نویدنو 29/10/1392

نویدنو  29/10/1392 

 

 

مذاكرات موازی و جداگانه نماينده سعيد جليلی و ولايتی با آمريكا در عمان

 بر اساس ادعاي رسانه هاي غربي نماينده سعيد جليلي و علي اكبر ولايتي طي ماه هاي گذشته به صورت موازي و جداگانه با ديپلمات هاي عالي رتبه آمريكايي ديدار و مذاكره كرده اند.


دولت بهار/ وبسايت المانيتور جزئيات ادعايي جديدي از ملاقات‌هاي پنهاني بين مسئولين ايراني و آمريكايي در عمان منتشر كرده است.

اين وبسايت مدعي است كه در پايان فوريه سال ۲۰۱۳ (بهمن ۱۳۹۱) پس از ديدار مقامات قدرت‌هاي جهاني با ايران در آلماتي، دو عضو تيم مذاكره كننده به عمان سفر كردند و با دو مقام آمريكايي كه از واشنگتن آمده بودند ديدار داشتند.

المانيتور مي نويسد: «ويليام برنز٬ معاون وزير امور خارجه و جيك سوليوان، مشاور امنيت ملي معاون رئيس جمهور از واشنگتن به مسقط آمده بودند. از سوي ديگر پونيت تالوار، مشاور كاخ سفيد در امور ايران و رابرت آينهورن، مشاور كنترل تسليحات وزارت امور خارجه از آلماتي به آنجا آمده بودند.

روزهاي اول مارس اين مقامات در هتلي ساحلي در عمان كه متعلق به سلطان قابوس است، اقامت داشتند. يك هيئت پشتيباني اداري و لجستيكي آنان را همراهي مي‌كرد. سلطان قابوس قرار ديداري پنهاني بين مقامات ايراني و آمريكايي را ميزباني كند

به گفته المانيتور اين هيئت آمريكايي در عمان با اصغر خاجي، معاون وزير امور خارجه وقت ايران و از چهره هاي نزديك به سعيد جليلي ديدار داشتند.

المانيتور ادامه مي دهد: «وي كه معاون وزير امور خارجه ايران در امور اروپا و آمريكا بود پيش از آن بين سال‌هاي ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ نماينده ايران در مقر اتحاديه اروپا در بروكسل بود. مطابق يكي از اسناد منتشر شده توسط ويكي ليكس، او در ضيافت شامي خاوير سولانا٬ مذاكره كننده هسته‌اي اروپا كه ميزبان آن بود در كنار سعيد جليلي حضور داشت. همچنين به گفته مقامات ناتو وي اولين ايراني بود كه از زمان انقلاب تا كنون با مقاماتي از ناتو ديدار كرد. اين ديدار در سال ۲۰۰۹ و براي بحث درباره اوضاع افغانستان شكل گرفت.

پس از اينكه وي به سمت معاونت وزير امور خارجه انتخاب شد٬ او روابط زيادي با مقامات سوئيسي كه حافظ منافع آمريكا در ايران هستند برقرار كرده بود. اما خاجي براي غربي‌ها چهره‌اي شناخته شده نبود.

اين ديدار كاملا مخفي بود. به گفته يكي از مقامات آمريكايي "هيچكدام از اعضاي تيم آمريكايي اين ويلا را ترك نكردند٬ تا خطري از جانب خبرنگاران متوجه آنها نشوند."

يك مقام ديگر آمريكايي اين ديدارها را مفيد خواند ولي اظهار كرده است كه پيشرفت زيادي در اين ديدارها به وجود نيامد چرا كه "طرف ايراني تمايل چنداني نداشت." به گفته او، براي آمريكايي ها مشخص شد كه "پيشرفت‌هاي بيشتر تا زمان انتخابات رياست جمهوري انجام نخواهد شد."

يك مقام ديگر آمريكايي نيز به اين وبسايت گفته است كه ديدار ديگري در ماه مي، بين دو طرف انجام شده است

اين وبسايت مي افزايد: «از زمان روي كار آمدن روحاني حداقل ۵ ديدار بين طرف‌هاي ايراني و آمريكايي در عمان انجام شده است. در برخي از اين ديدارها عباس عراقچي و مجيد روانچي نيز حضور داشتند. اولين ديدار پس از نامه‌نگاري بين اوباما و روحاني در ماه آگوست انجام شد. پس از آن دستكم دو ديدار در نيو‌يورك در ماه سپتامبر انجام شد. در اكتبر و نوامبر نيز دو ديدار ديگر به ترتيب در عمان و ژنو بين مقامات دو كشور انجام شده است

اين گزارش در شرايطي منتشر شده است كه پيشتر روزنامه چپ گراي ليبراسيون در شماره روز دوشنبه ۱۶ دسامبر ۲۰۱۳ مقاله اي را به قلم ژان پير برن منتشر و در آن ادعاهايي درباره مذاكرات پنهان ايران و امريكا در ماه هاي پيش از انتخابات رياست جمهوري يازدهم با محوريت علي اكبر ولايتي و ويليام برنز مطرح كرده بود. ترجمه اين مقاله چندي پيش توسط دولت بهار منتشر شد.

بر اساس ادعاي رسانه هاي غربي نماينده سعيد جليلي و علي اكبر ولايتي طي ماه هاي گذشته به صورت موازي و جداگانه با ديپلمات هاي عالي رتبه آمريكايي ديدار و مذاكره كرده اند.

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter