نویدنو 22/12/1392

نویدنو  22/12/1392 

 

 

 

یک فعال چپ گرا در سوئد توسط فاشیست ها به طور مرگباری زخمی شد

 

 

اخبار روز: یک جوان ۲۵ ساله در تظاهرات روز بین المللی زن در هشتم مارس در شهر مالموی سوئد از سوی نئوفاشیست ها زخمی شد و در خطر مرگ قرار گرفت. شوان شاتاک با دوست خود در راه خانه بود که یک گروه مسلح نئونازی به او حمله کردند. شوان از ناحیه ی سر به شدت زخمی شد و در کما فرو رفت. در حال حاضر خطر مرگ رفع شده است.

بعد از این حادثه، سه مهاجم دستگیر شدند. آن ها عضو حزب دست راستی افراطی «سونس کارناس» (حزب سوئدی) هستند. از نگاه این حزب شوان یک دشمن تلقی می شود. شوان از یک خانواده ی مهاجر است، او عضو سندیکای انقلابی اس.آ.س و فعال حمایت از همجنس گرایی به ویژه در فوتبال است. او آنتی فاشیست است. حمله به او تصادفی نبوده است. گروه نازی ها در تمام مدت تظاهرات هشت مارس علیه این تظاهرات خط و نشان می کشید.

شوان در یک کشور آزاد زندگی می کند که به مسائل حقوق بشر توجه می کند. با این حال حملات مسلحانه و خشونت بار نئونازی ها علیه فعالین حقوق بشر رو به افزایش است. این موضوع متاسفانه به یک پدیده ی اروپایی تبدیل شده است ه نشان می دهد احزاب و سازمان های دستی راستی افراطی در کشورهای مختلف، به صورت یک شبکه ی فعال با ارتباطات تنگاتنگ در آمده اند. اعضای حزب سوئدی قبلا در مجارستان (در حزب «یوبیک» و در یونان در «سحر طلایی» فعال بوده اند و از فعالیت های فاشیستی این احزاب حمایت می کرده اند. پیش از هشت مارس آن ها حتی در حزب برادر خود «آسوبودا» (حزب آزادی در اوکراین») در «میدان» کیف از فاشیست های اوکراین پشتیبانی کردند.

 

به دنبال این حادثه، در مالمو و بسیاری دیگر از شهرهای سوئد تظاهرات بزرگ ضدفاشیستی برگزار شد که هزاران نفر در ان ها شرکت کردند. همچنین زیر شعار «مبارزه کن، شوان» در تویتر در سرتاسر اروپا آکسیون های همبستگی بسیاری برگزار گردید.

 

عکس ها: عکس شوان و تظاهرات ضدفاشیستی در مالمو

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com

چهارشنبه  ۲۱ اسفند ۱٣۹۲ -  ۱۲ مارس ۲۰۱۴

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter