نویدنو 22/12/1392

نویدنو  22/12/1392 

 

 

 

در گزارش یک نهاد کارگری بررسی شد:

کارگران با چه میزان مزد قادر به زندگی در تهران هستند

 

در فاصله یک روز مانده به شروع مذاکرات مزدی سال 93، شوراهای اسلامی کار کارخانجات استان تهران بنا به تکلیف بند دوم ماده 41 قانون کار که سبد هزینه یک خانوار کارگری با تعداد متوسط را ملاک تعیین حداقل مزد کارگران قرار داده است، امروز با برگزاری نشستی در شهر ری، به بررسی گزارش اخیر کمیته مزد این نهاد کارگری پیرامون مبلغ واقعی حداقل دستمزد کارگر برای اداره یک خانواده چهار نفره در استان تهران پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «علی خدایی» رئیس کمیته مزد کانون عالی هماهنگی شوراهای اسلامی کار کشور در جلسه امروز اعلام کرد: کمیته مزد این نهاد کارگری امسال برای اولین بار تنها به گزارشات منابع رسمی اکتفا نکرده و با انجام تحقیقات میدانی توسط یک گروه کارشناسی، رقمی نزدیک به واقعیت را برای تامین هزینه معیشت یک خانواده کارگری برآورد کرده است.

بنا بر اعلام کمیته تخصصی این نهاد کارگری، هزینه سبد حداقلی یک خانواده کارگری در استان تهران بر مبنای نیازهای خوراک، مسکن، حمل و نقل و بهداشت در اسفند ماه سال 92، رقم یک میلیون و 760 هزار تومان محاسبه شده است.

رئیس کمیته مزد شوراهای اسلامی کار تهران با بیان اینکه هزینه های مربوط به اقلام خوراکی و آشامیدنی نه بر اساس قیمت مغازه‌ها که بر اساس قیمت عرضه این کالاها در میادین میوه و تره بار محاسبه شده‌اند، گفت در مورد مسکن نیز تلاش شده است تا به یک نرخ میانگین در همه نقاط استان را ملاک قرار دهیم.

وی یاد آور شد در این محاسبات پیش فرض بر این بوده است که حداقل 50 درصد کارگران تهرانی فاقد مسکن هستند.

خدایی با بیان اینکه در این براورد، هزینه‌های فرهنگی و آموزشی و رفاهی کارگران محاسبه نشده است، در این باره توضیح داد: تحقیقات میدانی ما نشان داد که کارگران تهرانی در نتیجه وخامت اوضاع اقتصادی از این هزینه ها کاسته اند به طوری که هیچ استاندارد واحد و مشخصی برای محاسبه سبد نیازهای رفاهی، آموزشی و فرهنگی کارگران وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برابر گزارشهای بانک مرکزی در فاصله سالهای 81 تا 90، 18 درصد از اقلام خوراکی خانوادهای کارگری کاسته شده است، گفت به عنوان نمونه در این گزارش مشاهده می کنیم که با عمیق‌تر شدن فاصله حداقل مزد کارگران و تورم، اقلامی چون نان، برنج، گوشت دام، مرغ و ماهی در سفره‌های کارگران روز به روز کمرنگ تر شده است.

به گفته خدایی نتیجه این شرایط در دراز مدت سلامت خانواده های کارگری را تهدید می‌کند.

این مقام کارگری همچنین درخصوص کاهش هزینه های مربوط به امور آموزشی خانواده های کارگری گفت: واقعیت این است که امروز فرزندان خانواد های کارگر به دلیل مشکلات مالی خانواده هایشان از امکانات مناسب آموزشی برخوردار نیستند و این درحالی است که در مقابل خانواده های طبقات مرفه به راحتی از عهده تامین هزینه های آموزشی فرزندان خود برمی‌آیند که این وضعیت نیز در میان مدت امکان دست‌یابی فرزندان جامعه کارگری به موقعیت‌های بالای شغلی را از میان می‌برد.

وی افزود: بدون شک نتیجه استمرار چنین وضعیتی این است که در آینده فرصتهای بهتر شغلی توسط فرزندان خانواده‌های توانمند اشغال خواهد شد و فرزندان کارگران آینده نامعینی خواهند داشت.

خدایی با بیان اینکه افزایش ناچیز و غیر قانونی مزد طی سالیان اخیر باعث شده است تا نیروهای انسانی شاغل برای تامین هزینه‌های خود فرصتهای شغلی دوم و سومی را اشغال کنند، گفت اگر مزد به درستی افزایش یابد شاهد تقسیم فرصتهای شغلی به طور مساوری بین جویندگان کار خواهیم بود.

وی همچنین در خصوص سهم کارگران در قیمت تمام شده کالا و خدمات به اظهارات اخیر معاون وزیر کار اشاره کرد و افزود: این اظهارات نشان داد که برخلاف ادعای رایج افزایش دستمزد کارگران بار اقتصادی غیر متعارفی را به تولید تحمیل نمی‌کند.

رئیس کمیته مزد شوراهای اسلامی کار تهران در ادامه به آمار منتشر شده مرکز آمار ایران در خصوص درآمدهای حاصل از حقوق و دستمزد  اشاره کرد و گفت: براساس این آمار در سال 41درصد مزد بگیران در بخش خصوصی و 20 درصد در بخش دولتی مشغول به کار بودند که در این میان بخش خصوصی حدود 14 درصد و بخش دولتی حدود 12 درصد از در آمدهای مزدی و حقوقی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه این آمار از یکسو نشان دهنده آن است که مزد بگیران در مجموع حدود 60  درصد از درآمدهای مزدی کشور را در اختیار دارند و از سوی دیگر تطبیق این آمار با واقعیت‌های اقتصادی نشان می‌دهد که بعید است مزد بگیران بتوانند با هدایت در آمدهای ناچیز و کنترل شده خود باعث رشد تورم در جامعه شوند.

وی تاکید کرد: هدایت سرمایه های کلان به بازارهای ارز، طلا و مسکن دلیل اصلی سرگردان شدن نقدینگی در جامعه بوده و دراین بین کارگران و مزد بگیران هیچ نقشی در بوجود آمدن این و ضعیت نداشته اند.

او افزود: در واقع کسانی که در بوجود آمدن این نقدینگی نقش دارند که همواره با دامن زدن به جو روانی تورم زا بودن افزایش مزد، با تقویت قدرت خرید کارگران مخالفت کرده اند.

درآمد متوسط کارگران چقدر است؟

در ادامه این نشست، رئیس کمیته مزد شوراهای اسلامی کار استان تهران به تحقیقات میدانی این نهاد کارگری پیرامون متوسط درآمد صنوف مختلف کارگری پرداخت و گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده در حال حاضر میانگین درآمد کارگران متخصص و ساده شاعل در واحدهای تولیدی بالغ بر 780 هزار تومان در ماه است.

خدایی ادامه داد: در صنوف و مشاغل آزاد محاسبات انجام شده نشان می‌دهد در آمد متوسط کارگران بالغ بر 650 هزار تومان است.

وی با بیان اینکه بر اساس این تحقیقات پایین‌ترین میزان درآمد مربوط به کارگران به کار گرفته شده در طرح استاد شاگردی است گفت: تحقیقات میدانی انجام شده حاکی از آن است که میانگین درآمد این گروه از کارگران بالغ بر 450 هزار تومان است.

وی افزود: در این بخش حتی کارگران وجود دارند که دریافتی آنها از 150 تا 300 هزار تومان متغییر است.

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter