نویدنو 05/12/1392

نویدنو  05/12/1392 

 

نقدی بر کتاب ویترین نوشته پروین داوری

صادق شکیب

در پایان راه ، مانه سخنان دشمنان مان را بلکه سکوت دوستان مان را به یاد خواهیم آورد . ( مارتین لوتر کینگ )

در جوامع بسته هنر نوعی از ابزار و وسیله ی مشخص ، برای شکستن سکوت ، و رساندن صدای جامعه به گوش انسان ها است . و چه زیبا خواهد بود که این آوا با برگرفتن پرمایه و کارا از متدهای هنری ، در اشکال مختلف ، هرچه پر آهنگ تر و دلنشین تر شود . تا توجه  در خور افراد را برانگیزد . کتاب ویترین نوشته پروین داوری مجموعه ده داستان کوتاه است ،  که با نگرشی از این زاویه مفهوم و اهمیت می یابد . در داستان  *ویترین * نویسنده با قلمی پر احساس و پی ریزی حادثه ای ساده ، ولی  ژرف و پر معنا می رساند که در جامعه ، چسان خواست انسانی افراد به تمسخر گرفته شده وبی رحمانه به صلابه کشیده و خاموشش می نمایند . این داستان کوتاه نشان از عمق درک و دریافت منطقی خانم داوری از جامعه ای است که در آن انسان و خواست های  انسانی به هیچ انگاشته می شوند . و نویسنده توانسته بر مبنای خلق یک حادثه ی کوتاه ، آن را به تصویر کشد . در داستان * انگار چیزی کم بود * نمودی  از روحیه ی نوجوانی باز گو می شود . تا در یابیم ، همواره در روابط اجتماعی احساسات و علائق هم دیگر را درک نموده وبه این اصل اخلاقی  احترام  گذاریم . این امر بالاخص در محیط خانوادگی مفهوم و ارزشی خاص دارد . که عدم مراعات آن منجر به فاصله ی افراد با هم می شود . ولو آنکه نزدیک ترین رابطه خویشاوندی نیز با هم داشته باشند . ( پدر و فرزند ) . در داستان * چی می شد اگر * نویسنده خواسته است با پردازش حادثه ای ، وجهی از درد و تنهایی و بی کسی را واگوید. واینکه همگان نیاز به مونس وهمدم دارند. داستان * شب چله* فاقد هرنوع بار اجتماعی است . هرچه اندیشیدم ، نتوانستم منظور نویسنده را دریابم . امید اینکه هدف خانم داوری نوشتن صرفا برای نوشتن نباشد . در داستان * شهریه مریم *  نویسنده در صدد است گوشه ای از فقر ورنج افراد زحمت کش میهنمان را بیان نماید . در داستان  * قهقهه *  نویسنده می خواهد برساند که در زندگی می توان موضوعی ولو پیش و پا افتاده را بهانه ساخته ، شادی نمود . * داستان *مقاومت * داستانی است که زندگی بدون هرنوع انگیزه اجتماعی  قشر مرفه و بی درد جامعه را می رساند . در داستان * همراه * نویسنده با طرح گوشه ای از رنج وتنهایی پیرزنی خواهان طرح معضلی از هزاران مشکل جامعه ای که در آن فقط پول و ثروت معیار و ارزش است را واگوید .

در پایان نگارنده مایل است ، این آرزوی خود را با خانم داوری در میان نهد که ایشان با  تعمقی بیشتر توجه خویش را به افراد پایین دست جامعه معطوف نموده وبه آثارش در این عرصه غنای هرچه افزونتری بخشد.

برای آشنایی بیشترخوانندگان با کتاب لازم است بگویم که  این کتاب در سال 1390 از سوی انتشارات ریتم با همکاری موسسه فرهنگی و هنری نغمه آفرینش در تبریز با شمارگان 1000 نسخه در 77 صفحه  چاپ و منتشر شده  است .

 

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter