نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2016-06-14

نویدنو  25/03/1394 

 

 

 

 

برزخ دردناک زحمتکشان

زحمتکشان وکارگران ایران در برزخ دردناکی به سر می برند . هر روز ده ها واحد بحران زده تولیدی به تعطیلی کشیده می شود و ده ها و صد ها بیکار به صف انبوه بیکاران افزوده می شود . بانگ رونق اقتصادی دولت " تدبیر و امید" گوش فلک را کر کرده است و ندای اجرای " اقتصاد مقاومتی" صفحات روزنامه ها ورادیو و تلویزیون را انباشته است . اما در پس این هیاهوی فریبکارانه زندگی میلیون ها کارگر و زحمتکش دود می شود وبه هوا می رود .

هرروز صحن مقابل مجلس شاهد ده ها گردهمایی از سوی کارگران ومستمری بگیران سراسر کشور است که پس از دست وپا زدن هایی بیهوده دست از پا درازتر به خانه و کاشانه بی رونق خود باز می گردند .اعتراض ها به شرایط نا عادلانه حاکم در محیط های کار با اخراج ، احکام قضایی و شلاق و زندان رو به رو می شوند .

حق بیمه های پرداخت نشده و انبوه بدهی واحد ها به تامین اجتماعی ، حتی بیمه بیکاری کارگران را نیز با دشواری های متعددی رو به رو ساخته است . کارفرمایان سرمایه داری که در این شرایط بحرانی در گیرند ، به راحتی و حتی بنا گزیر به تعطیل واحد تولیدی ، صرف نظر از سرنوشت کارکنان آن اقدام می کنند . اداره های برق و گاز و تامین اجتماعی با بدهی های میلیاردی این واحد ها خود در وضعیت دشواری قرار گرفته اند . و همه این دشواری ها دیواری کوتاه تر از دیوار کارگران پیدا نمی کنند و بر دوش آن ها آوار می شوند .

شهرک های صنعتی موجود در استان های مختلف عمق فاجعه را بهتر نمایان می سازند . بیش از 50 درصد واحد ها در شهرک های صنعتی تعطیل شده اند و باقیمانده آن ها نیز با ظرفیت های 20تا 70 درصد کار می کنند که نه از نظر اقتصادی توجیه دارد و نه از نظر توان رقابت . در این میان بسیاری از صاحبان واحد ها به دلیل کمبود نقدیتگی به دریافت پول از بازار روی کرده اند که بهره های گاه 70 درصدی ان خود به عامل نابودی بسیاری از آن ها تبدیل شده است . ملغمه ای که زنجیره معیوبی از روابط بین ادارات دولتی ، بانک ها و واحد های تولیدی را ایجاد کرده است که قربانی نهایی آن سرنوشت کار وزندگی کارگران و کارکنان  این واحد ها هستند.

نمونه های اخیر واحدهای تولیدی تعطیل شده عمق فاجعه را بیشتر نمایان می سازئد .- ما در این شماره خبر دو نمونه برجسته آن را در معرض دید خوانندگان گذاشته ایم – هزاران کارگری که ماه ها حقوق نگرفته اند ، در موارد بسیاری با بیمه بیکاری حمایت نمی شوند ، از خدمات درمانی ناچیز دفترچه های بیمه بعلت عدم پرداخت حق بیمه از سوی کارفرماها بی بهره اند ، به دلیل عدم قرار داد یا قرارداد های موقت کوتاه مدت از هیچ حمایت قانونی بر خوردار نیستند ، قربانی های مستقیم وضعیت جاری هستند.

بانک ها واحد ها را مصادره می کنند ، بیمه ها برای دریافت طلب خود به قوه قضائیه و فرمانداری و... متوسل می شوند و سرمایه دارها با داشته های غیر واحد تولیدی خود زندگی خوبی را می گذرانند و نزول خوار ها با تامین اموال در راه رو های کلانتری ها و دادگاه ها وول می خورند ، و تنها کارگران هستند که از همه امکانات اجتماعی محروم می مانند . فرزندان خود را نمی توانند به مدرسه و دانشگاه بفرستند ، بیماری خود  و خانواده خود را به دلیل فقدان امکان مالی به حال خود رها می کنند ، انواع آسیب های اجتماعی را تحمل می کنند و در صورت هرگونه فریاد که " گرسنه ایم" به تخته شلاق حاکمیت دچار می شوند .

طبقه کارگر ایران در چنین شرایطی با دو وضعیت متناقض رو در رو است . از یک سو با تعطیلی واحد ها سامان زندگی خود را از دست می دهد ، از این رو در موارد بسیاری هم دوش کارفرما و سرمایه دار در مقابل کارکنان بیمه و برق و گاز که برای تعطیلی و قطع امکانات مراجعه می کنند می ایستند ، از سوی دیگر به دلیل فقدان بازار و بحران در تولید و انبوهه واردات رقیب از خارج ، و مهم تر از همه نبود نقدینگی برای تامین مواد اولیه وهزینه های جاری واحد تولیدی ، و در موارد بسیاری سوء استفاده کارفرما از وضعیت حاکم برای فرار از انباشت زیان بیشتر هر روز بیش تر از روز پیش در معرض از دست دادن موقعیت کج دار ومریز خود قرار می گیرند .

نبود تشکل در محیط کار و در سطح صنفی و کشوری معضل بزرگ طبقه کارگر ایران است . هر تلاشی هم برای تشکل با اشکال قرون وسطایی در هم کوبیده می شود . وضعیت دشواری است . در این وضعیت نیروهای پیشرو کارگری و کارگران آگاه برای متشکل کردن نیروی کار  در تشکل های مستقل کارگری و سندیکا ها تلاش می کنند . آن ها را نباید تنها گذاشت و باید با افشا سیاست های ضد کارگری دولت "تدبیر و امید" و ترفند های سرمایه داران واحد های تولیدی با تمام توان به این مبارزه دوران ساز کارگران ایران علیه استبداد و سرمایه داری و ایجاد سندیکا های مستقل کارگری یاری رساند .

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: