نویدنو 22/12/1392

نویدنو  22/12/1392 

 

 

 

شبح منازعات جهانی بر فراز کاراکاس

پس از سوریه و اوکراین نوبت به ونزوئلا رسید

 

دیپلماسی ایرانی: ونزوئلا سومین کشور پس از سوریه و اوکراین است که می رود به عرصه رویارویی جبهه راست گرایان وابسته به ایالات متحده و چپ گرایان وابسته به روسیه و چین و کشورهای مهم منطقه ای مثل برزیل تبدیل شود. درگیری های اخیر ونزوئلا 21 کشته بر جای گذاشته و مشکلات اقتصادی و سیاسی جدیدی را به وجود آورده است همچنین این کشور را به سمتی می برد که بدترین نوع تقسیم بندی سیاس را تجربه کند.

 

نقشه بین المللی نشان می دهد که تنش ها به بدترین شکل از سمت منازعات محلی به منازعات بین المللی با توجه به قطب بندی های قدرت های جهانی در سایه قدرت نمایی های روسیه و ایالات متحده متمایل شده است. به عبارت دیگر به آغاز نوع جدیدی از جنگ سرد شباهت دارد که طرف های منازعه برای اعمال نفوذ جنگ غیر مستقیمی را با یکدیگر آغاز کرده اند. ونزوئلا از عناوین بارز این تحول سربسته است، کشوری که ماه ها است در تنش های سیاسی خطرناک به سر می برد که می تواند کشور را به دو بخش تقسیم کند، به گونه ای که جنایت و درگیری های سیاسی و اجتماعی در سایه افزایش نرخ بیکاری و کاهش درآمدهای نفتی با یکدیگر عجین شده است.

 

نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا مخالفان را به حمایت از تنش هایی که کشور را در نوردیده متهم می کند در حالی که تردید نمی کند که واشنگتن را حامی این تنش ها با حمایت از مخالفان متهم کند تا جایی که کار به اخراج سه دیپلمات امریکایی به اتهام توطئه علیه امنیت ملی کشور، این کشور واقع در قلب امریکای لاتین، رسیده است. آن طور که رسانه های محلی ونزوئلا اعلام کردند مادورو همچنین از همتای امریکایی اش باراک اوباما، خواسته است که از دخالت در امور داخلی ونزوئلا تا قبل از این که "کار به در بسته بدون دریچه" برسد، خودداری کند.

 

از سوی دیگر، مخالفان راست گرای رئیس جمهور مادورو خواستار کنار رفتن وی از قدرت شده اند برای این که به گفته آنها کشور به یک تنگنای سیاسی رسیده و وی تلاش دارد تا کشور را به یک دیکتاتوری حقیقی از طریق سرکوب احزاب سیاسی و انتقال به حکومتی "شبیه حکومت کوبا" تبدیل کند.

 

تحلیل ها در رسانه های امریکای لاتین حاکی از آن است که اوضاع در ونزوئلا رو به بدتر شدن است، علاوه بر منازعات محلی، وضعیت در ونزوئلا با توجه به موقعیت ژئوسیاسی آن به خصوص بعد از آن که روسیه از احتمال ایجاد پایگاه نظامی در ونزوئلا صحبت به میان آورد نیز پیچیده تر شده است

آن طور که کاخ سفید چند ماه پیش در بیانیه خود بیان داشته ونزوئلا به سمت استفاده از ابزارهای حکومت دیکتاتوری که منافی دموکراسی است متمایل شده و نیازمند اصلاحاتی حقیقی است. بیانیه ای که به روشنی نشان از دخالت امریکا در واکنش به تقاضای روسیه که خواستار خودداری کاخ سفید از تبدیل شدن ونزوئلا به عرصه ای برای ایجاد بحران جدید شده بود، دارد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در دیدار روز دوشنبه گذشته خود با همتای ونزوئلایی اش الیاس خوا تاکید کرد که مسکو از تلاش های دولت ونزوئلا برای برقراری ثبات در این کشور حمایت می کند.

 

همچنین بزرگترین کشور منطقه یعنی برزیل نیز قصد دارد به ونزوئلا کمک کند تا بر اوضاع از طریق گفت وگو با مخالفان مسلط شود، راهی که نمی توان اثری از آن نزد جریان های سیاسی دید چرا که به جای آن رویارویی و تظاهرات روزانه در شهرهای بزرگ در راس آنها، کاراکاس جریان دارد

 

تحلیل ها در رسانه های امریکای لاتین حاکی از آن است که اوضاع در ونزوئلا رو به بدتر شدن است، علاوه بر منازعات محلی، وضعیت در ونزوئلا با توجه به موقعیت ژئوسیاسی آن به خصوص بعد از آن که روسیه از احتمال ایجاد پایگاه نظامی در ونزوئلا صحبت به میان آورد نیز پیچیده تر شده است، چرا که واشنگتن به روشنی دریافته است که روس ها بیش از پیش به مرزهایش نزدیک شده اند. روسیه از دولت حاکم بر ونزوئلا برای تحقق اهدافش از جمله ایجاد پایگاه نظامی در این کشور حمایت می کند در حالی که واشنگتن از به قدرت رسیدن راست گرایان در ونزوئلا با توجه به سناریوی کلافه کننده ای که شاهدیم، حمایت می کند.

 

خوان گابریل توکتلیان در روزنامه آرژانتینی کثیر الانتشار لانسیون در این باره می نویسد، اگر کشورهای امریکای لاتین از پایگاه های امریکا خلاص شدند، ونزوئلا با برقراری روابط نظامی نزدیک با روسیه و در اختیار گذاشتن پایگاه های نظامی خود در اختیار این کشور شبح درگیری را باز گردانده است. ونزوئلا باید درباره "اتحاد کشورهای جنوب" که شامل کشورهای امریکای جنوبی می شود و اعطای تسهیلات نظامی به کشورهای خارجی را حذر می دارد، توضیح دهد.

 

منبع: القدس العربی/تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter