نویدنو 29/10/1392

نویدنو  29/10/1392 

 

 

فهرست سازمان‌های امنیتی‌ که در بلاد شام فعال هستند

همه رقابت‌ها و ترورهای سازمان یافته در سوریه

 

دیپلماسی ایرانی: پایگاه سوری المدی به نقل از مرکز مطالعات “Militär Geheimdienst Surveillance Studies” سازمان ها و مراکز اطلاعاتی و امنیتی 16 کشور را که در طول سه سال بحران جاری در سوریه فعالیت دارند و تمامی اطلاعات امنیتی و میدانی را به دقت زیر نظر گرفته اند، منتشر کرده است.

از این میان سازمان های اطلاعات و امنیت 11 کشور علیه بشار اسد و حکومت او در سوریه فعالیت می کنند که عبارتند از:

CIA (AI) & (NSA), BND(MAD), BRGE, MI6 (DIS), Mossad, DMGJ, DGSE, DMGS, Millî İstihbarat Teşkilâtı (MİT), QSS,UEI.

این سازمان ها متعلق به کشورهای ایالات متحده امریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس، ترکیه، عربستان، اسرائیل، قطر، لبنان، اردن و امارات متحده عربی هستند.

پنج سازمان امنیتی نیز به سود بشار اسد فعالیت می کنند و با سازمان امنیت او در ارتباط کامل هستند که عبارتند از سازمان های امنیتی روسیه، ایران، عراق و سازمان امنیت حزب الله. در کنار این سازمان ها سازمان های امنیتی چین که شاملVEVAK, MAA, FSB, Zhong Chan Er Bu می شود نیز به طور مخفی فعالیت دارند.

همچنین سازمان های امنیتی کشورهای دیگری نیز به طور نامنظم و غیر دائم فعالیت می کنند که شامل بلژیک، کانادا، کره جنوبی و مصر می شود.

در این گزارش همچنین آمده است که از اوایل پاییز 2013 سازمان های امنیتی فرانسه، آلمان و بریتانیا تلاش کردند تا به دمشق نزدیک شوند و فعالیت های امنیتی مشترکی را با آن انجام دهند و به همین منظور پیشنهادهایی را به دولت سوریه دادند که دولت سوریه این پیشنهادها را رد کرد و در آن موقع نپذیرفت که با آنها همکاری کند، اما در ابتدای نوامبر 2013 سازمان امنیت سوریه در مواضع خود تجدید نظر کرده و تحت شرایطی پذیرفت که اطلاعاتی را درباره شورشیان اروپایی ای که به سوریه آمدند و در آن جا کشته شدند در اختیار سازمان های امنیتی کشورهای اروپایی قرار دهند. اروپایی ها از این که افراد تندرویی که در خاک کشورشان به سر می بردند اما با آغاز بحران های سوریه به این کشور رفتند بخواهند دوباره به کشورشان باز گردند، بسیار نگران هستند. به اعتقاد غربی ها این افراد در بازگشت از سوریه به اروپا تجربیات تازه ای را برای انجام فعالیت های تروریستی به دست آورده اند که تلاش می کنند از این تجربیات علیه امنیت و منافع کشورهای اروپایی استفاده کنند.

در ادامه این گزارش آمده است که در طول ماه نوامبر 2013 شماری از رهبران و فرماندهان جریان های رادیکال و غیر رادیکال در مرزهای ترکیه و سوریه به دست گروه های آموزش دیده برای انجام ترورهای سازمان یافته ترور شده اند که احتمال می رود این افراد از سوی تیم ویژه امنیتی بریتانیا و از طریق ترکیه وارد این مناطق شده و ضمن انجام این ترورها اطلاعاتی را از این منطقه به دست آورده و همچنین تلاش کرده اند تا اطلاعات امنیتی سازمان های امنیتی ترکیه را نیز پوشش دهند.

از سوی دیگر در جنوب سوریه، سازمان های امنیتی اردن با اذن و هماهنگی سازمان های امینی اروپایی و امریکایی به سازمان امنیتی سوریه نزدیک شدند و سه عملیات ترور را در میان فرماندهان ارتش آزاد در شهر درعا در نزدیکی سوریه انجام دادند که هنوز ابعاد این ترور کشف نشده است.

در این گزارش درباره عملیات سازمان امنیت لبنان آمده است که این سازمان از سال 2005 تعامل غیر متوازنی را با سوری ها داشته است، برخی مواقع اطلاعاتی را در اختیار سازمان امنیتی سوریه قرار می داده و برخی مواقع دیگر این اطلاعات را از این سازمان مخفی می کرده است. اما اکنون مجبور است که با سوری ها همکاری کند تا از ورود افراد وابسته به شبکه تروریستی القاعده به مناطق کوهستانی شرقی به ویژه دو شهر طرابلس و بیروت جلوگیری کند.

در این گزارش تاکید شده است که سازمان های امنیتی عربستان، امارات متحده عربی، قطر و اسرائیل تا همین امروز همچنان علیه سازمان امنیت سوریه فعالیت می کنند. این سازمان ها به طور جداگانه علیه سازمان امنیت سوریه با یکدیگر همکاری دارند که البته نوعی همکاری شان با موساد شامل محدودیت های ویژه ای می شود. در این میان سازمان امنیت فرانسه که در گذشته جزء این گروه بوده از این جمع بیرون آمده است و دیگر همکاری ای با آنها ندارد.

در این گزارش همچنین تاکید شده است که سازمان های امنیتی فرانسه و امریکا و ترکیه در فاصله ای مشخص از سازمان های امنیتی عربستان و امارات و قطر و اسرائیل با یکدیگر فعالیت بسیار نزدیکی دارند و تلاش می کنند تا بخش عمده مذاکرات سیاسی را مطابق با مصالح استراتژیک کلان خود پیش ببرند.

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter