نویدنو 22/10/1392

نویدنو  22/10/1392 

 

 

فساد دردولت لبیرال اسلامگرای" ترکیه" ماهییت رژیم را افشاء ساخت !

م.چابکی

دولت ترکیه اکنون درگیر بزرگ ترین بحران سیاسی پس از اعتراضهای خیابانی( تظاهرات تخریب پارک گزی در استانبول ),میباشد .دولت اردوغان در دوره پیشین اعتراضات مردمی نیز هدف انتقاد واعتراض طیف وسیعی از مردم قرار گرفت . وی متهم به افراط‌ گرایی و تلاش جهت تک قطبی کردن فضای سیاسی" سالطانیزم" ودخالت درامورداخلی سوریه است . "حزب عدالت و توسعه همواره در سال های گذشته و به ویژه بعد از آغاز بهار عربی تلاش کرده است تا به عنوان الگوی یک کشوردموکراتیک برای دیگر کشورهای اسلامی تبدیل شود. این در حالی است که ترکیه تنها کشوراسلامی عضو ناتو (پیمان نظامی آتلانتیک شمالی) است که با اسرائیل روابط کامل دیپلماتیک دارد و از متحدان آمریکا محسوب می شود. دردیداررجب طيب اردوغان نخست وزير ترکیه سپس بعد از دوماه  دیدارعبد الله گل رييس جمهور با جورج بوش قول وقرارو وعده های همکاری نظامی در تمام اقدامات عملي براي مبارزه با شورشيان حزب کارگران کردستان ترکيه (پ.ک.ک)بر قرار شد.  دولت ترکیه درکناردولت امریکا برای پیاده کردن نیروی تجاوز به افغانستان وعراق قرار گرفت . دولت ترکیه دایی عزیز تر از امریکا برای پیش تازی تجاوز به سوریه خود را با ایالات متحده امریکا پیوند زد.

 اردوغان با استفاده از باور های دینی و مذهبی مردم که بکمک فتح الله گولن پدر معنوی و مادی حزب عدالت با ثبت رشد اقتصادی و ثبات سیاسی در مدتی به نام خود دچار توهم، خود شیفتگی و غرور کاذب شده است . از آن رو به هر گونه اعتراضی در جامعه واکنش نشان می دهد، با تحقیر به آن می نگرد.تا جائیکه به تهدید زبان می گشاید و می گوید بیش از 50 درصد از مردم با من هستند هر موقع بخواهم آنان را وارد میدان می کنم! اردوغان در شناخت اعتراض مردم هم دچار توهم شده، آنان را حاشیه نشینان که با خارج از کشور در ارتباط اند.نام میبرد. در مورد پروسه و چگونگی تشکیل حزب عدالت وتوسعه به روایت های گوناگون بسیاری در رسانه های ترکیه درج شده است. موسسین واعضای ارشد  از شاگردان نجم الدین اربکان رهبراسلامگرای رفاه, فضیلت وسعادت  بودند که  درسال 2001 میلادی ازآن انشعاب کرده با تغییرات مهندسی شده امریکائی ضمن نزدیکی با اسلامگرایان ملایم ونوگرای لبیرالی عنوان اسلامگرایی را به دنبال خود می کشند." گروه اردوغان نخست وزیر و عبدالله گول رئیس جمهور" با قرائت ویژه از اسلام (اسلام ملایم معروف به طرفداری از “فتح الله گولن”  یکی از چهره های مرموز و پشت پرده گروه های اسلامی ترکیه بودند که هر دو سابقاً در ارتباط نزدیک با مجاهدین افغانستان قرار داشتنند.)

فرقۀ مذهبی فتح الله گولن در واقع یکی از پشتوانه های اصلی ایجاد “حزب عدالت و توسعه بود که در سازماندهی تشکیلات حزبی، تبلیغات، تأمین بودجۀ مالی و رهبری آن نقش بزرگی ایفاء کرده و هم اکنون نیز بندهای آن با حکومت کنونی پیوندی نا گسستنی دارد. بهمین دلیل درجنجال فساد مالی دستگیریها و عملیات, پلیس , مقامات امنیتی وقضایی , نام گولن نیز در صدر موضوع ها قرار داشت .

فتح الله گولن از امام جماعت مسجد کوچکی در یک قصبه در ارزروم به یک امپراتور بزرگ تبدیل شد. اکثر رهبران حزب عدالت و توسعه نیز از شاگردان و دانش آموختگان مدارس وی بنام ایمام خاطیب، تربیت مدرس و امام جماعت هستند. این شخص که در سال1939 در ارزروم به دنیا آمد در واقع نماد تسلسل سیاست دولت مذهبی  ترکیه است که ازدهه 50 ایجاد شد. در عنفوان جوانی گولن از پایه‌گزاران شعبه ارزروم «انجمن مبارزه علیه کمونیسم» که محل تجمع فاشیست‌های ترک بود میباشد .محققان فرقۀ مذهبی  “فتح الله گولن” را در اصل برای مبارزه با گسترش نفوذ جریانات چپ و کمونیست طی سالهای اواخر دهۀ60 و اوایل دهۀ 70 ایجاد شده بود از طرف سیا می دانند. چندین سال پیش دکتر نجیب هابلمیت اوغلو، استاد تاریخ در دانشگاه آنکارا رابطه بین جماعت فتح‌الله گولن را با سازمان سیا مورد بررسی قرار داد. دکتر هابلمیت اوغلو در سال 2002 ترور شد و پرونده وی هیچگاه به نتیجه‌ای نرسید. از طرف دیگر عثمان نوری گوندش، رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی ترکیه" میت"، در مورد رابطه گولن با سازمان سیا، در کتاب خاطرات خود ادعا نمود که جنبش گولن جنبش حزمت ویا "جنبش خد مت"که بیشتر دوست دارند باین نام گفته شود. از اواسط دهه 1990 به عنوان پوششی برای فعالیت‌های سازمان سیا عمل کرده است. برای نمونه در دهه 1990، این جنبش در حدود 130 مأمور سازمان سیا را در مدارس خود را در قرقیزستان و ازبکستان مخفی نمود. وی در کتاب خاطرات خود اعلام کرد  سازمان سیا از امکانات این جماعت در آسیای مرکزی برای دستیابی به مقاصد خود استفاده نموده است.(نفوذ درجمهوریهای سابق اتحاد شوروی ). فتح الله گولن می گوید : درسال 1990 که سراسر روسیه دچار بحران بود دونفررا در شرایط خطر جانی به آذربایجان اعزام کردیم در سال 1993 تعداد دانشجو به تحصیل750نفرشدنند.  همه ساله 7 هزار تقاضا که فقط 10 در صد شانس ادامه تحصیل دارند شرکت جستنند. 1500مسجد احداث ویا احیا گردیده است (دراین خصوص بیشترین کوشش از جانب دولت ترکیه بوده است ). فتح الله گولن میگوید :خارج از محدوده جغرافیایی ترکیه در 52 کشور جهان تعالیم اسلامی را گسترش داده ایم . ازسبیری تا مغولاستان از آلبانی تا رومانی بلغارستان , ازبکستان, ترکمنستان, قر قیزستان , آذربایجان, ازانگلستان تا افریقای جنوبی وپاکستان و افغانستان ......امروزه روسیه فدراتیو که از 13 جمهوری خود مختارترکیب یافته است . دوستان ما در ده جمهوری به فعالیت آموزشی و تربیتی اشتغال دارند. نئو سیبیر یسکی پایتخت سیبری , شهری است که دران کودکان روسی زبان ترکی را مثل زبان مادری خود تکلم می کنند." گزارش فعالیت تبلیغاتی گولن سایت احزاب ومذاهب جهان ".

 این جریان مذهبی در کنار و یا به عنوان بخشی از جنگ غیر نظامی ناتو بر علیه کمونیسم (شوروی) عمل می کرد و هم اکنون نیز یکی از اجزای تفکیک ناپذیر جریانی است که از آن به عنوان ” گلادیو” ، ” کنترا گریلا” و یا “سوپر ناتو” در ترکیه از آن یاد می شود. فتح الله گولن از جملۀ کسانی بود که از کودتادی امریکائی ژنرال “کنعان اورن” در سال 1980 دفاع کرده و طی یک توافقتنامۀ سرّی در ازای دفاع از قانون اساسی پیشنهادی کنعان اورن مجوز حفظ و عدم تصفیۀ مریدان خود در دستگاه ارتش، پلیس و مؤسسات دولتی ترکیه را از حکومت کودتا دریافت کرده بود. لانه کردن فرقه های مذهبی در نیروهای امنیتی و دستگاه دولت در حالی بود که در دوران کودتای “کنعان اورن” حدود 1500 تن از افسران و فرماندهان دست چپی از ارتش تصفیه و اخراج شدند. فتح گولن حدود 11 سال پیش به بهانۀ معالجه به امریکا مسافرت کرد و بلافاصله و بدون هیچگونه تشریفاتی اجازۀ اقامت دائم در امریکا را دریافت کرده و تا امروز در آنجا ماندگار شده است.

  دولت اردوغان خود را ازمنجلاب بیرون می کشد.

 در جریان جنبش پارک گزی  بیش از شش ماه از کشتار و بگیرو به بند مخالفان دولت اردوغان که مردم خواهان استعفاء اش بوده اند نگذ شته است , که در دو هفته اخیر جنجالی مربوط به فساد مالی بزرگ  دولت لبیرال اسلامگرای ترکیه ,که نامی ازآقا زاده ایرانی  درمیان آنان بود, رسانه های جهان را بخود جلب کرد.

 روز سه شنبه تاریخ 17 سپتامبر2013 میلادی  واحد جرایم سازمان یافته  پليس ترکیه همزمان در دو شهر آنكارا و استانبول  عملیاتی که قبلا شناسائی شده بودانجام داد.دراین عملیات  تعدادی , سیاستمدار وفرزندان سه وزیر کابینه دولت اردوغان , فعالان بانگی , کارمندان وتجار دستگیر شدند.

به گزارش  روزنامه حريت در مرحله اول "،‌ 84 نفر به اتهام پرداخت رشوه و همچنين فروش مجوز به ساخت ‌وساز در مناطق حفاظت شده بازداشت شده‌اند. پسر وزير كشور باريش گولر، پسر معمر گولر وزير كشور،‌صالح كاگلايان، پسر ظفر كاگلايان وزير محيط ‌زيست و عبدالله بايراكتار،‌پسر اردوغان بايراكتار، وزير شهر‌سازي به همراه رضا ضراب بازرگان معروف ايراني وهمسر خواننده معروف در تركيه از جمله اين بازداشت شدگان بوده‌اند. مدير بانك هالك ( بانگ خلق) بانك سليمان اصلان،‌مصطفي دمير شهردار فاتح از شهرهاي حومه استانبول، علي آقا اوغلو، عثمان آقجا و امرالله تورانلي مديران عامل شركت‌هاي بزرگ ساخت‌وساز و همچنين محمد علي كهرمان، مدير اجرايي وزارت محيط‌ زيست و صديق سويلو، مشاور وزير محيط ‌زيست در اين فساد دست داشته‌اند. "

 در پرونده فساد بزرگ مالی ترکیه موج جديدي بپاخواست‌ ، شهرهای استانبول، آنکارا و ازمیروآدانا بار دیگر شاهد تظاهرات مردمی بود که خواستار کناره گیری دولت اردوغان شدند. این اعتراضات با دخالت خشن نیروهای پلیس همراه با دستگیریها ادامه یافت. پلیس بدین منظور از ماشین های آب پاش، گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی استفاده کرد. تظاهرکنندگان در شعارهای خود  فریاد میکشیدند: <<فساد همه جا را گرفته است.>>

حزب کمونیست ترکیه طی اطلاعیه ایی در تاریخ 19.12.2013 جهت برپای تظاهرات  در محل اسکله استانبول تاریخ 22.12.2013 را اعلام نمود. و خاطرنشان ساخت , بی قانونی وفساد وسرقت اموال مردم آنچه در دوروز اخیراتفاق افتاده , کافی است که مردم به ماهییت دلالان وارتجاعیون و کارگذران دولت آمریکایی پی برده  وخواهان استعفای دولت گردنند . ویا مقابل  ظلم وستم و استثمار حزب عدالت و توسعه که علیه مردم دست به جنایت زده واکنش نشان دهند .حزب کمونیست یاد آورمیشود :" این خاک تنها به دولت ارتجاعی طرفدار آمریکا و استثمارگران دست راستی تعلق ندارد.این خاک به مردم تعلق دارد.از این رو ما خواهان استعفای دولت حزب عدالت و توسعه هستیم . حزب کمونیست اطمینان دارد که حزب عدالت وتوسعه شکست خواهد خوردومردم ما برنده خواهند شد."

رهبر بزرگترین حزب اپوزیسیون ترکیه  حزب جمهوری خلق سوسیال دمکرات ترکیه ، گفت: اردوغان ديگر نمي تواند بر کشور حکومت کند و اگر بر اين مسئله اصرار داشته باشد شاهد آخرين روزهاي حکومتش خواهد بود. به گزارش ايسنا  به نوشته روزنامه الحيات کمال قليچدار اوغلو، رهبر مخالف در ادامه ابراز داشت که: رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه پس از رسوايي مالي برخي وزيران و سياستمداران نزديک وي، از اداره حکومت ناتوان شده است. وي تاکيد کرد: امکان ندارد اردوغان پس از اين بتواند در حکومت باقي بماند، وي پس از اين شاهد آخرين روزهاي حکومتش خواهد بود و به پيشرفت ترکيه فکر نمي کند و به مانع تراشي در روند پيشرفت اين کشور مي پردازد. کمال اوغلو با اشاره به اينکه اين رسوايي مالي وي را غافلگير نکرده است، گفت : که حزب وي از سال گذشته براي کشف رسوايي مالي در وزارتخانه ها اقدامات دولت و مسئولان را کنترل مي کرده است. وي در ادامه افزود: دولت از طريق پافشاري بر پنهان کاري در گزارشات مالي خود و ارائه نکردن آن به پارلمان مرتکب اقدامي خلاف قانون اساسي شده است. اين در حالي است که آن گزارش ها حاکي از فساد مالي سنگيني از سوي نزديکان اردوغان بوده است. کمال اوغلو تصريح کرد: ما متاسف هستيم از اينکه مردي که از سال 2003 کميته اي را در پارلمان براي کشف فساد و مبارزه با آن تشکيل داد و من يکي از اعضاي آن بودم امروز کاملا در فساد غرق شده است.وي در خصوص سياست خارجي ترکيه نيز گفت که حزب وي براي رسيدن به صلح با کشورهاي همسايه و جهان تلاش خواهد کرد تا به اين کشورها ابلاغ کند که در ترکيه يک ديدگاه سياسي قوي و استواري وجود دارد که مخالف سياست خارجه حزب "عدالت و توسعه" است و ملت ترکيه با اين سياست و به ويژه مداخله در امور داخلي کشورهاي عربي و طايفه گرايي در خاورميانه و حمايت از گروه هاي مذهبي خاص موافق نيستند."

 درارتباط با دستگیریها , دریافت رشوه , پولشوئی ,اختلاس , فساد مالی  رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه شدیدا عملیات را مورد انتقاد قرارداد وگفت : این یک بازی کثیف و توطئه  سیاسی است, که از سوی نیروهای داخلی و کشورهای خارجی هدایت می‌شود. و اضافه می کند در حالی که دولت او سعی دارد ترکیه تا سال 2023 میلادی در بین 10 کشور برتر جهان جای گیرد، برخی  هدفشان این است که   مانع  پیشرفت شوند. وی جهت آرام کردن اوضاع، یازده وزیر جدید برای کابینه‌ی خود انتخاب کرد، اقدامی که تأثیری در خشم معترضان نداشت. همچنین وی سفرای کشورهای خارجی را نیز تهدید به اخراج کرد. اردوغان در سخنان خود درواکنش به دستگیرها که بنظر کارشناسان از طرف رفیق سابق و رقیب کنونی عبدالله گولن با استفاده از نفوذ درپلیس ودستگاه قضایی صورت گرفته است. گفت :" مردم ترکیه پاسخ این اتهامات و پرونده سازی ها را در انتخابات 30 مارس خواهند داد "انتخابات شهرداریها   در مارس 2014 آزمونی جدی برای تعیین سرنوشت ترکیه و حزب عدالت و توسعه خواهد بود. که برای اردوغان حیاتی است . و انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری اوت 2014صورت میگیرد.

منابع خبری برکناری 18 تن ازروسای بلند پایه و ارشد پلیس در آنکار خبردادنند.و عبدالله گل رئیس جمهورترکیه جلسه فوق العاده اعلام نمود و در پیامی که در وب سایت رسمی ریاست جمهوری ترکیه منتشر شده است، گفت: " ما باید از مسائلی که ثبات سیاسی و اعتماد اقتصادی را متزلزل می‌کند، اجتناب کنیم، مسائلی که در زمان اجرای قانون، اتحاد و همزیستی صلح آمیز ما را از بین می‌برند. "ودرآخرین خبرها سازمان امنیت ملی ترکیه با صدور دستوری 160 تن از مدیران و معاونان درنهادهای امنیتی 23 استان این کشور , از جمله آنکارا، استانبول , و ازمیررا برکنار کردند….به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه اردیکال ترکیه، مدیریت سازمان امنیت ملی ترکیه اعلام کرد که 15 تن از این افراد از مسئولان سازمان اطلاعات ترکیه هستند که مسئول پرونده‌های شنود و تعامل با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) بودند. («حزب کارگران کردستان» (پ ک ک) از دهه 1980 میلادی تاکنون برای کسب خودمختاری منطقه کردستان ترکیه با دولت این کشور مبارزه می‌کند.درگیری میان نیروهای ترکیه و اعضای پ.ک.ک از آغاز آن در سال 1984  تاکنون، حدود 45 هزار کشته برجا گذاشته است.)

  شبکه سی ان ان ترکیه از برکناری شبانه حدود 350 افسر پلیس آنکارا خبر داد. از زمان آغاز بحران سیاسی ترکیه و پرونده فساد مالی چهره های نزدیک به دولت اردوغان، این بزرگترین برکناری گروهی افسران پلیس به شمار می رود.به گزارش فارس به نقل از روزنامه ترکی «زمان»، «ادریس نعیم شاهین» وزیر کشور ترکیه از دستگیری 7 نفر به طور جداگانه که قصد ترور «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر این کشور را داشتند، خبر داد وی تاکید کرد: تاکنون تنها 2 سوء قصد به جان اردوغان علنی شده است که یکی در سال 2005 و در هنگام بازدید او از منطقه «کوتایاها» در شمال غرب ترکیه بود

دولت حزب حاکم عدالت و توسعه 11 سال است که ترکیه را اداره می کند  اردوغان سومین دوران نخست وزیری خود را طی میکند. به ادامه حکومت خود امید وار است ودر جریان فساد مالی در طرف دیگر نقش اپوزیسیون در دولت را بازی می کند.

گرچه ماهیت حوادث گذشته (مانند پارک گزی، ارگنه کن، بالیوز، مدارس متعلق به فتح الله گولن، طرح محدودیت مشروبات الکلی، تفکیک خوابگاههای دخترانه و پسرانه...) سیاسی و اجتماعی بود اما  حادثه 17 دسامبر 2013 ماهیت اقتصادی و تجاری نیز داشت. این پرونده به گفته مسوولین از دسامبر 2011 آغاز شد زمانی که  دولت روسیه مبلغ 180 میلیون دلار را که از ترکیه وارد این کشور شده بود توقیف کرد و در اختیار مقامات ترک قرار داد و روند تحقیقات از همان سال آغاز شد. و پلیس امنیت ترکیه به همراه دادستانی آن کشور در طی دو سال تحقیق و  پیگیری این پرونده عملیات 17 دسامبر 2013 را انجام داد.

 شاید سنگین ترین و غیر قابل جبران ترین واکنش ها نسبت به تحولات اخیر از جانب اقتصاد انجام گرفت و ارزش لیر ترکیه به پایین ترین سطح خود رسید به طوری که علی رغم وعده دولت مبنی بر فروش 450 میلیون دلار تا آخر سال میلادی و از سال 2014 فروش روزانه 3 میلیون دلار در روز و مجموع 3 میلیارد دلار نیز از التهاب بازار نکاست و لیر ترکیه همچنان روند رو به نزول خود را ادامه داد و بورس نیز با افت شدید و ارزش کاهش مبادلات روبه رو شد  و وزیر اقتصاد ترکیه نیز خبر از افزایش قیمت گاز خانگی از آغاز سال 2014 داد هرچند برخی از اقتصاد دانان تاثیر مستقیم و زیانبار این تحولات را بعد از پایان تعطیلات سال نو میلادی دانسته و میزان خروج سرمایه های خارجی از ترکیه را بسیار هنگفت و  غیر قابل جبران پیش بینی می کنند اما آنچه مسلم است تاثیرات اقتصادی این بحران در حال سرایت به زندگی روزمره و معاش مردم ترکیه است.

درنتیجه آنچه می توان گفت:

درجنجال فساد مالی بزرگ در ترکیه, ماهییت دولت لبیرال اسلامگرای اردوغان تا اندازه ایی افشاء شد. شعارها درجهت "تغییر دولت "توسط جریانهای مخالف چون گذ شته در صدراعتراض ها قرارگرفت . تظاهرات خیابانی" استعفاء دولت" در شهرهای بزرگ استانبول وپایتخت انکارا و شهرهای دیگربه میدان آمد. بحران نا توانی اداره حکومت  وبرکناری  برخی مسئولان درجه اول  ,مقامات ارشد پلیس و امنیتی و قضایی ازبالا صورت گرفت و یا منجربه استعفا ء اعضای کابینه شد.آنچه در فضای فعلی ترکیه درحال نمایش است بیش ازآنچه خواست عمومی سازمان یا فته زحمتکشان از پائین و بادست آنها صورت بگیرد.  رقابتی میان دولت و مخالفین درون حزبی برای منافع گروهی است . .درگیری بین جماعت گولن وحزب حاکم ترکیه، بعد از آن شدت گرفت که اردوغان تلاش کرد آموزشگاه‌های خصوصی وابسته به جماعت را تعطیل و به عبارتی دست گولن را از سیستم آموزشی ترکیه کوتاه کند و خود حاکم مطلق شود.این گونه تصفیه حساب های درونی واز بالاضمن  اینکه نیروهای ملی ومترقی  ازآن بهره می جویند , با معامله  وفراموشی زمان تبدیل می شود .  لذا می توان گفت که این حرکت از بالا چندان عمیق نیست که بتواند بنیاد حاکمیت را بر باد دهد. درعین حال ارتش نیز برخلاف چند دهه گذشته در ترکیه امروز دارای توان لازم برای نقش  آفرینی سیاسی فوری نیست. ورسما اعلام کرد که در"سیاست دخالت نخواهد کرد".عوامل خارجی غرب باهمه ادعای دمکراسی خواهی وانتقاد از کشتارگذشته اعتراضات حقوق بشری درارتباط با میدان تقسیم استانبول جنبش "پارک گزی" ویا برخوردهای لفظی بین سران ترکیه و آلمان .ویا بگفته کمال قلیجدار اوغلو رهبر حزب اپوزیسیون ترکیه (حمهوری خلق) سوسیال دمکراتیک که گفت : "  سیاست حزب عدالت و توسعه در حوزه خاورمیانه تاثیری منفی بر روابط ترکیه و کشورهای عضو اتحادیه اروپا گذاشته است. ترکیه به کشوری تبدیل شده که در ایجاد نزاع در منطقه مشارکت می‌کنند و همین امر علت اصلی اشتیاق کم کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای پذیرش عضویت ترکیه در این اتحادیه است". با همه این اوصاف غرب امتناع از طرفداری ترکیه راست گرای اردوغان نخواهد کرد. در زمان نخست وزیری بلند اجویت نماینده حزب خلق با گرایشان سوسیال دمکرات برای امریکا قابل تحمل نبود. وتمام تلاش برای برکناری بلند اجویت صورت گرفت . گفتمان اردوغان درنقش آفرینی نیروی خارجی برای "بازی کثیف سیاسی "  یک مانورسیاسی برای سوار شدن بر موج انتخابات اینده شهرداری ها بیش نیست. شاید سنگین ترین و غیر قابل جبران ترین واکنش ها نسبت به تحولات اخیر از جانب اقتصاد انجام گرفت آنچه مسلم است تاثیرات اقتصادی این بحران در حال سرایت به زندگی روزمره و معاش مردم  زحمتکش ترکیه است.باید منتظر بود مردم ترکیه درانعکاس ماهییت این فساد چگونه , متشکل ,سازمان یافته بار دیگر به میدان خواهند آمد.ودر واکنش به فشار اقتصادی  در یک ائتلاف ملی با نیروهائیکه خواهان برکناری  گروه طیب اردوغان هستند به مبارزه خواهند پرداخت.

 

م . چابکی    10.01.2014

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter