط فكري شما نيست را انسان جايزالخطاي لا‌يق بخشايش و عطوفت قلمداد كرد. مي‌شود فرد خاطي را محترمانه‌تر و آرام‌تر به حبس و بازجويي و بازداشت برد. مي‌توان لا‌اقل خانواده‌اش را از مكان و زمان ميهماني پرسش و پاسخش مطلع كرد و از حال و روزش آگاهي داد. قطعا روزنامه‌نگار و انديشمند منتقد خطاكار به اندازه ملوان‌هاي انگليسي حامي قدرتمند و هياهوي جهاني ندارد. ‌

سوغات و صنايع‌دستي از زندان هم پيشكش، هر كدام ما كه گذارش به آنجا بيفتد ترجيح مي‌دهد كه هيچگاه دست از پا خطا نكند اما نمي‌دانم بخشي از همكاران ما كه كوله‌باري از تهمت و توهين را به واسطه افكار و عقايد و نوشته‌ها، نثار اشخاص مي‌كنند و از كسي اگر خطايي سر زد او را دربست مهره و عامل و نفوذي و كارگزار متجاوزين بيگانه بر مي‌شمارند و مستحق عقوبتي سخت مي‌نامند، در باب عطوفت و رافت اسلا‌مي‌اي كه شما جاري ساختيد چه نظري خواهند داشت؟ اميدواريم از اين مهر و بخشايش به ما هم‌ميهنان و هم‌كيشان هم سهمي برسد.

روزنا

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics